Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Audi RS e-tron GT Performance ma więcej mocy niż McLaren F1

Zmodernizowane Audi RS e-tron GT Performance o mocy 925 KM to najmocniejsze cywilne Audi w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 czerwca 2024
Audi RS e-tron GT Performance news
11

Wyścig na moce w segmencie EV wydaje się nabierać tempa, a Audi właśnie dołączyło do zabawy za sprawą zaktualizowanego modelu e-tron GT. Modernizacja elektrycznego supersedana Audi była łatwa do przewidzenia od kiedy na rynek wszedł mocno odświeżony Porsche Taycan - te auta są ze sobą blisko spokrewnione technicznie. W swoim flagowym modelu na prąd Audi zajęło się poprawkami designu, technologii i wydajności napędu, aby e-tron GT był w stanie jeździć jeszcze dalej i szybciej. W przypadku odmiany RS dużo, dużo szybciej.

Maksymalna moc RS-a wynosząca do tej pory 646 KM została podniesiona do 856 KM, a jeśli zamówisz wariant Performance, aż do 925 KM. Tym samym Audi ma nowego lidera w kategorii najmocniejszych samochodów seryjnych w historii marki. Czas przyspieszenia do 100 km/h wynoszący 2,5 s stawia e-trona GT Performance o włos za Bugatti Chiron. Standardowy RS wykonuje ten sprint w czasie 2,8 s, a podstawowa obecnie odmiana S (679 KM) w przyzwoite 3,4 s. “Eska” legitymuje się prędkością maksymalną 245 km/h podczas gdy RS-y dobijają do 250 km/h.

Nowe silniki i poprawiona wydajność przyczyniły się do wzrostu mocy i zasięgu nowego Audi e-tron GT.

Dodatkowa moc nowego e-trona GT wynika z zastosowania technologii wypracowanej przy konstruowaniu nowej dwusilnikowej platformy PPE, w której tylna oś jest obsługiwana przez znacznie mocniejszy silnik. Poza tym RS ma unikalną dla tej wersji elektronikę przedniej osi, dedykowany inwerter impulsowy oraz funkcją overboost dodającą 95 KM przez 10 sekund. Nowy model jest przez to znacznie szybszy, ale nowe komponenty pozytywnie wpłynęły także na jego zasięg i wydajność.

Nowy motor z tyłu waży 10 kg mniej, ogniwa też są lżejsze mimo większej pojemności 97 kWh netto. Zoptymalizowana pod kątem chemicznym bateria zapewnia według producenta do 592 km zasięgu. Poprawiona procedura przygotowawcza i oprogramowanie zarządzające energią cieplną sprawiają, że łatwiej też ją naładować, a maksymalna moc ładowania wzrosła z 270 do 320 kW. Uzupełnienie energii od 10 do 80% trwa teraz tylko 18 minut, a w zaledwie 10 minut da się naładować aż 280 km zasięgu.

2024 Audi RS e-tron GT Performance tył
11

O komfort i przyczepność w nowym Audi e-tron GT dba dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z dwuzaworowymi amortyzatorami zapewniającymi korzystniejszy kompromis pomiędzy tłumieniem nierówności a sztywnością. Opcjonalnie można zamówić w pełni aktywne zawieszenie podobne do tego stosowanego w nowym Taycanie. Układ ten utrzymuje nadwozie w określonej pozycji względem drogi, aby siły działające na auto rozkładały się równomiernie na wszystkie koła, przez co do minimum ograniczono przechyły nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Poza tym aktywne zawieszenie pozytywnie wpływa także na komfort toczenia, bo każde koło może całkowicie niezależnie reagować na nierówności ograniczając wstrząsy do minimum.

Układ kierowniczy zmodernizowanego e-trona GT ma bardziej bezpośrednie przełożenie, co w połączeniu ze skrętną tylną osią daje temu ciężkiemu modelowi niespotykaną wcześniej zwinność. Dzięki nowo opracowanym hamulcom (z tarczami pokrytymi węglikiem wolframu w modelach RS) poprawiła się też skuteczność hamowania. Topowy wariant Perfromance ma w standardzie hamulce węglowo-ceramiczne z 10-tłoczkowymi przednimi zaciskami.

Reklama

Nowe Audi RS e-tron GT Performance z mocą 925 KM to najmocniejszy cywilny model w historii marki.

Jak widać nowe Audi e-tron GT wykonało ogromny krok w przód na polu technologii, ale design w większości pozostał niezmieniony (nie narzekamy). Niewielkie zmiany w przednim i tylnym pasie jedynie podkreśliły niecodzienną, nowoczesną stylistykę elektrycznego GT. Wersje RS dodatkowo mają bardziej agresywnie zarysowane zderzaki z niewielkim dyfuzorem z tyłu. Topowa odmiana wyróżnia się na tle pozostałych zestawem karbonowych elementów dekoracyjnych oraz 21-calowymi kutymi i frezowanymi felgami.

2024 Audi RS e-tron GT Performance wnętrze
11

W kabinie klienci mogą zdecydować się na wykończenie drewniane lub karbonowe. Nowe są fotele i kierownica ze spłaszczeniem nie tylko z dołu, ale też z góry (RS ma więcej przycisków na kierownicy i czerwony marker na godzinie 12). Oczywiście jest tu zainstalowany najnowszy interfejs MMi Audi, którego zaletą jest bardziej czytelne i dokładne wyświetlanie danych o kondycji baterii na ekranie wirtualnego kokpitu.

Jeśli nowości w odświeżonym Audi RS e-tron GT wydają ci się znajome, to przez bliskie pokrewieństwo tego modelu z nowym Porsche Taycan posadowionym na tej samej platformie J1. Niedługo przekonamy się też o różnicach w cenach pomiędzy Audi, a Porsche na polskim rynku. Na razie znamy tylko niemieckie ceny nowego GT: wersja S startuje od 126 000 euro (Taycan 4S o mocy 544 KM - 120 900 euro), RS 147 500 euro (Taycan Turbo o mocy 884 KM - 175 600 euro), a topowy RS Performance 160 500 euro (Taycan Turbo S o mocy 952 KM - 209 900 euro).

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024