Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
7

Tradycyjne hot hatche to obecnie ginący gatunek, ale poliftowy Golf MK8.5 jeszcze “załapie się” na erę samochodów benzynowych. Zanim na rynku pojawi się dziewiąta generacja Golfa, Volkswagen wprowadzi do sprzedaży parę typowo benzynowych modeli GTI. Jednym z nich jest zaprezentowany niedawno podstawowy Golf GTI, a teraz na horyzoncie pojawiła się mocniejsza wersja Clubsport.

Dyskretnie przestylizowany względem wersji MK8 nowy Clubsport zachował czterocylindrowy silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Oznacza to różnicę 35 KM i 30 Nm względem standardowego GTI. Lepsze parametry przekładają się na 0,3 s krótsze przyspieszenie do 100 km/h - Clubsport jest w stanie zrobić to w 5,6 s. Wszystkie GTI są standardowo ograniczone do 250 km/h, ale w Clubsporcie można dokupić pakiet Race z limiterem podniesionym do 270 km/h. Większa moc to większe przeciążenia, więc dla równowagi Golf GTI Clubsport otrzymał upgrade hamulców na większe i mocniejsze.

Większa moc, lepsze hamulce i opcjonalny pakiet Race - tym Clubsport różni się od standardowego Golfa GTI.

Tak jak wcześniej, napęd trafia tylko na przód przez skrzynię DSG-7 (nie ma możliwości zamówienia manuala). O trakcję i podział momentu obrotowego na koła dba elektronicznie sterowana szpera XDS+. Dyfer wraz z adaptacyjnym zawieszeniem DCC są pod kontrolą systemu Vehicle Dynamic Manager, który na podstawie stylu jazdy kierowcy próbuje dobrać właściwe ustawienia. Clubsport otrzymał dedykowany software tego systemu z myślą o ostrzejszej jeździe, także na torze. W generacji MK8.5 czujniki są mocniejsze i potrafią bardziej precyzyjnie oceniać warunki drogowe.

Volkswagen popracował nad progresją pracy układu kierowniczego, ale kierowca ma jeszcze furtkę do ustawiania obciążenia na kierownicy, twardości tłumienia i reakcji na gaz za pomocą trybów jazdy. Oprócz typowych trybów Eco, Comfort, SportIndividual model Clubsport posiada jeszcze tryb Special skrojony pod szybki i wyboisty tor  Nürburgring. Ma on domyślnie najbardziej agresywną mapę napędu w połączeniu z dość sprężystym ustawieniem zawieszenia.

Reklama
Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 tył
7

Zmiany w designie są kosmetyczne. Fani GTI zauważą nieco zmienione przednie LED-y i przedni pas, ale dla całej reszty to po prostu Golf GTI. Z tyłu można wersję Clubsport odróżnić po większym spoilerze i wydechu Akrapovic (tylko z pakietem Race), a z boku po kutych 19-calowych felgach i czarnych okleinach u dołu drzwi.

Volkswagen na poważnie podszedł do krytyki nowych multimediów Golfa MK8 i już dla poliftowego modelu MK8.5 opracowano pakiet poprawek. Po pierwsze - większy ekran o przekątnej 12.9 cala jest standardem. Po drugie - system MIB4 zyskał konkretną aktualizację, nowe grafiki i uproszczone menu ze skrótami definiowanymi przez użytkownika. Pod ekranem głównym nadal mamy slidery do regulowania głośności i temperatury, ale teraz są one podświetlane.

W standardzie jest też 10.9-calowy ekran zegarów, sportowe fotele, perforowana kierownica sportowa i pedały ze stali nierdzewnej. Miłym akcentem są dostępne za dopłatą karbonowe dekoracje wnętrza. Cennik odświeżonego Volkswagena Golfa GTI Clubsport nie został jeszcze opublikowany, ale jego cena powinna zmieścić się między modelem GTI, a topowym Golfem R z napędem na cztery koła.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Goodwood Festival of Speed 2024
Festival of speed
Goodwood Festival of Speed 2024 - zapowiedź

Aston Martin, BMW i Red Bull zapowiedziały globalne premiery nowych modeli podczas tegorocznego Goodwood FoS.

2 lipca 2024
Nyobolt EV news
Nyobolt / EV
Elektryczne coupe Nyobolt EV coraz bliżej produkcji

Brytyjska firma technologiczna Nyobolt tworzy samochód o unikalnej formule i technologii baterii.

1 lipca 2024
McLaren Artura Spider MY25 test
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - Ferrari 296 GTS zyskało poważnego konkurenta

Po niedawnych zmianach McLaren Artura Spider stał się jednym z liderów swojego segmentu.

30 czerwca 2024
Ford RS200 restomod zapowiedź
Ford / RS200
Ford RS200 powraca w spektakularnym stylu

Boreham Motorworks porozumiało się z Fordem w sprawie reprodukcji B-grupowego RS200.

27 czerwca 2024
Aston Martin Valiant premiera
Aston Martin / Valiant
Aston Martin Valiant - torowy “special” z silnikiem V12 i manualem

Jeśli Aston Martin Valour był dla kogoś zbyt grzeczny, w Gaydon mają odpowiedź: nowy Valiant V12.

27 czerwca 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
BMW M5 G90 sedan premiera
BMW / M5
Nowe hybrydowe BMW M5 - mocniejsze i... wolniejsze

Po raz pierwszy BMW M5 otrzymało zelektryfikowany napęd, który jednak nie dodał mu szybkości…

26 czerwca 2024
2024 Volkswagen Golf R MK8.5 lifting
Volkswagen / Golf
2024 Volkswagen Golf R - ostatni taki hot hatch Volkswagena

Jest duża szansa, że właśnie zaprezentowany Golf R MK8.5 to ostatni benzynowy hiper-hatchback VW.

26 czerwca 2024
Nowy Bentley Continental GT 2024 premiera
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT - najmocniejszy w historii

Hybrydowy Bentley Continental GT o mocy 782 KM reprezentuje nowe podejście marki do dynamiki jazdy.

26 czerwca 2024
2024 Audi RS 3 czas na nurburgringu
Audi / RS3
Nowe Audi RS 3 przedpremierowo ustanawia czas na Nürburgingu

W ramach przedpremierowych testów poliftowego Audi RS 3 Niemcy zabrali ten model na tor Nürburging.

26 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024