Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 Touring - świetne 992 GT3 i subtelny design w jednym zestawie.

Nie ma wielu lepszych propozycji dla osób szukających dreszczyku emocji za kierownicą. Jeśli w ogóle są.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 stycznia 2022
Porsche 911 GT3 Touring
26
Ocena Evo
Cena:
od 927 tys. zł
układ napędowy; układ jezdny; wciągający charakter; wyrafinowanie
spróbuj wejść do salonu Porsche i kupić jednego z nich…

Zasadniczo wszystko sprowadza się do tego czy lubicie duże skrzydło w Porsche 911 GT3 czy nie. Wszystko inne w GT3 i GT3 Touring jest takie same, łącznie z ceną. Wspólne elementy obu tych aut to mocny silnik typu bokser, podwójne wahacze przedniego zawieszenia, manualna skrzynia biegów, lub po raz pierwszy w Touring, siedmiobiegowe PDK. Słowem - wszystkie atrakcje i nowości jakie dział GT zamontował w nowym GT3 992. Nawet poziom docisku jest taki sam niezależnie czy wybieracie wersję ze stałym skrzydłem, czy z adaptacyjnym.

Zaledwie kilka detali estetycznych odróżnia wersję Touring od uskrzydlonego GT3 (nawet masa własna jest taka sama w obu - 1413 kg z manualem i 1435 kg z PDK). Począwszy od lakierowanych wstawek przedniego zderzaka, aluminiowych listew okiennych (zamiast anodowanych na czarno, choć te ostatnie są dostępne jako opcja) i większej ilości elementów wnętrza wykończonych perforowaną skórą i szczotkowanym aluminium zamiast włókna węglowego i Alcantary, nowe GT3 Touring emanuje grozą, nawet gdy stoi obok zwykłego GT3.

Porsche 911 GT3 Touring tył auta
26

Nie da się uciec przed otworami w przedniej masce wykonanej z włókna węglowego i większymi wlotami powietrza wyciętymi w przednim zderzaku. Nawet bez tylnego skrzydła, Touring ma ponurą prezencję, która stawia go w opozycji do Carrery S. Jego szyte na miarę aktywne tylne skrzydło i pokrywa silnika podpowiadają wtajemniczonym, że to 911 przeszło przez dział GT.

Gdy do gry wchodzi dział GT, od razu oczekiwania w konkursie na Samochód Roku rosną, a właśnie takie zadanie postawiliśmy przed Touringiem z manualną skrzynią. Niezależnie ile razy miałeś okazję jeździć GT3, przy każdym zajęciu fotela (w tym przypadku opcjonalnego, karbonowego ze stałym oparciem), objęciu dłońmi kierownicy i odczytaniu z zegarów napisu GT3, oczekujesz czegoś wyjątkowego. Bardzo mało jest aut, które w równym stopniu potrafią człowieka połączyć na sztywno z całą mechaniką ukrytą pod spodem, a GT3 przewyższa w tym względzie nawet model Carrera 992, na którym bazuje.

Porsche 911 GT3 Touring wnętrze
26

Główną częścią tej mechaniki jest oczywiście silnik. 4-litrowy bokser rozwija 510 KM i 470 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w typowo motorsportowy patent, czyli indywidualną przepustnicę dla każdego cylindra. Do tego w tej generacji GT3 dostało też nowy układ wydechowy, a jeśli wybierzesz skrzynię PDK, dostaniesz starszy typ 7-biegowej skrzyni z 991, a nie nową, 8-biegową wersję. Skrzynia ręczna także pochodzi z poprzedniego 911 i ma 6 biegów, w odróżnieniu od np. 992 GTS, w którym manualna skrzynia jest siedmiobiegowa. Tym lepiej dla nas.

Cały ten napęd jest niemal bez skazy. Stworzono go do wkręcania na wysokie obroty, a ogranicznik aktywuje się dopiero przy 9000 obr./min. Silnik dostarcza pełną moc przy 8400 obrotów, a maksymalny moment przy 6100 obrotów. Samochód ma niesamowitą cechę, bo jest przyjemny i użyteczny gdy kręci się zaledwie do połowy tych obrotów oraz genialny, dziki i wbijający w fotel gdy używa się całej skali obrotomierza. Poza tym brzmi wspaniale. Wręcz uzależniająco i nawet nie przeszkadzają mu filtry cząstek stałych (GPF), które musiały się pojawić w związku z zaostrzeniem norm emisji.

Porsche 911 GT3 Touring prezentacja auta
26

Obie skrzynie jakie można wybrać są takie same jak w GT3 ze skrzydłem. Oznacza to, że po raz kolejny mamy dowód na istnienie dwóch kategorii skrzyń dwusprzęgłowych - są skrzynie dwusprzęgłowe zwykłe i skrzynie od Porsche. McLaren i Ferrari mogą się prześcigać na milisekundy, ale to w Porsche skrzynia działa bez brutalnego wstrząsu przy każdym dotknięciu manetki, a w odczuciu kierowcy wcale nie jest wolniejsza niż u konkurencji. Ale… niewiele jest aut, które łączą manualną skrzynię z wysokoobrotowym, dużym, wolnossącym silnikiem. Nie zrozumcie nas źle - nie sprzeciwiamy się innowacjom jak luddyści w XIX w., ale w jeździe samochodem dla przyjemności chodzi o coś więcej niż patrzenie na stoper.

To nie silnik i skrzynia są elementami, które w tym aucie rozwalają system, a układ jezdny. Gdy Henry Catchpole pierwszy raz jeździł nowym GT3 pojawił się mały znak zapytania przy zachowaniu auta na drodze. Poczucie, że w pogoni za osiągami zbyt wiele z elastyczności GT3 zostało zatracone. Albo Weissach interweniowało w tej sprawie, albo wczesne przedprodukcyjne egzemplarze nie miały jeszcze finalnych ustawień, ponieważ pierwsze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii modele GT3 z manualem i PDK, którymi Steve Sutcliffe jeździł ostatnio w Walii, oraz Touring, którym jeździliśmy po południowo-wschodniej Anglii, zachowują się bez zarzutu na drodze.

Reklama

Samochód nie pozwala, aby jego opony Cup 2 (Pirelli Corsa również są montowane w fabryce) przenosiły jakiekolwiek wibracje na kierownicę czy zbijały auto z obranego toru jazdy. Układ kierowniczy jest znakomicie wyważony, pełny tekstury i komunikatywny. Porsche jeździ z jakością zupełnie niepasującą do klasy GT - odcina od hałasu, absorbuje nierówności, a przy tym komunikuje naprawdę mnóstwo szczegółów, których potrzebujesz. Ma pewność siebie jeszcze o szczebel wyższą niż w poprzedniku, a przecież on też był znakomity. Jak bardzo chłonne i elastyczne jest podwozie? Tryb sportowy szybko staje się preferowanym ustawieniem tłumienia nawet na kiepskich nawierzchniach, ponieważ przy wyższych prędkościach można uzyskać lepszą kontrolę nad autem, bez zauważalnego pogorszenia jakości jazdy.

Porsche 911 GT3 Touring tył
26

Konwersja przedniego zawieszenia na podwójne wahacze sprawiła, że przednia oś szybciej reaguje na polecenia kierowcy, a samochód skręca bardziej linearnie i precyzyjnie. Tak, to znaczy, że unikalne dla 911 uczucie przerzucania masy na przednią oś, by lepiej wpasowała się w zakręt, zniknęło. Dla niektórych będzie to brakująca część układanki, ale dla pozostałych oznacza to bardziej precyzyjny, zwinny i nagradzający umiejętności samochód. Samochód, do którego przyzwyczajasz się krócej i nabierasz pewności wcześniej, a to pozwala zacząć bawić się z autem i jego niemal nieskończonymi pokładami przyczepności. W egzemplarzu testowym z manualną skrzynią i szperą był jeszcze dodatkowy czynnik mechanicznej precyzji i wyrafinowania.

Być może najbardziej charakterystyczną cechą GT3 Touring, idącą w parze z jego bardziej wyrafinowanym wyglądem, jest jego zdolność do nagradzania umiejętności kierowcy. To powoduje niesamowitą frajdę z jazdy nie tylko podczas szybkiej jazdy na limicie, w czym genialnie naśladuje Porsche 911 R i swojego poprzednika w odmianie Touring. Jedno wiemy na pewno - to GT3 dla prawdziwych koneserów Porsche.

Cena i konkurencja

Niezależnie od wyboru skrzyni biegów 911 GT3 Touring kosztuje dokładnie tyle samo, a nawet tyle samo, co 911 GT3 z tradycyjnym skrzydłem. Cena bazowa wynosi 927 tys. zł. To i tak nic nie znaczy, bo nawet jak masz pieniędzy pod korek, to obecnie można tylko starać się o slot produkcyjny przy pomocy przekupstwa miejscowego dealera. Potem trzeba już tylko grzecznie czekać.

Za te pieniądze (zanim zaczniesz zaznaczać ptaszki przy opcjach) niewiele samochodów oferuje takie osiągi jak GT3 Touring, poza używaną generacją 991 GT3 lub Nismo GT-R. Dołóż ponad 250 tys. zł, co mniej więcej wynosi tyle, ile opcje z Porsche Exclusive, a będziesz mógł pójść do salonu McLarena po Samochód Roku magazynu evo z 2018 roku - 600LT. My byśmy byli szczęśliwi mając którykolwiek z nich, ale Porsche z manualną skrzynią jest tutaj mocnym kandydatem do rozważenia.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024