Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
13

Celem Audi jest przejść w pełni na EV do roku 2033, ale w tym okresie przejściowym firma nie rezygnuje jeszcze z napędów spalinowych. Przez najbliższe dwa lata na rynku pojawi się cała gama nowych modeli z tradycyjnymi silnikami, a pierwszym z nich jest A5.

Pewnie zastanawiacie się dlaczego A5 nie jest już zgrabnym coupe tylko tradycyjnym sedanem lub kombi. Otóż Audi wprowadza nowy porządek do nomenklatury nazw modelowych, według której numery nieparzyste będą nosić samochody spalinowe, a parzyste elektryczne. Nowe A5 jest więc następcą A4, a wkrótce możemy spodziewać się debiutu całkowicie elektrycznego “nowego” A4. Nadążacie?

Nowe Audi A5 jest następcą A4, dlatego debiutuje jako limuzyna oraz kombi Avant.

Tradycyjny rywal BMW serii 3 jest teraz 67 mm dłuższy i 13 mm szerszy niż poprzednik. Design nadwozia mocno poszedł w kierunku wyznaczonym przez koncept A6 e-tron, więc powierzchnie blach są bardziej muskularne, a powierzchnie przeszklone wyraźnie mniejsze. Z przodu pojawił się najnowszy wzór typowego dla Audi grilla single-frame, a z tyłu belka świetlna OLED z dynamicznymi efektami świetlnymi. Klasyczna limuzyna w tej generacji stała się liftbackiem, bo klapa bagażnika unosi się wraz z szybą dla lepszego dostępu do przestrzeni bagażowej.

A5 to pierwszy samochód Audi posadowiony na zupełnie nowej platformie Premium Platform Combustion (PPC), która obsługuje miękkie hybrydy i plug-iny (dołączą później) z napędem na przednie lub na cztery koła. Gamę otwiera dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii w połączeniu ze skrzynią DSG. Dalej mamy 204-konny motor benzynowy lub diesla o tej samej mocy, oba połączone z modułami mild hybrid i opcjonalnym napędem na cztery koła.

Audi S5 Avant 2024 tył
13

Równolegle z gamą A5 debiutuje usportowione S5 wycelowane w BMW M340i. Porzucono pomysł silnika wysokoprężnego w tym aucie na rzecz 3-litrowej benzynowej “V-szóstki”. Za sprawą modułu mild hybrid i turbiny o zmiennej geometrii silnik ten generuje aż 367 KM (7 KM mniej niż wspomniane BMW) przenoszone przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic umieszczoną w taki sposób, aby zredukować nieco obciążenie przedniej osi. Napęd quattro w S5 korzysta z dyferencjału z funkcją torque vectoring i specjalnego sprzęgła spinającego obie osie, aby zmaksymalizować potencjał drzemiący w podwoziu S5. Osiągi auta nie zostały jeszcze podane, ale śmiało można obstawiać czas przyspieszenia do 100 km/h sporo poniżej 5 s.

Reklama

Poznaliśmy także nowe Audi S5 wyposażone w benzynową jednostkę V6 o mocy 367 KM.

Według Audi nowy model przeszedł długotrwały i szczegółowy proces rozwojowy nakierowany na pracę zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego. Celem było wypracowanie precyzyjnego i neutralnego prowadzenia, a opcjonalne adaptacyjne amortyzatory A5 mają mieć większą rozpiętość między skrajnymi ustawieniami. Z listy opcji w A5 będzie można wybrać zawieszenie sportowe lub S ( to ostatnie standardowo w S5 i modelach S-line) z obniżonym o 20 mm prześwitem.

Audi S5 Avant 2024 wnętrze
13

Wnętrze nowego Audi A5 jest zdominowane przez liczne ekrany OLED rozciągające się na desce rozdzielczej - w tym opcjonalny ekran pasażera o przekątnej 10,9 cala. Za kierownicą znajduje się 11,9-calowy ekran systemu Virtual Cockpit, który sąsiaduje z 14,5-calowym ekranem dotykowym obsługującym większość funkcji auta. Zastosowano tutaj najnowszy system infotainment zgodny ze standardami Audi. Kokpit ma zdecydowanie bardziej nowoczesny kształt, a zastosowane tu tkaniny i materiały w połączeniu z adaptacyjnym oświetleniem tworzą atmosferę godną segmentu premium.

 Nowe Audi A5 i S5 będzie można zamawiać w polskich salonach jeszcze w lipcu. Nie wiemy jeszcze ile będą kosztować, ale najtańszy w gamie powinien być liftback, kombi z niewielką dopłatą. Na początku dostępna będzie wersja specjalna Edition One z bogatym wyposażeniem standardowym.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025