Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen zapowiada kolejnego szybkiego Golfa

Jest szansa na poprawę, po kiepskim początku, nowej gamy usportowionych Golfów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2022
Volkswagen Golf zapowiedź
1

Volkswagen zapowiedział rozszerzenie gamy usportowionych Golfów o nową wersję, która zadebiutuje w ciągu następnych kilku tygodni. Nowy wariant generacji MK8 dołączy do istniejących od jakiegoś czasu GTI, ClubsportR. Jeszcze prawie nic nie wiemy na temat tego auta, ale Wolfsburg ma nadzieję na poprawę PR-u po fali nieprzychylnych recenzji jaka przelała się przez media branżowe po debiucie wersji GTI i potem R. Modyfikacje mają obejmować zarówno podzespoły mechaniczne jak i oprogramowanie.

Zdjęcie opublikowane w ramach zapowiedzi tak naprawdę nic nie ujawnia. Widać na nim zarys dobrze znanej sylwetki obecnego Golfa Mk8, w której jedynym wyróżniającym elementem jest tylna lotka identyczna jak w GTI Clubsport lub w Golfie R po dodaniu pakietu Performance.

Analizując obecne na rynku wersje Golfa można się domyślić, że nowy wariant również otrzyma jakąś wariację silnika EA888, czyli 2-litrowej jednostki benzynowej z turbodoładowaniem. Nie wiadomo czy bazą będzie GTI czy R, co sprowadza się do fundamentalnej różnicy w napędzie - GTI przekazuje moc na przód, a R na wszystkie cztery koła.

Jedynym elementem, który mógłby od razu wyróżnić nowego, sportowego Golfa wśród jego braci jest skrzynia biegów. Wszystkie szybkie Golfy (oprócz bazowego GTI na niektórych rynkach) są wyposażone tylko w skrzynie DSG. To pozostawia pewną lukę, którą mógłby wypełnić nieco szybszy niż GTI wariant ze skrzynią ręczną.

Poza tym zmiany mechaniczne mogłyby się skupić na modyfikacji podzespołów i geometrii układu jezdnego oraz przeniesienia napędu. W zależności od napędzanej osi można do Golfa dodać dyferencjał o ograniczonym poślizgu lub tylną oś z dyferencjałem i wektorowaniem momentu obrotowego.

Reklama

Z zapowiedzi wiemy, że prace trwają także nad oprogramowaniem auta, które skupia się tak naprawdę w jednym centralnym systemie o nazwie VDM (Vehicle Dynamics Manager). To coś w rodzaju mózgu samochodu, który obsługuje wszystkie elektroniczne systemy dynamiczne. To istotna część auta, zwłaszcza jeśli prawie wszystko - układ kierowniczy, amortyzatory, przeniesienie napędu, mapa silnika i kontrola trakcji - mają zmienne ustawienia.

Zamiast pozostawiać synchronizację tych elementów przypadkowi, każdy z nich przekazuje dane do centralnego systemu sterowania, który następnie dostosowuje podsystemy do stylu jazdy i/lub wybranego trybu.

W naszym przekonaniu oprogramowanie zawsze jest na dalszym planie niż mechanika, ale mamy szczerą nadzieję, że w końcu nowy Golf MK8 wykaże progres w tej kwestii. Wracając do rozważań czym właściwie będzie nowy Golf nie możemy ignorować faktu, że VW lubi upamiętniać ważne rocznice specjalnymi wersjami swoich aut. Akurat GTI jest daleko od jakiejkolwiek okrągłej rocznicy, ale w 2022 roku mija dokładnie 20 lat od wprowadzenia na rynek R32 MK4 - pierwowzoru Golfa R…

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023