Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Porsche Taycan jeździ lepiej i ostrzej niż konkurencja, choć jego masa zaprzecza sportowym aspiracjom.
Każdy Taycan oprócz bazowej wersji ma dwa silniki, tylny połączony z dwubiegową przekładnią. Podstawowa wersja Porsche Taycan ma jeden motor i napęd na tył, ale każdy inny model ma też silnik na przedniej osi. Z tyłu Porsche zamontowało dwubiegową przekładnię , a baterie są ukryte w podłodze pod kabiną pasażerską. Dostępne są dwa zestawy baterii, których fizyczny rozmiar jest taki sam, więc i układ pozostaje niezmieniony.
Sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana jeśli chodzi o motory elektryczne, bo ich parametry są inne niemal w każdej wersji. W modelach podstawowych i 4S wiele zależy też od wybranej wielkości baterii. Niezależnie od tego każdy model ma jakby dwie wartości mocy - podstawową oraz overboost uruchamiany wraz z funkcją Launch Control.
Tylnonapędowy, bazowy Taycan ma moc regularną 326 KM, a po uruchomieniu Launch control zwiększa się ona do 408 KM. Po wyposażeniu auta w większą baterię Performance Plus moc podstawowa wzrasta do 380 KM, a z overboostem do 476 KM.
Wersja 4S z mniejszą baterią ma z kolei 435 KM/530 KM w przypadku wyboru mniejszej baterii, ale z większą te wartości rosną do 490 KM/571 KM. Na szczęście od tego momentu jest już tylko jeden możliwy zestaw baterii, więc GTS ma 517 KM lub 598 KM przy użyciu overboosta. Najmocniejsze są oczywiście wersje Turbo (625 KM/680 KM) i Turbo S, w którym moc podstawowa jest taka sama, ale w trybie Launch Control rośnie aż do 761 KM.
Taycan ma najlepszy współczynnik oporu powietrza wśród wszystkich modeli Porsche (0,22 Cx) i jest pierwszym samochodem seryjnym, w którym cały napęd działa pod napięciem 800V. Konkurencja na razie została na poziomie 400V. Wyższe napięcie robocze oznacza, że Porsche jest w stanie zachować lepszą powtarzalność osiągów w przyspieszeniach jak i szybkość ładowania. Teoretycznie przy użyciu ładowarki o mocy 270 kW można ten samochód (z większą baterią) naładować od 5% do 80% w około 23 minuty. Z kolei ładowanie domowym wallboxem 11 kW o 0 do 100% zajmuje 11 godzin.
Integralną częścią nowej platformy Porsche są takie elementy jak układ Porsche 4D Chassis Control z pneumatycznym zawieszeniem na trójkomorowych poduszkach z aktywnymi amortyzatorami. Do tego system aktywnego niwelowania przechyłów (PDCC Sport) i najnowsza generacja Porsche Torque Vectoring. Do każdego Taycana można zamówić zestaw 21-calowych felg z oponami w rozmiarze 265/35 z przodu i 305/30 z tyłu.
Standardem wersji Turbo S są hamulce karbonowo-ceramiczne z 10-tłoczkowymi zaciskami na tarczach 420 mm z przodu i 4-tłoczkowymi na tarczach 410 mm z tyłu. Oprócz tego Taycan hamuje rekuperacyjnie, więc Porsche zapewnia, że 90% codziennego użytkowania tego auta nie wymaga w ogóle używania konwencjonalnych hamulców.
Każdy element tego super zaawansowanego układu jezdnego dostaje się w najdroższych i najszybszych odmianach, ale podstawowy Taycan z napędem na tył nie jest wcale taki nowoczesny. Jeździ na stalowych sprężynach i pasywnych amortyzatorach, nie ma aktywnej kontroli przechyłów ani skrętnej tylnej osi.
Cały samochód bazuje na konstrukcji hybrydowej powstałej z połączenia aluminium i stali. Głównym elementem z aluminium jest obudowa mieszcząca zestaw baterii, która jednocześnie zapewnia sztywność całego nadwozia i jest elementem klatki bezpieczeństwa chroniącej pasażerów w czasie wypadku.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.