Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Wszystko co powinieneś wiedzieć o nowym Porsche Taycan

Nowe Porsche Taycan wygląda znajomo, ale dysponuje lepszą dynamiką i praktycznością niż kiedykolwiek.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 lutego 2024
2024 Porsche Taycan szczegóły
13

Niech was nie zwiedzie niemal identyczny wygląd nowego Taycana - zmiany są tak szerokie, jak tylko mogą być w przypadku zwyczajnego liftingu. Większa moc, szybsze ładowanie, lepszy zasięg i zupełnie nowe systemy elektroniki pokładowej to tylko niektóre z nowości pojawiających się w zmodernizowanym, elektrycznym Porsche. Producent ze Stuttgartu już raz ustawił całej konkurencji poprzeczkę, teraz przesuwa ją jeszcze bardziej w górę.

Odświeżony Taycan jest dla Porsche częścią kolejnego etapu elektryfikacji, który zaczął się od prezentacji zupełnie nowego Macana, a w przyszłości obejmie także następcę serii 718, a także następcę Cayenne. Po nich pojawi się kolejny elektryczny SUV, jeszcze większy niż Cayenne, o tymczasowym oznaczeniu kodowym K1. Wracając do Taycana, korzysta on z tej samej co do tej pory platformy J1, lecz z poprawionymi podzespołami i oprogramowaniem. W ten sposób nowy model jest niemal w każdym aspekcie lepszy niż dotychczasowy.

Z zewnątrz lifting, wewnątrz zupełnie nowa generacja - Taycan zyskał przede wszystkim w liczbach.

Liczby jakimi może pochwalić się topowa odmiana Turbo S są po prostu kosmiczne. Dzięki mocniejszemu silnikowi na tylnej osi, a także nowej funkcji overboost “push to pass”, moc szczytowa wzrosła z 761 do 952 KM. Przyspieszenie do 100 km/h spadło o 0,4 s do poziomu 2,4 s. Tesla Model S Plaid z wynikiem 0-60 mph wynoszącym 1,99 s wygląda na papierze znacznie lepiej, ale pomiar ten uzyskano z uwzględnieniem “odcinka rozpędowego” wynoszącego 1 stopę (30,5 cm).

Inne modele także mają nieco większą moc. Na przykład bazowy Taycan (435 KM) zyskał 27 KM, Taycan 4S (597 KM) ma aż 67 KM więcej, a Taycan Turbo (884 KM) imponujące 204 KM więcej niż wersja przed liftingiem. Poprawiony system obiegu termicznego powinien przyczynić się do większej powtarzalności osiągów przy dużym obciążeniu.

2024 Porsche Taycan sedan tył
13

Większa moc nie przeszkadza Porsche w poprawieniu wydajności i zasięgu nawet o 35% (w zależności od modelu). Powiększono baterię Taycana do 97 kWh netto (z opcją Performance Battery Plus), co przekłada się na maksymalnie 665 km zasięgu w bazowej odmianie auta. Mocniejszy model 4S uzyskuje do 623 km zasięgu, a Turbo i Turbo S potrafią w niektórych przypadkach przejechać do 698 km na jednym ładowaniu.

Do wzrostu zasięgu wszystkich wersji przyczynił się szereg zmian w układzie napędowym i oprogramowaniu systemu odzyskiwania energii oraz zmniejszenie oporów toczenia. Gdy już trzeba będzie uzupełnić baterię, architektura 800V w tej generacji Taycana umożliwia ładowanie z mocą do 320 kW. Ładowanie od 10 do 80% zasięgu trwa w tym przypadku 18 minut.

Wszystkie odmiany nowego Taycana mają deklarowany zasięg powyżej 600 km w trybie miejskim.

Oczywiście aerodynamika także ma tutaj znaczenie. Nowy model ma trochę inaczej ukształtowany przedni pas, inne przednie reflektory i tylne lampy LED. Poza tym przeprojektowano przednie błotniki, a modele Turbo i Turbo S wyróżniają się innymi zderzakami i szarymi emblematami na nadwoziu.

Inżynierowie Porsche dokonali niemal cudu zmniejszając masę Taycana o 15 kg pomimo większych ogniw i lepszego wyposażenia na pokładzie. Po prostu silnik przy tylnej osi jest sporo lżejszy niż do tej pory, a sama bateria ma większą gęstość energetyczną. W skali masy całego auta przekraczającej 2 tony (Turbo S z dwoma silnikami 2290 kg) zmiany nie są wielkie, ale producent zainwestował sporo czasu i pieniędzy na nową, niezwykle wyrafinowaną elektronikę podwozia, która ma uwydatnić sportowe cechy Taycana.

2024 Porsche Taycan wnętrze
13

Wszystkie wersje są wyposażone w pneumatyczne zawieszenie dwukomorowe z adaptacyjnymi amortyzatorami. Po dwa zawory sterujące w każdym amortyzatorze umożliwiają osobne dostosowanie kompresji i odbicia podczas jazdy. Wszystko, od układu kierowiczego do oprogramowania sterującego momentem obrotowym, zostało w drugiej generacji Taycana poprawione lub stworzone od nowa. Jednak kluczową nowością jest system Porsche Active Ride.

Dostępny jako opcja system Active Ride umożliwia precyzyjne sterowanie zawieszeniem na każdym kole za pomocą pomp hydraulicznych na obu osiach. Korzystając z czujników "6D", system może precyzyjnie określić położenie samochodu i zastosować niezbędne korekty położenia zawieszenia, aby utrzymać samochód maksymalnie poziomo nad drogą.

Rewolucją w zachowaniu się auta na drodze ma być stworzony przez Porsche system aktywnej redukcji przechyłów Active Ride.

Kierowca może również wybrać ściśle określone ustawienia sterujące pracą tego systemu, aby wyeliminować pojedyncze niepożądane efekty, a dopuścić przechyły boczne w zakrętach lub odchylenie w tył przy przyspieszaniu. Doświadczyliśmy działania Active Ride z fotela pasażera prototypu Taycana, a jego zdolność do przeciwstawiania się siłom działającym na nadwozie - nawet przy pełnym przyspieszeniu i dużych obciążeniach na zakrętach - jest niesamowita.

Poza tym Porsche stawia na większą personalizację - tryby Normal, Sport i Sport Plus mogą być niezależnie od siebie modyfikowane przez użytkownika. Interfejs systemu sterującego został poprawiony w taki sposób, aby przekazywać informacje bardziej czytelnie. Zaimplementowano także łączność Apple CarPlay+.

2024 Porsche Taycan sedan i kombi
13

Przy tej skali zmian nic dziwnego, że nowy Taycan wyraźnie podrożał. Podstawowy model wcześniej wyceniony na 448 000 zł teraz zaczyna się od 489 000 zł. Wersja 4S (558 000 zł) podrożała o 59 000 zł, a Turbo (809 000 zł) i Turbo S (969 000 zł) odpowiednio o 97 000 zł i 115 000 zł.

Reklama

Wkrótce powinien pojawić się także wariant GTS po modernizacji, ale najbardziej wyczekiwaną nową odmianą jest Turbo GT. Porsche chce stworzyć nowy flagowy model torowo-drogowy o zwiększonych osiągach, który byłby odpowiedzią na coraz mocniejsze EV konkurencji. W zeszłym roku model ten w przedprodukcyjnej formie otarł się o rekord toru Nürburgring należący do hipersamochodu Rimac Nevera.

W dalszej części materiału zagłębimy się w techniczne aspekty nowego Taycana z pomocą głównego inżyniera kalibracji podwozia, Daniela Lunkeita.

Daniel Lunkeit - dyrektor ds. podwozia i wspomagania jazdy w Porsche Taycan

W jaki sposób Porsche podeszło do rozwoju nowego Taycana? Czy skupiono się na jednym konkretnym obszarze, czy też starano się poprawić wszystkie jego atrybuty?

Filozofia Porsche polega na oferowaniu szerokiego zakresu [możliwości]. Nie chcemy oferować samochodu ściśle sportowego, który jest nieprzyjemny na drodze. Oczywiście, można też kupić coś takiego, ale szczególnie w przypadku sedana potrzebujemy szerszego spektrum. Nie powinien być niewygodny. Powinieneś być w stanie pojechać na Nürburgring, zrobić szybkie okrążenie i wrócić spokojnie do domu. To cecha, którą chcemy zaimplementować we wszystkich naszych samochodach.

Do czego służy nowy system Porsche Active Ride?

System został zaprojektowany tak, aby utrzymywać samochód maksymalnie płasko względem drogi, bez praktycznie żadnych przechyłów. Jednak w “trybie helikoptera” elektronika system robi to skutecznie aż do przesady. Mogliśmy skalibrować go właśnie w takim stopniu, ale nie o to chodziło, bo zachowanie auta wydawało się mało naturalne. Przy każdej z dwóch osi znajduje się zespół pomp hydraulicznych, z których jedna pompa odpowiada za obsługę jednego koła. Elektroniczny sterownik zbiera informacje ze specjalnych czujników “6D” obserwujących zachowanie nadwozia względem drogi. Specjalny algorytm oblicza jak sterować pompami, aby utrzymać pożądany poziom auta podczas szybkiej jazdy.

Czy platforma J1 Taycana jest kompatybilna z układem trzech silników?

Wszystko jest możliwe, ale nie pracujemy nad czymś takim. Upakowanie trzech motorów to techniczna kwestia, która jest do wykonania, ale mamy pełne przekonanie, że obecny układ jest odpowiedni dla tego samochodu. Oczywiście rozważaliśmy różne koncepcje układu napędowego, ale trzeba spojrzeć na to, skąd się wychodzi. Jeśli zaczynasz od zupełnie nowej platformy, masz różne możliwości - nie mówię, że dwa silniki są najlepszym rozwiązaniem, jest wiele pomysłów, ale dla tego samochodu i jego platformy, uważamy, że jest to właściwe rozwiązanie.

Poza Active Ride, jakie inne mechaniczne zmiany pojawiły się w układzie jezdnym?

Mamy zupełnie nową kalibrację wszystkich innych systemów podwozia, takich jak układ kierowniczy na przedniej i tylnej osi, zarządzanie momentem obrotowym napędu na wszystkie koła i charakterystykę amortyzatorów. Każda wersja Taycana ma teraz nową, indywidualną konfigurację układu jezdnego.

Czy w porównaniu z innymi produktami Porsche proces rozwoju Taycana był trudniejszy, biorąc pod uwagę, że jest to pierwszy pojazd elektryczny firmy?

Myślę, że tak. Nawet między pierwszą a drugą generacją wiele się nauczyliśmy. Widać to po liczbach i wątpię, abyśmy uzyskali tak duży postęp w kolejnym modelu. Naszym zadaniem jest przeniesienie wartościowych doświadczeń z przeszłości do naszych nowych samochodów. Myślę, że każdy, kto jeździł Taycanem, był nim poruszony, i to jest nasz cel.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024
Pagani Huayra Epitome one-off
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Epitome ma V12, 864 KM i manualną skrzynię biegów

Najnowszy one-off Pagani łączy magię skrzyni manualnej z silnikiem V12 twin turbo AMG.

3 lipca 2024
Aston Martin DBX707 AMR24 prezentacja
Aston Martin / DBX707
Nie ma SUV-a bardziej inspirowanego F1 niż Aston Martin DBX707 AMR24

Aston Martin podkreśla swój udział w Formule 1 wypuszczając DBX-a w efektownej wersji AMR24.

3 lipca 2024
Land Rover Defender Octa V8 debiut
Land Rover / Defender
Debiutuje Defender Octa - terenowy niszczyciel z 635-konnym V8

SVR jest już przeszłością, nowym znacznikiem wyróżniającym najmocniejsze Land Rovery stało się Octa.

3 lipca 2024
Goodwood Festival of Speed 2024
Festival of speed
Goodwood Festival of Speed 2024 - zapowiedź

Aston Martin, BMW i Red Bull zapowiedziały globalne premiery nowych modeli podczas tegorocznego Goodwood FoS.

2 lipca 2024