Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?
Volkswagen Golf GTI, niegdyś wzorzec sportowego hatchbacka, mocno obniżył loty odkąd na rynku pojawiła się generacja Mk8. Poczyniono spory postęp w dziedzinie dynamiki jazdy, ale jako całość Golf zatracił fundamentalną jakość i ergonomię, z której słynął od początku swojego istnienia. W ten sposób Niemcy pozwolili sobie wydrzeć miano najlepszego hot hatcha na rynku, z czego skrzętnie skorzystali Japończycy i ich Honda Civic Type R.
W 2024 roku, dokładnie 50 lat po wprowadzeniu Golfa MK1 na rynek, Volkswagen odpowiada na krytykę prezentując poliftowy model GTI MK8.5. Jednocześnie jest to ostatnia duża modernizacja GTI jakie znamy, bo model ten od wprowadzenia generacji Mk9 będzie już tylko elektryczny.
Zmiany wizualne są dość delikatne. GTI zyskał nowe światła przednie LED, nowy zderzak i podświetlane logo VW. Z tyłu da się zauważyć inny kształt lamp, a z boku nowy wzór felg mogący się kojarzyć z kultowymi kołami Alfy Romeo.
We wnętrzu Golfa największą nowością jest zupełnie nowy system multimedialny, który ma być bardziej intuicyjny w obsłudze i szybszy w reakcjach. Nazywa się MIB4 i obsługuje się go poprzez dotykowy ekran 10.4 cala z nowymi grafikami i inaczej zbudowanym menu. Ponadto model GTI ma w standardzie wirtualne zegary na ekranie 12.4 cala, które także przeszły odświeżenie wyglądu. W końcu na desce rozdzielczej zainstalowano podświetlenie suwaków służących do regulacji głośności i temperatury.

Reszta elementów kabiny, w tym kierownica charakterystyczna dla GTI, cyfrowa deska rozdzielcza i wybierak kierunku jazdy pozostały na swoich miejscach. W sportowej wersji GTI nadal jedyną dostępną przekładnią będzie DSG-7. Manual został wycofany z oferty w zeszłym roku.
Przynajmniej silnik zyskał trochę mocy. Znana jednostka EA888 - dwulitrowe, czterocylindrowe turbo - raz jeszcze trafiła na warsztat, więc poliftowy model będzie miał 265 zamiast 245 KM. Nieco później do gamy dołączą odświeżone wersje Clubsport i R, każda z własnym oprogramowaniem i inną mocą.
Nowy Golf GTI 8.5 jest zbudowany wokół tej samej co do tej pory platformy MQB Evo. Volkswagen w komunikacie prasowym nie podał żadnych szczegółów, ale prawdopodobnie pojawiły się pewne zmiany w kalibracji i geometrii zawieszenia. W poprawie prowadzenia może pomóc nowa technologia adaptacyjnych amortyzatorów Volkswagena DCC Pro. Są one wyposażone w podwójne zawory wewnętrzne umożliwiające oddzielną regulację kompresji i odbicia podczas jazdy. Obecny system DCC oferuje 16-stopniową elektroniczną regulację amortyzatora - w nowej wersji pewnie pojawi się podobna skala.

Reszta gamy opiera się na jednostkach benzynowych 1.5 TSI 115 lub 150 KM oraz ich odpowiednikach z modułem mild hybrid o tych samych mocach. Wersje plug-in, z których najmocniejsza GTE ma 272 KM, także bazują na motorze 1.5 TSI. Dzięki większej baterii 19.7 kWh elektryczny zasięg Golfa PHEV wzrósł do 100 km.
Volkswagen nadal nie rezygnuje z turbodiesli. Golf Mk8.5 będzie oferowany z silnikiem 2.0 TDI, także w wersji sportowej GTD. Dostępność tego wariantu na poszczególnych rynkach nie jest potwierdzona, ale możemy być prawie pewni, że zobaczymy go w Polsce.
Cenniki poliftowego Volkswagena Golfa nie są jeszcze opublikowane. Obecnie samochód ten zaczyna się od 124 590 zł (Style), a sportowe GTI można mieć za katalogową cenę 176 890 zł. O ile Volkswagen pracuje nad jak najtańszą odmianą bazową, tak GTI prawie na pewno będzie jeszcze droższe niż w tej chwili.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.
Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.
Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.
Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.
Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.
Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.
Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.
Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.
Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.
Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.