Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
7

Tradycyjne hot hatche to obecnie ginący gatunek, ale poliftowy Golf MK8.5 jeszcze “załapie się” na erę samochodów benzynowych. Zanim na rynku pojawi się dziewiąta generacja Golfa, Volkswagen wprowadzi do sprzedaży parę typowo benzynowych modeli GTI. Jednym z nich jest zaprezentowany niedawno podstawowy Golf GTI, a teraz na horyzoncie pojawiła się mocniejsza wersja Clubsport.

Dyskretnie przestylizowany względem wersji MK8 nowy Clubsport zachował czterocylindrowy silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Oznacza to różnicę 35 KM i 30 Nm względem standardowego GTI. Lepsze parametry przekładają się na 0,3 s krótsze przyspieszenie do 100 km/h - Clubsport jest w stanie zrobić to w 5,6 s. Wszystkie GTI są standardowo ograniczone do 250 km/h, ale w Clubsporcie można dokupić pakiet Race z limiterem podniesionym do 270 km/h. Większa moc to większe przeciążenia, więc dla równowagi Golf GTI Clubsport otrzymał upgrade hamulców na większe i mocniejsze.

Większa moc, lepsze hamulce i opcjonalny pakiet Race - tym Clubsport różni się od standardowego Golfa GTI.

Tak jak wcześniej, napęd trafia tylko na przód przez skrzynię DSG-7 (nie ma możliwości zamówienia manuala). O trakcję i podział momentu obrotowego na koła dba elektronicznie sterowana szpera XDS+. Dyfer wraz z adaptacyjnym zawieszeniem DCC są pod kontrolą systemu Vehicle Dynamic Manager, który na podstawie stylu jazdy kierowcy próbuje dobrać właściwe ustawienia. Clubsport otrzymał dedykowany software tego systemu z myślą o ostrzejszej jeździe, także na torze. W generacji MK8.5 czujniki są mocniejsze i potrafią bardziej precyzyjnie oceniać warunki drogowe.

Volkswagen popracował nad progresją pracy układu kierowniczego, ale kierowca ma jeszcze furtkę do ustawiania obciążenia na kierownicy, twardości tłumienia i reakcji na gaz za pomocą trybów jazdy. Oprócz typowych trybów Eco, Comfort, SportIndividual model Clubsport posiada jeszcze tryb Special skrojony pod szybki i wyboisty tor  Nürburgring. Ma on domyślnie najbardziej agresywną mapę napędu w połączeniu z dość sprężystym ustawieniem zawieszenia.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 tył
7

Zmiany w designie są kosmetyczne. Fani GTI zauważą nieco zmienione przednie LED-y i przedni pas, ale dla całej reszty to po prostu Golf GTI. Z tyłu można wersję Clubsport odróżnić po większym spoilerze i wydechu Akrapovic (tylko z pakietem Race), a z boku po kutych 19-calowych felgach i czarnych okleinach u dołu drzwi.

Volkswagen na poważnie podszedł do krytyki nowych multimediów Golfa MK8 i już dla poliftowego modelu MK8.5 opracowano pakiet poprawek. Po pierwsze - większy ekran o przekątnej 12.9 cala jest standardem. Po drugie - system MIB4 zyskał konkretną aktualizację, nowe grafiki i uproszczone menu ze skrótami definiowanymi przez użytkownika. Pod ekranem głównym nadal mamy slidery do regulowania głośności i temperatury, ale teraz są one podświetlane.

W standardzie jest też 10.9-calowy ekran zegarów, sportowe fotele, perforowana kierownica sportowa i pedały ze stali nierdzewnej. Miłym akcentem są dostępne za dopłatą karbonowe dekoracje wnętrza. Cennik odświeżonego Volkswagena Golfa GTI Clubsport nie został jeszcze opublikowany, ale jego cena powinna zmieścić się między modelem GTI, a topowym Golfem R z napędem na cztery koła.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024