Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Lotus Eletre - Lotus podłącza się do elektrycznej przyszłości

Nowy SUV Eletre to największy, najcięższy i najbardziej globalny model w historii Lotusa.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 marca 2022
Nowy Lotus Eletre
18

Po coupe Emira nadchodzi Eletre - pierwszy SUV, pierwsze w pełni seryjne auto elektryczne (bo limitowany hipercar Evija jeszcze takim nie jest) i pierwszy samochód z napędem na cztery koła w historii Lotusa.  To także pierwszy samochód tej marki zrobiony z prawdziwie globalnym rozmachem. Przy tworzeniu Eletre wykorzystano wszystkie istniejące i nowo powstałe placówki technologiczne takie jak ośrodek w Warwickshire, a także centra R&D w Szwecji i Niemczech, nie wspominając o siedzibie w Hethel. Co ciekawe produkcja wcale nie będzie się odbywać w Norfolk jak w przypadku wszystkich wcześniejszych samochodów Lotusa, tylko w “kampusie technologicznym” w Wuhan w Chinach (przedstawiciele marki nie nazywają już tego fabryką…). Pierwsze gotowe auta trafią do salonów i do klientów na początku 2023 roku, najpierw w UK, Chinach i Europie.

Nowy Lotus Eletre - tył auta
18

Wszystkie te nowości nie byłyby możliwe bez stworzenia od podstaw dedykowanej platformy i architektury, która w przypadku Lotusa nazywa się Electric Premium Architecture (EPA). Po Eletre zostanie ona zaadaptowana do stworzenia kolejnych modeli: limuzyny/GT w stylu Porsche Taycana i małego coupe, następcy Lotusa Elise. Ten ostatni samochód powstaje we współpracy z Alpine i pojawi się na rynku także pod francuską marką jako elektryczny następca A110.

Podstawą konstrukcji Eletre jest aluminiowo-stalowa architektura, która obejmuje zintegrowaną sieć wysokiego napięcia 800 V wraz z indywidualnie zaprojektowanym pakietem akumulatorów opracowanym we współpracy z firmą British Volt. Zestaw akumulatorów opracowano z myślą o osiągnięciu kompromisu między gęstością ogniw, a możliwościami szybkiego ładowania. Wraz z akumulatorem umieszczonym w podłodze pośrodku, na obu osiach pojazdu umieszczono po jednym silniku elektrycznym, dzięki czemu Eletre ma napęd na cztery koła. Silnik, sterownik i reduktor zostały zintegrowane w jeden zespół, aby zoptymalizować masę i zmniejszyć całkowity rozmiar układu napędowego.

Jak na razie producent bardzo oszczędnie wypowiada się o liczbach i danych technicznych nowego Lotusa. W kwestii mocy wiemy, że będą trzy poziomy, ale każdy z nich “powyżej 600 KM”, w każdej wersji będą dwa motory i napęd na wszystkie koła. Docelowa, deklarowana pojemność baterii wynosi powyżej 100 kWh, więc przy ładowaniu z mocą 350 kW będzie się dało uzupełnić większość energii w 18 minut. Potwierdzono też, że prędkość maksymalna przekracza 260 km/h, a czas 0-100 wyniesie poniżej 3 sekund. Zasięg? Około 560 km.

Tarcze hamulcowe i felgi w Lotusie Eletre

Każdy Lotus Eletre będzie wyposażony w aktywne, pneumatyczne zawieszenie i aktywną aerodynamikę. Do tego adaptacyjne amortyzatory, tylna oś skrętna, elektrycznie sterowane stabilizatory i system wektorowania momentu obrotowego i dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Na liście opcji klienci znajdą m.in. ceramiczne hamulce i wielkie, 23-calowe koła.

Niezależnie od wersji do wyboru będą cztery tryby jazdy: Range, Tour, SportOffroad, a piątym trybem będzie Individual. Za jego pomocą kierowca sam dobierze ustawienia wspomagania kierownicy, tłumienia nierówności, napędu i reakcji na gaz.

Jeśli oczekujecie SUV-a w stylu Lotusa, czyli pozbawionego zbędnej elektroniki, to mamy złe wieści, bo na liście wyposażenia znajduje się tak dużo tajemniczych anagramów, że można nimi wypełnić planszę do gry Scrabble. Jest system LIDAR (Light Detection and Ranging), który stanowi podstawę działania trybu autonomicznej jazdy oraz jest system ERDM, czyli kamery zamiast lusterek wstecznych jak w Audi. Poza tym mamy tutaj plejadę systemów znanych z innych współczesnych aut, jak aktywny tempomat czy znienawidzony asystent pasa ruchu.

System ERDM w Lotusie Eletre
18
Reklama

Wszystkie te rzeczy oczywiście zajmują miejsce, co po części tłumaczy dlaczego Eletre jest tak ogromny jak schodzący z rynku model Range Rovera. Długość wynosi 5,1 m, rozstaw osi 3 m, a szerokość 2,2 m jeśli nie wybierzesz wspomnianych wirtualnych lusterek. Jeśli wybierzesz, auto będzie mieć 10 cm szerokości mniej. Stosunkowo nisko poprowadzona linia dachu maskuje gabaryty auta, ale tylko w pewnym stopniu. Co ciekawe, pomimo częstego mówienia w mediach o podążaniu za ideałami Colina Chapmana, który propagował lekkość, nie znajdziemy w danych technicznych dokładnej informacji o masie. Jest tylko skromna deklaracja, że Eletre waży “poniżej 2 ton”, tak samo jak jego cena ma wynosić “poniżej 100 tys. funtów (550 tys. zł).

Lotus Eletre - linia auta
18

Po 25 latach tworzenia wariacji na temat Elise Lotus w końcu ma nowy język stylistyczny. Eletre przywodzi na myśl po trochu Lamborghini Urus, miejscami Kię EV6, ale generalnie mnóstwo się dzieje niemal na każdej powierzchni karoserii. Na zdjęciach studyjnych ciężko ocenić proporcje, ale ten SUV zdecydowanie nie jest adeptem wagi piórkowej, jak wskazywałoby jego pochodzenie.

Lotus Eletre - wnętrze auta

Wnętrze także stanowi krok milowy w dziedzinie designu i wykonania. Gdzie się dało Lotus używał materiałów o niskim śladzie węglowym. Większością funkcji steruje się na centralnym ekranie dotykowym, ale kierowca ma przed oczami także drugi ekran z najważniejszymi informacjami. Zdążyliśmy się już zapoznać z kabiną nowego Lotusa Emira, ale Eletre wnosi do marki zupełnie nową jakość.

Oba te auta - Emira i Eletre - są różne jak ogień i woda. Nowy SUV jest przede wszystkim modelem globalnym i początkiem drogi do dwóch celów - osiągnięcia pełnej elektryfikacji i wypracowania statusu wykraczającego poza producenta samochodów o ściśle określonym przeznaczeniu jakim był do tej pory Lotus. Taki sam krok podjęło Porsche 20 lat temu - na rynek weszło Cayenne, które z czasem otworzyło drogę do ogromnego wzrostu potencjału całej marki. Lotus ma nadzieję, że ich nowe dzieło będzie miało podobny wpływ na całe pokolenie nowych modeli jakie pojawią się po nim.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022