Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2024 Volkswagen Golf R - ostatni taki hot hatch Volkswagena

Jest duża szansa, że właśnie zaprezentowany Golf R MK8.5 to ostatni benzynowy hiper-hatchback VW.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2024
2024 Volkswagen Golf R MK8.5 lifting
9

Przyszłość Volkswagenów linii R będzie elektryczna, gdyż sportowa submarka koncernu z Wolfsburga przestawi się w całości na napędy EV do 2030 roku. Takie modele jak prezentowany Golf R z benzynowym TSI mają więc ograniczony termin przydatności. Właściwie model MK8.5 będzie ostatnim Golfem zrobionym według tradycyjnej formuły.

Za kilka lat przywitamy Golfa MK9, który będzie już w pełni elektryczny. Jakby na pożegnanie z tym modelem, Volkswagen uczynił poliftowego R najmocniejszym Golfem w historii. Ponadto szereg zmian w designie i wnętrzu ma też uczynić tę generacje znacznie bardziej ergonomiczną.

Golf R po liftingu ma moc 333 KM generowane przez benzynowe 2.0 TSI z rodziny EA888.

Tak jak do tej pory, źródłem mocy nowego R jest motor z rodziny EA888 o pojemności dwóch litrów. Generuje on 333 KM, czyli 13 KM więcej niż w regularnym modelu przedliftowym, a tyle samo co limitowana odmiana 20 Years. Z tego ostatniego zaadaptowano oprogramowanie silnika podtrzymujące w gotowości turbinę podczas jazdy na niskich obrotach w trybach sportowych, przez co poprawia się czas reakcji na gaz. Po jeździe przepdrodukcyjnym prototypem możemy potwierdzić, że system ten działa bez zarzutu i faktycznie wykonuje swoje zadanie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 lub 270 km/h (po wykupieniu pakietu Performance).

Maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm przekazywane przez 7-biegową skrzynię DSG na cztery koła. Nadal przy tylnej osi pracuje elektronicznie sterowany dyferencjał z blokadą i funkcją torque vectoring umożliwiającą przekazanie do 100 procent momentu na jedno z tylnych kół. Pozwala to na dopędzenie zewnętrznego koła, aby auto lepiej składało się w zakręty, albo na beztroskie uślizgi po aktywacji trybu Drift.

2024 Volkswagen Golf R tył
9

Pozostałe tryby to Eco, Comfort, Sport, Race i Special - ten ostatni łączy nieco bardziej miękkie amortyzatory z najbardziej agresywną mapą silnika, aby odwzorować idealny setup na tor Nürburgring. Nowością w MK8.5 jest tryb Eco, który pozwolił inżynierom na delikatne zaostrzenie pozostałych “zwykłych” trybów Comfort i Sport. Obecny w Golfie R wydech Akrapovic i standardowo montowany system podkładania dźwięku zostały ulepszone i dostarczają lepsze wrażenia akustyczne, pomimo tej samej głośności ograniczonej obecnymi przepisami.

Układ jezdny przeszedł wiele pomniejszych zmian, a tylny dyferencjał został dopracowany pod kątem jazdy w zmiennych warunkach np. na mokrej/przesychającej nawierzchni. Adaptacyjne amortyzatory wyposażono w 16 trybów pracy, a Golfa R MK8.5 można zamówić na 19-calowych kutych felgach. Są one lżejsze od standardowych aluminiowych o 20%, przy czym zapewniają lepsze chłodzenie hamulców.

Reklama

Oprócz mocniejszego silnika Golf R MK8.5 zyskał nowe multimedia i wiele pomniejszych zmian w układzie jezdnym.

Niewiele się zmieniło jeśli chodzi o design Golfa R. Model ten podąża tą samą ścieżką co reszta gamy poliftowego Golfa, czyli ma nowe zderzaki, lampy i podświetlane logo na przodzie. Bardziej spektakularne modyfikacje zaszły we wnętrzu, gdzie 12.9-calowy ekran dotykowy obsługuje poprawiony system operacyjny MIB4. Producent obiecuje łatwiejszą obsługę i szybsze reakcje na komendy, podczas gdy wciąż obecne suwaki głośności i temperatury klimatyzacji wreszcie zostały wyposażone w podświetlenie.

2024 Volkswagen Golf R kokpit
9

Haptyczne przyciski na kierownicy zostały na swoim miejscu, ale teraz wymagają mocniejszego dotknięcia w celu aktywacji danej funkcji. Kto jeździł Golfem R MK8 ten wie, jak łatwo było w nim włączyć opcję trybów jazdy R lub podgrzewanie kierownicy podczas szybkiej jazdy. Standardowo Golf R ma też wirtualne zegary na ekranie o przekątnej 10.2 cala, ale nowością jest sparowany z GPS system pomiaru czasu służący do zapisywania osiągnięć podczas jazdy na torze.

Nowy Volkswagen Golf R w poliftowej wersji będzie ponownie dostępny jako zwykły hatchback 5d oraz kombi o nazwie Variant. Ceny tego modelu jeszcze nie są znane.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025