Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche testuje elektrycznego Boxstera, który zadebiutuje w 2025

Porsche 718 przechodzi na elektryczność. Debiut za 3 lata, ale na drogach pojawiły się pierwsze prototypy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 listopada 2022
Porsche 718 sylwetka z przodu
13

Na początku roku Porsche oficjalnie przyznało, że od 2025 roku modele z silnikiem centralnym - Boxster i Cayman - będą miały napęd elektryczny. Ten dość odważny ruch sprawia, że niemiecka firma jako jedna z pierwszych będzie oferowała auto typowo sportowe na prąd. Swoją propozycję w tym nowo powstającym segmencie szykuje też Lotus, którego samochód będzie miał bliźniaka pod marką Alpine. Na kilka lat przed premierą nie mamy co liczyć na szczegóły techniczne, ale już pierwszy prototyp Boxstera zdradza część tajemnic na temat wyglądu nowego modelu.

Decyzja o przejściu na elektryczność pojawiła się po całych latach wahania i spekulacji na temat kierunku w jakim mają pójść najmniejsze modele Porsche. Boxster i Cayman są regularnie odświeżane, ale nie zmienia to faktu, że mają za sobą już 10 lat produkcji bez większej modernizacji. Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, w swoim ostatnim komunikacie powiedział: "Zwiększamy naszą ofensywę elektryczną o kolejny model. Do połowy dekady chcemy oferować nasz centralnosilnikowy samochód sportowy 718 wyłącznie w wersji całkowicie elektrycznej".

Porsche 718 w pełni elektryczne
13

Mocne maskowanie (w tym fejkowe wydechy) zakrywa detale nowego auta, ale nie jest w stanie ukryć ogólnych proporcji sylwetki - szerszej i bardziej agresywnej niż w aktualnie oferowanym Boxsterze. Samochód wydaje się mieć większy rozstaw osi, a przedni pas jest bardziej zaokrąglony, co upodabnia Boxstera do 911 generacji 992.

Design przednich świateł nowego Boxstera jest zbliżony do Taycana, a pod światłami znajdują się małe wloty powietrza. Prawdopodobnie będą to elementy aktywnej aerodynamiki otwierające się i zamykające w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie. Być może najbardziej trudną do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza, a także gruntownie przerobiony tył wyposażony w bardzo smukłe oświetlenie LED.

Porsche 718 Boxter/Cayman przód auta
13

Tradycyjne dla Boxstera elementy jak przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina oraz materiałowy dach pozostaną bez zmian. Wariant zamknięty, czyli Cayman, na pewno pójdzie tym samym tropem.

Reklama

Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale w swoim oświadczeniu Blume zdradził jeszcze jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Oznacza to tyle, że klasyczny układ z bateriami w podłodze raczej się nie sprawdzi, więc pewnie Porsche pójdzie w stronę schematu znanego z konceptu Mission R. Tam baterie potraktowano jak kilka osobnych zespołów, których rozmieszczenie w aucie definiuje jego ostateczny balans.

Porsche 718 tył auta
13

Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Biorąc pod uwagę kurczący się rynek tradycyjnych samochodów sportowych i entuzjastyczne przyjęcie samochodów elektrycznych o dużej mocy, inwestycja Porsche w przekształcenie kolejnych modeli Boxster i Cayman w modele wyłącznie elektryczne może się opłacić, zwłaszcza jeśli modele spalinowe będą nadal ograniczane przez przepisy rządowe.

Dzięki temu Porsche będzie mogło nadal stosować silniki spalinowe w modelu 911, ewentualnie w połączeniu z opcją hybrydową - zwłaszcza jeśli rynek paliw syntetycznych będzie nadal przedmiotem inwestycji i rozwoju. Kibicujemy temu projektowi, bo zmniejszy on presję na sprzedaż pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej średniej emisji CO2 w przekroju całej gamy modelowej.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS x Michelin Pilot Sport S 5
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche GT3 RS na nowych oponach Michelin wyrasta na pogromcę deszczu

W deszczowych warunkach opony Michelin Pilot Sport S 5 dają kierowcy lepsze osiągi i bezpieczeństwo.

14 lutego 2025
2022 BMW M4 CSL test
BMW / M4 CSL
BMW M4 CSL (2022-2023) - nowoczesność, która nie porywa za serce

Najlżejszy i najostrzejszy wariant M4 potrafi ukąsić, ale nie uniesie ciężaru znaczka CSL.

13 lutego 2025
2025 Volkswagen Multivan TDI test
Volkswagen / Multivan
Volkswagen Multivan TDI - stara szkoła wciąż się liczy

Na rynku pojawiają się nowe minivany, ale czołówka pozostaje niezmienna.

12 lutego 2025
Maserati Shamal MA-01 restomod
Restomod
Modena MA-01 to włoska odpowiedź na restomody Porsche 911

Maserati Biturbo/Shamal od Modena Automobili pozwoli ci się wyróżnić wśród licznych restomodów 911.

11 lutego 2025
Audi RS e-tron GT performance test
Audi / e-tron GT
Audi RS e-tron GT performance - kosmiczna moc i co jeszcze?

E-tron GT mimo lat wygląda świetnie. Czy potrzebował więcej mocy?

10 lutego 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT w wersji produkcyjnej na nieoficjalnych zdjęciach

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

10 lutego 2025
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025