Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
3

Trzy lata temu, gdy Lotus Emira wchodził na rynek, dostaliśmy od producenta oficjalną informację, że będzie to ostatni model Lotusa wyposażony w silnik spalinowy. Trzy lata to jednak bardzo dużo jeśli chodzi o krajobraz motoryzacyjny. Teraz nowy dyrektor generalny Lotus Europe Dan Balmer zasugerował, że Emira może pozostać na rynku dłużej niż pierwotnie zakładano, a wydłużenie cyklu życia miałoby nastąpić w wyniku rozwoju jej platformy w kierunku napędów hybrydowych. Mieliśmy okazję porozmawiać z Balmerem w cztery oczy i dowiedzieć się jaka przyszłość czeka Emirę, jej platformę i inne sportowe modele Lotusa.

Samochody sportowe są fundamentem naszej marki” - mówi Balmer. “Trudno myśleć o Lotusie w innym kontekście, dlatego Theory 1 wyglądał tak jak wyglądał - to zdecydowanie część naszego sposobu myślenia.”

Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2024 roku Emira odpowiadała za 48% ogólnej sprzedaży Lotusa. W pierwszym pełnym roku ponownej obecności na amerykańskim rynku, to właśnie spalinowy model o typowo sportowym profilu był najchętniej wybieranym autem tej marki. Wierzcie lub nie, ale największy udział w rynku samochodów sportowych w swojej klasie samochód ten zdobył we Włoszech. Według Balmera wpływ na ten stan rzeczy ma egzotyczny wygląd Emiry, stawiający ten model całkiem blisko aut, które Włosi lubią przerabiać i sprzedawać za trzykrotność ceny bazy.

Lotus chce za wszelkę cenę utrzymać samochody sportowe w gamie, dlatego wciąż rozwija platformę Emiry.

Reklama

Należy przy tym pamiętać, że sieć dystrybucji i proces wdrażania produktów linii “lifestyle” (EmeyaEletre) jest na dość wczesnym etapie, ale i tak statystyki mówią jasno: popyt na samochody sportowe Lotusa w tradycyjnej formie pozostaje spory. A skoro są klienci, to Lotus zamierza wychodzić im naprzeciw.

Najświeższa aktualizacja gamy Lotusa Emira obejmuje wprowadzenie dwóch wersji: Turbo o mocy 365 KM i Turbo SE o mocy 406 KM. Te dwa warianty w pierwszej kolejności pojawiają się na rynkach Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki. Później trafią do Europy powiększając liczbę dostępnych wersji Emiry z dwóch do trzech. Zarówno Turbo jak i Turbo SE korzystają z czterocylindrowego motoru AMG z turbodoładowaniem i 8-biegowym automatem, czyli zestawu znanego m.in. z A45. Niezmiennie topowym modelem będzie jednak Emira z jednostką V6 i sytuacja ta zostanie utrzymana, ale w przyszłości może dołączyć coś jeszcze.

Lotus Emira nadwozie detal
3

Nasza platforma dla samochodów sportowych jest elastyczna, co jest zasługą naszej technologii struktury przestrzennej” - wyjaśnia Balmer. “Możemy ją zaadaptować do wykorzystania także z innymi rodzajami napędu.”

Jest to sugestia, że Emira może wkrótce dostać wariant hybrydowy. Do tej pory narracja Lotusa nie obejmowała takiego scenariusza, a Emira miała zniknąć i zostać zastąpiona nowym, w pełni elektrycznym modelem o roboczej nazwie Type 135. To projekt pierwotnie rozwijany wspólne z Alpine, który miał się przerodzić także w elektrycznego następcę A110. Jednak Lotus ostatnio “odczytał znaki” i postanowił wykonać zwrot w stronę napędów Hyper Hybrid przeznaczonych dla samochodów opartych na nowej architekturze EPA, co może zwiastować także wariant hybrydowy w Emirze. W perspektywie średnioterminowej mogłoby to wydłużyć obecność Emiry na rynku co najmniej o parę lat.

“Ten model wciąż jest dość świeży i egzotyczny jak na swój przedział cenowy - to sekret tej formuły” - potwierdza Balmer. “Teraz do Wielkiej Brytanii i kontynentalnej Europy wjadą nowe odmiany Turbo i Turbo SE, a kolejne warianty już czekają w kolejce, aby zabrać nas w przyszłość.”

Reklama

Emira V6 może wkrótce zniknąć z rynku. To zależy od dostaw 3.5-litrowych silników Toyoty.

Za kilka dni oferta Emiry znowu ewoluuje za sprawą Emira Limited, pierwszego produktu stworzonego według programu zamówień specjalnych. A co z V6? Cóż, w 2025 roku nadal będzie częścią oferty obok modeli czterocylindrowych, jednocześnie pełniąc rolę łącznika z modelami historycznymi, w tym Evorą, które także korzystały z 3,5-litrowej jednostki 2GR-FE Toyoty. Silnik ten jest częścią oferty Lotusa od 2009 roku gdy na rynek wchodziła pierwsza Evora. Dalsze wykorzystanie tej jednostki będzie zależeć od współpracy z Toyotą, co potwierdza Balmer:

“Jak wynika z naszej wiedzy na temat planów Toyoty odnośnie tej jednostki, będzie ona coraz trudniej dostępna. Ale to wciąż hardkorowy, analogowy samochód sportowy z ręczną skrzynią i doładowaniem mechanicznym - to czyni go naprawdę wyjątkowym.”

Balmer nie wykluczył również hucznego pożegnania doładowanej Emiry: „Zobaczymy, co można wycisnąć z tego silnika, ale celebracja przed zakończeniem produkcji na pewno byłaby na miejscu”.

Lotus Emira design przód
3

Krótko wspomnieliśmy o nadchodzącej ważnej dla Lotusa rocznicy: w 2026 roku wypadają 50. urodziny Esprita. Od dawna krążą plotki, że nowa generacja tego ikonicznego supersamochodu mogłaby powstać na bazie architektury Emiry. W rozmowie Balmer nie chciał jednoznacznie potwierdzić, czy nowy Esprit lub model w tym stylu jest w planach, lecz ponownie wspomniał o potencjale platformy Emiry i potwierdził, że urodziny Esprita będą świętowane.

„Po pierwsze, będziemy świętować kamień milowy jakim jest 50 lat Esprita, w różnorodny sposób. Jeśli chodzi o przyszłość, ważna jest dla nas platforma Emiry i jej rozwój, ponieważ przechodzimy przez zmiany legislacyjne i podobne rzeczy, aby wykorzystać ją w przyszłości. Poczekamy i zobaczymy”.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025