Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Volkswagen Golf GTI (Mk5 2004-2009): test i poradnik kupującego

Golf Mk5 przywrócił logo GTI na należne mu miejsce. Doradzamy jak dobrze kupić używany egzemplarz.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 października 2023
Volkswagen Golf GTI MK5 poradnik
11

Golf Mk5 GTI był punktem zwrotnym w historii usportowionych samochodów Volkswagena. Po słabym i nieudanym Mk4 rodzina GTI potrzebowała natychmiastowej rewolucji i otrzymała ją w 2005 roku za sprawą Mk5. Model ten należy do czołówki najlepszych usportowionych samochodów do użytku na co dzień swoich czasów.

W tym modelu udało się zaszczepić unikalnego ducha genialnych pierwszych generacji Golfa GTI. Od tamtego czasu wiele znakomitych hot hatchy pojawiło się i zniknęło, a mało który potrafił dorównać Mk5 GTI pod względem połączenia bezwzględnej użyteczności z uczciwą, analogową dynamiką jazdy.

Golf udowadnia swoją wartość jeszcze zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce. Fotel schodzi bardzo nisko i mocno trzyma kierowcę po bokach, kierownicę można wysunąć daleko do przodu, a gałka dźwigni biegów w kształcie piłeczki golfowej idealnie leży w dłoni. Przy niskich prędkościach wszystko wydaje się łatwe, wręcz przyziemne, jak w normalnym Golfie. Nie doświadczysz tutaj natychmiastowego uderzenia wrażeń jak w Megane R26.R, GTI ujawnia swój talent dopiero gdy zaczniesz głębiej badać jego możliwości.

Wiele dzisiejszych hot hatchy może się wzorować na Golfie Mk5 GTI pod kątem dynamiki jazdy.

Czterocylindrowy silnik EA113 z turbodoładowaniem wydaje się organiczny i pełen energii. Swoje 200 KM dostarcza z entuzjazmem rzadko spotykanym w dzisiejszych hot hatchach. Jasne, współczesny duży sedan z dieslem nie będzie miał problemu z zostawieniem Mk5 GTI w tyle, ale to Golf zmusza cię do wysiłku w celu poznania jego wszystkich talentów, zamiast podać je na srebrnej tacy. Na szczęście zmiana biegów - choć nie tak “mechaniczna” jak we współczesnym Civiku Type R - jest swobodna i lekka, więc łatwo jest znaleźć idealny rytm silnika.

Volkswagen Golf GTI Mk5 tył
11

Ale prawdziwą perłą jest tutaj układ jezdny. Golf jest bardziej miękki niż większość konkurentów z tamtych czasów, dlatego można w nim wyciskać poty ze wszystkich czterech opon już przy prędkościach drogowych, wykorzystując umiejętne przenoszenie masy, aby samochód pokazał na co go stać.

Możesz śmiało oprzeć się na zawieszeniu w całym przekroju zakrętu, z wewnętrznym kołem ledwo muskającym podłoże, a on i tak pozostanie energiczny i czuły na sygnały wysyłane przez kierowcę. Dodanie gazu uspokaja tylną oś, a umiejętne odpuszczenie obraca auto wokół własnej osi. To nie jest auto typu “wyceluj i strzelaj”, tutaj wielkie znaczenie ma kierowca i jego umiejętności. Z całą pewnością nie można tego powiedzieć o Mk4 GTI.

Poradnik kupującego

Przez prawie 20 lat Golf GTI piątej generacji dowiódł swojej niezawodności, ale jak zwykle w przypadku starszych usportowionych aut, mechanikę mogły dotknąć lata ciężkiej eksploatacji i zaniedbań. Andy McLeish, jeden z technicznych guru APS Brackley (serwisu wyspecjalizowanego w obsłudze VW/Audi) pokaże nam w kilku punktach na co należy zwrócić uwagę przed zakupem. “Ogólnie Golf Mk5 GTI to dość pancerny samochód” - mówi - “ale jest kilka obszarów, które należy sprawdzić”.

Volkswagen Golf GTI Mk5 kokpit
11
Reklama

Silnik

Dwulitrowy motor GTI jest bardzo dobrą konstrukcją, chociaż dość głośną. Wśród jego zwyczajowych mechanicznych odgłosów należy uważać na parę specyficznych dźwięków. Jeden z nich to grzechotanie, które znika wkrótce po odpaleniu i powraca kilka kilometrów później - to oznaka kończącej się pompy paliwa napędzanej przez wałek rozrządu.

Zawór zwrotny turbosprężarki (zawór upustowy) wykorzystuje elektronicznie sterowaną gumową membranę do upuszczania powietrza doładowującego z powrotem do układu dolotowego. Membrana może jednak pęknąć, prowadząc do utraty doładowania i kontrolki błędu na desce rozdzielczej.

Osłona górna silnika Golfa GTI tej generacji jest zintegrowana z obudową filtra powietrza. Nawet łatwa wymiana filtra może sprawić problemy, wskutek których cała osłona pęknie. Nie powoduje to żadnych skutków podczas jazdy, ale nowa osłona może być kosztowna.

Usterka cewek zapłonowych zwykle występuje grupowo - sygnałem ostrzegawczym, że cewki są na wykończeniu będzie sporadyczne wypadanie zapłonu.

Volkswagen Golf GTI Mk5 silnik
11

Wymiana paska rozrządu może być kłopotliwa, ponieważ aby uzyskać do niego dostęp, należy zdemontować rurę wydechową. Jeśli śruby wyjdą bez problemu, jest to proste zadanie; jeśli nie, trzeba je rozwiercić. APS zaleca wymianę rozrządu wraz z pompą wody i termostatem co 120 000 km lub cztery lata.

APS zdecydowanie zaleca również wymianę oleju co rok lub co 15 000 km, aby zapobiec degradacji oleju i wynikających z niej problemów.

Skrzynia biegów

Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów nie powinna być powodem do zmartwień, jednak ciężko pracujący pedał sprzęgła wskazuje, że konieczna jest jego wymiana.

Skrzynia biegów DSG powinna działać płynnie i bez wysiłku, ale kluczowa jest obsługa serwisowa. Jeśli nie była odpowiednio serwisowana, może zawieszać się na biegach, nie “trafiać” w biegi lub zmieniać je zbyt gwałtownie. "Każda usterka skrzyni DSG będzie kosztowna w naprawie" - ostrzega Andy.

Zawieszenie

Golf Mk5 GTI potrafi cierpieć na nierówne zużycie opon, szczególnie z tyłu. Wynika to z rozregulowanej geometrii wielowahaczowego zawieszenia. Jeśli kąt pochylenia i zbieżność nie są idealne, wewnętrzne części opon będą się zużywać znacznie szybciej niż centralna i zewnętrzna część bieżnika. Wtedy będzie potrzebna pełna geometria i nowy zestaw opon. Tylne tuleje na przednich wahaczach również są słabym punktem zawieszenia Mk5, co może prowadzić do zmiany kąta pochylenia kół i uszkodzenia wewnętrznej strony opony.

Volkswagen Golf GTI Mk5 felgi
11

Zdarzają się też pękające tylne sprężyny, warto więc dokładnie przyjrzeć się czy auto stoi równo. To nie jest kłopotliwa awaria, gdyż sprężyny do GTI są jeszcze bez problemu dostępne, a wymiana dość łatwa.

Reklama

Karoseria

Podobnie jak inne Volkswageny z tamtych czasów, Mk5 GTI jest bardzo dobrze wykonany. Wymagana jest jedynie standardowa procedura - sprawdzanie odcieni lakieru i równości szczelin, aby wykryć ewentualne naprawy pokolizyjne i powypadkowe.

Wnętrze

Kabina Golfa jest zbudowana solidnie i z niezłych materiałów, ale przy oględzinach upewnij się, że stopień zużycia mniej więcej pokrywa się z deklarowanym przebiegiem.

“Kompresor klimatyzacji może być zepsuty” - ostrzega Andy - “więc zawsze należy sprawdzić czy klimatyzacja działa. Jeśli nie, może to być uszkodzony zawór wysokiego ciśnienia albo właśnie kompresor. Jest to o tyle istotne, że oryginalna część jest dość droga”.

Rynek

Popularność tego modelu sprawiła, że na rynku jest sporo egzemplarzy już od 15 000 zł. Warunkiem niezbędnym jest jednak rozsądny przebieg, dlatego dobre GTI może kosztować nawet dwa lub trzy razy tyle co najtańsza sztuka na rynku.

Volkswagen Golf GTI Mk5 lewy tył
11

Jeśli chodzi o przebieg, to Golf GTI jest na tyle tani w eksploatacji i ubezpieczeniu, że wiele samochodów ma za sobą naprawdę wiele kilometrów. Poniżej 100 tys. km nie ma na rynku niczego, poniżej 200 tysięcy też jest bardzo niewiele i kosztują nawet 40 000 zł. Limitowana seria Edition 30 wybudowana na 30-lecie GTI z silnikiem wzmocnionym do 230 KM i skrzynią DSG potrafi być jeszcze droższa. Rozkład między skrzynią manualną, a DSG jest mniej więcej równy, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

“Kupiłem i używam”

Edward Belshaw - Edward użytkuje swoje GTI piątej generacji z 2006 roku od kilkunastu miesięcy, jednak znalezienie dobrego egzemplarza na rynku zajęło sporo czasu. “Chciałem hot hatcha i porównywałem wszystkie auta jakie były dostępne na rynku. Przejechałem się między innymi Astrą OPC i Focusem ST, ale ostatecznie niczego ciekawego nie znalazłem.”

“W końcu spróbowałem z Golfem GTI ze skrzynią ręczną, i zdałem sobie sprawę, że to samochód dla mnie, ale zanim kupiłem chciałem przejechać się egzemplarzem z DSG. Znalazłem ten wóz w ogłoszeniach, umówiłem się na jazdę i wiedziałem, że to jest to; sprzedany.”

Volkswagen Golf GTI Mk5 jazda
11

“Ze skrzynią DSG ten samochód jest niesamowicie elastyczny; nie męczy w korku ani na trasie, więc po pięciu godzinach jazdy wysiadam wypoczęty, a pali przy tym 7 l/100 km. Ale gdy chcesz mieć odrobinę radości, jest wręcz fantastyczny. Silnik ma moc, skrzynia działa gładko i szybko, a sama jazda daje naprawdę mnóstwo satysfakcji.”

“Nie miałem z moim GTI żadnych problemów i kupiłbym go ponownie bez zastanowienia - prawdę mówiąc, pewnie tak będzie.”

Volkswagen Golf GTI Mk5 - podstawowe dane

Silnik: R4 1984 cm3, turbodoładowany
Moc: 200 KM
Moment obrotowy: 280 Nm
Masa: 1328 kg
Stosunek moc/masa: 151 KM / tonę
0-100 km/h: 7,2 s
Prędkość: 235 km/h
Cena nowego: 120 000 zł
Aktualna wartość: 25-40 tys. zł.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025