Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 Touring - świetne 992 GT3 i subtelny design w jednym zestawie.

Nie ma wielu lepszych propozycji dla osób szukających dreszczyku emocji za kierownicą. Jeśli w ogóle są.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 stycznia 2022
Porsche 911 GT3 Touring
26
Ocena Evo
Cena:
od 927 tys. zł
układ napędowy; układ jezdny; wciągający charakter; wyrafinowanie
spróbuj wejść do salonu Porsche i kupić jednego z nich…

Zasadniczo wszystko sprowadza się do tego czy lubicie duże skrzydło w Porsche 911 GT3 czy nie. Wszystko inne w GT3 i GT3 Touring jest takie same, łącznie z ceną. Wspólne elementy obu tych aut to mocny silnik typu bokser, podwójne wahacze przedniego zawieszenia, manualna skrzynia biegów, lub po raz pierwszy w Touring, siedmiobiegowe PDK. Słowem - wszystkie atrakcje i nowości jakie dział GT zamontował w nowym GT3 992. Nawet poziom docisku jest taki sam niezależnie czy wybieracie wersję ze stałym skrzydłem, czy z adaptacyjnym.

Zaledwie kilka detali estetycznych odróżnia wersję Touring od uskrzydlonego GT3 (nawet masa własna jest taka sama w obu - 1413 kg z manualem i 1435 kg z PDK). Począwszy od lakierowanych wstawek przedniego zderzaka, aluminiowych listew okiennych (zamiast anodowanych na czarno, choć te ostatnie są dostępne jako opcja) i większej ilości elementów wnętrza wykończonych perforowaną skórą i szczotkowanym aluminium zamiast włókna węglowego i Alcantary, nowe GT3 Touring emanuje grozą, nawet gdy stoi obok zwykłego GT3.

Porsche 911 GT3 Touring tył auta
26

Nie da się uciec przed otworami w przedniej masce wykonanej z włókna węglowego i większymi wlotami powietrza wyciętymi w przednim zderzaku. Nawet bez tylnego skrzydła, Touring ma ponurą prezencję, która stawia go w opozycji do Carrery S. Jego szyte na miarę aktywne tylne skrzydło i pokrywa silnika podpowiadają wtajemniczonym, że to 911 przeszło przez dział GT.

Gdy do gry wchodzi dział GT, od razu oczekiwania w konkursie na Samochód Roku rosną, a właśnie takie zadanie postawiliśmy przed Touringiem z manualną skrzynią. Niezależnie ile razy miałeś okazję jeździć GT3, przy każdym zajęciu fotela (w tym przypadku opcjonalnego, karbonowego ze stałym oparciem), objęciu dłońmi kierownicy i odczytaniu z zegarów napisu GT3, oczekujesz czegoś wyjątkowego. Bardzo mało jest aut, które w równym stopniu potrafią człowieka połączyć na sztywno z całą mechaniką ukrytą pod spodem, a GT3 przewyższa w tym względzie nawet model Carrera 992, na którym bazuje.

Porsche 911 GT3 Touring wnętrze
26

Główną częścią tej mechaniki jest oczywiście silnik. 4-litrowy bokser rozwija 510 KM i 470 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w typowo motorsportowy patent, czyli indywidualną przepustnicę dla każdego cylindra. Do tego w tej generacji GT3 dostało też nowy układ wydechowy, a jeśli wybierzesz skrzynię PDK, dostaniesz starszy typ 7-biegowej skrzyni z 991, a nie nową, 8-biegową wersję. Skrzynia ręczna także pochodzi z poprzedniego 911 i ma 6 biegów, w odróżnieniu od np. 992 GTS, w którym manualna skrzynia jest siedmiobiegowa. Tym lepiej dla nas.

Cały ten napęd jest niemal bez skazy. Stworzono go do wkręcania na wysokie obroty, a ogranicznik aktywuje się dopiero przy 9000 obr./min. Silnik dostarcza pełną moc przy 8400 obrotów, a maksymalny moment przy 6100 obrotów. Samochód ma niesamowitą cechę, bo jest przyjemny i użyteczny gdy kręci się zaledwie do połowy tych obrotów oraz genialny, dziki i wbijający w fotel gdy używa się całej skali obrotomierza. Poza tym brzmi wspaniale. Wręcz uzależniająco i nawet nie przeszkadzają mu filtry cząstek stałych (GPF), które musiały się pojawić w związku z zaostrzeniem norm emisji.

Porsche 911 GT3 Touring prezentacja auta
26

Obie skrzynie jakie można wybrać są takie same jak w GT3 ze skrzydłem. Oznacza to, że po raz kolejny mamy dowód na istnienie dwóch kategorii skrzyń dwusprzęgłowych - są skrzynie dwusprzęgłowe zwykłe i skrzynie od Porsche. McLaren i Ferrari mogą się prześcigać na milisekundy, ale to w Porsche skrzynia działa bez brutalnego wstrząsu przy każdym dotknięciu manetki, a w odczuciu kierowcy wcale nie jest wolniejsza niż u konkurencji. Ale… niewiele jest aut, które łączą manualną skrzynię z wysokoobrotowym, dużym, wolnossącym silnikiem. Nie zrozumcie nas źle - nie sprzeciwiamy się innowacjom jak luddyści w XIX w., ale w jeździe samochodem dla przyjemności chodzi o coś więcej niż patrzenie na stoper.

To nie silnik i skrzynia są elementami, które w tym aucie rozwalają system, a układ jezdny. Gdy Henry Catchpole pierwszy raz jeździł nowym GT3 pojawił się mały znak zapytania przy zachowaniu auta na drodze. Poczucie, że w pogoni za osiągami zbyt wiele z elastyczności GT3 zostało zatracone. Albo Weissach interweniowało w tej sprawie, albo wczesne przedprodukcyjne egzemplarze nie miały jeszcze finalnych ustawień, ponieważ pierwsze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii modele GT3 z manualem i PDK, którymi Steve Sutcliffe jeździł ostatnio w Walii, oraz Touring, którym jeździliśmy po południowo-wschodniej Anglii, zachowują się bez zarzutu na drodze.

Reklama

Samochód nie pozwala, aby jego opony Cup 2 (Pirelli Corsa również są montowane w fabryce) przenosiły jakiekolwiek wibracje na kierownicę czy zbijały auto z obranego toru jazdy. Układ kierowniczy jest znakomicie wyważony, pełny tekstury i komunikatywny. Porsche jeździ z jakością zupełnie niepasującą do klasy GT - odcina od hałasu, absorbuje nierówności, a przy tym komunikuje naprawdę mnóstwo szczegółów, których potrzebujesz. Ma pewność siebie jeszcze o szczebel wyższą niż w poprzedniku, a przecież on też był znakomity. Jak bardzo chłonne i elastyczne jest podwozie? Tryb sportowy szybko staje się preferowanym ustawieniem tłumienia nawet na kiepskich nawierzchniach, ponieważ przy wyższych prędkościach można uzyskać lepszą kontrolę nad autem, bez zauważalnego pogorszenia jakości jazdy.

Porsche 911 GT3 Touring tył
26

Konwersja przedniego zawieszenia na podwójne wahacze sprawiła, że przednia oś szybciej reaguje na polecenia kierowcy, a samochód skręca bardziej linearnie i precyzyjnie. Tak, to znaczy, że unikalne dla 911 uczucie przerzucania masy na przednią oś, by lepiej wpasowała się w zakręt, zniknęło. Dla niektórych będzie to brakująca część układanki, ale dla pozostałych oznacza to bardziej precyzyjny, zwinny i nagradzający umiejętności samochód. Samochód, do którego przyzwyczajasz się krócej i nabierasz pewności wcześniej, a to pozwala zacząć bawić się z autem i jego niemal nieskończonymi pokładami przyczepności. W egzemplarzu testowym z manualną skrzynią i szperą był jeszcze dodatkowy czynnik mechanicznej precyzji i wyrafinowania.

Być może najbardziej charakterystyczną cechą GT3 Touring, idącą w parze z jego bardziej wyrafinowanym wyglądem, jest jego zdolność do nagradzania umiejętności kierowcy. To powoduje niesamowitą frajdę z jazdy nie tylko podczas szybkiej jazdy na limicie, w czym genialnie naśladuje Porsche 911 R i swojego poprzednika w odmianie Touring. Jedno wiemy na pewno - to GT3 dla prawdziwych koneserów Porsche.

Cena i konkurencja

Niezależnie od wyboru skrzyni biegów 911 GT3 Touring kosztuje dokładnie tyle samo, a nawet tyle samo, co 911 GT3 z tradycyjnym skrzydłem. Cena bazowa wynosi 927 tys. zł. To i tak nic nie znaczy, bo nawet jak masz pieniędzy pod korek, to obecnie można tylko starać się o slot produkcyjny przy pomocy przekupstwa miejscowego dealera. Potem trzeba już tylko grzecznie czekać.

Za te pieniądze (zanim zaczniesz zaznaczać ptaszki przy opcjach) niewiele samochodów oferuje takie osiągi jak GT3 Touring, poza używaną generacją 991 GT3 lub Nismo GT-R. Dołóż ponad 250 tys. zł, co mniej więcej wynosi tyle, ile opcje z Porsche Exclusive, a będziesz mógł pójść do salonu McLarena po Samochód Roku magazynu evo z 2018 roku - 600LT. My byśmy byli szczęśliwi mając którykolwiek z nich, ale Porsche z manualną skrzynią jest tutaj mocnym kandydatem do rozważenia.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024