Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Porsche Macan T - stracona szansa

Carrera T jest najlepszym 911 z dolnej części gamy, ale czy to samo dotyczy Macana?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 Porsche Macan T test
8
Ocena Evo
Cena:
od 319 000 zł
posiada wszystkie zwyczajowe wartości Porsche
z wyjątkiem osiągów

Porsche Macan, mimo zaawansowanego wieku, jest wzorcowym SUV-em klasy średniej. Z pewnością nie jest w stanie zdobyć serc większości czytelników Evo, nie jest także na szczycie listy aut, które przywołujemy, gdy ktoś pyta dlaczego lubimy prowadzić. Lecz podobnie jak Alfa Romeo Stelvio, Macan został stworzony przez ludzi gotowych do pójścia o krok dalej, aby sprostać wyzwaniu jakie niesie za sobą legendarne logo na masce.

9 lat po debiucie, a 12 miesięcy przed prezentacją elektrycznego następcy, Porsche Macan nadal wyznacza standardy segmentu w dziedzinie prowadzenia, dynamiki i przyjemności z jazdy. Zza kierownicy wydaje się raczej hot hatchem niż szybkim crossoverem. Jako uniwersalny wóz do jazdy na co dzień może być idealnym uzupełnieniem dla drugiego auta o bardziej bezkompromisowym charakterze.

Jednak wszystko w tej kwestii zależy o której dokładnie wersji Macana rozmawiamy. Wszystkie z sześcioma cylindrami pod maską są godne polecenia. Mają standardowo siedmiostopniową skrzynię PDK, która działa znakomicie, a osiągi, dynamika i jakość są dokładnie takie, jakich oczekujesz. Nasz optymalny wybór to GTS, ale Macan S także jest niezły. Nie przeszlibyśmy też obojętnie obok używanego egzemplarza z silnikiem diesla. Zostają jeszcze czterocylindrowe wersje benzynowe.

2023 Porsche Macan T tył dynamiczne
8

W momencie debiutu w 2014 roku czterocylindrowy Macan był rzadziej spotykany niż wolny slot produkcyjny na 911 GT3 RS. Był w ofercie, ale w praktyce wszyscy woleli dopłacić do większego silnika, aby uniknąć poruszania się Porsche z motorem Golfa GTI. W ostatnich latach trend się odwrócił, do czego przyczynił się sam producent uparcie forsując bazowy model. Teraz pojawiła się jego kolejna wersja - Macan T.

Macan T ma w standardzie pakiet Sport Chrono, adaptacyjne amortyzatory i obniżone o 15 mm zawieszenie.

2-litrowa jednostka z pojedynczą turbosprężarką jest taka sama jak w podstawowym Macanie. 265 KM i 400 Nm musi poradzić sobie ze sporą masą wynoszącą 1865 kg, a napęd jest realizowany przez 7-biegowe PDK na wszystkie cztery koła. Standardem w T jest między innymi pakiet Sport Chrono. To szczególnie lubiana przez klientów opcja, dzięki której pojawiają się tryby jazdy, funkcja Sport Response (za naciśnięciem przycisku wyostrza reakcje silnika i skrzyni na 20 sekund) i launch control. Do tego adaptacyjne amortyzatory, zawieszenie obniżone o 15 mm i elementy galanterii zewnętrznej polakierowane na kolor Agate Grey. Za te wszystkie dodatki Porsche życzy sobie dokładnie 21 000 zł.

2023 Porsche Macan T kokpit
8

Jak na razie wygląda dobrze. Problem w tym, że Macan T podobnie jak jego bardziej pospolity czterocylindrowy brat, uprzejmie mówiąc, nie posiada osiągów godnych Porsche. Niezależnie od wybranego trybu jazdy reakcja na pedał gazu jest raczej ospała, a siedem biegów skrzyni PDK nieustannie szuka optymalnego przełożenia, aby wypełnić braki momentu obrotowego. Motor szybko łapie zadyszkę i nawet trzymany na wyższych obrotach niechętnie zabiera się do pracy. Przy stosunku mocy do masy podobnym jak w mocnych hatchbackach segmentu B, ale z dużo wyższą masą, łatwo zrozumieć wyzwania przed którymi stoi Macan T.

Szkoda, bo cała reszta samochodu jest tak dobra jak na Porsche przystało. Auto jeździ bezbłędnie, a w prowadzeniu przypomina raczej Golfa GTI niż rozlazłego crossovera. Inżynierowie Porsche nieustannie dopracowują swój przepis na idealne zestrojenie zawieszenia.

Reklama

W porównaniu ze współczesnymi hot hatchbackami kosztującymi w okolicach 230-240 tysięcy złotych (Macan T kosztuje od 319 tysięcy) w Porsche otrzymujesz jakość kabiny nieosiągalną chociażby dla Golfa R. Poza tym masz poczucie nabywania czegoś o szczebel wyżej niż wielkoseryjny hatchback, nawet jeśli Macan odpowiada za prawie 30% sprzedaży marki Porsche (88 tysięcy sztuk w 2022 roku). Jednak w bezpośrednim porównaniu z droższą wersją S, Macan T nawet nie wychodzi z bloków startowych.

2023 Porsche Macan T profil
8

Główny problem to osiągi - Macan T jest nieporównywalnie gorszy od kolejnej w hierarchii wersji S.

Różnica cenowa nie jest taka mała, bo Macan S kosztuje od 380 tysięcy złotych, ale w ramach tej dopłaty dostajesz o wiele więcej niż dodatkowe dwa cylindry. Moc wzrasta o 115 KM, moment obrotowy o 120 Nm, a mimo masy większej o kolejne 65 kg auto jest znacznie szybsze - i na papierze i w codziennym użytkowaniu. Spalanie w większym modelu będzie o 1-2 litry gorsze, ale większy zapas mocy oznacza, że jadąc tym samym tempem w S nie musisz aż tak bardzo cisnąć, co przekłada się na ekonomię i płynność.

W Zuffenhausen rzadko zdarza się ślepy strzał, ale ewidentnie Macan T to dzieło ludzi, którzy chyba nie bardzo rozumieją jak powinno zachowywać się prawdziwe Porsche. Carrera T wyszła znakomicie, ale w przypadku Macana jest to stracona szansa na przystępnego cenowo usportowionego SUV-a z klasycznym napędem, zanim jeszcze cała gama zostanie zastąpiona elektrycznym odpowiednikiem. Jeśli kupisz Macana T z myślą że chcesz posiadać Porsche, to niestety nie dostarczy ci on takich wrażeń jakich można oczekiwać od pozostałych aut tej marki.

Porsche Macan T - podstawowe dane

Silnik: 1984 ccm, R4 turbo
Moc: 265 KM / 5000-6500 obr./min.
Moment obrotowy: 400 Nm / 1800-4500 obr./min.
Masa: 1865 kg (142 KM / tonę)
0-100 km/h: 6,2 s
Prędkość: 232 km/h
Cena: od 319 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025