Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Koncepcyjny Lotus Theory 1 ma trzy miejsca, tysiąc koni i napęd EV

Moc Veyrona, karbonowy monokok i architektura EV - Lotus Theory 1 to mini-Evija przyszłości.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 września 2024
Lotus Theory 1 koncept premiera
8

Lotus zaprezentował model koncepcyjny Theory 1. Ten hipersamochód z napędem elektrycznym jest największym wyznacznikiem kierunku jaki obrał Lotus jako marka koncernu Geely od czasu debiutu flagowego modelu Evija. Koncept jest odległą zapowiedzią nowego auta sportowego, a wraz z nim debiutuje nowy język designu całej marki nazwany The Lotus Theory.

Po pierwsze, samochód. Theory 1 ma połowę mocy większej Evijy, ale i tak więcej w nim supersamochodu niż w Emirze, Evorze czy innych modelach poprzedniej epoki. To drugi po wspomnianym flagowcu samochód tej marki, który porzucił opracowaną przez Lotusa strukturę z giętego i tłoczonego aluminium na rzecz karbonowego monokoku. Czerpiąc inspirację z Lotusa 49, Theory 1 również wykorzystuje elementy napędu - w tym przypadku silnik i baterie - jako część sztywnej struktury nośnej, do której przymocowano m.in. tylne zawieszenie typu pullrod czy aktywne tylne skrzydło.

Theory 1 wyznacza Lotusowi kierunek stylistyczny i nową filozofię projektowania.

Parametry i osiągi są raczej z ligi hypercarów niż aut kojarzonych z Lotusem. Nawet mając połowę mocy większego brata, Theory 1 nadal dysponuje tysiącem koni mechanicznych. Ma też napęd na cztery koła, ale nie jest jasne czy to wynik zastosowania dwóch czy czterech silników. Ogniwa mają pojemność 70 kWh (Evija: 93 kWh), a zasięg według normy WLTP wynosi ponad 400 km, czyli tyle samo co Evija. W efekcie Theory 1 jest też lżejszy, i choć oficjalnych danych nie ma, mówi się o masie poniżej 1600 kg.

Theory 1 przyspiesza do 100 km/h poniżej 2,5 s i rozpędza się do 319 km/h. Co ciekawe, auto ma układ kierowniczy steer-by-wire, jak SUV Eletre, ale nie wiemy czy istnieje w nim tradycyjna kolumna kierownicza na wypadek awarii elektroniki.

Reklama
Lotus Theory 1 koncept design tył
8

W Theory 1 położono również duży nacisk na zrównoważony rozwój, a Lotus zmniejszył liczbę materiałów „powierzchni A” ze średnio 100 używanych w typowym nowym samochodzie do zaledwie 10. W związku z tym futurystycznie wyglądające nadwozie wykonano z kompozytu celulozowego i poliwęglanu, z innymi lekkimi, trwałymi materiałami nadającymi się do recyklingu, takimi jak tytan i aluminium. Nawet szyby są ekologiczne, bo całe przeszklenie wykonane jest ze szkła pochodzącego z recyklingu.

Co ze stylizacją? Od razu widać, że nowy model wygląda trochę inaczej niż Evija, której design w tym momencie ma już 5 lat. Na pewno da się dostrzec w Theory 1 pokrewieństwo z modelami Emeya i Eletre - ma on ten sam retro-futurystyczny vibe lat 70. z klinowatym nadwoziem przywodzącym na myśl najlepsze dzieła Gandiniego. W dolnej partii rządzi aerodynamika, a różne kanały pod autem pobierają powietrze poprzez wymyślne karbonowe elementy poszycia zewnętrznego.

W designie Lotusa Theory 1 dominuje nowoczesność, ale są też odniesienia do historii marki.

Jeśli chodzi o wymiary, Theory 1 jest tak samo szeroki jak Evija, ale nieco dłuższy i o 18 mm wyższy. Fizyczna szerokość jest spora, ale wsiadanie i wysiadanie w ciasnych miejscach ułatwiają nowatorskie drzwi odchylane do tyłu. Na pewno jest to bardziej praktyczne niż w większości obecnych supersamochodów.

Wystarczy uchylić te drzwi i zajrzeć do środka, aby zobaczyć kabinę niepodobną do żadnego innego Lotusa, nawet Evijy. Są tu bowiem trzy miejsca, gdzie kierowca siedzi pośrodku, a pasażerowie nieco z tyłu po obu jego stronach, jak w McLarenie F1. Jak na Lotusa jest to bardzo niekonwencjonalne rozwiązanie, ale pod względem dziwności Theory 1 dopiero się rozkręca.

Lotus Theory 1 koncept wnętrze
8
Reklama

Porozmawiajmy o Lotuswear, autorskim systemie, który pozwala pasażerom na spersonalizowane doświadczenia. Dla kierowcy oznacza to pompowane elementy w fotelu, a nawet kierownicy, które pracują w czasie rzeczywistym, aby poprawić podparcie boczne, przyczepność i “czucie” jazdy. Na przykład, gdy trzeba skręcić w lewo, lewa strona kierownicy będzie pulsować. Fotele mogą dostosowywać się do użytku w trybie Tour i Track, zmieniając twardość i podparcie. Lotus opracował to we współpracy z firmą MotorSkins zajmującą się inteligentnymi strojami.

Z kolei system audio KEF jest zintegrowany z wydrukowanymi w 3D zagłówkami z włókna węglowego i może dostarczać indywidualne pejzaże dźwiękowe i dźwięki „prędkości”. Posiada również technologię redukcji szumów.

Wnętrze Lotusa Theory 1 naszpikowane jest nowatorską technologią pod zbiorczą nazwą Lotuswear.

Lotuswear obejmuje również taśmę OLED działającą wewnątrz i na zewnątrz samochodu, która może przekazywać komunikaty kierowcy, a także innym użytkownikom drogi i pieszym. Jest to również hołd dla charakterystycznego elementu designu w Lotusie Esprit. Theory 1 wykorzystuje obliczenia Nvidia Drive do integracji systemu Lotuswear i 360-stopniowego, poczwórnego systemu LiDAR, sześciokamerowego systemu monitorowania zewnętrznego, dzięki którym możliwa jest jazda autonomiczna. Nie trzeba dodawać, że całe auto i jego obsługa to istne science-fiction.

Czym jest więc samo Lotus Theory? Cóż, składają się na to trzy podstawowe zasady: Digital, NaturalAnalog czyli DNA - łapiesz? Ben Payne, wiceprezes Grupy Lotus ds. projektowania, wyjaśnia: „W Theory 1 inspirowaliśmy się wszystkim, co Lotus osiągnął do tej pory w swojej 76-letniej historii, aby przesunąć granice tego, co oznacza prowadzenie pojazdu o wysokich osiągach.”

Lotus Theory 1 detal wnętrza
8

„Chcemy pokazać, że nie trzeba iść na kompromis - zarówno cyfrowe, jak i analogowe możliwości harmonijnie współpracują w samochodzie przyszłości. W ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić kierowcom najlepsze możliwe wrażenia z jazdy, z surowymi emocjami, funkcjonalnością i łącznością jednocześnie”.

Jak Theory 1 przełoży się na przyszłe drogowe modele Lotusa? Aby się przekonać musimy poczekać jeszcze kilka lat.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025