Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Porsche Macan T - stracona szansa

Carrera T jest najlepszym 911 z dolnej części gamy, ale czy to samo dotyczy Macana?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 Porsche Macan T test
8
Ocena Evo
Cena:
od 319 000 zł
posiada wszystkie zwyczajowe wartości Porsche
z wyjątkiem osiągów

Porsche Macan, mimo zaawansowanego wieku, jest wzorcowym SUV-em klasy średniej. Z pewnością nie jest w stanie zdobyć serc większości czytelników Evo, nie jest także na szczycie listy aut, które przywołujemy, gdy ktoś pyta dlaczego lubimy prowadzić. Lecz podobnie jak Alfa Romeo Stelvio, Macan został stworzony przez ludzi gotowych do pójścia o krok dalej, aby sprostać wyzwaniu jakie niesie za sobą legendarne logo na masce.

9 lat po debiucie, a 12 miesięcy przed prezentacją elektrycznego następcy, Porsche Macan nadal wyznacza standardy segmentu w dziedzinie prowadzenia, dynamiki i przyjemności z jazdy. Zza kierownicy wydaje się raczej hot hatchem niż szybkim crossoverem. Jako uniwersalny wóz do jazdy na co dzień może być idealnym uzupełnieniem dla drugiego auta o bardziej bezkompromisowym charakterze.

Jednak wszystko w tej kwestii zależy o której dokładnie wersji Macana rozmawiamy. Wszystkie z sześcioma cylindrami pod maską są godne polecenia. Mają standardowo siedmiostopniową skrzynię PDK, która działa znakomicie, a osiągi, dynamika i jakość są dokładnie takie, jakich oczekujesz. Nasz optymalny wybór to GTS, ale Macan S także jest niezły. Nie przeszlibyśmy też obojętnie obok używanego egzemplarza z silnikiem diesla. Zostają jeszcze czterocylindrowe wersje benzynowe.

2023 Porsche Macan T tył dynamiczne
8

W momencie debiutu w 2014 roku czterocylindrowy Macan był rzadziej spotykany niż wolny slot produkcyjny na 911 GT3 RS. Był w ofercie, ale w praktyce wszyscy woleli dopłacić do większego silnika, aby uniknąć poruszania się Porsche z motorem Golfa GTI. W ostatnich latach trend się odwrócił, do czego przyczynił się sam producent uparcie forsując bazowy model. Teraz pojawiła się jego kolejna wersja - Macan T.

Macan T ma w standardzie pakiet Sport Chrono, adaptacyjne amortyzatory i obniżone o 15 mm zawieszenie.

2-litrowa jednostka z pojedynczą turbosprężarką jest taka sama jak w podstawowym Macanie. 265 KM i 400 Nm musi poradzić sobie ze sporą masą wynoszącą 1865 kg, a napęd jest realizowany przez 7-biegowe PDK na wszystkie cztery koła. Standardem w T jest między innymi pakiet Sport Chrono. To szczególnie lubiana przez klientów opcja, dzięki której pojawiają się tryby jazdy, funkcja Sport Response (za naciśnięciem przycisku wyostrza reakcje silnika i skrzyni na 20 sekund) i launch control. Do tego adaptacyjne amortyzatory, zawieszenie obniżone o 15 mm i elementy galanterii zewnętrznej polakierowane na kolor Agate Grey. Za te wszystkie dodatki Porsche życzy sobie dokładnie 21 000 zł.

2023 Porsche Macan T kokpit
8

Jak na razie wygląda dobrze. Problem w tym, że Macan T podobnie jak jego bardziej pospolity czterocylindrowy brat, uprzejmie mówiąc, nie posiada osiągów godnych Porsche. Niezależnie od wybranego trybu jazdy reakcja na pedał gazu jest raczej ospała, a siedem biegów skrzyni PDK nieustannie szuka optymalnego przełożenia, aby wypełnić braki momentu obrotowego. Motor szybko łapie zadyszkę i nawet trzymany na wyższych obrotach niechętnie zabiera się do pracy. Przy stosunku mocy do masy podobnym jak w mocnych hatchbackach segmentu B, ale z dużo wyższą masą, łatwo zrozumieć wyzwania przed którymi stoi Macan T.

Szkoda, bo cała reszta samochodu jest tak dobra jak na Porsche przystało. Auto jeździ bezbłędnie, a w prowadzeniu przypomina raczej Golfa GTI niż rozlazłego crossovera. Inżynierowie Porsche nieustannie dopracowują swój przepis na idealne zestrojenie zawieszenia.

Reklama

W porównaniu ze współczesnymi hot hatchbackami kosztującymi w okolicach 230-240 tysięcy złotych (Macan T kosztuje od 319 tysięcy) w Porsche otrzymujesz jakość kabiny nieosiągalną chociażby dla Golfa R. Poza tym masz poczucie nabywania czegoś o szczebel wyżej niż wielkoseryjny hatchback, nawet jeśli Macan odpowiada za prawie 30% sprzedaży marki Porsche (88 tysięcy sztuk w 2022 roku). Jednak w bezpośrednim porównaniu z droższą wersją S, Macan T nawet nie wychodzi z bloków startowych.

2023 Porsche Macan T profil
8

Główny problem to osiągi - Macan T jest nieporównywalnie gorszy od kolejnej w hierarchii wersji S.

Różnica cenowa nie jest taka mała, bo Macan S kosztuje od 380 tysięcy złotych, ale w ramach tej dopłaty dostajesz o wiele więcej niż dodatkowe dwa cylindry. Moc wzrasta o 115 KM, moment obrotowy o 120 Nm, a mimo masy większej o kolejne 65 kg auto jest znacznie szybsze - i na papierze i w codziennym użytkowaniu. Spalanie w większym modelu będzie o 1-2 litry gorsze, ale większy zapas mocy oznacza, że jadąc tym samym tempem w S nie musisz aż tak bardzo cisnąć, co przekłada się na ekonomię i płynność.

W Zuffenhausen rzadko zdarza się ślepy strzał, ale ewidentnie Macan T to dzieło ludzi, którzy chyba nie bardzo rozumieją jak powinno zachowywać się prawdziwe Porsche. Carrera T wyszła znakomicie, ale w przypadku Macana jest to stracona szansa na przystępnego cenowo usportowionego SUV-a z klasycznym napędem, zanim jeszcze cała gama zostanie zastąpiona elektrycznym odpowiednikiem. Jeśli kupisz Macana T z myślą że chcesz posiadać Porsche, to niestety nie dostarczy ci on takich wrażeń jakich można oczekiwać od pozostałych aut tej marki.

Porsche Macan T - podstawowe dane

Silnik: 1984 ccm, R4 turbo
Moc: 265 KM / 5000-6500 obr./min.
Moment obrotowy: 400 Nm / 1800-4500 obr./min.
Masa: 1865 kg (142 KM / tonę)
0-100 km/h: 6,2 s
Prędkość: 232 km/h
Cena: od 319 000 zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023