Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Lotus Eletre - Lotus podłącza się do elektrycznej przyszłości

Nowy SUV Eletre to największy, najcięższy i najbardziej globalny model w historii Lotusa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 marca 2022
Nowy Lotus Eletre
18

Po coupe Emira nadchodzi Eletre - pierwszy SUV, pierwsze w pełni seryjne auto elektryczne (bo limitowany hipercar Evija jeszcze takim nie jest) i pierwszy samochód z napędem na cztery koła w historii Lotusa.  To także pierwszy samochód tej marki zrobiony z prawdziwie globalnym rozmachem. Przy tworzeniu Eletre wykorzystano wszystkie istniejące i nowo powstałe placówki technologiczne takie jak ośrodek w Warwickshire, a także centra R&D w Szwecji i Niemczech, nie wspominając o siedzibie w Hethel. Co ciekawe produkcja wcale nie będzie się odbywać w Norfolk jak w przypadku wszystkich wcześniejszych samochodów Lotusa, tylko w “kampusie technologicznym” w Wuhan w Chinach (przedstawiciele marki nie nazywają już tego fabryką…). Pierwsze gotowe auta trafią do salonów i do klientów na początku 2023 roku, najpierw w UK, Chinach i Europie.

Nowy Lotus Eletre - tył auta
18

Wszystkie te nowości nie byłyby możliwe bez stworzenia od podstaw dedykowanej platformy i architektury, która w przypadku Lotusa nazywa się Electric Premium Architecture (EPA). Po Eletre zostanie ona zaadaptowana do stworzenia kolejnych modeli: limuzyny/GT w stylu Porsche Taycana i małego coupe, następcy Lotusa Elise. Ten ostatni samochód powstaje we współpracy z Alpine i pojawi się na rynku także pod francuską marką jako elektryczny następca A110.

Podstawą konstrukcji Eletre jest aluminiowo-stalowa architektura, która obejmuje zintegrowaną sieć wysokiego napięcia 800 V wraz z indywidualnie zaprojektowanym pakietem akumulatorów opracowanym we współpracy z firmą British Volt. Zestaw akumulatorów opracowano z myślą o osiągnięciu kompromisu między gęstością ogniw, a możliwościami szybkiego ładowania. Wraz z akumulatorem umieszczonym w podłodze pośrodku, na obu osiach pojazdu umieszczono po jednym silniku elektrycznym, dzięki czemu Eletre ma napęd na cztery koła. Silnik, sterownik i reduktor zostały zintegrowane w jeden zespół, aby zoptymalizować masę i zmniejszyć całkowity rozmiar układu napędowego.

Jak na razie producent bardzo oszczędnie wypowiada się o liczbach i danych technicznych nowego Lotusa. W kwestii mocy wiemy, że będą trzy poziomy, ale każdy z nich “powyżej 600 KM”, w każdej wersji będą dwa motory i napęd na wszystkie koła. Docelowa, deklarowana pojemność baterii wynosi powyżej 100 kWh, więc przy ładowaniu z mocą 350 kW będzie się dało uzupełnić większość energii w 18 minut. Potwierdzono też, że prędkość maksymalna przekracza 260 km/h, a czas 0-100 wyniesie poniżej 3 sekund. Zasięg? Około 560 km.

Tarcze hamulcowe i felgi w Lotusie Eletre

Każdy Lotus Eletre będzie wyposażony w aktywne, pneumatyczne zawieszenie i aktywną aerodynamikę. Do tego adaptacyjne amortyzatory, tylna oś skrętna, elektrycznie sterowane stabilizatory i system wektorowania momentu obrotowego i dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Na liście opcji klienci znajdą m.in. ceramiczne hamulce i wielkie, 23-calowe koła.

Niezależnie od wersji do wyboru będą cztery tryby jazdy: Range, Tour, SportOffroad, a piątym trybem będzie Individual. Za jego pomocą kierowca sam dobierze ustawienia wspomagania kierownicy, tłumienia nierówności, napędu i reakcji na gaz.

Jeśli oczekujecie SUV-a w stylu Lotusa, czyli pozbawionego zbędnej elektroniki, to mamy złe wieści, bo na liście wyposażenia znajduje się tak dużo tajemniczych anagramów, że można nimi wypełnić planszę do gry Scrabble. Jest system LIDAR (Light Detection and Ranging), który stanowi podstawę działania trybu autonomicznej jazdy oraz jest system ERDM, czyli kamery zamiast lusterek wstecznych jak w Audi. Poza tym mamy tutaj plejadę systemów znanych z innych współczesnych aut, jak aktywny tempomat czy znienawidzony asystent pasa ruchu.

System ERDM w Lotusie Eletre
18
Reklama

Wszystkie te rzeczy oczywiście zajmują miejsce, co po części tłumaczy dlaczego Eletre jest tak ogromny jak schodzący z rynku model Range Rovera. Długość wynosi 5,1 m, rozstaw osi 3 m, a szerokość 2,2 m jeśli nie wybierzesz wspomnianych wirtualnych lusterek. Jeśli wybierzesz, auto będzie mieć 10 cm szerokości mniej. Stosunkowo nisko poprowadzona linia dachu maskuje gabaryty auta, ale tylko w pewnym stopniu. Co ciekawe, pomimo częstego mówienia w mediach o podążaniu za ideałami Colina Chapmana, który propagował lekkość, nie znajdziemy w danych technicznych dokładnej informacji o masie. Jest tylko skromna deklaracja, że Eletre waży “poniżej 2 ton”, tak samo jak jego cena ma wynosić “poniżej 100 tys. funtów (550 tys. zł).

Lotus Eletre - linia auta
18

Po 25 latach tworzenia wariacji na temat Elise Lotus w końcu ma nowy język stylistyczny. Eletre przywodzi na myśl po trochu Lamborghini Urus, miejscami Kię EV6, ale generalnie mnóstwo się dzieje niemal na każdej powierzchni karoserii. Na zdjęciach studyjnych ciężko ocenić proporcje, ale ten SUV zdecydowanie nie jest adeptem wagi piórkowej, jak wskazywałoby jego pochodzenie.

Lotus Eletre - wnętrze auta

Wnętrze także stanowi krok milowy w dziedzinie designu i wykonania. Gdzie się dało Lotus używał materiałów o niskim śladzie węglowym. Większością funkcji steruje się na centralnym ekranie dotykowym, ale kierowca ma przed oczami także drugi ekran z najważniejszymi informacjami. Zdążyliśmy się już zapoznać z kabiną nowego Lotusa Emira, ale Eletre wnosi do marki zupełnie nową jakość.

Oba te auta - Emira i Eletre - są różne jak ogień i woda. Nowy SUV jest przede wszystkim modelem globalnym i początkiem drogi do dwóch celów - osiągnięcia pełnej elektryfikacji i wypracowania statusu wykraczającego poza producenta samochodów o ściśle określonym przeznaczeniu jakim był do tej pory Lotus. Taki sam krok podjęło Porsche 20 lat temu - na rynek weszło Cayenne, które z czasem otworzyło drogę do ogromnego wzrostu potencjału całej marki. Lotus ma nadzieję, że ich nowe dzieło będzie miało podobny wpływ na całe pokolenie nowych modeli jakie pojawią się po nim.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025