Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche testuje elektrycznego Boxstera, który zadebiutuje w 2025

Porsche 718 przechodzi na elektryczność. Debiut za 3 lata, ale na drogach pojawiły się pierwsze prototypy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 listopada 2022
Porsche 718 sylwetka z przodu
13

Na początku roku Porsche oficjalnie przyznało, że od 2025 roku modele z silnikiem centralnym - Boxster i Cayman - będą miały napęd elektryczny. Ten dość odważny ruch sprawia, że niemiecka firma jako jedna z pierwszych będzie oferowała auto typowo sportowe na prąd. Swoją propozycję w tym nowo powstającym segmencie szykuje też Lotus, którego samochód będzie miał bliźniaka pod marką Alpine. Na kilka lat przed premierą nie mamy co liczyć na szczegóły techniczne, ale już pierwszy prototyp Boxstera zdradza część tajemnic na temat wyglądu nowego modelu.

Decyzja o przejściu na elektryczność pojawiła się po całych latach wahania i spekulacji na temat kierunku w jakim mają pójść najmniejsze modele Porsche. Boxster i Cayman są regularnie odświeżane, ale nie zmienia to faktu, że mają za sobą już 10 lat produkcji bez większej modernizacji. Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, w swoim ostatnim komunikacie powiedział: "Zwiększamy naszą ofensywę elektryczną o kolejny model. Do połowy dekady chcemy oferować nasz centralnosilnikowy samochód sportowy 718 wyłącznie w wersji całkowicie elektrycznej".

Porsche 718 w pełni elektryczne
13

Mocne maskowanie (w tym fejkowe wydechy) zakrywa detale nowego auta, ale nie jest w stanie ukryć ogólnych proporcji sylwetki - szerszej i bardziej agresywnej niż w aktualnie oferowanym Boxsterze. Samochód wydaje się mieć większy rozstaw osi, a przedni pas jest bardziej zaokrąglony, co upodabnia Boxstera do 911 generacji 992.

Design przednich świateł nowego Boxstera jest zbliżony do Taycana, a pod światłami znajdują się małe wloty powietrza. Prawdopodobnie będą to elementy aktywnej aerodynamiki otwierające się i zamykające w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie. Być może najbardziej trudną do zaakceptowania zmianą w stylistyce Boxstera będzie brak bocznych wlotów powietrza, a także gruntownie przerobiony tył wyposażony w bardzo smukłe oświetlenie LED.

Porsche 718 Boxter/Cayman przód auta
13

Tradycyjne dla Boxstera elementy jak przytulna, ale wciąż praktyczna dwuosobowa kabina oraz materiałowy dach pozostaną bez zmian. Wariant zamknięty, czyli Cayman, na pewno pójdzie tym samym tropem.

Reklama

Na jakiekolwiek konkretne informacje o nowych modelach będziemy musieli jeszcze cierpliwie poczekać, ale w swoim oświadczeniu Blume zdradził jeszcze jedną istotną rzecz. Otóż następcy linii 718 będą stworzeni w oparciu o nową platformę przeznaczoną stricte dla dwudrzwiowych samochodów sportowych. Oznacza to tyle, że klasyczny układ z bateriami w podłodze raczej się nie sprawdzi, więc pewnie Porsche pójdzie w stronę schematu znanego z konceptu Mission R. Tam baterie potraktowano jak kilka osobnych zespołów, których rozmieszczenie w aucie definiuje jego ostateczny balans.

Porsche 718 tył auta
13

Technikalia to interesujący wątek, ale ostatecznie o sukcesie bądź porażce przekształcenia 718 w samochód elektryczny zadecyduje sprzedaż. Biorąc pod uwagę kurczący się rynek tradycyjnych samochodów sportowych i entuzjastyczne przyjęcie samochodów elektrycznych o dużej mocy, inwestycja Porsche w przekształcenie kolejnych modeli Boxster i Cayman w modele wyłącznie elektryczne może się opłacić, zwłaszcza jeśli modele spalinowe będą nadal ograniczane przez przepisy rządowe.

Dzięki temu Porsche będzie mogło nadal stosować silniki spalinowe w modelu 911, ewentualnie w połączeniu z opcją hybrydową - zwłaszcza jeśli rynek paliw syntetycznych będzie nadal przedmiotem inwestycji i rozwoju. Kibicujemy temu projektowi, bo zmniejszy on presję na sprzedaż pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym utrzymaniu niskiej średniej emisji CO2 w przekroju całej gamy modelowej.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024