Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
5

Doczekaliśmy się. Prawie dekadę po świetnym Golfie MK7 GTI Clubsport S, który zajął drugie miejsce w eCOTY 2016, Volkswagen prezentuje kolejne torowo nastawione GTI pretendujące do ekstraligi hot hatchy. Jego nazwa to GTI Edition 50 i może to być auto, w którym producent wreszcie w pełni wykorzysta potencjał ósmej generacji Golfa. Do tej pory żadna z usportowionych odmian tego auta, czy to GTI czy R, nie zbliżyła się do poziomu wyznaczonego przez model Clubsport S.

Producent jak na razie milczy o szczegółach technicznych - więcej dowiemy się w dniu premiery 20 czerwca - ale już teraz oczywiste jest, że Edition 50 to coś więcej niż naklejki i emblematy. Za kierownicą tego auta Benny Leuchter ustanowił czas 7:46,13 na Północnej Pętli Nürburgringu. Tym samym otarł się o rekord toru wśród aut z przednim napędem ustanowionym przez Hondę Civic Type R w 2023 roku. Różnica na mecie wyniosła tylko 1,5 s.

Nowy Golf GTI Edition 50 ma potencjał na rekord Nürburgringu. Na razie na drodze do rekordu stanęła pogoda.

Warto podkreślić, że to także rekord toru wśród seryjnych Volkswagenów, lepszy o sekundę niż wynik Golfa R 20 Years. Dodatkowo próba Golfa R 20 Years była mierzona na krótszej pętli, a gdyby wyrównać szanse, przewaga GTI 50 Edition wzrosłaby do 6 sekund. Z kolei stary Clubsport S jest o jakieś 8 sekund wolniejszy.

Skąd taka szybkość?  Edition 50 zachował przedni napęd, ale dodany tutaj pakiet Performance wnosi przekalibrowane podwozie i lekkie 19-calowe koła z oponami Bridgestone Potenza Race zaprojektowanymi specjalnie do tego samochodu. Jeśli stary Clubsport S jest tu jakimś punktem odniesienia, spodziewajcie się nowego zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami, zrewidowaną geometrią i systemami elektronicznymi (Mk8 wykorzystuje system Vehicle Dynamics Manager Volkswagena do sterowania mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, adaptacyjnymi amortyzatorami i wektorowaniem momentu obrotowego poprzez hamowanie). Nie wiadomo jeszcze czy Volkswagen zdecydował się na radykalne ograniczenie masy np. poprzez zrezygnowanie z tylnej kanapy, ale ponieważ w MK8 nie ma już wersji trzydrzwiowej, taki scenariusz jest mało prawdopodobny, choć były już takie koncepcje np. Jaguar Project 8.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Edition 50 Nurburgring przejazd
5

W menu możemy spodziewać się mocniejszego silnika. Już w Clubsport S mieliśmy motor EA888 o mocy 300 KM, ale teraz wiemy, że w Golfie R ten sam motor jest w stanie dać aż 333 KM. Jednak główną różnicą na torze nie będzie silnik, a układ jezdny. „To naprawdę imponujące z jaką łatwością ten Volkswagen może tak szybko poruszać się po torze Nordschleife” - powiedział Leuchter. "Pod względem technicznym samochód był taki sam jak wersja, która trafi do sprzedaży. Rekordowy samochód był wyposażony w pakiet [Performance] - moim zdaniem był to decydujący czynnik".

Przez złe warunki pogodowe Leuchter miał tylko jedną próbę pomiarową, ale warunki nie były idealne, bo nie brakowało wilgotnych fragmentów toru. Potencjalnie właśnie dlatego nie udało się pobić czasu Type R. Więcej o Volkswagenie Golfie GTI Edition 50 dowiemy się w przyszły weekend, gdy model ten zostanie zaprezentowany publiczności podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring. Do sprzedaży samochód trafi w 2026 roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025