Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 S/T - lekki i szybki krewny GT3 RS z manualem na pokładzie

Limitowane do 1963 egzemplarzy 911 S/T jest kwintesencją drogowego Porsche.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 sierpnia 2023
Porsche 911 S/T główne
14

Takie modele jak 911 GT3 RS718 GT4 RS stanowią w tej chwili ostatnie słowo Porsche w dziedzinie aut na tor, ale luka między normalną gamą Porsche, a modelami z serii GT, stała się większa niż kiedykolwiek. Niemiecki producent, świadomy istniejącego popytu na typowo drogowy model o cechach przejętych z serii RS, stworzył to cudo: 911 S/T. Pod względem filozofii samochód ten jest zbliżony do modelu 911 R (991), ale bezpośrednią inspiracją dla S/T jest 60-lecie całej linii 911. Pod spodem ukrywa się taki miks techniczny, że już teraz można S/T rozważać jako jedno z najlepszych współczesnych Porsche przeznaczonych na drogi publiczne.

Z tyłu kryje się silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 525 KM przejęty prosto z najnowszego RS-a, ale od tego momentu limitowany model prezentuje zupełną zmianę filozofii. Nie ma tu obowiązkowej w GT3 RS skrzyni PDK, a 6-biegowy manual i dedykowane dla tego auta lekkie podzespoły napędowe. To nie jest samochód do urywania kolejnych części sekundy na torze, tu liczy się doświadczenie jakie płynie z poruszania się takim autem po drogach publicznych.

Porsche oferuje w 911 S/T wyjątkowy pakiet: silnik z GT3 RS połączony ze skróconą skrzynią ręczną z GT3.

Sama skrzynia pochodzi z listy opcji modelu GT3 bez RS, choć skrócono w niej przełożenia, dodano lekkie sprzęgło i pojedyncze koło zamachowe, aby poprawić ostrość reakcji na gaz. Za przełożenie mocy na asfalt odpowiadają tylne opony o szerokości 315 mm. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w S/T 3,7 s - pół sekundy dłużej niż w GT3 RS - a prędkość maksymalna wynosi 300 km/h.

Sama nazwa 911 S/T pochodzi od pół-wyczynowego modelu z początku lat 70. Zastosowano w nim tę samą filozofię lekkości, więc S/T jest najlżejszym ze wszystkich przedstawicieli generacji 992. Podobnie jak w GT3 RS maska, dach, drzwi i przednie błotniki tej wersji są wykonane z włókna węglowego. Zresztą przednie błotniki zachowały to samo głębokie podcięcie co w torowym RS. Standardem są magnezowe felgi, karbonowa klatka bezpieczeństwa, lekki tylny stabilizator i płyta ochronna pod silnikiem. Wyrzucając skrętną tylną oś i dodając seryjne hamulce ceramiczne, litowy akumulator i cieńsze szyby, Porsche zdołało zejść z masą do 1380 kg - to 70 kg mniej niż masa RS-a i 40 kg mniej niż GT3 Touring z manualną skrzynią.

Reklama
Porsche 911 S/T tył
14

Według Porsche model ten ma być użytkowany na drogach, dlatego inżynierowie przeprogramowali soft amortyzatorów i systemów elektronicznych do ustawień najlepszych w takich warunkach. Usunięto wysokie skrzydło i inne elementy aerodynamiczne z RS-a w celu wygładzenia linii auta. Przy wyborze opcji Heritage Design Porsche oferuje dodatki stylistyczne nawiązujące do 60-lecia modelu 911, w tym kolorystykę, naklejki zewnętrzne, historyczne logotypy, tapicerkę z większą ilością skóry, a nawet pokrowiec z logo “60 years of 911”. Bez dodatkowej opłaty można zrezygnować z naklejek i numeru na drzwiach.

Limitowane do 1963 sztuk Porsche 911 S/T można już konfigurować na oficjalnej stronie Porsche Polska. Samochód kosztuje minimum 1 623 000 zł, a wspomniany pakiet Heritage można mieć za nieco ponad 90 000 zł.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025