Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Lotus Eletre - Lotus podłącza się do elektrycznej przyszłości

Nowy SUV Eletre to największy, najcięższy i najbardziej globalny model w historii Lotusa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 marca 2022
Nowy Lotus Eletre
18

Po coupe Emira nadchodzi Eletre - pierwszy SUV, pierwsze w pełni seryjne auto elektryczne (bo limitowany hipercar Evija jeszcze takim nie jest) i pierwszy samochód z napędem na cztery koła w historii Lotusa.  To także pierwszy samochód tej marki zrobiony z prawdziwie globalnym rozmachem. Przy tworzeniu Eletre wykorzystano wszystkie istniejące i nowo powstałe placówki technologiczne takie jak ośrodek w Warwickshire, a także centra R&D w Szwecji i Niemczech, nie wspominając o siedzibie w Hethel. Co ciekawe produkcja wcale nie będzie się odbywać w Norfolk jak w przypadku wszystkich wcześniejszych samochodów Lotusa, tylko w “kampusie technologicznym” w Wuhan w Chinach (przedstawiciele marki nie nazywają już tego fabryką…). Pierwsze gotowe auta trafią do salonów i do klientów na początku 2023 roku, najpierw w UK, Chinach i Europie.

Nowy Lotus Eletre - tył auta
18

Wszystkie te nowości nie byłyby możliwe bez stworzenia od podstaw dedykowanej platformy i architektury, która w przypadku Lotusa nazywa się Electric Premium Architecture (EPA). Po Eletre zostanie ona zaadaptowana do stworzenia kolejnych modeli: limuzyny/GT w stylu Porsche Taycana i małego coupe, następcy Lotusa Elise. Ten ostatni samochód powstaje we współpracy z Alpine i pojawi się na rynku także pod francuską marką jako elektryczny następca A110.

Podstawą konstrukcji Eletre jest aluminiowo-stalowa architektura, która obejmuje zintegrowaną sieć wysokiego napięcia 800 V wraz z indywidualnie zaprojektowanym pakietem akumulatorów opracowanym we współpracy z firmą British Volt. Zestaw akumulatorów opracowano z myślą o osiągnięciu kompromisu między gęstością ogniw, a możliwościami szybkiego ładowania. Wraz z akumulatorem umieszczonym w podłodze pośrodku, na obu osiach pojazdu umieszczono po jednym silniku elektrycznym, dzięki czemu Eletre ma napęd na cztery koła. Silnik, sterownik i reduktor zostały zintegrowane w jeden zespół, aby zoptymalizować masę i zmniejszyć całkowity rozmiar układu napędowego.

Jak na razie producent bardzo oszczędnie wypowiada się o liczbach i danych technicznych nowego Lotusa. W kwestii mocy wiemy, że będą trzy poziomy, ale każdy z nich “powyżej 600 KM”, w każdej wersji będą dwa motory i napęd na wszystkie koła. Docelowa, deklarowana pojemność baterii wynosi powyżej 100 kWh, więc przy ładowaniu z mocą 350 kW będzie się dało uzupełnić większość energii w 18 minut. Potwierdzono też, że prędkość maksymalna przekracza 260 km/h, a czas 0-100 wyniesie poniżej 3 sekund. Zasięg? Około 560 km.

Tarcze hamulcowe i felgi w Lotusie Eletre

Każdy Lotus Eletre będzie wyposażony w aktywne, pneumatyczne zawieszenie i aktywną aerodynamikę. Do tego adaptacyjne amortyzatory, tylna oś skrętna, elektrycznie sterowane stabilizatory i system wektorowania momentu obrotowego i dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Na liście opcji klienci znajdą m.in. ceramiczne hamulce i wielkie, 23-calowe koła.

Niezależnie od wersji do wyboru będą cztery tryby jazdy: Range, Tour, SportOffroad, a piątym trybem będzie Individual. Za jego pomocą kierowca sam dobierze ustawienia wspomagania kierownicy, tłumienia nierówności, napędu i reakcji na gaz.

Jeśli oczekujecie SUV-a w stylu Lotusa, czyli pozbawionego zbędnej elektroniki, to mamy złe wieści, bo na liście wyposażenia znajduje się tak dużo tajemniczych anagramów, że można nimi wypełnić planszę do gry Scrabble. Jest system LIDAR (Light Detection and Ranging), który stanowi podstawę działania trybu autonomicznej jazdy oraz jest system ERDM, czyli kamery zamiast lusterek wstecznych jak w Audi. Poza tym mamy tutaj plejadę systemów znanych z innych współczesnych aut, jak aktywny tempomat czy znienawidzony asystent pasa ruchu.

System ERDM w Lotusie Eletre
18
Reklama

Wszystkie te rzeczy oczywiście zajmują miejsce, co po części tłumaczy dlaczego Eletre jest tak ogromny jak schodzący z rynku model Range Rovera. Długość wynosi 5,1 m, rozstaw osi 3 m, a szerokość 2,2 m jeśli nie wybierzesz wspomnianych wirtualnych lusterek. Jeśli wybierzesz, auto będzie mieć 10 cm szerokości mniej. Stosunkowo nisko poprowadzona linia dachu maskuje gabaryty auta, ale tylko w pewnym stopniu. Co ciekawe, pomimo częstego mówienia w mediach o podążaniu za ideałami Colina Chapmana, który propagował lekkość, nie znajdziemy w danych technicznych dokładnej informacji o masie. Jest tylko skromna deklaracja, że Eletre waży “poniżej 2 ton”, tak samo jak jego cena ma wynosić “poniżej 100 tys. funtów (550 tys. zł).

Lotus Eletre - linia auta
18

Po 25 latach tworzenia wariacji na temat Elise Lotus w końcu ma nowy język stylistyczny. Eletre przywodzi na myśl po trochu Lamborghini Urus, miejscami Kię EV6, ale generalnie mnóstwo się dzieje niemal na każdej powierzchni karoserii. Na zdjęciach studyjnych ciężko ocenić proporcje, ale ten SUV zdecydowanie nie jest adeptem wagi piórkowej, jak wskazywałoby jego pochodzenie.

Lotus Eletre - wnętrze auta

Wnętrze także stanowi krok milowy w dziedzinie designu i wykonania. Gdzie się dało Lotus używał materiałów o niskim śladzie węglowym. Większością funkcji steruje się na centralnym ekranie dotykowym, ale kierowca ma przed oczami także drugi ekran z najważniejszymi informacjami. Zdążyliśmy się już zapoznać z kabiną nowego Lotusa Emira, ale Eletre wnosi do marki zupełnie nową jakość.

Oba te auta - Emira i Eletre - są różne jak ogień i woda. Nowy SUV jest przede wszystkim modelem globalnym i początkiem drogi do dwóch celów - osiągnięcia pełnej elektryfikacji i wypracowania statusu wykraczającego poza producenta samochodów o ściśle określonym przeznaczeniu jakim był do tej pory Lotus. Taki sam krok podjęło Porsche 20 lat temu - na rynek weszło Cayenne, które z czasem otworzyło drogę do ogromnego wzrostu potencjału całej marki. Lotus ma nadzieję, że ich nowe dzieło będzie miało podobny wpływ na całe pokolenie nowych modeli jakie pojawią się po nim.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023