Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Polestar rozwija brytyjską bazę inżynieryjną dla limuzyny Polestar 5

Pierwszy samochód stworzony samodzielnie przez Polestara będzie korzystał z brytyjskiej inżynierii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 lutego 2022
Polestar 5 koncept limuzyna
37

Szwedzki producent innowacyjnych aut elektrycznych - Polestar - ujawnił nowe informacje na temat swojej czterodrzwiowej, sportowej limuzyny o nazwie 5. Nowy model ma być samodzielną konstrukcją Polestara opartą o  aluminiową platformę, a za główną konkurencję Szwedzi uważają Teslę Model S, Porsche Taycan i Audi e-tron GT. Przypomnijmy tylko, że Polestar zaczynał jako fabryczny tuner Volvo, ale potem rozpoczął działalność jako osobna marka samochodów elektrycznych klasy premium.

Wszystko zaczęło się od samochodu Polestar 1, który jest głównym halo-carem marki, a w produkcji już jest model 2 - efektowny crossover coupe. W planach na następne 2 lata jest uruchomienie produkcji dwóch kolejnych modeli typu SUV, a potem, w 2024 roku, przyjdzie czas na sportową limuzynę Polestar 5.

Polestar Precept concept widok z góry
37

“Piątka” będzie przełomowym modelem, bo powstanie na zupełnie nowej platformie opracowanej samodzielnie przez Polestara. Jej główną częścią jest aluminiowa struktura nośna, która powstaje w Wielkiej Brytanii przy pomocy ekspertów z takich firm jak McLaren, Aston MartinLotus. Polestar korzysta także z doświadczenia inżynierów różnych zespołów F1 rozlokowanych w bliskiej okolicy ich centrum R&D. Brytyjski oddział szwedzkiej marki powstał stosunkowo niedawno, bo w 2018 roku, i liczył wtedy 81 pracowników. Ta liczba dynamicznie się zwiększa wraz z kolejnymi inwestycjami w nową fabrykę i ma osiągnąć pułap 800 osób na koniec 2022 roku.

Decyzja o uruchomieniu głównego działu inżynieryjnego poza siedzibami marki w Goteborgu i chińskim Chengdu nie była przypadkowa. Polestar chce rywalizować z Teslą i Porsche nie tylko w kwestii baterii i komfortu, ale także w dziedzinie jazdy i dynamiki. Właśnie ten czynnik ma być priorytetem w przypadku modeli opartych o nową architekturę, więc trzeba było pozyskać ludzi, którzy mają doświadczenie w tej materii. Nie ma lepszego miejsca do tworzenia tego typu konstrukcji niż Wielka Brytania.

Polestar Precept concept new-8-gigapixel-standard-width-1700px
37

Struktura nadwozia z paneli aluminiowych pozwala inżynierom na optymalizację masy auta i stworzenie proporcji nadwozia innych niż w jakimkolwiek modelu Volvo. Sam sposób łączenia blach aluminiowych nie różni się znacząco od systemu opracowanego przez Aston Martina, więc można spodziewać się rewelacyjnej sztywności skrętnej nadwozia. Polestar umieści baterie nisko w podłodze auta, a ich chłodzenie będzie się odbywać przy pomocy wlotów powietrza tuż przed tylnym nadkolem jak w Porsche Taycan. Tyle, że Szwedzi chcą zaproponować pasażerom tylnej kanapy więcej miejsca na nogi niż jest w Porsche. Znacznie bardziej przyjazne dla pasażerów ma być też zestrojenie podwozia Polestara - to bardziej GT niż typowy sportowiec. 

Polestar Precept concept wnętrze
37

Design modelu 5 będzie w prostej linii zaczerpnięty od konceptu Precept z 2020 roku. Mają się zmienić tylko detale, oświetlenie i być może łączenia blach poszycia. Sylwetka już się nie zmieni - Polestar 5 będzie miał dokładnie takie proporcje jak wspomniany koncept - długa maska, pokaźny rozstaw osi i opadający ku tyłowi dach. W świecie samochodów, nawet elektrycznych, to nie jest żadna nowość - Tesla Model S reprezentuje takie same założenia stylistyczne już od 2009 roku. Jest tylko jeden element, który wyraźnie odróżnia sylwetki obu tych aut - Polestar 5 w ogóle nie posiada tylnej szyby.

Reklama
Polestar Precept concept z zapalonymi światłami
37

Inne elementy także są wprost wzięte z konceptu Precept, w tym kompaktowe, rozdzielne klosze przednich lamp, których motyw przewodni to zaktualizowany kształt młota Thora. Grill przedni właściwie nie istnieje, a przedni pas stał się tylko nośnikiem dla wszelkich radarów, czujników i systemów bezpieczeństwa. Jest tu tylko malutka szpara, której kształt kieruje powietrze do góry, ponad przednią szybę. To trik aerodynamiczny, który można zaobserwować też w Jaguarze I-Pace.

Koncept roadstera Polestar O2

Oprócz zapowiedzi wyglądu zewnętrznego Polestara 5, Precept Concept daje nam również spojrzenie na przyszłe wnętrze, tym razem nieco bardziej naśladujące Polestara 2, z dużą ilością błyskotek rodem z samochodów koncepcyjnych. Wnętrze jest zdominowane przez wielki ekran dotykowy ułożony pionowo, który łączy się płynnie z wielowarstwową deską o kształcie skrzydła. W odróżnieniu od Tesli Model 3, ten samochód ma drugi ekran za kierownicą, więc nie jest tu tak surowo jak w Tesli. Interfejs użytkownika zaprojektowany dla systemu Android w Precept Concept jest znacznie bliższy produkcji, został już zastosowany w Polestar 2 i będzie wykorzystany w samochodzie produkcyjnym Polestar 5.

Polestar Precept concept wnętrze, kierownica
37

W tym miejscu kończą się wpływy Volvo, a zaczyna się przyszłość Polestara jako samodzielnej marki produkującej luksusowe samochody elektryczne. Szwedzka marka jest w trakcie wielkich inwestycji w infrastrukturę i odpowiedni personel do realizacji przyszłych celów. Nie poznaliśmy jeszcze pełni możliwości tej stosunkowo nowej firmy na motoryzacyjnej mapie świata. Na razie wszystko wskazuje na to, że rozczarowanie nam nie grozi.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023