Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Pierwszy samochód stworzony samodzielnie przez Polestara będzie korzystał z brytyjskiej inżynierii.
Szwedzki producent innowacyjnych aut elektrycznych - Polestar - ujawnił nowe informacje na temat swojej czterodrzwiowej, sportowej limuzyny o nazwie 5. Nowy model ma być samodzielną konstrukcją Polestara opartą o aluminiową platformę, a za główną konkurencję Szwedzi uważają Teslę Model S, Porsche Taycan i Audi e-tron GT. Przypomnijmy tylko, że Polestar zaczynał jako fabryczny tuner Volvo, ale potem rozpoczął działalność jako osobna marka samochodów elektrycznych klasy premium.
Wszystko zaczęło się od samochodu Polestar 1, który jest głównym halo-carem marki, a w produkcji już jest model 2 - efektowny crossover coupe. W planach na następne 2 lata jest uruchomienie produkcji dwóch kolejnych modeli typu SUV, a potem, w 2024 roku, przyjdzie czas na sportową limuzynę Polestar 5.
“Piątka” będzie przełomowym modelem, bo powstanie na zupełnie nowej platformie opracowanej samodzielnie przez Polestara. Jej główną częścią jest aluminiowa struktura nośna, która powstaje w Wielkiej Brytanii przy pomocy ekspertów z takich firm jak McLaren, Aston Martin i Lotus. Polestar korzysta także z doświadczenia inżynierów różnych zespołów F1 rozlokowanych w bliskiej okolicy ich centrum R&D. Brytyjski oddział szwedzkiej marki powstał stosunkowo niedawno, bo w 2018 roku, i liczył wtedy 81 pracowników. Ta liczba dynamicznie się zwiększa wraz z kolejnymi inwestycjami w nową fabrykę i ma osiągnąć pułap 800 osób na koniec 2022 roku.
Decyzja o uruchomieniu głównego działu inżynieryjnego poza siedzibami marki w Goteborgu i chińskim Chengdu nie była przypadkowa. Polestar chce rywalizować z Teslą i Porsche nie tylko w kwestii baterii i komfortu, ale także w dziedzinie jazdy i dynamiki. Właśnie ten czynnik ma być priorytetem w przypadku modeli opartych o nową architekturę, więc trzeba było pozyskać ludzi, którzy mają doświadczenie w tej materii. Nie ma lepszego miejsca do tworzenia tego typu konstrukcji niż Wielka Brytania.
Struktura nadwozia z paneli aluminiowych pozwala inżynierom na optymalizację masy auta i stworzenie proporcji nadwozia innych niż w jakimkolwiek modelu Volvo. Sam sposób łączenia blach aluminiowych nie różni się znacząco od systemu opracowanego przez Aston Martina, więc można spodziewać się rewelacyjnej sztywności skrętnej nadwozia. Polestar umieści baterie nisko w podłodze auta, a ich chłodzenie będzie się odbywać przy pomocy wlotów powietrza tuż przed tylnym nadkolem jak w Porsche Taycan. Tyle, że Szwedzi chcą zaproponować pasażerom tylnej kanapy więcej miejsca na nogi niż jest w Porsche. Znacznie bardziej przyjazne dla pasażerów ma być też zestrojenie podwozia Polestara - to bardziej GT niż typowy sportowiec.
Design modelu 5 będzie w prostej linii zaczerpnięty od konceptu Precept z 2020 roku. Mają się zmienić tylko detale, oświetlenie i być może łączenia blach poszycia. Sylwetka już się nie zmieni - Polestar 5 będzie miał dokładnie takie proporcje jak wspomniany koncept - długa maska, pokaźny rozstaw osi i opadający ku tyłowi dach. W świecie samochodów, nawet elektrycznych, to nie jest żadna nowość - Tesla Model S reprezentuje takie same założenia stylistyczne już od 2009 roku. Jest tylko jeden element, który wyraźnie odróżnia sylwetki obu tych aut - Polestar 5 w ogóle nie posiada tylnej szyby.
Inne elementy także są wprost wzięte z konceptu Precept, w tym kompaktowe, rozdzielne klosze przednich lamp, których motyw przewodni to zaktualizowany kształt młota Thora. Grill przedni właściwie nie istnieje, a przedni pas stał się tylko nośnikiem dla wszelkich radarów, czujników i systemów bezpieczeństwa. Jest tu tylko malutka szpara, której kształt kieruje powietrze do góry, ponad przednią szybę. To trik aerodynamiczny, który można zaobserwować też w Jaguarze I-Pace.
Oprócz zapowiedzi wyglądu zewnętrznego Polestara 5, Precept Concept daje nam również spojrzenie na przyszłe wnętrze, tym razem nieco bardziej naśladujące Polestara 2, z dużą ilością błyskotek rodem z samochodów koncepcyjnych. Wnętrze jest zdominowane przez wielki ekran dotykowy ułożony pionowo, który łączy się płynnie z wielowarstwową deską o kształcie skrzydła. W odróżnieniu od Tesli Model 3, ten samochód ma drugi ekran za kierownicą, więc nie jest tu tak surowo jak w Tesli. Interfejs użytkownika zaprojektowany dla systemu Android w Precept Concept jest znacznie bliższy produkcji, został już zastosowany w Polestar 2 i będzie wykorzystany w samochodzie produkcyjnym Polestar 5.
W tym miejscu kończą się wpływy Volvo, a zaczyna się przyszłość Polestara jako samodzielnej marki produkującej luksusowe samochody elektryczne. Szwedzka marka jest w trakcie wielkich inwestycji w infrastrukturę i odpowiedni personel do realizacji przyszłych celów. Nie poznaliśmy jeszcze pełni możliwości tej stosunkowo nowej firmy na motoryzacyjnej mapie świata. Na razie wszystko wskazuje na to, że rozczarowanie nam nie grozi.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.