Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche testuje elektrycznego Boxstera, który zadebiutuje w 2025

Porsche 718 przechodzi na elektryczność. Debiut za 3 lata, ale na drogach pojawiły się pierwsze prototypy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 listopada 2022
Porsche 718 sylwetka z przodu
13

Na początku roku Porsche oficjalnie przyznało, że od 2025 roku modele z silnikiem centralnym - Boxster i Cayman - będą miały napęd elektryczny. Ten dość odważny ruch sprawia, że niemiecka firma jako jedna z pierwszych będzie oferowała auto typowo sportowe na prąd. Swoją propozycję w tym nowo powstającym segmencie szykuje też Lotus, którego samochód będzie miał bliźniaka pod marką Alpine. Na kilka lat przed premierą nie mamy co liczyć na szczegóły techniczne, ale już pierwszy prototyp Boxstera zdradza część tajemnic na temat wyglądu nowego modelu.

Decyzja o przejściu na elektryczność pojawiła się po całych latach wahania i spekulacji na temat kierunku w jakim mają pójść najmniejsze modele Porsche. Boxster i Cayman są regularnie odświeżane, ale nie zmienia to faktu, że mają za sobą już 10 lat produkcji bez większej modernizacji. Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, w swoim ostatnim komunikacie powiedział: "Zwiększamy naszą ofensywę elektryczną o kolejny model. Do połowy dekady chcemy oferować nasz centralnosilnikowy samochód sportowy 718 wyłącznie w wersji całkowicie elektrycznej".

Porsche 718 w pełni elektryczne
13
Reklama

Mocne maskowanie (w tym fejkowe wydechy) zakrywa detale nowego auta, ale nie jest w stanie ukryć ogólnych proporcji sylwetki - szerszej i bardziej agresywnej niż w aktualnie oferowanym Boxsterze. Samochód wydaje się mieć większy rozstaw osi, a przedni pas jest bardziej zaokrąglony, co upodabnia Boxstera do 911 generacji 992.

Design przednich świateł nowego Boxstera jest zbliżony do Taycana, a pod światłami znajdują się małe wloty powietrza. Prawdopodobnie będą to elementy aktywnej aerodynamiki otwierające się i zamykające w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie. Być może najbardziej trudną do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza, a także gruntownie przerobiony tył wyposażony w bardzo smukłe oświetlenie LED.

Porsche 718 Boxter/Cayman przód auta
13

Tradycyjne dla Boxstera elementy jak przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina oraz materiałowy dach pozostaną bez zmian. Wariant zamknięty, czyli Cayman, na pewno pójdzie tym samym tropem.

Reklama

Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale w swoim oświadczeniu Blume zdradził jeszcze jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Oznacza to tyle, że klasyczny układ z bateriami w podłodze raczej się nie sprawdzi, więc pewnie Porsche pójdzie w stronę schematu znanego z konceptu Mission R. Tam baterie potraktowano jak kilka osobnych zespołów, których rozmieszczenie w aucie definiuje jego ostateczny balans.

Porsche 718 tył auta
13

Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Biorąc pod uwagę kurczący się rynek tradycyjnych samochodów sportowych i entuzjastyczne przyjęcie samochodów elektrycznych o dużej mocy, inwestycja Porsche w przekształcenie kolejnych modeli Boxster i Cayman w modele wyłącznie elektryczne może się opłacić, zwłaszcza jeśli modele spalinowe będą nadal ograniczane przez przepisy rządowe.

Dzięki temu Porsche będzie mogło nadal stosować silniki spalinowe w modelu 911, ewentualnie w połączeniu z opcją hybrydową - zwłaszcza jeśli rynek paliw syntetycznych będzie nadal przedmiotem inwestycji i rozwoju. Kibicujemy temu projektowi, bo zmniejszy on presję na sprzedaż pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej średniej emisji CO2 w przekroju całej gamy modelowej.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025