Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
15

Do grona analogowych hipersamochodów, które zdaje się rozrastać szybciej niż grono aut miejskich, wkrótce może dołączyć Garagisti & Co. Nazwa firmy nawiązuje do bolidów F1 z lat 50. XX w., a celem jest pójście drogą podobną do Pagani i Koenigsegga. Pierwszym modelem nowej marki ma być GP1, wóz z 6,6-litrowym V12, ręczną skrzynią i oczywistymi nawiązaniami do stylu retro.

Formuła analogowości bardzo przysłużyła się chociażby GMA, zarówno w kwestii PR-u jak i sprzedaży, podczas gdy technologiczni tytani z Maranello i Woking z różnym skutkiem próbują nowoczesnością skraść serca (i portfele) kolekcjonerów na całym świecie. Garagisti dołącza do grona nowicjuszy-optymistów, a ich dzieło będzie kolejnym pięknym, acz trudnym do zrealizowania projektem analogowego hipersamochodu. Czy doprowadzą go do końca?

Garagisti GP1 ma otrzymać całkowicie karbonowe podwozie i dedykowany silnik V12.

Aby spełnić pokładane w GP1 nadzieje firma zatrudnia tak zwaną “ koalicję specjalistów”. Silnik V12 powstaje w Italtecnica Srl i ma generować 800 KM przy 9000 obr./min. (to pik mocy, nie czerwone pole) i 700 Nm. Przeniesienie tych liczb na tylne koła ma się odbywać przez ręczną skrzynię 6-biegową od Xtrac.

Italtecnica Srl to włoska firma z pogranicza inżynierii i motosportu, która ma na koncie chociażby silnik V6 w restomodzie Totem Alfa Romeo Giulia, współpracę z Kimerą i Automobili Amos, a także jednostkę V8 do Nardone Porsche 928.

Reklama
Garagisti GP1 design tył
15

Podwozie w formie kompozytowego monokoku zaprojektuje Dexet Technologies i jego zespół odpowiedzialny wcześniej za podwozie do GTO Engineering Squalo. Ci sami ludzie zajmą się też aerodynamiką auta. Innymi wielkimi partnerami projektu mają być też Brembo i Öhlins. Masa gotowego samochodu ma oscylować w granicach 1000 kg na sucho, co nie jest niewykonalne skoro GMA potrafiło zejść z T.50 poniżej tony w samochodzie gotowym do jazdy. GP1 ma radzić sobie dobrze na torze, ale ma być przede wszystkim wygodnym Gran Turismo do użytku na drogach.

Koalicja specjalistów obejmuje też dział designu, gdzie za sznurki pociąga były pracownik Bugatti-Rimac, Angel Guerra. W kwestiach projektowych będzie on współpracował z Dexet w celu wypracowania optymalnej aerodynamiki. Mówi się, że głównym źródłem docisku ma być podłoga z efektem przypowierzchniowym. To by się zgadzało patrząc na dwa ogromne tunele Venturiego z tyłu konceptu.

Za sukces GP1 mają odpowiadać ludzie z doświadczeniem w branży super- i hipersamochdów.

Jeśli chodzi o design, Gargisti chce stworzyć duchowego spadkobiercę Lamborghini Countach Evoluzione, ubranego w karbon dzieła samego Horacio Paganiego. Poza tym sięgnięto po udane wzorce z lat 80., 90. i 2000. W koncepcie widać pewne rysy  z wielu aut, od Mercedesa C111 Concept (tylny pas), aż do Forda GT drugiej generacji (trójkątny wlot powietrza z boku). Dolna część przodu nasuwa skojarzenia z LaFerrari, przednie światła z Porsche 918, a obniżona przednia klapa z AMG One. Sama sylwetka ma jednak coś z Maserati Bora lub De Tomaso Pantera.

Garagisti GP1 wnętrze
15
Reklama

Jednak mimo podobieństw do tych wszystkich aut, ogólnie GP1 nie wzbudza w nas cynizmu tak jak zrobiłaby to marna kopia. Nadal jest to indywidualny i spójny projekt, a podobieństwa mogą się brać z faktu, że mnóstwo jest na rynku różnych hipersamochodów i supersamochodów, więc trudno o znaczącą oryginalność. Na tej samej zasadzie trudno jest w tych czasach napisać oryginalną piosenkę.

W kabinie mamy za to jawną inspirację Porsche Carrerą GT i jej rozbudowaną konsolą centralną z wysoko umieszonym lewarkiem ręcznej skrzyni Xtrac. Kokpit można jednak nazwać minimalistycznym i eleganckim. Wszystkie widocznie powierzchnie pokryto włóknem węglowym lub skórą, z płynnie wkomponowanymi nawiewami. Nie ma też śladu dotykowych ekranów.

Garagisti zapowiada czyste emocje - V12, ręczna skrzynia, napę na tył i zero dotykowych ekranów.

Garagisti planuje zbudować 25 egzemplarzy GP1 w cenie co najmniej 2,45 mln funtów netto. Każdy samochód będzie oczywiście personalizowany, a pierwszych 12 klientów dostanie zaproszenia do ekskluzywnego programu “Open Doors” obejmującego spotkania i bezpośredni kontakt z wszystkimi osobami pracującymi nad powstaniem samochodu. W tym gronie sporo będzie pewnie bogatych finansistów, dla których podglądanie na co poszedł ich depozyt będzie działało uspokajająco.

Garagisti GP1 linia boczna
15

Nie ma jeszcze żadnych szczegółów dotyczących miejsca produkcji samochodu, a także harmonogramu prac nad prototypami oraz terminu rozpoczęcia produkcji lub dostaw. W tej chwili dysponujemy jedynie kilkoma renderingami bardzo ładnego samochodu, kilkoma informacjami na temat specyfikacji i niewiele więcej. Mamy wrażenie, że na razie niewiele szkiców z tego projektu nabrało realnych kształtów.

Niezależnie od koncepcji, produkcja supersamochodów przez start-upy to ryzykowny biznes. Jak mówi stare przysłowie? Najszybszym sposobem na zostanie milionerem jest bycie miliarderem, który wkracza do branży motoryzacyjnej. Jednak pod względem koncepcji GP1 maluje się niezwykle atrakcyjnie. Miejmy nadzieję, że wyjdzie poza fazę photoshopa i trafi na drogi.

Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025