Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2022 Porsche 911 GT3 RS - szczytowe osiągnięcie drogowych 911

Nowe 911 GT3 RS to technologiczne arcydzieło, które stawia kierowcę w samym centrum wydarzeń.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 października 2022
Porsche 911 GT3 RS - test
38
Ocena Evo
Cena:
od 1 232 000 zł
niesamowite możliwości na torze; poczucie zaangażowania na najwyższym poziomie
czy to wszystko sprawdzi się także na drodze?

Na początek złe wieści. Niestety, nasz pierwszy test nowego 911 GT3 RS nie odpowie na pytanie, które wszyscy sobie zadajemy. Jeździliśmy tym autem tylko po torze, i nawet jeśli to szybki i kultowy Silverstone GP, to nadal nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć jak ten samochód będzie się zachowywał na drogach publicznych. To nas nie powstrzymało przed snuciem mniej lub bardziej trafnych przypuszczeń (o tym więcej później), ale definitywny werdykt na razie nie może zapaść. Musicie zaczekać do wiosny.

Dobra wiadomość, którą możemy się już teraz podzielić to fakt, że 911 GT3 RS generacji 992 notuje największy progres w odniesieniu do bezpośredniego poprzednika od czasów 996 GT3 RS z 2004 roku. To naprawdę fantastyczna maszyna. Na żywo wygląda jeszcze bardziej onieśmielająco niż na zdjęciach, a normalne GT3 przy RS wygląda jak podstawowa Carrera po tuningu. Sam wygląd jest wart 286 tysięcy PLN jakie trzeba dopłacić za znaczek RS.

Porsche 911 GT3 RS sylwetka z tyłu
38

W tym samochodzie nie chodzi jedynie o aerodynamikę, choć docisk to główny czynnik kształtujący poszczególne elementy i jednocześnie definiujący osiągi całego auta. Oprócz masywnego skrzydła z tyłu oraz licznych nacięć i wycięć największą zmianą w RS jest jedna, centralnie umieszczona chłodnica. Tym samym stary układ z trzema osobnymi chłodnicami odszedł do lamusa, a dzięki temu można było bardziej efektywnie zagospodarować powietrze kierowane na aktywne klapy w bocznych sekcjach przedniego zderzaka. Wyścigowy układ chłodzenia zajął całą tę przestrzeń, gdzie normalnie w 911 jest bagażnik, więc kierowca nowego RS-a musi nauczyć się mądrze pakować.

Rezultatem tych zmian jest aż 860 kg docisku przy prędkości 285 km/h - dwukrotnie więcej niż w poprzednim modelu 991.2 RS i trzykrotnie więcej niż w normalnym GT3. Jeśli tłumaczenie językiem Porsche do was nie trafia, to nowe GT3 RS ma o 60 kg większy docisk niż McLaren Senna. Ma także funkcję Auto DRS, która podnosi fragment tylnego skrzydła przy prędkości +100 km/h gdy pedał gazu jest wciśnięty co najmniej na 95%. Funkcją odwrotną jest z kolei Airbrake, gdy przedni i tylny spoiler stają maksymalnie w pionie, aby wspomóc hamowanie. Jeśli jesteś niespełnionym kierowcą F1 możesz też aktywować DRS przyciskiem na kierownicy.

Porsche 911 GT3 RS podczas testu
38

Aerodynamika faktycznie jest jedną z dominujących cech, lecz drugą jest możliwość adaptacji. Takie parametry jak stopień odbicia i kompresji amortyzatorów, poziom blokowania dyferencjału, aktywność systemów kontroli trakcji i ESP może być dostosowana do preferencji kierowcy za pomocą kilku prostych ruchów pokrętłami na kierownicy. Tym samym Porsche oddaje w ręce kierowcy kontrolę nad kluczowymi parametrami w stopniu o wiele większym niż do tej pory. 992 jest pierwszym RS-em zrobionym w duchu cyfrowej dynamiki.

Dla nas najważniejsze było to, że mogliśmy zbadać możliwości tego systemu podczas naszych krótkich stintów na torze. Było to możliwe głównie dzięki prostocie obsługi i realnie wyczuwalnym reakcjom samochodu. Możliwość bezpośredniego wpływania na zachowanie auta prostymi kliknięciami daje zupełnie nowy rodzaj wrażeń z ambitnej jazdy.

Akurat ja jeździłem na torze suchym jak pieprz, ale niektórzy moi koledzy mieli okazję wypróbować RS-a dzień wcześniej na mokrym i przesychającym torze. Zakres regulacji amortyzatorów, kontroli trakcji i kontroli stabilności dawał możliwości optymalnego dostosowania do aktualnie panujących, dynamicznie zmieniających się warunków. Być może to będzie także klucz do zachowania auta na drodze, gdzie szeroka gama parametrów przełoży się na elastyczność i łatwość doboru ustawień do nawierzchni i prędkości poruszania się. Może okazać się, że wbrew oczekiwaniom RS będzie w tym względzie lepszy niż normalne GT3, co byłoby zaskakujące w przypadku samochodu stworzonego głównie do jazdy torowej.

Porsche 911 GT3 RS w ruchu
38

Wśród wielu radykalnie zmodyfikowanych elementów silnik i skrzynia wydają się nad wyraz znajome. Inżynierowie Porsche musieli drobiazgowo podejść do modyfikacji konstrukcji 4-litrowego boksera, aby w dobie zacieśniającej się pętli norm emisji spalin wydobyć z niego kolejne 15 KM. W sumie mamy tu 525 KM przy 8500 obr./min. wykrzesane przy pomocy nowych głowic, wałków i przepustnic (na każdy cylinder przypada osobna przepustnica). Poprawiono także przepływ powietrza wewnątrz komory silnika. Ciepłe powietrze jest efektywnie odprowadzane w dół wzdłuż boków auta, a chłodna i gęsta struga jest zasysana do dolotu górą, przez szczeliny w pokrywie silnika.

Silnik wkręcający się do niebotycznych 9000 obrotów wraz z super ostrą, 7-biegową skrzynią PDK (teraz ze skróconymi przełożeniami, w tym przełożeniem głównym) stanowią jeden z najlepszych zespołów napędowych w historii motoryzacji. Kalibracja nie różni się mocno od GT3, ale na pewno jest tu jeszcze więcej intensywności. Przyspieszenie do 100 km/h trwa ledwie 3,2 s, a do 160 km/h 6,9 s. Prędkość maksymalna spadła do 296 km/h ze względu na rozbudowany docisk i nawet DRS nie pomoże w przekroczeniu bariery 300 km/h.

Porsche 911 GT3 RS spojler
38

Dopiero gdy wpadniesz w pierwszą strefę mocnego hamowania docenisz to, że GT3 RS to trochę inna bajka. Porsche podczas prezentacji torowych zawsze stosuje system “follow me”, gdzie trzy auta testowe jadą za instruktorem wyznaczającym tempo. Tym razem zastosowali jednak system jeden na jeden, a nasz instruktor prowadził 911 GT3 podrasowane przez Mantheya na oponach Cup 2R, podczas gdy ja jechałem RS-em wyposażonym w bardziej cywilne Micheliny Cup 2. Nie było wiele czasu na rozgrzewkę, bo na początek jest seria zakrętów, ale dopiero na mocnym dohamowaniu RS nadrabiał dystans kilku długości samochodu, i nie przestawał gonić aż do wierzchołka zakrętu. Czułem się jak mistrz kierownicy.

Reklama
Reklama

Schemat powtarza się na szybkich łukach, gdzie Porsche wchodzi z ogromną pewnością siebie. Możesz wciskać gaz wcześniej i mocniej niż pozwala na to instynkt samozachowawczy.

Szybka sekcja Maggots-Becketts to miejsce, gdzie ujawnia się prawdziwa natura RS-a. Zbliżasz się do pierwszego zakrętu w lewo na piątym biegu, hamowanie, skręt, redukcja, znowu skręt, znowu redukcja i skręt. Wszystko w jednej, płynnej sekwencji ruchów w oparciu o niekończący się zapas przyczepności.

Porsche 911 GT3 RS podczas testu
38

GT3 od Mantheya dobrze sprawdza się jako punkt odniesienia, bo wyraźnie widać jak walczy z przyczepnością od momentu wejścia w zakręt do szczytu, a RS w tym samym miejscu po prostu frunie. Wiedząc jak dobre jest GT3, tym bardziej na oponach 2R o agresywnym profilu, doceniam to w jaki sposób RS potrafi trzymać się asfaltu w zakrętach.

Porsche jeszcze nie ustanowiło czasu nowego GT3 RS na Północnej Pętli Nurburgringu, ale na oponach Cup 2R celem będzie zejście poniżej 6:44. Taki rezultat uzyskało 700-konne Porsche 911 GT2 RS osiągające prędkości rzędu 335 km/h. Na Ringu jest wiele podjazdów i długich prostych, które nie ułatwią zadania słabszemu GT3, więc wiara firmy w sukces spoczywa niemal wyłącznie na prędkości w zakrętach.

Znaleźliśmy jeszcze jeden minus ogromnej siły docisku. Otóż zmniejsza ona amplitudę prędkości między początkiem prostej, a jej końcem. Samochód jest tak skuteczny na zakrętach i przy hamowaniu, że nie sposób pozbyć się uczucia, że dobrze by było mieć trochę więcej mocy. Poruszyłem tę kwestię, lecz nikt z przedstawicieli marki nie odważył się przyznać czy taki model jest w opracowaniu. Moim zdaniem 992 GT2 RS byłby naprawdę niesamowity…

Porsche 911 GT3 RS wnętrze
38

Wygląda na to, że nowe GT3 RS jest kolejnym rozdziałem w dyskusji o stosunku czystej prędkości do przyjemności z jazdy. Siła docisku to magia, którą można długo eksplorować, ale jest to szczególny rodzaj wyzwania, za którym stoi specyficzna nagroda - nie każdemu się to spodoba. Zwykłe GT3 w momencie otrzymania przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami wyeliminowało ostatnią przeszkodę na drodze do optymalnego balansu, ale z szerszymi gumami (335/30 R21 z tyłu!), twardszym zawieszeniem adaptacyjnym PASM i agresywnym pakietem aero, RS weszło na poziom wręcz chirurgicznej precyzji.

Nie dzieje się to bezwarunkowo - przód nadal potrafi pojechać podsterownie gdy wchodzi się w zakręt ze zbyt dużą odwagą, a tył ma tendencję do wyrzucania w bok - ale balans jest tak naturalny, jakby nowy RS stał gdzieś w połowie drogi między autem drogowym, a wyścigowym.

Jak nowe Porsche wypadnie na drodze? Z całą pewnością efektownie. Niewiele jest aut lepszych niż GT3 pod kątem purystycznej przyjemności z jazdy, a jeśli zawieszenie nie będzie twarde jak deska, to RS zrobi dobry użytek ze swojej wrodzonej precyzji i opanowania. Wiele zależy od regulowanych ustawień dyferencjału i TC/ESP, dzięki którym tak świetnie bawiliśmy się tym samochodem na torze. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będziemy mieć najbardziej wszechstronny model RS w historii. Wrócimy do tego tematu w swoim czasie.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025