Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Lotus Emira - silniki, dane techniczne i ceny

Całkowicie nowy Lotus Emira zadebiutuje w tym roku i musi wejść w całkiem duże buty swoich poprzedników.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 stycznia 2022
2022 Lotus Emira - niebieskie auto w studiu
25

Czekamy na nowe modele Lotusa już bardzo długo, ale jest szansa, że Emira będzie w końcu nowym otwarciem dla tej marki. Przede wszystkim jest całkowicie nowa, zrobiona od podstaw z poważaniem tradycyjnych wartości Lotusa. Zgodnie z tradycją Emira będzie zbudowana z aluminiowych podzespołów, będzie zawierać najnowszą technologię i aż dwa silniki do wyboru.

Różnica jest taka, że to będzie pierwszy model Lotusa stworzony całkowicie pod jurysdykcją nowego większościowego właściciela - chińskiego koncernu Geely. Gigant z Państwa Środka ma doświadczenie w stawianiu podupadłych producentów europejskich na nogi, bo w ciągu kilku lat wnieśli Volvo do rangi pełnoprawnego uczestnika segmentu premium. Teraz podobna rewolucja czeka Lotusa.

Gama Lotusa ulegnie znacznej dywersyfikacji przez najbliższe kilka lat, ale pierwsza w kolejce jest Emira. Dla całej marki to samochód-symbol na dowód, że mimo obecnego rynku nastawionego na SUV-y i pojazdy elektryczne brytyjski producent nie zapomina co robi najlepiej - sportowe samochody światowej klasy.

2022 Lotus Emira
25

Emira jest bezpośrednim rywalem dla Alpine A110 i Porsche 718 Cayman i plasuje się na rynku dokładnie pomiędzy nimi jeśli chodzi o osiągi. Do tego Lotus od razu planuje dwie wersje silnikowe i aż trzy rodzaje skrzyń biegów. Jako pierwsza pojawi się wersja First Edition napędzana silnikiem V6, a powinno do tego dojść już wiosną 2022 roku. To będzie też ostatni wyłącznie spalinowy model Lotusa jaki stworzą od czystej kartki. Potem Brytyjczycy zamierzają przejść na intensywną elektryfikację, przy której nawiążą współpracę m.in. z Alpine.

Wersja First Edition będzie oferowana w sześciu kolorach i z bogatym wyposażeniem. W standardzie będą 20-calowe felgi, pakiet "Black”, pakiet "Convenience”, pakiet "Design” i pakiet "Driver”. W tym ostatnim zawiera się ustawienie zawieszenia w dwóch trybach (Tour i Sport) oraz wybór opon między Goodyear Eagle F1 Supersport, a Michelin Pilot Sport Cup 2. Szczegóły na temat wspomnianej wersji czterocylindrowej powinny pojawić się jesienią, ale za kierownicą tej wersji usiądziemy dopiero w 2023 r.

2022 Lotus Emira niebieskie auto
25

Wersja silnikowa 1 - V6 turbo od Toyoty

Pierwszy napęd jaki pojawi się w Lotusie to dobrze znany silnik Toyoty 3.5 V6 z doładowaniem o mocy blisko 400 KM (w najmocniejszych wersjach miał 430 KM w modelu Exige). Dostępna będzie zarówno 6-biegowa skrzynia manualna (z wyeksponowanym mechanizmem zmiany jak w obecnych modelach) lub również 6-biegowy automat z konwerterem momentu i dyferencjałem o ograniczonym poślizgu.

Pomimo pochodzenia z nudnych, rodzinnych modeli Toyoty ten silnik już niejednokrotnie udowodnił, że jest mocny i pięknie brzmi, bo stosowany był w różnych modelach Lotusa, od Evory GT410 do Exige Cup.

Oczywiście do wykorzystania w Lotusie silnik został odpowiednio stuningowany.  Zmiany obejmują układ zapłonowy i wydechowy dla poprawienia reakcji na gaz i zakresu generowanego dźwięku. Chodziło o wyeliminowanie zerojedynkowego dźwięku generowanego przez poprzednie modele.

Emira z V6 będzie stanowić górną połowę oferty z ceną w okolicach 75-80 tysięcy funtów. Zadaniem tego modelu będzie rywalizacja z bardziej poważnymi rywalami jak Porsche 718 Cayman GTS i BMW M2 Competition.

Ten napęd nie będzie oferowany przez cały czas, bo planowane wprowadzenie norm emisji Euro 7 w 2027 roku zakończy istnienie silników V6 w UE i Wielkiej Brytanii. W innych częściach świata ten model mógłby ewentualnie zostać na dłużej. W celu podążania za wymogami emisji Lotus nawiązał strategiczną współpracę z Mercedesem-AMG, która będzie polegała na dostarczaniu alternatywnej jednostki napędowej.

2022 Lotus Emira na targach
25

Wersja silnikowa 2 - 2.0 turbo R4 od AMG

Lotus nawiązał współpracę z AMG w celu pozyskania drugiego silnika dla Emiry, a jest nim 2-litrowy motor znany doskonale Mercedesa A45 AMG. Umowa z AMG obejmuje dostarczanie całego podzespołu razem z dwusprzęgłową skrzynią biegów AMG.

Do Lotusa trafi mocniejsza odmiana silnika M139 z Mercedesa A45. Silnik ten jest lżejszy od V6 o blisko 50 kg i na początku będzie generował w okolicy 360 KM. Lotus nie wyklucza bardziej wysilonych jednostek w przyszłości.

Jednakże ten silnik także jest potencjalną ofiarą przyszłych norm emisji spalin, przez które być może zniknie z europejskiego rynku. Umowa z AMG tak czy inaczej gwarantuje dostarczenie innego rodzaju napędu w przyszłości, jeśli ten nie spełni oczekiwań. Zapewne będzie pasować nowy układ hybrydowy, który za chwilę trafi do Mercedesa C63, ale Lotus nie planuje robić z Emiry hybrydy. Przynajmniej na razie nie ma takiego pomysłu.

2022 Lotus Emira na targach z tyłu
25

Podwozie

Reklama

Wszystkie modele Emira są oparte na tym samym typie podwozia z tłoczonego aluminium, które 25 lat temu zapoczątkował model Elise. To nowe, zespolone, aluminiowe podwozie mieści poprzecznie zamontowane zespoły napędowe, ma szerszy rozstaw kół niż Evora i podwójne wahacze oraz amortyzatory typu coilover przy wszystkich czterech kołach ze  stabilizatorami z przodu i z tyłu. Niezależnie od układu napędowego oferowane będą dwie bardzo różne konfiguracje podwozia - Touring i Sport - ta ostatnia dostępna jako część opcjonalnego pakietu “Driver”, który zawiera obniżone zawieszenie i ulepszone amortyzatory, sprężyny i stabilizatory. Informacja dla sceptyków: ani jeden element zawieszenia nie został przeniesiony z Evory. 

Ponadto pakiet "Driver” umożliwia optymalizację pod kątem opon. Standardowy model Touring wyposażony jest w komplet opon Goodyear Eagle F1 Supersport stworzonych specjalnie dla Lotusa, a w wersji Sport Emira ma Micheliny Pilot Sport Cup 2 o zwiększonej przyczepności.

Emira jest większa niemal w każdym aspekcie niż Alpine czy Porsche Cayman i nie jest wcale bardzo oddalona od 911 Carrera, choć nie ma zamiaru z tym modelem konkurować. Lotus nie będzie tak lekki jak francuskie Alpine A110, bo masa ma wynosić ponad 1400 kg, czyli około 300 kg więcej. To wynik podobny jak w Caymanie, choć masy w wersjach z czterema jak i sześcioma cylindrami jeszcze wymagają potwierdzenia przez producenta.

 

Nie będzie Emiry w wersji otwartej, ani jako roadster, ani jako targa. Lotus przedkłada czysto dynamiczne wartości ponad możliwość jazdy z otwartym dachem.

 

Dodawanie masy stoi w sprzeczności z filozofią Lotusa, więc sporo czasu poświęcono ograniczaniu masy. Tak czy inaczej nowa technologia musiała dodać 60 kg do masy auta, ale to i tak tylko 11 kg ponad masą modelu Evora 400.

Lotus pozostał nieugięty w stosowaniu czysto hydraulicznego układu kierowniczego, dołączając do McLarena jako jeden z niewielu producentów, którzy oparli się zamontowaniu elektrycznego układu kierowniczego na korzyść jego czystszych odczuć, pomimo niewielkiego kompromisu w zużyciu paliwa. W tym celu Lotus zaprojektował i opracował własną, całkowicie nową przekładnię kierowniczą, aby zachować jej charakterystyczne wyczucie i fakturę w samochodzie wyposażonym w 20-calowe opony.

Tak jak w wielu współczesnych autach Emira będzie mieć wybieralne tryby jazdy, ale ich wpływ będzie ograniczony tylko do działania pedału gazu, ewentualnie do skrzyni biegów w wersjach automatycznych. Układ kierowniczy i zawieszenie pozostaną pasywne. To celowy zabieg zrobiony w filozofii Lotusa, że układ kierowniczy i zawieszenie nie mogą być regulowane tylko dlatego, że akurat chcesz jechać szybko. Tu akurat inżynierowie zrobili dobrą robotę i miło jest słyszeć o powrocie do starej szkoły.

2022 Lotus Emira kokpit - wnętrze
25

Design i wnętrze

Ergonomia wnętrza i wygląd zewnętrzny to kolejny miks najbardziej rozpoznawalnych cech Lotusa z wymaganiami nowej ery. Linia boczna w stylu butelki Coca-Coli pochodzi po trochu z Evory, a po trochu z najnowszego konceptu Evija, w którym tak samo boczny wlot powietrza przełamuje gładkość powierzchni bocznej. Rzeczywiście Russell Carr i jego zespół projektowy inspirował się najbardziej modelem Evija, nad którym wcześniej pracowali zanim rozpoczęła się praca nad Emirą w 2018. Patrząc na te dwa samochody obok siebie, można wyraźnie dostrzec bardzo bliski związek między nimi, np. w masce silnika, gdzie linie otworów są zintegrowane z powierzchnią, a nowe pionowo ułożone reflektory LED i szczyty nadkoli również pochodzą prosto z modelu Evija. Kabina jest prosta, elegancka i prezentuje znaczny skok jakościowy w porównaniu do konstrukcji z przeszłości. Wykończenie daleko przekracza standard do jakiego przywykliśmy w przypadku marki z Hethel, ale to zasługa nowego zakładu produkcyjnego, w którym będzie powstawać Emira.

Konsola środkowa ma dwa poziomy i w przeciwieństwie do Alpine A110 jest zwieńczona ładnym graficznie i nowoczesnym interfejsem (podzespoły tego typu Lotus czerpie od firmy-matki Geely), a ilość przycisków jest ograniczona do minimum. Tylko kluczowe funkcje jak klimatyzacja czy obsługa radia mają wciąż prawdziwe przyciski. Tak samo jest z przyciskiem start-stop schowanym pod klapką jak w Lamborghini. Z tego co widzimy Emira reprezentuje coś więcej niż wiarę w renesans marki Lotus, ale także w renesans samochodu sportowego w ogóle. W samą porę.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025