Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Macan rozpoczyna kolejną falę elektryfikacji w Porsche

Porsche Macan drugiej generacji został zbudowany od podstaw jako EV na nowej platformie PPE.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 stycznia 2024
Porsche Macan EV 2024 premiera
12

Od momentu debiutu w 2014 roku aż do dziś Porsche Macan było w absolutnej czołówce najlepszych sportowych SUV-ów dla kierowcy, a to  osiągnięcie godne odnotowania. Teraz, po 10 latach na rynku, wchodzi kompletnie nowa, druga generacja tego auta.

Wraz z drugą generacją zbudowaną na architekturze PPE Macan stał się samochodem wyłącznie elektrycznym. Jest to początek nowej fali elektryfikacji wewnątrz koncernu Porsche, bo wkrótce na rynku zobaczymy także inne nowe modele EV. Będzie wśród nich następca serii 718 Boxster/Cayman, następca Cayenne oraz nowy flagowy SUV oznaczony kodem wewnętrznym K1.

Macan drugiej generacji przechodzi w całości na napęd elektryczny. Dostępne modele mają moc od 408 do 639 KM.

Na początek Porsche wprowadza dwie wersje Macana - 4 oraz Turbo. Obie będą miały układ z dwoma silnikami i baterię o pojemności użytkowej 95 kWh zlokalizowaną w podłodze. Macan 4 ma moc 408 KM i moment obrotowy 650 Nm, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 5,2 s i prędkość maksymalną 220 km/h. Model Turbo wkracza na terytorium samochodów sportowych, bo ma aż 639 KM, 1130 Nm, przyspiesza do 100 km/h w 3,3 s oraz osiąga 260 km/h.

Oba warianty mają całkiem niezły zasięg, bo na pełnej baterii Macan 4 przejedzie (wg producenta) do 613 km, a mocniejsze Turbo do 591 km. Architektura PPE rozwijana wspólnie z Audi operuje na napięciu 800V, więc umożliwia racjonalną gospodarkę termiczną oraz szybsze ładowanie. Porsche podaje, że akumulator Macana można uzupełnić od 10 do 80 procent w 21 minut pod warunkiem ładowania z mocą 270 kW.

Porsche Macan EV 2024 tył
12

Pod względem prowadzenia pierwszy Macan należał do najlepszych aut w klasie  i stan ten ma się utrzymać także w drugiej generacji. Porsche dysponuje najnowocześniejszą technologią, która powinna pomóc osiągnąć ten cel. Chodzi przede wszystkim o szybko reagujący system Porsche Traction Management (ePTM), pneumatyczne zawieszenie i elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Standardowo montowane zawieszenie pneumatyczne wersji Turbo współpracuje z dwuzaworowymi adaptacyjnymi amortyzatorami, które w tańszym modelu ze stalowymi sprężynami są na liście opcji. Figuruje tam też układ z tylnymi kołami skrętnymi w zakresie do 5 stopni.

Reklama

Macan EV chce utrzymać status jednego z najlepiej jeżdżących SUV-ów na rynku. Porsche ma w tej dziedzinie kilka mocnych kart.

Stylistyka nowego Porsche Macan zawiera wszystkie cechy typowe dla marki. Są światła dzienne LED w formie czterech paseczków na każdą lampę, obłe powierzchnie i light bar w poprzek tylnej klapy. Nowością w Macanie jest za to typ nadwozia SUV-coupe z mocno pochyloną tylną szybą. Aktywne wloty powietrza z przodu, całkowicie płaski spód auta oraz ruchomy tylny spoiler przyczyniają się do osiągnięcia rewelacyjnego współczynnika oporu powietrza 0,25 - wynik identyczny jak w BMW iX.

Porsche Macan EV 2024 kokpit
12

Pasażerowie nowego Macana usiądą niżej niż w starym modelu, dokładnie o 28 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Będą też mieli więcej miejsca na nogi za sprawą rozstawu osi powiększonego o 86 mm. Najnowszy system multimedialny PCM obsługuje się z kilku poziomów. Centralny ekran dotykowy ma 10,9 cala, zakrzywiona deska rozdzielcza 12,9 cala, a za dopłatą można mieć trzeci ekran po stronie pasażera. Ciekawą nowością w Macanie jest head-up display z rozszerzoną rzeczywistością, funkcje głosowe “Hej, Porsche” oraz dedykowany sklep z aplikacjami.

W większości dotykowy interfejs nie przeszkodził w umieszczeniu fizycznych przycisków do sterowania klimatyzacją i tradycyjnego pokrętła głośności. Także znane z innych modeli pokrętło trybów jazdy jest obecne, jak zawsze, na kierownicy.

Cena wyjściowa nowego Macana 4 wynosi 386 000 zł i jest to dokładnie 7700 zł więcej niż BMW życzy sobie za iX xDrive40. Na korzyść Porsche przemawia większa moc i zasięg, bo bawarski SUV osiąga 100 km/h o sekundę wolniej i jest w stanie pokonać bez ładowania do 435 km. Topowy Macan Turbo startuje od 526 000 zł, więc wypada znacznie korzystniej od BMW iX M60 (601 KM, od 609 000 zł) czy Mercedesa EQE 53 AMG (625 KM, od 585 000 zł). W tej chwili Macan Turbo z opcjami po dach kosztuje ponad 760 tys. zł.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024
2024 Mercedes-AMG G63 test
Mercedes / klasa G
Mercedes-AMG G63 - wciąż brutalne 585 KM

G63 nie jest lepsze niż DBX707 czy RR Sport SV, za to ma więcej fejmu niż dwaj rywale razem wzięci.

25 listopada 2024
Land Rover Defender Dakar 2026
Land Rover / Defender
Land Rover wystawi fabrycznego Defendera w Dakarze

W 2026 roku Land Rover zostanie oficjalnym partnerem i uczestnikiem rajdu Dakar.

25 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS Manthey Kit
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS od Manthey generuje większy docisk niż McLaren P1

911 GT3 RS od Manthey Racing ma świetne osiągi, brakuje tylko oficjalnego czasu na Nürburgringu.

25 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024