Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
13

Celem Audi jest przejść w pełni na EV do roku 2033, ale w tym okresie przejściowym firma nie rezygnuje jeszcze z napędów spalinowych. Przez najbliższe dwa lata na rynku pojawi się cała gama nowych modeli z tradycyjnymi silnikami, a pierwszym z nich jest A5.

Pewnie zastanawiacie się dlaczego A5 nie jest już zgrabnym coupe tylko tradycyjnym sedanem lub kombi. Otóż Audi wprowadza nowy porządek do nomenklatury nazw modelowych, według której numery nieparzyste będą nosić samochody spalinowe, a parzyste elektryczne. Nowe A5 jest więc następcą A4, a wkrótce możemy spodziewać się debiutu całkowicie elektrycznego “nowego” A4. Nadążacie?

Nowe Audi A5 jest następcą A4, dlatego debiutuje jako limuzyna oraz kombi Avant.

Tradycyjny rywal BMW serii 3 jest teraz 67 mm dłuższy i 13 mm szerszy niż poprzednik. Design nadwozia mocno poszedł w kierunku wyznaczonym przez koncept A6 e-tron, więc powierzchnie blach są bardziej muskularne, a powierzchnie przeszklone wyraźnie mniejsze. Z przodu pojawił się najnowszy wzór typowego dla Audi grilla single-frame, a z tyłu belka świetlna OLED z dynamicznymi efektami świetlnymi. Klasyczna limuzyna w tej generacji stała się liftbackiem, bo klapa bagażnika unosi się wraz z szybą dla lepszego dostępu do przestrzeni bagażowej.

A5 to pierwszy samochód Audi posadowiony na zupełnie nowej platformie Premium Platform Combustion (PPC), która obsługuje miękkie hybrydy i plug-iny (dołączą później) z napędem na przednie lub na cztery koła. Gamę otwiera dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii w połączeniu ze skrzynią DSG. Dalej mamy 204-konny motor benzynowy lub diesla o tej samej mocy, oba połączone z modułami mild hybrid i opcjonalnym napędem na cztery koła.

Audi S5 Avant 2024 tył
13

Równolegle z gamą A5 debiutuje usportowione S5 wycelowane w BMW M340i. Porzucono pomysł silnika wysokoprężnego w tym aucie na rzecz 3-litrowej benzynowej “V-szóstki”. Za sprawą modułu mild hybrid i turbiny o zmiennej geometrii silnik ten generuje aż 367 KM (7 KM mniej niż wspomniane BMW) przenoszone przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic umieszczoną w taki sposób, aby zredukować nieco obciążenie przedniej osi. Napęd quattro w S5 korzysta z dyferencjału z funkcją torque vectoring i specjalnego sprzęgła spinającego obie osie, aby zmaksymalizować potencjał drzemiący w podwoziu S5. Osiągi auta nie zostały jeszcze podane, ale śmiało można obstawiać czas przyspieszenia do 100 km/h sporo poniżej 5 s.

Reklama

Poznaliśmy także nowe Audi S5 wyposażone w benzynową jednostkę V6 o mocy 367 KM.

Według Audi nowy model przeszedł długotrwały i szczegółowy proces rozwojowy nakierowany na pracę zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego. Celem było wypracowanie precyzyjnego i neutralnego prowadzenia, a opcjonalne adaptacyjne amortyzatory A5 mają mieć większą rozpiętość między skrajnymi ustawieniami. Z listy opcji w A5 będzie można wybrać zawieszenie sportowe lub S ( to ostatnie standardowo w S5 i modelach S-line) z obniżonym o 20 mm prześwitem.

Audi S5 Avant 2024 wnętrze
13

Wnętrze nowego Audi A5 jest zdominowane przez liczne ekrany OLED rozciągające się na desce rozdzielczej - w tym opcjonalny ekran pasażera o przekątnej 10,9 cala. Za kierownicą znajduje się 11,9-calowy ekran systemu Virtual Cockpit, który sąsiaduje z 14,5-calowym ekranem dotykowym obsługującym większość funkcji auta. Zastosowano tutaj najnowszy system infotainment zgodny ze standardami Audi. Kokpit ma zdecydowanie bardziej nowoczesny kształt, a zastosowane tu tkaniny i materiały w połączeniu z adaptacyjnym oświetleniem tworzą atmosferę godną segmentu premium.

 Nowe Audi A5 i S5 będzie można zamawiać w polskich salonach jeszcze w lipcu. Nie wiemy jeszcze ile będą kosztować, ale najtańszy w gamie powinien być liftback, kombi z niewielką dopłatą. Na początku dostępna będzie wersja specjalna Edition One z bogatym wyposażeniem standardowym.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025