Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Debiutuje nowy Volkswagen Golf GTI - czy to punkt zwrotny?

Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 stycznia 2024
2024 Volkswagen Golf GTI Mk8.5 debiut
12

Volkswagen Golf GTI, niegdyś wzorzec sportowego hatchbacka, mocno obniżył loty odkąd na rynku pojawiła się generacja Mk8. Poczyniono spory postęp w dziedzinie dynamiki jazdy, ale jako całość Golf zatracił fundamentalną jakość i ergonomię, z której słynął od początku swojego istnienia. W ten sposób Niemcy pozwolili sobie wydrzeć miano najlepszego hot hatcha na rynku, z czego skrzętnie skorzystali Japończycy i ich Honda Civic Type R.

W 2024 roku, dokładnie 50 lat po wprowadzeniu Golfa MK1 na rynek, Volkswagen odpowiada na krytykę prezentując poliftowy model GTI MK8.5. Jednocześnie jest to ostatnia duża modernizacja GTI jakie znamy, bo model ten od wprowadzenia generacji Mk9 będzie już tylko elektryczny.

Duży lifting Golfa może być sposobem na odwrócenie słabej prasy przekombinowanej generacji MK8.

Zmiany wizualne są dość delikatne. GTI zyskał nowe światła przednie LED, nowy zderzak i podświetlane logo VW. Z tyłu da się zauważyć inny kształt lamp, a z boku nowy wzór felg mogący się kojarzyć z kultowymi kołami Alfy Romeo.

Reklama

We wnętrzu Golfa największą nowością jest zupełnie nowy system multimedialny, który ma być bardziej intuicyjny w obsłudze i szybszy w reakcjach. Nazywa się MIB4 i obsługuje się go poprzez dotykowy ekran 10.4 cala z nowymi grafikami i inaczej zbudowanym menu. Ponadto model GTI ma w standardzie wirtualne zegary na ekranie 12.4 cala, które także przeszły odświeżenie wyglądu. W końcu na desce rozdzielczej zainstalowano podświetlenie suwaków służących do regulacji głośności i temperatury.

Volkswagen Golf GTI Mk8.5 official tył
12

Reszta elementów kabiny, w tym kierownica charakterystyczna dla GTI, cyfrowa deska rozdzielcza i wybierak kierunku jazdy pozostały na swoich miejscach. W sportowej wersji GTI nadal jedyną dostępną przekładnią będzie DSG-7. Manual został wycofany z oferty w zeszłym roku.

Przynajmniej silnik zyskał trochę mocy. Znana jednostka EA888 - dwulitrowe, czterocylindrowe turbo - raz jeszcze trafiła na warsztat, więc poliftowy model będzie miał 265 zamiast 245 KM. Nieco później do gamy dołączą odświeżone wersje Clubsport i R, każda z własnym oprogramowaniem i inną mocą.

Reklama

Lifting ostatniego benzynowego Golfa to dobra okazja na tuning silnika. Będzie najmocniejsze GTI w historii?

Nowy Golf GTI 8.5 jest zbudowany wokół tej samej co do tej pory platformy MQB Evo. Volkswagen w komunikacie prasowym nie podał żadnych szczegółów, ale prawdopodobnie pojawiły się pewne zmiany w kalibracji i geometrii zawieszenia. W poprawie prowadzenia może pomóc nowa technologia adaptacyjnych amortyzatorów Volkswagena DCC Pro.  Są one wyposażone w podwójne zawory wewnętrzne umożliwiające oddzielną regulację kompresji i odbicia podczas jazdy. Obecny system DCC oferuje 16-stopniową elektroniczną regulację amortyzatora - w nowej wersji pewnie pojawi się podobna skala.

Volkswagen Golf GTI Mk8.5 official kokpit
12

Reszta gamy opiera się na jednostkach benzynowych 1.5 TSI 115 lub 150 KM oraz ich odpowiednikach z modułem mild hybrid o tych samych mocach. Wersje plug-in, z których najmocniejsza GTE ma 272 KM, także bazują na motorze 1.5 TSI. Dzięki większej baterii 19.7 kWh elektryczny zasięg Golfa PHEV wzrósł do 100 km.

Volkswagen nadal nie rezygnuje z turbodiesli. Golf Mk8.5 będzie oferowany z silnikiem 2.0 TDI, także w wersji sportowej GTD. Dostępność tego wariantu na poszczególnych rynkach nie jest potwierdzona, ale możemy być prawie pewni, że zobaczymy go w Polsce.

Cenniki poliftowego Volkswagena Golfa nie są jeszcze opublikowane. Obecnie samochód ten zaczyna się od 124 590 zł (Style), a sportowe GTI można mieć za katalogową cenę 176 890 zł. O ile Volkswagen pracuje nad jak najtańszą odmianą bazową, tak GTI prawie na pewno będzie jeszcze droższe niż w tej chwili.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025