Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
14

Na początku nowej ery Lotus wyznaczył sobie ambitne cele, a jest wśród nich osiągnięcie sprzedaży na poziomie 150 tysięcy sztuk aut rocznie przed końcem 2028 roku. Brzmi to bardzo optymistycznie biorąc pod uwagę, że w 2022 roku zakład w Hethel opuściło mniej niż 900 aut. Nową erę Lotus zaczął jednak od rekordu półrocza, i choć same liczby są jeszcze mało imponujące, przynajmniej pod kątem oferowanej technologii EV marka wypada bardzo korzystnie. Najnowszym produktem brytyjskiego producenta jest elektryczny sedan o nazwie Emeya. Korzysta on z praktycznie tych samych podzespołów co SUV Eletre, który z założenia ma być bestsellerem marki, za to przeczuwamy że Emeya może być tym modelem, który zachowa nieco więcej DNA dawnego Lotusa.

Nowy Lotus Emeya jest zaprojektowany tak, aby rywalizować z tuzami od Porsche, Mercedesa-AMG oraz Tesli. Większość podstawowych założeń jest kalką z Eletre - architektura Electric Premium Architecture (EPA) 800V, po jednym motorze na każdej osi i najmocniejsza wersja o mocy 905 KM - o 144 KM więcej niż piorunująco szybki Taycan Turbo S. Porsche ma przewagę jeśli chodzi o moment obrotowy, ale Emeya z wartością 985 Nm także nie ma się czego wstydzić.

Nowa Emeya to drugi po Eletre kluczowy model w odświeżonej gamie Lotusa. Cel: ponad 100-krotne zwiększenie sprzedaży w kilka lat.

Aby nadać układowi napędowemu większej elastyczności (o ile można tak to nazwać) tylny silnik posiada dodatkową dwubiegową przekładnię. W ten sposób zoptymalizowano rozkład momentu obrotowego w zależności od prędkości, a efekty są imponujące. Od zera do 100 km/h Emeya R przyspiesza w 2,78 s, a od 80 do 120 km/h poniżej dwóch sekund. Prędkość maksymalna wynosi 255 km/h. Lotus nie podaje ile ich nowy sedan waży, ale śmiało można przypuszczać że sporo powyżej dwóch ton. Odnośnikiem jest SUV Eletre o masie 2490 kg.

Firma milczy na temat słabszych wersji tego modelu. Ponownie możemy sugerować się specyfikacją bliźniaczego SUV-a - jeśli sedan będzie jego technicznym bliźniakiem, modele Emeya i Emeya S powinny mieć identyczną moc (ponad 600 KM), ale różnić się specyfikacją i wyposażeniem. Zasięg także nie został jeszcze potwierdzony. Emeya ma nieco mniejszą baterię niż Eletre (102 vs 112 kWh), ale jest bardziej aerodynamiczna, więc wartości te powinny być podobne. SUV Lotusa oficjalnie potrafi przejechać na jednym ładowaniu 600 km w najbardziej korzystnej wersji wyposażenia. Dzięki możliwości ładowania z mocą 350 kW uzupełnienie energii od 10 do 80% zajmuje tylko 15 minut.

2024 Lotus Emeya tył
14

Według Lotusa Emeya ma być liderem w swojej klasie jeśli chodzi o dynamikę jazdy. Ma to być zasługa jej pneumatycznego zawieszenia połączonego z systemem skanowania drogi. Czujniki badają drogę przed maską ponad 1000 razy na sekundę, aby amortyzatory mogły się “przygotować” na konkretne nierówności, przez co jazda jest gładka i w pełni kontrolowana. Stworzony dla Eletre pakiet systemów elektronicznych mający być nowoczesnym sposobem na zapewnienie Lotusowi znanej z tej marki zwinności i precyzji prowadzenia, zapewne będzie zaadaptowany także do Emeyi. W skład tego pakietu wchodzą między innymi aktywne stabilizatory i skrętna tylna oś.

Pneumatyczne zawieszenie, skanowanie drogi, aktywne stabilizatory - te sztuczki mają zapewnić Lotusowi Emeya odpowiednią zwinność.

Motyw "porowatej" konstrukcji zapoczątkowany przez hipersamochód Evija, a następnie kontynuowany w modelach Emira i Eletre, jest obecny także tutaj. Kanały powietrzne i aktywne klapy w przednim grillu kierują przepływem wokół samochodu, aby poprawić wydajność, zapewniając jednocześnie chłodzenie akumulatora i hamulców. Elementy wpływające na osiągi, takie jak unoszony tylny spojler i aktywny dyfuzor, zwiększają siłę docisku przy dużej prędkości, a tylne skrzydło samo w sobie generuje docisk do 215 kg.

2024 Lotus Emeya kokpit
14
Reklama

Wnętrze Lotusa Emeya pokryto tapicerką z ekologicznych materiałów, z których część pochodzi z recyklingu. Podobnie jak w Eletre w kabinie dominują nowinki techniczne, przede wszystkim ogromny dotykowy ekran panoramiczny i dwa mniejsze, podłużne ekrany, jeden służący kierowcy, drugi pasażerowi z przodu. Do tego Lotus proponuje 55-calowy head-up display z rozszerzoną rzeczywistością, system audio KEF z funkcją Dolby Atmos i system aktywnej redukcji szumów.

Wnętrze Emeyi to pokaz prostoty i technologicznej elegancji - dominują dotykowe ekrany i ekologiczne materiały.

Lotus Emeya wejdzie do seryjnej produkcji w 2024 roku i będzie kosztował prawie tyle samo co SUV Eletre ( w przeliczeniu od 536 do 670 tys. zł w zależności od wersji). Kluczowy rywal - Porsche Taycan - oferuje nieco większy wybór, bo podstawowe odmiany z napędem na jedną oś kosztują od 448 000 zł, a topowy Turbo S od 854 000 zł.

2024 Lotus Emeya ekran centralny
14

Ciekawym przypadkiem jest zapowiadany Polestar 5 - sedan tej samej klasy co Emeya należący do struktur tego samego koncernu (Geely). Mimo wszystko szwedzko-chiński samochód nie będzie miał nic wspólnego z Lotusem - auta te mają inne platformy i inne napędy, choć oba są 4-drzwiowymi GT w sportowym stylu.

W przeciwieństwie do dość standardowego podwozia Lotusa wykonanego z mieszanki różnych metali, Polestar zainwestował w innowacyjną strukturę z giętego aluminium, której opracowaniem zajmowali się inżynierowie z brytyjskiego centrum technologicznego Polestara w Northamptonshire. Jak na ironię, pionierem aluminiowych podwozi tego typu wcześniej był właśnie Lotus stawiający zawsze na niską masę i wysoką sztywność wynikającą z zastosowania aluminium.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti
Ducati
Ducati i Lamborghini razem w imię sztuki Paolo Troilo

Obydwa dzieła "Centauro" i "Minotauro" będzie można obejrzeć w Galleria Cavour do 5 lutego 2024 roku.

5 lutego 2024
2024 Volkswagen Golf GTI Mk8.5 debiut
Volkswagen / Golf
Debiutuje nowy Volkswagen Golf GTI - czy to punkt zwrotny?

Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?

24 stycznia 2024
Alpine A290 spyshot przód
Alpine / A290
Alpine A290 jest już prawie gotowe do debiutu

Hot hatch bazujący na Renault 5 zadebiutuje w tym roku - oto pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej.

19 lutego 2024
Alpine A110S test druk główne
Alpine / A110
Alpine A110S - nostalgiczny OS

Alpine to wszechstronne sportowe auto, ale największe triumfy święciło na odcinkach specjalnych.

19 lutego 2024
2024 Skoda Octavia RS lifting
Skoda / Octavia
Skoda Octavia RS po liftingu wchodzi na rynek

Praktyczniejsza kuzynka Golfa GTI MK8.5 - Octavia RS - dostanie silnik o mocy aż 265 KM.

15 lutego 2024
Porsche 911 992.2 lifting spyshot
Porsche / 911
Nowe Porsche 992.2 na zdjęciach - pierwsze zelektryfikowane 911?

W ramach modernizacji w gamie Porsche 911 prawdopodobnie pojawi się wersja hybrydowa.

14 lutego 2024
2024 Mercedes-AMG A45 S Limited Edition
Mercedes / A45S AMG
Mercedes-AMG A45 S Limited Edition to matowo-zielony hiper-hatchback

A45 S Limited Edition wyróżnia się na tle innych wersji przede wszystkim dodatkami wizualnymi.

14 lutego 2024
Zagato AGTZ współpraca z La Squadra
Zagato
Zagato i La Squadra pracują nad wskrzeszeniem zapomnianego klasyka

Zagato AGTZ Twin Tail to retro gran tourer inspirowany jednym z klasycznych aut z Le Mans.

13 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT3 główne
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT3 celuje w klasowe zwycięstwo w Le Mans

Z nowym Vantage GT3 Aston Martin chce rządzić na torach i wygrać prestiżowy wyścig 24h Le Mans.

12 lutego 2024
Abarth 695 75 Anniversario prezentacja
Abarth / 500
Abarth 695 jeszcze nie odchodzi - poznajcie wersję 75 Anniversario

Po 16 latach ciągłej produkcji hot hatch na bazie Fiata 500 zyskał nową wersję na 75 urodziny marki.

12 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Pagani Huayra R Evo design
Pagani / Huayra
Pagani Huayra R Evo - 900 KM, 9200 obrotów i zero dachu nad głową

Najmocniejsze Pagani w historii ma nadwozie Roadster i jest torowym potworem o mocy 900 KM.

9 lutego 2024
Abarth 600e prezentacja
Abarth / 600e
Debiutuje Abarth 600e - najmocniejszy model w historii marki

Elektryczny crossover 600e ma być modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

9 lutego 2024
Porsche Taycan / EVO #1
Porsche / Taycan
Porsche Taycan - teoria e-względności - Michał Sztorc

Większość teorii na temat aut elektrycznych jest równie względna, jak pojęcia ruchu oraz spoczynku, i w dużej mierze zależy od punktu odniesienia. Jak jest naprawdę?

8 lutego 2024