Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
10

Doczekaliśmy się. Prawie dekadę po świetnym Golfie MK7 GTI Clubsport S, który zajął drugie miejsce w eCOTY 2016, Volkswagen prezentuje kolejne torowo nastawione GTI pretendujące do ekstraligi hot hatchy. Jego nazwa to GTI Edition 50 i może to być auto, w którym producent wreszcie w pełni wykorzysta potencjał ósmej generacji Golfa. Do tej pory żadna z usportowionych odmian tego auta, czy to GTI czy R, nie zbliżyła się do poziomu wyznaczonego przez model Clubsport S.

To nie tylko naklejki i emblematy. Edition 50 to kompleksowa robota inżynieryjna, aby powstał Golf GTI porównywalny z wersją Clubsport S. Silnik, zawieszenie, geometria, elektronika, a nawet koła i opony - to wszystko poddano modyfikacjom, aby powstał Golf MK8 mogący podjąć walkę z naszym ulubionym współczesnym hot hatchem - Hondą Civic Type R. Nawiasem mówiąc, Honda zniknie z rynku w przyszłym roku, gdy GTI Edition 50 pojawi się w salonach.

Volkswagen stworzył GTI ostateczne, które ma nawiązać do wspaniałego modelu Clubsport S z 2016 roku.

Wizualnie niewiele wskazuje, że to torowo usposobiona maszyna. Jubileuszowa wersja wygląda w dużej mierze tak samo jak oferowany w tej chwili Golf MK8 GTI Clubsport, dodano jedynie przyciemnione logotypy VW, czarne listwy ozdobne i czarno-czerwone okleiny wzdłuż progów. Tylna kanapa nie została wymieniona na stalową kratownicę klatki bezpieczeństwa jak w MK7 Clubsport S - prawdopodobnie dlatego, że MK8 jest już oferowany tylko z nadwoziem pięciodrzwiowym. W standardzie dostaniecie tutaj czerwone pasy, dedykowane dywaniki, kilka oznaczeń “Edition 50” i niecodzienne czerwone nakładki na pedały.

Dwulitrowy turbodoładowany motor EA888 w tej wersji został trochę podkręcony - dokładnie z 300 KM jakie ma Clubsport do 325 KM (więcej niż ma Civic TR). Moment obrotowy także wzrósł, z 400 do 420 Nm. Niestety nie ma opcji manualnej skrzynie biegów, ale 7-biegowe DSG jest szybsze na torze i pozwala Edition 50 przyspieszać do 100 km/h w zaledwie 5,5 s - jedną dziesiątą szybciej niż Clubsport. Różnica na korzyść nowego Golfa rośnie w sprincie do 200 km/h - czas 16,8 s jest lepszy o 1,6 s niż w Clubsporcie.

Volkswagen Golf GTI Edition 50 tył design
10

Bazowy layout zawieszenia jest identyczny jak w każdym GTI - kolumny MacPhersona z przodu i czterowahaczowe zawieszenie z tyłu. Można jednak wybrać standardowe zawieszenie lub pakiet Performance, w którym dostajecie pełen zestaw torowo ustawionych dodatków wzorowanych na starym Clubsporcie S. Na papierze wygląda to dość ekstremalnie - wyraźnie twardsze sprężyny, od nowa skalibrowane amortyzatory i zmiany w geometrii to główne nowości. Inżynierowie Volkswagena przyznają, że przewidziany setup ma służyć głównie na torze, ale ponieważ nadal jest to samochód drogowy, pozostawiono jeszcze ostatnie rezerwy komfortu, aby wóz nadawał się do jazdy na co dzień.

Wyposażony w pakiet Performance Golf GTI Edition 50 stoi 5 mm niżej niż Clubsport, a jego sprężyny utwardzono o 57% z przodu i 63% z tyłu, co przekłada się na zmniejszenie przechyłów bocznych o 13%. Adaptacyjne amortyzatory systemu DCC dostały adekwatne poprawki oprogramowania, ale nadal oferują 15 różnych ustawień dostępnych w menu głównym pojazdu. W międzyczasie Volkswagen opracował już nowy system DCC Pro z amortyzatorami dwuzaworowymi, który trafił do Passata i kilku innych nowych modeli, ale jego główną zaletą jest zwiększony komfort, dlatego nie znalazł on zastosowania w hardkorowym Golfie.

Golf GTI Edition 50 oferuje 325 KM i ma zdecydowanie bardziej radykalne nastawy zawieszenia niż zwykłe GTI.

Nowe mocowania zawieszenia z przodu pozwalają na aż dwa stopnie ujemnego pochylenia kół, podczas gdy zmiany w rejonie tylnych łączników zbieżności usztywniły połączenia w celu zwiększenia precyzji podczas skręcania. W całym zawieszeniu znalazły się sztywniejsze tuleje eliminujące niepożądane luzy i zmiany w geometrii zawieszenia.

Lekkie felgi i specjalnie opracowane do tego auta opony Bridgestone Potenza przeznaczone na tor także wnoszą sporo jakości. Przede wszystkim zmniejszone opory toczenia, lepszą reakcję na skręt kierownicą i ogólną poprawę przyczepności, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy o 1,1 kg na każde koło. Zmniejszenie masy nieresorowanej pozytywnie wpływa na komfort utracony przy sztywniejszym zawieszeniu jakie wnosi pakiet Performance. A skoro mowa o masie, Edition 50 jest 30 kg lżejszy niż Clubsport ważący 1459 kg, a różnica wynika z nowych kół, opon i tytanowego wydechu Akrapovic.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Edition 50 kokpit
10

Systemem spajającym wszystko w jedną kompozycję jest volkswagenowski Vehicle Dynamics Manager. Jego zadaniem jest sterowanie działaniem przedniego dyferencjału ze szperą, torque vectoring i adaptacyjnych amortyzatorów w zorganizowany sposób. Z myślą o wersji Edition 50 opracowano od nowa software dla dyfra, amortyzatorów i układu kierowniczego. Ten ostatni nadal jest układem progresywnym, ale ma mieć spokojniejsze usposobienie przy małym wychyleniu kierownicy i lepszą reakcję przy zakładaniu kontry. Zmiany w tym obszarze podobno mają poprawić ogólne czucie auta i liniowość sterowania.

Tryby jazdy są takie same jak w innych gorących Golfach: Eco, Comfort, Sport, Individual i Special, z czego ten ostatni uruchamia specjalny program stworzony z myślą o charakterystyce jazdy po Nürburgringu. Skrzynia biegów ma swój osobny tryb S+, w którym szczególny nacisk jest położony na redukcje przy ostrym hamowaniu, aby kierowca znalazł się na odpowiednim przełożeniu w zakręcie. Istnieje też manualny tryb pracy M+, w którym nie następuje automatyczna zmiana na następny bieg w przypadku dojścia do limitera obrotów.

Oficjalny czas GTI Edition 50 na Nürburgringu to 7:46,13, ale rekord kategorii FWD jest w zasięgu.

Po tych wszystkich modyfikacjach Golf GTI Edition 50 jest oficjalnie najszybszym produkcyjnym Volkswagenem na Północnej Pętli Nürburgringu z czasem 7:46,13 ustanowionym przez Benny’ego Leuchtera. To wynik o ponad sekundę lepszy niż czas potężnego Golfa R 20 Years, którego okrążenie było mierzone na krótszej pętli. Gdyby wyrównać szanse, przewaga GTI 50 Edition wzrosłaby do 6 sekund. Z kolei stary Clubsport S jest o jakieś 8 sekund wolniejszy. Volkswagen nie może się jednak pochwalić tym, co pewnie było w zasięgu - rekordem toru wśród samochodów przednionapędowych, który wciąż należy do Hondy. Edition 50 jest o około sekundę wolniejszy, ale według Leuchtera jest jeszcze pewna rezerwa. Ze względu na pogodę kierowca miał tylko jedną próbę pomiarową, ale warunki nie były idealne, bo nie brakowało wilgotnych fragmentów toru. Stąd lekkie pójście bokiem przy 170 km/h w zakręcie Foxhole…

Volkswagen Golf GTI Edition 50 felgi
10

Leuchter sam jest właścicielem Golfa MK7 Clubsport S i mówi, że nowy model nie jest aż tak surowy jak dwumiejscowa “eska”, za to jest zdecydowanie bardziej wszechstronny. "Dla mnie Edition 50 to najbardziej precyzyjny i sportowy Volkswagen, jakim kiedykolwiek jeździłem. Bardzo przypomina mi Clubsport S z 2016 roku. Jednak Edition 50 był nadal systematycznie ulepszany. Ponieważ jest tak intuicyjny i precyzyjny, masz duże zaufanie do samochodu i możesz naprawdę popchnąć go do granic możliwości".

Wygląda na to, że Volkswagen wreszcie dał nam takie MK8 GTI, jakie chcieliśmy od dawna. Cenniki nie zostały jeszcze opublikowane, ale czy Edition 50 jest warte swojej ceny sprawdzimy w przyszłym roku, gdy pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025