Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf R 20 Years -najszybszym Golfem na Nürburgringu

Edycja specjalna szybkiego Golfa R zyskała kluczowe poprawki w układzie jezdnym i napędowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 sierpnia 2022
Golf R na dwudziestolecie
11

Volkswagen przygotowuje się do wprowadzenia na rynek najnowszego wcielenia Golfa R. To edycja “20 Years”, model specjalny powstały z okazji okrągłej rocznicy debiutu pierwszego Golfa R32 opartego na czwartej generacji popularnego kompakta. Samochód już ustanowił czas okrążenia wokół Północnej Pętli toru Nürburgring i jest to najlepszy czas w historii tego modelu. Tak czy inaczej czasy okrążeń nie są najbardziej interesującym elementem wersji specjalnej. Redakcja Evo ma nieco skomplikowane relacje z Golfem MK8, a w szczególności z wersją R. Uważamy, że jak do tej pory nie jest on w stanie być naprawdę topowym autem w swojej kategorii, a nawet nie jest lepszy od swojego poprzednika.

VW Golf R edycja na 20 lecie
11

Wieści o przygotowaniach nowej wersji przywitaliśmy więc z zainteresowaniem i nadzieją. Golf R 20 Years może być brakującym elementem układanki, który w końcu pozwoli nam pogodzić się z tym modelem. Zmiany zaczynają się pod maską, gdzie turbodoładowany, 2-litrowy, czterocylindrowy silnik otrzymał dodatkowy zastrzyk mocy - 333 KM to o 13 KM więcej niż w obecnym modelu. Dane dotyczące momentu obrotowego i osiągów nie zostały jeszcze potwierdzone, ale “20 Years” powinien poprawić czas sprintu do 100 km/h, który w standardowym Golfie R wynosi 4,7 s.

Golf R - dynamiczne ujęcie
11

Oprócz dodatkowej mocy Volkswagen pracował nad poprawą charakterystyki silnika. Teraz popularne TSI ma być bardziej agresywne niż w pozostałych odmianach Golfa, a osiągnięto to poprzez kilka sprytnych rozwiązań. Jednym z nich jest nowy tryb pracy turbosprężarki, w którym przepustnica pozostaje otwarta przy niepełnym wciśnięciu gazu, co pozwala dłużej utrzymać wyższe ciśnienie doładowania i poprawić reakcję silnika. Można to potraktować jako elektronicznie sterowany system zapobiegający zjawisku turbodziury. Dostępna jest również nowa funkcja "Emotional start", która zwiększa obroty do 2500 obr./min. przy ruszaniu na zimnym silniku, dzięki czemu można cieszyć się wyrazistym dźwiękiem seryjnego układu wydechowego Akrapovic.

Inżynierowie pracowali również nad oprogramowaniem skrzyni biegów DSG. W nowej wersji Golfa ma ona pracować szybciej i mocniej dawać o sobie znać podczas agresywnej jazdy. Nie ma za to zmian w tylnym dyferencjale wyposażonym w zaawansowany system wektorowania momentu obrotowego. Standardowe 19-calowe felgi Estoril w kolorze czarnym lub niebieskim mogą być za dopłatą wyposażone w opony Michelin Pilot Sport Cup 2.

Reklama
VW Golf R - tył auta
11

Właśnie na takich oponach odbywał się rekordowy przejazd Golfa R 20 Years na Nurburgringu. Osiągnięty czas 7:47,31 czyni go najszybszym seryjnym Golfem na tym torze. Poprzednim rekordzistą był model GTI Clubsport S z napędem na przednie koła, który ustanowił czas 7:49,21 w 2016 roku.

Od strony wizualnej jedyną wyraźną zmianą w urodzinowym Golfie R jest wyższe tylne skrzydło. Poza tym wspomniane, opcjonalne koła w kolorze Lapiz Blue oraz dyskretne emblematy “20” na słupkach. W środku znalazły się wszechobecne wykończenia z prawdziwego włókna węglowego, ale jeśli chcielibyście znakomite fotele Recaro z wersji Clubsport, to niestety, nie tym razem.

Dokładne dane na temat specyfikacji, wyposażenia i cennika w Polsce nie są w tej chwili dostępne. Mamy jedynie niemiecką cenę bazową wynoszącą 59 995 euro (ponad 286 tys. zł). Na naszym rynku na pewno będzie inna cena i wyposażenie standardowe, ale w Niemczech wciąż brakuje niektórych istotnych opcji np. adaptacyjnych amortyzatorów DCC. Można za to zamówić tytanowy wydech Akrapovica i opony Michelin Cup 2. Produkcja nie będzie ograniczona liczbą egzemplarzy lecz czasem - urodzinowa edycja będzie wytwarzana tylko niecały rok, do połowy 2023 r.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023