Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf GTI (Mk5 2004-2009): test i poradnik kupującego

Golf Mk5 przywrócił logo GTI na należne mu miejsce. Doradzamy jak dobrze kupić używany egzemplarz.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 października 2023
Volkswagen Golf GTI MK5 poradnik
11

Golf Mk5 GTI był punktem zwrotnym w historii usportowionych samochodów Volkswagena. Po słabym i nieudanym Mk4 rodzina GTI potrzebowała natychmiastowej rewolucji i otrzymała ją w 2005 roku za sprawą Mk5. Model ten należy do czołówki najlepszych usportowionych samochodów do użytku na co dzień swoich czasów.

W tym modelu udało się zaszczepić unikalnego ducha genialnych pierwszych generacji Golfa GTI. Od tamtego czasu wiele znakomitych hot hatchy pojawiło się i zniknęło, a mało który potrafił dorównać Mk5 GTI pod względem połączenia bezwzględnej użyteczności z uczciwą, analogową dynamiką jazdy.

Golf udowadnia swoją wartość jeszcze zanim przekręcisz kluczyk w stacyjce. Fotel schodzi bardzo nisko i mocno trzyma kierowcę po bokach, kierownicę można wysunąć daleko do przodu, a gałka dźwigni biegów w kształcie piłeczki golfowej idealnie leży w dłoni. Przy niskich prędkościach wszystko wydaje się łatwe, wręcz przyziemne, jak w normalnym Golfie. Nie doświadczysz tutaj natychmiastowego uderzenia wrażeń jak w Megane R26.R, GTI ujawnia swój talent dopiero gdy zaczniesz głębiej badać jego możliwości.

Wiele dzisiejszych hot hatchy może się wzorować na Golfie Mk5 GTI pod kątem dynamiki jazdy.

Czterocylindrowy silnik EA113 z turbodoładowaniem wydaje się organiczny i pełen energii. Swoje 200 KM dostarcza z entuzjazmem rzadko spotykanym w dzisiejszych hot hatchach. Jasne, współczesny duży sedan z dieslem nie będzie miał problemu z zostawieniem Mk5 GTI w tyle, ale to Golf zmusza cię do wysiłku w celu poznania jego wszystkich talentów, zamiast podać je na srebrnej tacy. Na szczęście zmiana biegów - choć nie tak “mechaniczna” jak we współczesnym Civiku Type R - jest swobodna i lekka, więc łatwo jest znaleźć idealny rytm silnika.

Volkswagen Golf GTI Mk5 tył
11

Ale prawdziwą perłą jest tutaj układ jezdny. Golf jest bardziej miękki niż większość konkurentów z tamtych czasów, dlatego można w nim wyciskać poty ze wszystkich czterech opon już przy prędkościach drogowych, wykorzystując umiejętne przenoszenie masy, aby samochód pokazał na co go stać.

Możesz śmiało oprzeć się na zawieszeniu w całym przekroju zakrętu, z wewnętrznym kołem ledwo muskającym podłoże, a on i tak pozostanie energiczny i czuły na sygnały wysyłane przez kierowcę. Dodanie gazu uspokaja tylną oś, a umiejętne odpuszczenie obraca auto wokół własnej osi. To nie jest auto typu “wyceluj i strzelaj”, tutaj wielkie znaczenie ma kierowca i jego umiejętności. Z całą pewnością nie można tego powiedzieć o Mk4 GTI.

Poradnik kupującego

Przez prawie 20 lat Golf GTI piątej generacji dowiódł swojej niezawodności, ale jak zwykle w przypadku starszych usportowionych aut, mechanikę mogły dotknąć lata ciężkiej eksploatacji i zaniedbań. Andy McLeish, jeden z technicznych guru APS Brackley (serwisu wyspecjalizowanego w obsłudze VW/Audi) pokaże nam w kilku punktach na co należy zwrócić uwagę przed zakupem. “Ogólnie Golf Mk5 GTI to dość pancerny samochód” - mówi - “ale jest kilka obszarów, które należy sprawdzić”.

Volkswagen Golf GTI Mk5 kokpit
11

Silnik

Dwulitrowy motor GTI jest bardzo dobrą konstrukcją, chociaż dość głośną. Wśród jego zwyczajowych mechanicznych odgłosów należy uważać na parę specyficznych dźwięków. Jeden z nich to grzechotanie, które znika wkrótce po odpaleniu i powraca kilka kilometrów później - to oznaka kończącej się pompy paliwa napędzanej przez wałek rozrządu.

Zawór zwrotny turbosprężarki (zawór upustowy) wykorzystuje elektronicznie sterowaną gumową membranę do upuszczania powietrza doładowującego z powrotem do układu dolotowego. Membrana może jednak pęknąć, prowadząc do utraty doładowania i kontrolki błędu na desce rozdzielczej.

Osłona górna silnika Golfa GTI tej generacji jest zintegrowana z obudową filtra powietrza. Nawet łatwa wymiana filtra może sprawić problemy, wskutek których cała osłona pęknie. Nie powoduje to żadnych skutków podczas jazdy, ale nowa osłona może być kosztowna.

Usterka cewek zapłonowych zwykle występuje grupowo - sygnałem ostrzegawczym, że cewki są na wykończeniu będzie sporadyczne wypadanie zapłonu.

Volkswagen Golf GTI Mk5 silnik
11

Wymiana paska rozrządu może być kłopotliwa, ponieważ aby uzyskać do niego dostęp, należy zdemontować rurę wydechową. Jeśli śruby wyjdą bez problemu, jest to proste zadanie; jeśli nie, trzeba je rozwiercić. APS zaleca wymianę rozrządu wraz z pompą wody i termostatem co 120 000 km lub cztery lata.

APS zdecydowanie zaleca również wymianę oleju co rok lub co 15 000 km, aby zapobiec degradacji oleju i wynikających z niej problemów.

Skrzynia biegów

Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów nie powinna być powodem do zmartwień, jednak ciężko pracujący pedał sprzęgła wskazuje, że konieczna jest jego wymiana.

Skrzynia biegów DSG powinna działać płynnie i bez wysiłku, ale kluczowa jest obsługa serwisowa. Jeśli nie była odpowiednio serwisowana, może zawieszać się na biegach, nie “trafiać” w biegi lub zmieniać je zbyt gwałtownie. "Każda usterka skrzyni DSG będzie kosztowna w naprawie" - ostrzega Andy.

Zawieszenie

Golf Mk5 GTI potrafi cierpieć na nierówne zużycie opon, szczególnie z tyłu. Wynika to z rozregulowanej geometrii wielowahaczowego zawieszenia. Jeśli kąt pochylenia i zbieżność nie są idealne, wewnętrzne części opon będą się zużywać znacznie szybciej niż centralna i zewnętrzna część bieżnika. Wtedy będzie potrzebna pełna geometria i nowy zestaw opon. Tylne tuleje na przednich wahaczach również są słabym punktem zawieszenia Mk5, co może prowadzić do zmiany kąta pochylenia kół i uszkodzenia wewnętrznej strony opony.

Volkswagen Golf GTI Mk5 felgi
11

Zdarzają się też pękające tylne sprężyny, warto więc dokładnie przyjrzeć się czy auto stoi równo. To nie jest kłopotliwa awaria, gdyż sprężyny do GTI są jeszcze bez problemu dostępne, a wymiana dość łatwa.

Reklama

Karoseria

Podobnie jak inne Volkswageny z tamtych czasów, Mk5 GTI jest bardzo dobrze wykonany. Wymagana jest jedynie standardowa procedura - sprawdzanie odcieni lakieru i równości szczelin, aby wykryć ewentualne naprawy pokolizyjne i powypadkowe.

Wnętrze

Kabina Golfa jest zbudowana solidnie i z niezłych materiałów, ale przy oględzinach upewnij się, że stopień zużycia mniej więcej pokrywa się z deklarowanym przebiegiem.

“Kompresor klimatyzacji może być zepsuty” - ostrzega Andy - “więc zawsze należy sprawdzić czy klimatyzacja działa. Jeśli nie, może to być uszkodzony zawór wysokiego ciśnienia albo właśnie kompresor. Jest to o tyle istotne, że oryginalna część jest dość droga”.

Rynek

Popularność tego modelu sprawiła, że na rynku jest sporo egzemplarzy już od 15 000 zł. Warunkiem niezbędnym jest jednak rozsądny przebieg, dlatego dobre GTI może kosztować nawet dwa lub trzy razy tyle co najtańsza sztuka na rynku.

Volkswagen Golf GTI Mk5 lewy tył
11

Jeśli chodzi o przebieg, to Golf GTI jest na tyle tani w eksploatacji i ubezpieczeniu, że wiele samochodów ma za sobą naprawdę wiele kilometrów. Poniżej 100 tys. km nie ma na rynku niczego, poniżej 200 tysięcy też jest bardzo niewiele i kosztują nawet 40 000 zł. Limitowana seria Edition 30 wybudowana na 30-lecie GTI z silnikiem wzmocnionym do 230 KM i skrzynią DSG potrafi być jeszcze droższa. Rozkład między skrzynią manualną, a DSG jest mniej więcej równy, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

“Kupiłem i używam”

Edward Belshaw - Edward użytkuje swoje GTI piątej generacji z 2006 roku od kilkunastu miesięcy, jednak znalezienie dobrego egzemplarza na rynku zajęło sporo czasu. “Chciałem hot hatcha i porównywałem wszystkie auta jakie były dostępne na rynku. Przejechałem się między innymi Astrą OPC i Focusem ST, ale ostatecznie niczego ciekawego nie znalazłem.”

“W końcu spróbowałem z Golfem GTI ze skrzynią ręczną, i zdałem sobie sprawę, że to samochód dla mnie, ale zanim kupiłem chciałem przejechać się egzemplarzem z DSG. Znalazłem ten wóz w ogłoszeniach, umówiłem się na jazdę i wiedziałem, że to jest to; sprzedany.”

Volkswagen Golf GTI Mk5 jazda
11

“Ze skrzynią DSG ten samochód jest niesamowicie elastyczny; nie męczy w korku ani na trasie, więc po pięciu godzinach jazdy wysiadam wypoczęty, a pali przy tym 7 l/100 km. Ale gdy chcesz mieć odrobinę radości, jest wręcz fantastyczny. Silnik ma moc, skrzynia działa gładko i szybko, a sama jazda daje naprawdę mnóstwo satysfakcji.”

“Nie miałem z moim GTI żadnych problemów i kupiłbym go ponownie bez zastanowienia - prawdę mówiąc, pewnie tak będzie.”

Volkswagen Golf GTI Mk5 - podstawowe dane

Silnik: R4 1984 cm3, turbodoładowany
Moc: 200 KM
Moment obrotowy: 280 Nm
Masa: 1328 kg
Stosunek moc/masa: 151 KM / tonę
0-100 km/h: 7,2 s
Prędkość: 235 km/h
Cena nowego: 120 000 zł
Aktualna wartość: 25-40 tys. zł.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024