Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
3

Trzy lata temu, gdy Lotus Emira wchodził na rynek, dostaliśmy od producenta oficjalną informację, że będzie to ostatni model Lotusa wyposażony w silnik spalinowy. Trzy lata to jednak bardzo dużo jeśli chodzi o krajobraz motoryzacyjny. Teraz nowy dyrektor generalny Lotus Europe Dan Balmer zasugerował, że Emira może pozostać na rynku dłużej niż pierwotnie zakładano, a wydłużenie cyklu życia miałoby nastąpić w wyniku rozwoju jej platformy w kierunku napędów hybrydowych. Mieliśmy okazję porozmawiać z Balmerem w cztery oczy i dowiedzieć się jaka przyszłość czeka Emirę, jej platformę i inne sportowe modele Lotusa.

Samochody sportowe są fundamentem naszej marki” - mówi Balmer. “Trudno myśleć o Lotusie w innym kontekście, dlatego Theory 1 wyglądał tak jak wyglądał - to zdecydowanie część naszego sposobu myślenia.”

Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2024 roku Emira odpowiadała za 48% ogólnej sprzedaży Lotusa. W pierwszym pełnym roku ponownej obecności na amerykańskim rynku, to właśnie spalinowy model o typowo sportowym profilu był najchętniej wybieranym autem tej marki. Wierzcie lub nie, ale największy udział w rynku samochodów sportowych w swojej klasie samochód ten zdobył we Włoszech. Według Balmera wpływ na ten stan rzeczy ma egzotyczny wygląd Emiry, stawiający ten model całkiem blisko aut, które Włosi lubią przerabiać i sprzedawać za trzykrotność ceny bazy.

Lotus chce za wszelkę cenę utrzymać samochody sportowe w gamie, dlatego wciąż rozwija platformę Emiry.

Należy przy tym pamiętać, że sieć dystrybucji i proces wdrażania produktów linii “lifestyle” (EmeyaEletre) jest na dość wczesnym etapie, ale i tak statystyki mówią jasno: popyt na samochody sportowe Lotusa w tradycyjnej formie pozostaje spory. A skoro są klienci, to Lotus zamierza wychodzić im naprzeciw.

Najświeższa aktualizacja gamy Lotusa Emira obejmuje wprowadzenie dwóch wersji: Turbo o mocy 365 KM i Turbo SE o mocy 406 KM. Te dwa warianty w pierwszej kolejności pojawiają się na rynkach Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Afryki. Później trafią do Europy powiększając liczbę dostępnych wersji Emiry z dwóch do trzech. Zarówno Turbo jak i Turbo SE korzystają z czterocylindrowego motoru AMG z turbodoładowaniem i 8-biegowym automatem, czyli zestawu znanego m.in. z A45. Niezmiennie topowym modelem będzie jednak Emira z jednostką V6 i sytuacja ta zostanie utrzymana, ale w przyszłości może dołączyć coś jeszcze.

Lotus Emira nadwozie detal
3

Nasza platforma dla samochodów sportowych jest elastyczna, co jest zasługą naszej technologii struktury przestrzennej” - wyjaśnia Balmer. “Możemy ją zaadaptować do wykorzystania także z innymi rodzajami napędu.”

Jest to sugestia, że Emira może wkrótce dostać wariant hybrydowy. Do tej pory narracja Lotusa nie obejmowała takiego scenariusza, a Emira miała zniknąć i zostać zastąpiona nowym, w pełni elektrycznym modelem o roboczej nazwie Type 135. To projekt pierwotnie rozwijany wspólne z Alpine, który miał się przerodzić także w elektrycznego następcę A110. Jednak Lotus ostatnio “odczytał znaki” i postanowił wykonać zwrot w stronę napędów Hyper Hybrid przeznaczonych dla samochodów opartych na nowej architekturze EPA, co może zwiastować także wariant hybrydowy w Emirze. W perspektywie średnioterminowej mogłoby to wydłużyć obecność Emiry na rynku co najmniej o parę lat.

“Ten model wciąż jest dość świeży i egzotyczny jak na swój przedział cenowy - to sekret tej formuły” - potwierdza Balmer. “Teraz do Wielkiej Brytanii i kontynentalnej Europy wjadą nowe odmiany Turbo i Turbo SE, a kolejne warianty już czekają w kolejce, aby zabrać nas w przyszłość.”

Reklama

Emira V6 może wkrótce zniknąć z rynku. To zależy od dostaw 3.5-litrowych silników Toyoty.

Za kilka dni oferta Emiry znowu ewoluuje za sprawą Emira Limited, pierwszego produktu stworzonego według programu zamówień specjalnych. A co z V6? Cóż, w 2025 roku nadal będzie częścią oferty obok modeli czterocylindrowych, jednocześnie pełniąc rolę łącznika z modelami historycznymi, w tym Evorą, które także korzystały z 3,5-litrowej jednostki 2GR-FE Toyoty. Silnik ten jest częścią oferty Lotusa od 2009 roku gdy na rynek wchodziła pierwsza Evora. Dalsze wykorzystanie tej jednostki będzie zależeć od współpracy z Toyotą, co potwierdza Balmer:

“Jak wynika z naszej wiedzy na temat planów Toyoty odnośnie tej jednostki, będzie ona coraz trudniej dostępna. Ale to wciąż hardkorowy, analogowy samochód sportowy z ręczną skrzynią i doładowaniem mechanicznym - to czyni go naprawdę wyjątkowym.”

Balmer nie wykluczył również hucznego pożegnania doładowanej Emiry: „Zobaczymy, co można wycisnąć z tego silnika, ale celebracja przed zakończeniem produkcji na pewno byłaby na miejscu”.

Lotus Emira design przód
3

Krótko wspomnieliśmy o nadchodzącej ważnej dla Lotusa rocznicy: w 2026 roku wypadają 50. urodziny Esprita. Od dawna krążą plotki, że nowa generacja tego ikonicznego supersamochodu mogłaby powstać na bazie architektury Emiry. W rozmowie Balmer nie chciał jednoznacznie potwierdzić, czy nowy Esprit lub model w tym stylu jest w planach, lecz ponownie wspomniał o potencjale platformy Emiry i potwierdził, że urodziny Esprita będą świętowane.

„Po pierwsze, będziemy świętować kamień milowy jakim jest 50 lat Esprita, w różnorodny sposób. Jeśli chodzi o przyszłość, ważna jest dla nas platforma Emiry i jej rozwój, ponieważ przechodzimy przez zmiany legislacyjne i podobne rzeczy, aby wykorzystać ją w przyszłości. Poczekamy i zobaczymy”.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Defender w błocie
Land Rover / Defender
Defender w Szkocji: Najlepsze trasy Europy i przygoda na miarę EVO

W EVO lubimy przygody, a czym, jeśli nie bajeczną podróżą, mogłaby być przygoda na miarę naszego magazynu? Przed Wami test na zawartość genu DEF.

20 maja 2025
Marcin Mroziewicz w Mclarenie
Hybrydy PHEV
Koniec mitu PHEV: Dlaczego plug-in hybrydy przestają mieć sens?

Hybrydy plug-in (PHEV) miały być złotym środkiem między elektrykiem a spalinówką. W praktyce stały się narzędziem do omijania norm emisji CO2

20 maja 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025