Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
7

Tradycyjne hot hatche to obecnie ginący gatunek, ale poliftowy Golf MK8.5 jeszcze “załapie się” na erę samochodów benzynowych. Zanim na rynku pojawi się dziewiąta generacja Golfa, Volkswagen wprowadzi do sprzedaży parę typowo benzynowych modeli GTI. Jednym z nich jest zaprezentowany niedawno podstawowy Golf GTI, a teraz na horyzoncie pojawiła się mocniejsza wersja Clubsport.

Dyskretnie przestylizowany względem wersji MK8 nowy Clubsport zachował czterocylindrowy silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Oznacza to różnicę 35 KM i 30 Nm względem standardowego GTI. Lepsze parametry przekładają się na 0,3 s krótsze przyspieszenie do 100 km/h - Clubsport jest w stanie zrobić to w 5,6 s. Wszystkie GTI są standardowo ograniczone do 250 km/h, ale w Clubsporcie można dokupić pakiet Race z limiterem podniesionym do 270 km/h. Większa moc to większe przeciążenia, więc dla równowagi Golf GTI Clubsport otrzymał upgrade hamulców na większe i mocniejsze.

Reklama

Większa moc, lepsze hamulce i opcjonalny pakiet Race - tym Clubsport różni się od standardowego Golfa GTI.

Tak jak wcześniej, napęd trafia tylko na przód przez skrzynię DSG-7 (nie ma możliwości zamówienia manuala). O trakcję i podział momentu obrotowego na koła dba elektronicznie sterowana szpera XDS+. Dyfer wraz z adaptacyjnym zawieszeniem DCC są pod kontrolą systemu Vehicle Dynamic Manager, który na podstawie stylu jazdy kierowcy próbuje dobrać właściwe ustawienia. Clubsport otrzymał dedykowany software tego systemu z myślą o ostrzejszej jeździe, także na torze. W generacji MK8.5 czujniki są mocniejsze i potrafią bardziej precyzyjnie oceniać warunki drogowe.

Volkswagen popracował nad progresją pracy układu kierowniczego, ale kierowca ma jeszcze furtkę do ustawiania obciążenia na kierownicy, twardości tłumienia i reakcji na gaz za pomocą trybów jazdy. Oprócz typowych trybów Eco, Comfort, SportIndividual model Clubsport posiada jeszcze tryb Special skrojony pod szybki i wyboisty tor  Nürburgring. Ma on domyślnie najbardziej agresywną mapę napędu w połączeniu z dość sprężystym ustawieniem zawieszenia.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 tył
7

Zmiany w designie są kosmetyczne. Fani GTI zauważą nieco zmienione przednie LED-y i przedni pas, ale dla całej reszty to po prostu Golf GTI. Z tyłu można wersję Clubsport odróżnić po większym spoilerze i wydechu Akrapovic (tylko z pakietem Race), a z boku po kutych 19-calowych felgach i czarnych okleinach u dołu drzwi.

Volkswagen na poważnie podszedł do krytyki nowych multimediów Golfa MK8 i już dla poliftowego modelu MK8.5 opracowano pakiet poprawek. Po pierwsze - większy ekran o przekątnej 12.9 cala jest standardem. Po drugie - system MIB4 zyskał konkretną aktualizację, nowe grafiki i uproszczone menu ze skrótami definiowanymi przez użytkownika. Pod ekranem głównym nadal mamy slidery do regulowania głośności i temperatury, ale teraz są one podświetlane.

W standardzie jest też 10.9-calowy ekran zegarów, sportowe fotele, perforowana kierownica sportowa i pedały ze stali nierdzewnej. Miłym akcentem są dostępne za dopłatą karbonowe dekoracje wnętrza. Cennik odświeżonego Volkswagena Golfa GTI Clubsport nie został jeszcze opublikowany, ale jego cena powinna zmieścić się między modelem GTI, a topowym Golfem R z napędem na cztery koła.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025