Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2024 Audi S3 - najlepsze S3 w historii

Audi S3 po liftingu zyskało na dynamice jazdy i znacząco zbliżyło się do Mercedesa-AMG A35.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 sierpnia 2024
2024 Audi S3 test
15
Ocena Evo
Cena:
od 231 800 zł
w końcu ma dynamikę jazdy godną mocy silnika
silnikowi brakuje charakteru; momentami nerwowe tłumienie

Rynek hot hatchy ewidentnie jest w odwrocie, ale Audi nie zamierza oddawać za darmo tego segmentu rywalom i wprowadza zmodernizowane, poliftingowe S3. Po pierwszych jazdach tym modelem w Niemczech i Wielkiej Brytanii jesteśmy szczerze pod wrażeniem; nowe S3 poprawiło się tam, gdzie Golf R Mk8 notuje regres, za to Audi może czuć się mocne w starciu z liderem segmentu - Mercedesem-AMG A35. Choć na taką szansę musieliśmy naprawdę długo czekać.

Dwadzieścia pięć lat temu, gdzieś na beznamiętnych, nudnych drogach wokół przedmieść Monachium, sprawdzaliśmy pierwszego hot hatcha Audi. Było to kanarkowożółte S3 z chromowanymi lusterkami, płaskimi sześcioramiennymi felgami, 210-konnym motorem 1.8T i napędem na cztery koła Haldex realizowanym poprzez powolną i pozbawioną czucia 6-biegową skrzynię manualną. Samochód ten był bardzo daleki od doskonałości w kategoriach jazdy; może i aspirował do czegoś większego, ale nawet w późnych latach 90., gdy na rynku sporo było kiepskich hot hatchy, nie było specjalnego powodu aby wyróżniać S3 na tle chociażby Subaru Impreza Turbo. Jeśli oczywiście nie mają za bardzo dla ciebie znaczenia miękkie plastiki i automatyczne sterowanie klimatyzacją.

Audi S3 kończy 25 lat i nigdy nie aspirowało do czołówki swojego segmentu. Aż do teraz.

Przez te wszystkie lata każde kolejne S3 dziedziczyło mało inspirujący sposób jazdy. Szybkość, owszem, była ich atutem, ale w kategoriach odczuć za kółkiem Audi nie było nawet blisko produktów Renault Sport, BMW M Sport, AMG, Hyundai N czy pokrewnych technicznie modeli oznaczonych jako Cupra czy GTI. Minęło sporo czasu, ale wygląda na to, że wreszcie w Audi przesunięto przyjemność z jazdy nieco wyżej na liście priorytetów, co zaowocowało najlepszym S3 w historii modelu.

Dostępne jako pięciodrzwiowy Sportback (od 231 800 zł) lub sedan Limousine (+3000 zł) nowe S3 ma identyczne parametry niezależnie od nadwozia. Pod maską pracuje kolejna wersja dobrze znanego dwulitrowego silnika czterocylindrowego z rodziny EA888. Motor ten jest już bardzo długo w portfolio grupy Volkswagena, ale wciąż stanowi podstawę oferty w wielu segmentach, w tym w sportowych hatchbackach segmentu C. Standardowo montowana siedmiostopniowa skrzynia DSG po lifcie zyskała agresywniejszy program dostępny w sportowych trybach jazdy (łącznie jest ich sześć). Nowością jest tu tryb Dynamic Plus, który ma maksymalnie przypominać droższe i mocniejsze RS3, tyle że z mniejszą mocą.

Audi S3 2024 Sportback jazda
15

Jeśli już mowa o RS3, które w swojej wersji poliftowej będzie ostatnim modelem ze wspaniałym pięciocylindrowym 2.5 TFSI, nowe S3 najwyraźniej zrobiło nocny nalot na szafkę nocną z napisem “Audi Sport”, bo kilka gadżetów z topowego modelu znalazło się również w “esce”. Najważniejszym z nich jest zmyślny tylny dyferencjał z funkcją wektorowania momentu obrotowego, który dopędza tylne zewnętrzne koło w zakręcie, przez co auto ma tendencję do nadsterowności - to pojęcie nie było używane w kontekście żadnego S3 w 25-letniej historii modelu…

W trybie Comfort nowy model jest bardzo podobny do poprzedniego i naprawdę nic nie sugeruje, że jedziesz hot hatchem rywalizującym z AMG. Elementy sterujące nie tętnią życiem, auto ma spowolnione reakcje i można by pomyśleć, że to zwykły S-line, a nie S3. Wystarczy jednak zmienić tryb, zwiększyć tempo i pierwsze iskierki talentu zaczynają przesączać się przez palce. Audi zaczyna chętniej reagować na ruchy kierownicą, silnik wstaje z drzemki, a z głośników płynie dźwięk mający przypominać pięciocylindrowy śpiew mocniejszego RS3.

Nowe S3 ma po raz pierwszy w historii tendencję do nadsterowności. To wspaniała wiadomość!

Na pasywnych amortyzatorach w naszym samochodzie testowym (adaptacyjne +4260 zł) jest kilka niedociągnięć w sposobie tłumienia, bo przy małej prędkości S3 wydaje się za twarde i zbyt nerwowe. Nie ma tu wyrafinowanej jakości tłumienia jak w (sporo droższej) Hondzie Civic Type R, ale wraz z prędkością sytuacja się poprawia. W pewnym momencie S3 prezentuje już całkiem przyzwoity poziom kontroli, w sam raz aby zacząć wrzucać go w zakręty.

Właśnie w tym momencie zaczynasz czuć, że nowe S3 daje się prowadzić tak, jak stare wersje nigdy nie potrafiły. Przednia oś wgryza się w drogę przy wejściu w zakręt, a jeśli nawet zażądasz od opon zbyt wiele, wciśnięcie gazu powoduje aktywowanie tylnego dyferencjału, który wyprostuje samochód i pozwoli gnać dalej optymalną linią bez szczególnej straty prędkości. Efekt ten odczuwa się mniej ostro i znacznie bardziej naturalnie niż w aktualnym Golfie R (który ma tę samą technologię na pokładzie), przez co można nieco wcześniej wyprostować kierownicę po kontrze.

Audi S3 2024 kokpit
15

Aby wydobyć z auta to co najlepsze, musisz wcześnie dodawać gazu na wyjściu, aby turbina nabrała ciśnienia w najbardziej pożądanym momencie, a tylny dyferencjał zdążył wykonać swoją robotę. Każda kolejna sekwencja zakrętów buduje twoją pewność siebie i zaangażowanie, więc zaczynasz mocniej cisnąć szukając limitu przyczepności nowego Audi S3. Przy naprawdę ostrym traktowaniu zaczynasz czuć tę granicę, a masa S3 wynosząca 1535 kg zaczyna wymykać się delikatnie spod kontroli.

Nowa dynamiczna jakość Audi S3 nie jest jedynie kwestią sportowego dyfra z RS3. Zwiększone pochylenie kół, zmienione przełożenie układu kierowniczego i sztywniejsze przednie wahacze miały za zadanie wydobyć pełnię potencjału tego modelu, co nie zdarzało się w żadnym poprzednim S3. Nadal są obszary do poprawy, chociażby ostre, ale nie dające odpowiedniego czucia wspomaganie kierownicy, czy martwe hamulce w początkowej fazie skoku pedału, lecz wydaje się że już teraz Audi S3 ma w zasięgu ręki Golfa R MK8, przynajmniej jeśli chodzi o możliwości dynamiczne i poziom zaangażowania. Zobaczymy czy Volkswagen odnajdzie te same wartości w poliftowym Golfie MK8.5.

Reklama
Reklama

Silnik 2.0 turbo EA888 wzmocniono do 333 KM i 420 Nm, przez co przyspieszenie do 100 km/h spadło do 4,7 s.

Poprawki w sterowniku silnika przyniosły S3 wzrost mocy do 333 KM i momentu obrotowego do 420 Nm, podczas gdy turbina ma funkcję utrzymywania ciśnienia, aby reakcja na gaz była szybsza. Układ napędowy S3 jest miażdżąco skuteczny i liniowy w dostarczaniu mocy, ale szybko  zaczyna brakować bardziej charyzmatycznego silnika, który po prostu rasowo brzmi (wydech Akrapovic jest na liście opcji) i wydaje się mniej jednowymiarowy. Nie przeszkadza to jednak w osiąganiu dobrych liczb - S3 rozpędza się do 100 km/h w 4,7 s i z łatwością osiąga elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/h, o czym przekonaliśmy się na niemieckiej autostradzie.

Szybsze zmiany biegów w górę w trybie Dynamic to krok w dobrą stronę, ale nadal zmiany są za wolne jeśli chodzi o redukcje. Czasami opóźnienie między pociągnięciem lewej łopatki, a reakcją skrzyni, zostawia cię na łasce ulepszonych hamulców z czterotloczkowymi zaciskami, bo hamowanie silnikiem pojawia się za późno, a całe auto wydaje się przez to lekko zagubione.

Audi S3 2024 pierwsza jazda
15

W środku tylko spłaszczona kierownica i sportowe fotele zdradzają, że mamy do czynienia z S3 a nie A3, co może być trochę rozczarowujące. W standardzie otrzymujemy znaną z innych modeli Audi cyfrową deskę rozdzielczą. Główny ekran dotykowy obsługuje dużą większość funkcji samochodu, ale przydałoby się chociaż osobne fizyczne sterowanie klimatyzacją.

Ceny i konkurencja

Rynek przechodzi w tym momencie proces “urzeczywistnienia cen”, ale i tak Audi S3 nie jest tanie, bo kosztuje 231 800 zł za Sportbacka i 234 800 zł za Limousine. Byłoby rewelacyjnie gdyby cena zeszła poniżej 200 tysięcy, a najlepiej jeszcze niżej. Mimo wszystko nowy model jest dużym krokiem naprzód w stosunku do poprzedników i po raz pierwszy od 25 lat można powiedzieć, że S3 wstąpiło do pierwszego szeregu szybkich hatchbacków.

Wśród konkurencji pierwszy na myśl przychodzi Mercedes-AMG A35 w cenie 227 500 zł, więc różnica w cenie jest niewielka, ale na korzyść Merca. Audi odnotowało sporą poprawę, ale z tej dwójki A35 nadal jest bardziej dynamicznie uzdolnione i wciągające.

Trochę droższe jest BMW M135i xDrive (od 235 000 zł). Nie jeździliśmy jeszcze modelem po ostatnim liftingu, ale sądząc po opisie zmian, Audi S3 ma się czego obawiać. Konkurencją dla Audi jest też pokrewny technicznie Golf R (228 990 zł) w poprawionej wersji MK8.5.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025