Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Porsche 911 GT3 RS - szczytowe osiągnięcie drogowych 911

Nowe 911 GT3 RS to technologiczne arcydzieło, które stawia kierowcę w samym centrum wydarzeń.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2022
Porsche 911 GT3 RS - test
38
Ocena Evo
Cena:
od 1 232 000 zł
niesamowite możliwości na torze; poczucie zaangażowania na najwyższym poziomie
czy to wszystko sprawdzi się także na drodze?

Na początek złe wieści. Niestety, nasz pierwszy test nowego 911 GT3 RS nie odpowie na pytanie, które wszyscy sobie zadajemy. Jeździliśmy tym autem tylko po torze, i nawet jeśli to szybki i kultowy Silverstone GP, to nadal nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć jak ten samochód będzie się zachowywał na drogach publicznych. To nas nie powstrzymało przed snuciem mniej lub bardziej trafnych przypuszczeń (o tym więcej później), ale definitywny werdykt na razie nie może zapaść. Musicie zaczekać do wiosny.

Dobra wiadomość, którą możemy się już teraz podzielić to fakt, że 911 GT3 RS generacji 992 notuje największy progres w odniesieniu do bezpośredniego poprzednika od czasów 996 GT3 RS z 2004 roku. To naprawdę fantastyczna maszyna. Na żywo wygląda jeszcze bardziej onieśmielająco niż na zdjęciach, a normalne GT3 przy RS wygląda jak podstawowa Carrera po tuningu. Sam wygląd jest wart 286 tysięcy PLN jakie trzeba dopłacić za znaczek RS.

Porsche 911 GT3 RS sylwetka z tyłu
38

W tym samochodzie nie chodzi jedynie o aerodynamikę, choć docisk to główny czynnik kształtujący poszczególne elementy i jednocześnie definiujący osiągi całego auta. Oprócz masywnego skrzydła z tyłu oraz licznych nacięć i wycięć największą zmianą w RS jest jedna, centralnie umieszczona chłodnica. Tym samym stary układ z trzema osobnymi chłodnicami odszedł do lamusa, a dzięki temu można było bardziej efektywnie zagospodarować powietrze kierowane na aktywne klapy w bocznych sekcjach przedniego zderzaka. Wyścigowy układ chłodzenia zajął całą tę przestrzeń, gdzie normalnie w 911 jest bagażnik, więc kierowca nowego RS-a musi nauczyć się mądrze pakować.

Rezultatem tych zmian jest aż 860 kg docisku przy prędkości 285 km/h - dwukrotnie więcej niż w poprzednim modelu 991.2 RS i trzykrotnie więcej niż w normalnym GT3. Jeśli tłumaczenie językiem Porsche do was nie trafia, to nowe GT3 RS ma o 60 kg większy docisk niż McLaren Senna. Ma także funkcję Auto DRS, która podnosi fragment tylnego skrzydła przy prędkości +100 km/h gdy pedał gazu jest wciśnięty co najmniej na 95%. Funkcją odwrotną jest z kolei Airbrake, gdy przedni i tylny spoiler stają maksymalnie w pionie, aby wspomóc hamowanie. Jeśli jesteś niespełnionym kierowcą F1 możesz też aktywować DRS przyciskiem na kierownicy.

Porsche 911 GT3 RS podczas testu
38

Aerodynamika faktycznie jest jedną z dominujących cech, lecz drugą jest możliwość adaptacji. Takie parametry jak stopień odbicia i kompresji amortyzatorów, poziom blokowania dyferencjału, aktywność systemów kontroli trakcji i ESP może być dostosowana do preferencji kierowcy za pomocą kilku prostych ruchów pokrętłami na kierownicy. Tym samym Porsche oddaje w ręce kierowcy kontrolę nad kluczowymi parametrami w stopniu o wiele większym niż do tej pory. 992 jest pierwszym RS-em zrobionym w duchu cyfrowej dynamiki.

Dla nas najważniejsze było to, że mogliśmy zbadać możliwości tego systemu podczas naszych krótkich stintów na torze. Było to możliwe głównie dzięki prostocie obsługi i realnie wyczuwalnym reakcjom samochodu. Możliwość bezpośredniego wpływania na zachowanie auta prostymi kliknięciami daje zupełnie nowy rodzaj wrażeń z ambitnej jazdy.

Akurat ja jeździłem na torze suchym jak pieprz, ale niektórzy moi koledzy mieli okazję wypróbować RS-a dzień wcześniej na mokrym i przesychającym torze. Zakres regulacji amortyzatorów, kontroli trakcji i kontroli stabilności dawał możliwości optymalnego dostosowania do aktualnie panujących, dynamicznie zmieniających się warunków. Być może to będzie także klucz do zachowania auta na drodze, gdzie szeroka gama parametrów przełoży się na elastyczność i łatwość doboru ustawień do nawierzchni i prędkości poruszania się. Może okazać się, że wbrew oczekiwaniom RS będzie w tym względzie lepszy niż normalne GT3, co byłoby zaskakujące w przypadku samochodu stworzonego głównie do jazdy torowej.

Porsche 911 GT3 RS w ruchu
38

Wśród wielu radykalnie zmodyfikowanych elementów silnik i skrzynia wydają się nad wyraz znajome. Inżynierowie Porsche musieli drobiazgowo podejść do modyfikacji konstrukcji 4-litrowego boksera, aby w dobie zacieśniającej się pętli norm emisji spalin wydobyć z niego kolejne 15 KM. W sumie mamy tu 525 KM przy 8500 obr./min. wykrzesane przy pomocy nowych głowic, wałków i przepustnic (na każdy cylinder przypada osobna przepustnica). Poprawiono także przepływ powietrza wewnątrz komory silnika. Ciepłe powietrze jest efektywnie odprowadzane w dół wzdłuż boków auta, a chłodna i gęsta struga jest zasysana do dolotu górą, przez szczeliny w pokrywie silnika.

Silnik wkręcający się do niebotycznych 9000 obrotów wraz z super ostrą, 7-biegową skrzynią PDK (teraz ze skróconymi przełożeniami, w tym przełożeniem głównym) stanowią jeden z najlepszych zespołów napędowych w historii motoryzacji. Kalibracja nie różni się mocno od GT3, ale na pewno jest tu jeszcze więcej intensywności. Przyspieszenie do 100 km/h trwa ledwie 3,2 s, a do 160 km/h 6,9 s. Prędkość maksymalna spadła do 296 km/h ze względu na rozbudowany docisk i nawet DRS nie pomoże w przekroczeniu bariery 300 km/h.

Porsche 911 GT3 RS spojler
38

Dopiero gdy wpadniesz w pierwszą strefę mocnego hamowania docenisz to, że GT3 RS to trochę inna bajka. Porsche podczas prezentacji torowych zawsze stosuje system “follow me”, gdzie trzy auta testowe jadą za instruktorem wyznaczającym tempo. Tym razem zastosowali jednak system jeden na jeden, a nasz instruktor prowadził 911 GT3 podrasowane przez Mantheya na oponach Cup 2R, podczas gdy ja jechałem RS-em wyposażonym w bardziej cywilne Micheliny Cup 2. Nie było wiele czasu na rozgrzewkę, bo na początek jest seria zakrętów, ale dopiero na mocnym dohamowaniu RS nadrabiał dystans kilku długości samochodu, i nie przestawał gonić aż do wierzchołka zakrętu. Czułem się jak mistrz kierownicy.

Reklama

Schemat powtarza się na szybkich łukach, gdzie Porsche wchodzi z ogromną pewnością siebie. Możesz wciskać gaz wcześniej i mocniej niż pozwala na to instynkt samozachowawczy.

Szybka sekcja Maggots-Becketts to miejsce, gdzie ujawnia się prawdziwa natura RS-a. Zbliżasz się do pierwszego zakrętu w lewo na piątym biegu, hamowanie, skręt, redukcja, znowu skręt, znowu redukcja i skręt. Wszystko w jednej, płynnej sekwencji ruchów w oparciu o niekończący się zapas przyczepności.

Porsche 911 GT3 RS podczas testu
38

GT3 od Mantheya dobrze sprawdza się jako punkt odniesienia, bo wyraźnie widać jak walczy z przyczepnością od momentu wejścia w zakręt do szczytu, a RS w tym samym miejscu po prostu frunie. Wiedząc jak dobre jest GT3, tym bardziej na oponach 2R o agresywnym profilu, doceniam to w jaki sposób RS potrafi trzymać się asfaltu w zakrętach.

Porsche jeszcze nie ustanowiło czasu nowego GT3 RS na Północnej Pętli Nurburgringu, ale na oponach Cup 2R celem będzie zejście poniżej 6:44. Taki rezultat uzyskało 700-konne Porsche 911 GT2 RS osiągające prędkości rzędu 335 km/h. Na Ringu jest wiele podjazdów i długich prostych, które nie ułatwią zadania słabszemu GT3, więc wiara firmy w sukces spoczywa niemal wyłącznie na prędkości w zakrętach.

Znaleźliśmy jeszcze jeden minus ogromnej siły docisku. Otóż zmniejsza ona amplitudę prędkości między początkiem prostej, a jej końcem. Samochód jest tak skuteczny na zakrętach i przy hamowaniu, że nie sposób pozbyć się uczucia, że dobrze by było mieć trochę więcej mocy. Poruszyłem tę kwestię, lecz nikt z przedstawicieli marki nie odważył się przyznać czy taki model jest w opracowaniu. Moim zdaniem 992 GT2 RS byłby naprawdę niesamowity…

Porsche 911 GT3 RS wnętrze
38

Wygląda na to, że nowe GT3 RS jest kolejnym rozdziałem w dyskusji o stosunku czystej prędkości do przyjemności z jazdy. Siła docisku to magia, którą można długo eksplorować, ale jest to szczególny rodzaj wyzwania, za którym stoi specyficzna nagroda - nie każdemu się to spodoba. Zwykłe GT3 w momencie otrzymania przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami wyeliminowało ostatnią przeszkodę na drodze do optymalnego balansu, ale z szerszymi gumami (335/30 R21 z tyłu!), twardszym zawieszeniem adaptacyjnym PASM i agresywnym pakietem aero, RS weszło na poziom wręcz chirurgicznej precyzji.

Nie dzieje się to bezwarunkowo - przód nadal potrafi pojechać podsterownie gdy wchodzi się w zakręt ze zbyt dużą odwagą, a tył ma tendencję do wyrzucania w bok - ale balans jest tak naturalny, jakby nowy RS stał gdzieś w połowie drogi między autem drogowym, a wyścigowym.

Jak nowe Porsche wypadnie na drodze? Z całą pewnością efektownie. Niewiele jest aut lepszych niż GT3 pod kątem purystycznej przyjemności z jazdy, a jeśli zawieszenie nie będzie twarde jak deska, to RS zrobi dobry użytek ze swojej wrodzonej precyzji i opanowania. Wiele zależy od regulowanych ustawień dyferencjału i TC/ESP, dzięki którym tak świetnie bawiliśmy się tym samochodem na torze. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będziemy mieć najbardziej wszechstronny model RS w historii. Wrócimy do tego tematu w swoim czasie.

Trzecie wydanie EVO magazine

Zamów trzecie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić trzeci numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Alpine A110 na torze w Laponii
Prezentacja Partnera
Fastline Ice Driving Experience w Laponii

Już wkrótce możesz driftować w najgorętszych autach sportowych świata na lodowych torach w Laponii

24 listopada 2022
Mercedes-AMG Project One na Nordschleife
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One najszybszym autem produkcyjnym na Nurburgringu

Maro Engel poprowadził AMG Project One do rekordu okrążenia samochodów produkcyjnych na Nordschleife.

10 listopada 2022
Trzecie wydanie EVO magazine
EVO magazine
O czym przeczytasz w najnowszym EVO magazine?

Trzecie wydanie EVO Magazine to po raz kolejny gratka dla miłośników nietuzinkowej motoryzacji!

3 listopada 2022
Nowe Alpine A110R
Alpine / A110
Debiutuje Alpine A110R Fernando Alonso jako limitowany model specjalny

Świeżo zaprezentowane Alpine A110R zyskało wersję specjalną na cześć legendy F1 - Fernando Alonso.

23 października 2022
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
W 2023 roku zadebiutuje limitowana Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Legendarne włoskie studio Zagato stworzy limitowaną Alfę Romeo bazującą na Giulii sedan.

8 grudnia 2022
Radical Project 25 w studiu
Radical / Project 25
Radical idzie o krok dalej i tworzy 860-konny samochód torowy

Project 25 ma być flagowym produktem Radicala i demonstracją możliwości w budowie torowych zabawek.

7 grudnia 2022
Mercedes-AMG S63 E-Performance
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 E-Performance - hybrydowy flagowiec

Najnowsza klasa S od AMG generuje ponad 800 hybrydowych koni mechanicznych i 1430 Nm.

7 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
Honda / Civic
Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

6 grudnia 2022
Lexus Electrified Sport - widok z tyłu
Lexus
Koncept Lexus Electrified Sport trafi do produkcji

W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.

6 grudnia 2022
Toyota Supra - manualna skrzynia biegów
Technologia
Manual dla „elektryków”? Lexus już nad tym pracuje

Brzmi jak oksymoron, ale Japończycy z Lexusa pracują nad „wirtualnym spalinowym układem napędowym”.

6 grudnia 2022
Sportowy zegarek Patek Philippe z linii Aquanaut
Luksus
Kameralna wystawa zegarków marki Patek Philippe

W warszawskim salonie W.KRUK zaprezentowane zostały luksusowe modele zegarków marki Patek Philippe.

1 grudnia 2022
Wyjątkowe Lamborghini LM002
Podcast
Rodzinne, praktyczne i… nierozsądne V12

Nadchodząca zima zachęca do rozejrzenia się za autem lubiącym grząski teren. A gdyby tak zboczyć nieco z utartych szlaków wyboru?

30 listopada 2022
Nowe Audi RS6 Performance
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 Performance - czy może być lepiej?

RS6 i RS7 Performance mają teraz 630 KM, więcej wyposażenia i niższą masę własną.

30 listopada 2022
Debiutuje De Tomaso P900
De Tomaso / P900
Debiutuje De Tomaso P900 z V12 kręcącym się do 12300 obrotów

Legendarna marka supersamochodów prezentuje torowego potwora z nowatorskim silnikiem V12.

30 listopada 2022
Aston Martin DBS Volante
Aston Martin / DBS
Aston Martin DBS Volante - otwarte GT z V12

Brak stałego dachu tylko wzmacnia wrażenia jakie oferuje duże GT od Aston Martina

28 listopada 2022
Mazda zapowiada model sportowy
Sportowa Mazda
Mazda zapowiada model sportowy - czy to nowe MX-5 lub RX-7?

Niezależnie czy to nowe MX-5, RX-7 czy RX-8, liczy się sam fakt tworzenia nowej sportowej Mazdy.

28 listopada 2022