Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.
Doczekaliśmy się. Prawie dekadę po świetnym Golfie MK7 GTI Clubsport S, który zajął drugie miejsce w eCOTY 2016, Volkswagen prezentuje kolejne torowo nastawione GTI pretendujące do ekstraligi hot hatchy. Jego nazwa to GTI Edition 50 i może to być auto, w którym producent wreszcie w pełni wykorzysta potencjał ósmej generacji Golfa. Do tej pory żadna z usportowionych odmian tego auta, czy to GTI czy R, nie zbliżyła się do poziomu wyznaczonego przez model Clubsport S.
Producent jak na razie milczy o szczegółach technicznych - więcej dowiemy się w dniu premiery 20 czerwca - ale już teraz oczywiste jest, że Edition 50 to coś więcej niż naklejki i emblematy. Za kierownicą tego auta Benny Leuchter ustanowił czas 7:46,13 na Północnej Pętli Nürburgringu. Tym samym otarł się o rekord toru wśród aut z przednim napędem ustanowionym przez Hondę Civic Type R w 2023 roku. Różnica na mecie wyniosła tylko 1,5 s.
Warto podkreślić, że to także rekord toru wśród seryjnych Volkswagenów, lepszy o sekundę niż wynik Golfa R 20 Years. Dodatkowo próba Golfa R 20 Years była mierzona na krótszej pętli, a gdyby wyrównać szanse, przewaga GTI 50 Edition wzrosłaby do 6 sekund. Z kolei stary Clubsport S jest o jakieś 8 sekund wolniejszy.
Skąd taka szybkość? Edition 50 zachował przedni napęd, ale dodany tutaj pakiet Performance wnosi przekalibrowane podwozie i lekkie 19-calowe koła z oponami Bridgestone Potenza Race zaprojektowanymi specjalnie do tego samochodu. Jeśli stary Clubsport S jest tu jakimś punktem odniesienia, spodziewajcie się nowego zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami, zrewidowaną geometrią i systemami elektronicznymi (Mk8 wykorzystuje system Vehicle Dynamics Manager Volkswagena do sterowania mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, adaptacyjnymi amortyzatorami i wektorowaniem momentu obrotowego poprzez hamowanie). Nie wiadomo jeszcze czy Volkswagen zdecydował się na radykalne ograniczenie masy np. poprzez zrezygnowanie z tylnej kanapy, ale ponieważ w MK8 nie ma już wersji trzydrzwiowej, taki scenariusz jest mało prawdopodobny, choć były już takie koncepcje np. Jaguar Project 8.

W menu możemy spodziewać się mocniejszego silnika. Już w Clubsport S mieliśmy motor EA888 o mocy 300 KM, ale teraz wiemy, że w Golfie R ten sam motor jest w stanie dać aż 333 KM. Jednak główną różnicą na torze nie będzie silnik, a układ jezdny. „To naprawdę imponujące z jaką łatwością ten Volkswagen może tak szybko poruszać się po torze Nordschleife” - powiedział Leuchter. "Pod względem technicznym samochód był taki sam jak wersja, która trafi do sprzedaży. Rekordowy samochód był wyposażony w pakiet [Performance] - moim zdaniem był to decydujący czynnik".
Przez złe warunki pogodowe Leuchter miał tylko jedną próbę pomiarową, ale warunki nie były idealne, bo nie brakowało wilgotnych fragmentów toru. Potencjalnie właśnie dlatego nie udało się pobić czasu Type R. Więcej o Volkswagenie Golfie GTI Edition 50 dowiemy się w przyszły weekend, gdy model ten zostanie zaprezentowany publiczności podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring. Do sprzedaży samochód trafi w 2026 roku.
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.
Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.
Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.
MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru.
Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.
Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.
Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.
Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.
Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.
NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.
Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.