Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Edycja specjalna szybkiego Golfa R zyskała kluczowe poprawki w układzie jezdnym i napędowym.
Volkswagen przygotowuje się do wprowadzenia na rynek najnowszego wcielenia Golfa R. To edycja “20 Years”, model specjalny powstały z okazji okrągłej rocznicy debiutu pierwszego Golfa R32 opartego na czwartej generacji popularnego kompakta. Samochód już ustanowił czas okrążenia wokół Północnej Pętli toru Nürburgring i jest to najlepszy czas w historii tego modelu. Tak czy inaczej czasy okrążeń nie są najbardziej interesującym elementem wersji specjalnej. Redakcja Evo ma nieco skomplikowane relacje z Golfem MK8, a w szczególności z wersją R. Uważamy, że jak do tej pory nie jest on w stanie być naprawdę topowym autem w swojej kategorii, a nawet nie jest lepszy od swojego poprzednika.
Wieści o przygotowaniach nowej wersji przywitaliśmy więc z zainteresowaniem i nadzieją. Golf R 20 Years może być brakującym elementem układanki, który w końcu pozwoli nam pogodzić się z tym modelem. Zmiany zaczynają się pod maską, gdzie turbodoładowany, 2-litrowy, czterocylindrowy silnik otrzymał dodatkowy zastrzyk mocy - 333 KM to o 13 KM więcej niż w obecnym modelu. Dane dotyczące momentu obrotowego i osiągów nie zostały jeszcze potwierdzone, ale “20 Years” powinien poprawić czas sprintu do 100 km/h, który w standardowym Golfie R wynosi 4,7 s.
Oprócz dodatkowej mocy Volkswagen pracował nad poprawą charakterystyki silnika. Teraz popularne TSI ma być bardziej agresywne niż w pozostałych odmianach Golfa, a osiągnięto to poprzez kilka sprytnych rozwiązań. Jednym z nich jest nowy tryb pracy turbosprężarki, w którym przepustnica pozostaje otwarta przy niepełnym wciśnięciu gazu, co pozwala dłużej utrzymać wyższe ciśnienie doładowania i poprawić reakcję silnika. Można to potraktować jako elektronicznie sterowany system zapobiegający zjawisku turbodziury. Dostępna jest również nowa funkcja "Emotional start", która zwiększa obroty do 2500 obr./min. przy ruszaniu na zimnym silniku, dzięki czemu można cieszyć się wyrazistym dźwiękiem seryjnego układu wydechowego Akrapovic.
Inżynierowie pracowali również nad oprogramowaniem skrzyni biegów DSG. W nowej wersji Golfa ma ona pracować szybciej i mocniej dawać o sobie znać podczas agresywnej jazdy. Nie ma za to zmian w tylnym dyferencjale wyposażonym w zaawansowany system wektorowania momentu obrotowego. Standardowe 19-calowe felgi Estoril w kolorze czarnym lub niebieskim mogą być za dopłatą wyposażone w opony Michelin Pilot Sport Cup 2.
Właśnie na takich oponach odbywał się rekordowy przejazd Golfa R 20 Years na Nurburgringu. Osiągnięty czas 7:47,31 czyni go najszybszym seryjnym Golfem na tym torze. Poprzednim rekordzistą był model GTI Clubsport S z napędem na przednie koła, który ustanowił czas 7:49,21 w 2016 roku.
Od strony wizualnej jedyną wyraźną zmianą w urodzinowym Golfie R jest wyższe tylne skrzydło. Poza tym wspomniane, opcjonalne koła w kolorze Lapiz Blue oraz dyskretne emblematy “20” na słupkach. W środku znalazły się wszechobecne wykończenia z prawdziwego włókna węglowego, ale jeśli chcielibyście znakomite fotele Recaro z wersji Clubsport, to niestety, nie tym razem.
Dokładne dane na temat specyfikacji, wyposażenia i cennika w Polsce nie są w tej chwili dostępne. Mamy jedynie niemiecką cenę bazową wynoszącą 59 995 euro (ponad 286 tys. zł). Na naszym rynku na pewno będzie inna cena i wyposażenie standardowe, ale w Niemczech wciąż brakuje niektórych istotnych opcji np. adaptacyjnych amortyzatorów DCC. Można za to zamówić tytanowy wydech Akrapovica i opony Michelin Cup 2. Produkcja nie będzie ograniczona liczbą egzemplarzy lecz czasem - urodzinowa edycja będzie wytwarzana tylko niecały rok, do połowy 2023 r.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.
Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.
Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.
Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.
Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.
Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.
Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.
Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.
Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.
W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.
GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.
W tym roku Ariel planuje wprowadzić na rynek ekstremalną wersję Atoma oraz drugą generacją Nomada.
Szykuje się nowa, szybka Lancia - model Ypsilon HF otrzyma napęd o mocy 240 KM.