Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Macan rozpoczyna kolejną falę elektryfikacji w Porsche

Porsche Macan drugiej generacji został zbudowany od podstaw jako EV na nowej platformie PPE.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 stycznia 2024
Porsche Macan EV 2024 premiera
12

Od momentu debiutu w 2014 roku aż do dziś Porsche Macan było w absolutnej czołówce najlepszych sportowych SUV-ów dla kierowcy, a to  osiągnięcie godne odnotowania. Teraz, po 10 latach na rynku, wchodzi kompletnie nowa, druga generacja tego auta.

Wraz z drugą generacją zbudowaną na architekturze PPE Macan stał się samochodem wyłącznie elektrycznym. Jest to początek nowej fali elektryfikacji wewnątrz koncernu Porsche, bo wkrótce na rynku zobaczymy także inne nowe modele EV. Będzie wśród nich następca serii 718 Boxster/Cayman, następca Cayenne oraz nowy flagowy SUV oznaczony kodem wewnętrznym K1.

Macan drugiej generacji przechodzi w całości na napęd elektryczny. Dostępne modele mają moc od 408 do 639 KM.

Na początek Porsche wprowadza dwie wersje Macana - 4 oraz Turbo. Obie będą miały układ z dwoma silnikami i baterię o pojemności użytkowej 95 kWh zlokalizowaną w podłodze. Macan 4 ma moc 408 KM i moment obrotowy 650 Nm, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 5,2 s i prędkość maksymalną 220 km/h. Model Turbo wkracza na terytorium samochodów sportowych, bo ma aż 639 KM, 1130 Nm, przyspiesza do 100 km/h w 3,3 s oraz osiąga 260 km/h.

Oba warianty mają całkiem niezły zasięg, bo na pełnej baterii Macan 4 przejedzie (wg producenta) do 613 km, a mocniejsze Turbo do 591 km. Architektura PPE rozwijana wspólnie z Audi operuje na napięciu 800V, więc umożliwia racjonalną gospodarkę termiczną oraz szybsze ładowanie. Porsche podaje, że akumulator Macana można uzupełnić od 10 do 80 procent w 21 minut pod warunkiem ładowania z mocą 270 kW.

Porsche Macan EV 2024 tył
12

Pod względem prowadzenia pierwszy Macan należał do najlepszych aut w klasie  i stan ten ma się utrzymać także w drugiej generacji. Porsche dysponuje najnowocześniejszą technologią, która powinna pomóc osiągnąć ten cel. Chodzi przede wszystkim o szybko reagujący system Porsche Traction Management (ePTM), pneumatyczne zawieszenie i elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Standardowo montowane zawieszenie pneumatyczne wersji Turbo współpracuje z dwuzaworowymi adaptacyjnymi amortyzatorami, które w tańszym modelu ze stalowymi sprężynami są na liście opcji. Figuruje tam też układ z tylnymi kołami skrętnymi w zakresie do 5 stopni.

Reklama

Macan EV chce utrzymać status jednego z najlepiej jeżdżących SUV-ów na rynku. Porsche ma w tej dziedzinie kilka mocnych kart.

Stylistyka nowego Porsche Macan zawiera wszystkie cechy typowe dla marki. Są światła dzienne LED w formie czterech paseczków na każdą lampę, obłe powierzchnie i light bar w poprzek tylnej klapy. Nowością w Macanie jest za to typ nadwozia SUV-coupe z mocno pochyloną tylną szybą. Aktywne wloty powietrza z przodu, całkowicie płaski spód auta oraz ruchomy tylny spoiler przyczyniają się do osiągnięcia rewelacyjnego współczynnika oporu powietrza 0,25 - wynik identyczny jak w BMW iX.

Porsche Macan EV 2024 kokpit
12

Pasażerowie nowego Macana usiądą niżej niż w starym modelu, dokładnie o 28 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Będą też mieli więcej miejsca na nogi za sprawą rozstawu osi powiększonego o 86 mm. Najnowszy system multimedialny PCM obsługuje się z kilku poziomów. Centralny ekran dotykowy ma 10,9 cala, zakrzywiona deska rozdzielcza 12,9 cala, a za dopłatą można mieć trzeci ekran po stronie pasażera. Ciekawą nowością w Macanie jest head-up display z rozszerzoną rzeczywistością, funkcje głosowe “Hej, Porsche” oraz dedykowany sklep z aplikacjami.

W większości dotykowy interfejs nie przeszkodził w umieszczeniu fizycznych przycisków do sterowania klimatyzacją i tradycyjnego pokrętła głośności. Także znane z innych modeli pokrętło trybów jazdy jest obecne, jak zawsze, na kierownicy.

Cena wyjściowa nowego Macana 4 wynosi 386 000 zł i jest to dokładnie 7700 zł więcej niż BMW życzy sobie za iX xDrive40. Na korzyść Porsche przemawia większa moc i zasięg, bo bawarski SUV osiąga 100 km/h o sekundę wolniej i jest w stanie pokonać bez ładowania do 435 km. Topowy Macan Turbo startuje od 526 000 zł, więc wypada znacznie korzystniej od BMW iX M60 (601 KM, od 609 000 zł) czy Mercedesa EQE 53 AMG (625 KM, od 585 000 zł). W tej chwili Macan Turbo z opcjami po dach kosztuje ponad 760 tys. zł.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025