Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
5

Doczekaliśmy się. Prawie dekadę po świetnym Golfie MK7 GTI Clubsport S, który zajął drugie miejsce w eCOTY 2016, Volkswagen prezentuje kolejne torowo nastawione GTI pretendujące do ekstraligi hot hatchy. Jego nazwa to GTI Edition 50 i może to być auto, w którym producent wreszcie w pełni wykorzysta potencjał ósmej generacji Golfa. Do tej pory żadna z usportowionych odmian tego auta, czy to GTI czy R, nie zbliżyła się do poziomu wyznaczonego przez model Clubsport S.

Producent jak na razie milczy o szczegółach technicznych - więcej dowiemy się w dniu premiery 20 czerwca - ale już teraz oczywiste jest, że Edition 50 to coś więcej niż naklejki i emblematy. Za kierownicą tego auta Benny Leuchter ustanowił czas 7:46,13 na Północnej Pętli Nürburgringu. Tym samym otarł się o rekord toru wśród aut z przednim napędem ustanowionym przez Hondę Civic Type R w 2023 roku. Różnica na mecie wyniosła tylko 1,5 s.

Nowy Golf GTI Edition 50 ma potencjał na rekord Nürburgringu. Na razie na drodze do rekordu stanęła pogoda.

Warto podkreślić, że to także rekord toru wśród seryjnych Volkswagenów, lepszy o sekundę niż wynik Golfa R 20 Years. Dodatkowo próba Golfa R 20 Years była mierzona na krótszej pętli, a gdyby wyrównać szanse, przewaga GTI 50 Edition wzrosłaby do 6 sekund. Z kolei stary Clubsport S jest o jakieś 8 sekund wolniejszy.

Skąd taka szybkość?  Edition 50 zachował przedni napęd, ale dodany tutaj pakiet Performance wnosi przekalibrowane podwozie i lekkie 19-calowe koła z oponami Bridgestone Potenza Race zaprojektowanymi specjalnie do tego samochodu. Jeśli stary Clubsport S jest tu jakimś punktem odniesienia, spodziewajcie się nowego zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami, zrewidowaną geometrią i systemami elektronicznymi (Mk8 wykorzystuje system Vehicle Dynamics Manager Volkswagena do sterowania mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, adaptacyjnymi amortyzatorami i wektorowaniem momentu obrotowego poprzez hamowanie). Nie wiadomo jeszcze czy Volkswagen zdecydował się na radykalne ograniczenie masy np. poprzez zrezygnowanie z tylnej kanapy, ale ponieważ w MK8 nie ma już wersji trzydrzwiowej, taki scenariusz jest mało prawdopodobny, choć były już takie koncepcje np. Jaguar Project 8.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Edition 50 Nurburgring przejazd
5

W menu możemy spodziewać się mocniejszego silnika. Już w Clubsport S mieliśmy motor EA888 o mocy 300 KM, ale teraz wiemy, że w Golfie R ten sam motor jest w stanie dać aż 333 KM. Jednak główną różnicą na torze nie będzie silnik, a układ jezdny. „To naprawdę imponujące z jaką łatwością ten Volkswagen może tak szybko poruszać się po torze Nordschleife” - powiedział Leuchter. "Pod względem technicznym samochód był taki sam jak wersja, która trafi do sprzedaży. Rekordowy samochód był wyposażony w pakiet [Performance] - moim zdaniem był to decydujący czynnik".

Przez złe warunki pogodowe Leuchter miał tylko jedną próbę pomiarową, ale warunki nie były idealne, bo nie brakowało wilgotnych fragmentów toru. Potencjalnie właśnie dlatego nie udało się pobić czasu Type R. Więcej o Volkswagenie Golfie GTI Edition 50 dowiemy się w przyszły weekend, gdy model ten zostanie zaprezentowany publiczności podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring. Do sprzedaży samochód trafi w 2026 roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Mercedes Concept AMG GT Track Sport - AMG tworzy rywala dla 911 GT3?

Zanim powstanie następca AMG GT R czy Black Series, AMG szykuje pro-torową wersję auta drogowego.

25 lipca 2025
Opel Mokka GSE prezentacja
Opel / Mokka
Opel Mokka GSE to kolejny kuzyn Alfy Romeo Junior i Abartha 600e

Niemcy skorzystali z zasobów magazynu Peugeota i Alfy Romeo i zaprezentowali elektryczną Mokkę GSE.

23 lipca 2025
Pirelli P Zero 2025
Pirelli
Nowe Pirelli P Zero stworzono z myślą o środowisku i… Range Roverach

Najnowsza opona z rodziny P Zero jest zrobiona głównie z bioodpadów. Wkrótce trafi do produktów JLR.

21 lipca 2025
2025 Ferrari F80 test na torze i drodze
Ferrari / F80
Ferrari F80 - demonstracja siły Ferrari na drodze i na torze

Nowa perła w koronie Maranello - Ferrari F80 - łączy nierealne osiągi z intuicyjnością jazdy.

20 lipca 2025
2027 BMW M5 spyshot
BMW / M5
BMW już testuje poliftowe M5 z zupełnie nowym przodem

W ramach liftingu BMW M5 dostanie kontrowersyjny front według języka designu Neue Klasse.

18 lipca 2025
Lanzante 95-59 debiut
Lanzante
Lanzante 95-59 to żywy hołd złożony McLarenowi F1 GTR z Le Mans ‘95

Na bazie 750S Lanzante stworzyło hipersamochód inspirowany zwycięstwem McLarena F1 w 24h Le Mans.

17 lipca 2025
BMW M2 CS pakiet
BMW / M2 CS
BMW M2 na razie bez wersji CSL, za to z pakietem M Performance

Intrygujący prototyp BMW M2 z dodatkowym aero to nie nowy CSL, a jedynie pakiet płatnych dodatków M.

16 lipca 2025
Maserati MCPura premiera goodwood
Maserati / MCPura
Maserati zastępuje MC20 nowym supersamochodem - MCPura

MCPura to głęboki lifting Maserati MC20 z dodatkami pozyskanymi z ekstremalnego modelu GT2 Stradale.

16 lipca 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025