Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
13

Celem Audi jest przejść w pełni na EV do roku 2033, ale w tym okresie przejściowym firma nie rezygnuje jeszcze z napędów spalinowych. Przez najbliższe dwa lata na rynku pojawi się cała gama nowych modeli z tradycyjnymi silnikami, a pierwszym z nich jest A5.

Pewnie zastanawiacie się dlaczego A5 nie jest już zgrabnym coupe tylko tradycyjnym sedanem lub kombi. Otóż Audi wprowadza nowy porządek do nomenklatury nazw modelowych, według której numery nieparzyste będą nosić samochody spalinowe, a parzyste elektryczne. Nowe A5 jest więc następcą A4, a wkrótce możemy spodziewać się debiutu całkowicie elektrycznego “nowego” A4. Nadążacie?

Nowe Audi A5 jest następcą A4, dlatego debiutuje jako limuzyna oraz kombi Avant.

Tradycyjny rywal BMW serii 3 jest teraz 67 mm dłuższy i 13 mm szerszy niż poprzednik. Design nadwozia mocno poszedł w kierunku wyznaczonym przez koncept A6 e-tron, więc powierzchnie blach są bardziej muskularne, a powierzchnie przeszklone wyraźnie mniejsze. Z przodu pojawił się najnowszy wzór typowego dla Audi grilla single-frame, a z tyłu belka świetlna OLED z dynamicznymi efektami świetlnymi. Klasyczna limuzyna w tej generacji stała się liftbackiem, bo klapa bagażnika unosi się wraz z szybą dla lepszego dostępu do przestrzeni bagażowej.

A5 to pierwszy samochód Audi posadowiony na zupełnie nowej platformie Premium Platform Combustion (PPC), która obsługuje miękkie hybrydy i plug-iny (dołączą później) z napędem na przednie lub na cztery koła. Gamę otwiera dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii w połączeniu ze skrzynią DSG. Dalej mamy 204-konny motor benzynowy lub diesla o tej samej mocy, oba połączone z modułami mild hybrid i opcjonalnym napędem na cztery koła.

Audi S5 Avant 2024 tył
13

Równolegle z gamą A5 debiutuje usportowione S5 wycelowane w BMW M340i. Porzucono pomysł silnika wysokoprężnego w tym aucie na rzecz 3-litrowej benzynowej “V-szóstki”. Za sprawą modułu mild hybrid i turbiny o zmiennej geometrii silnik ten generuje aż 367 KM (7 KM mniej niż wspomniane BMW) przenoszone przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic umieszczoną w taki sposób, aby zredukować nieco obciążenie przedniej osi. Napęd quattro w S5 korzysta z dyferencjału z funkcją torque vectoring i specjalnego sprzęgła spinającego obie osie, aby zmaksymalizować potencjał drzemiący w podwoziu S5. Osiągi auta nie zostały jeszcze podane, ale śmiało można obstawiać czas przyspieszenia do 100 km/h sporo poniżej 5 s.

Reklama

Poznaliśmy także nowe Audi S5 wyposażone w benzynową jednostkę V6 o mocy 367 KM.

Według Audi nowy model przeszedł długotrwały i szczegółowy proces rozwojowy nakierowany na pracę zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego. Celem było wypracowanie precyzyjnego i neutralnego prowadzenia, a opcjonalne adaptacyjne amortyzatory A5 mają mieć większą rozpiętość między skrajnymi ustawieniami. Z listy opcji w A5 będzie można wybrać zawieszenie sportowe lub S ( to ostatnie standardowo w S5 i modelach S-line) z obniżonym o 20 mm prześwitem.

Audi S5 Avant 2024 wnętrze
13

Wnętrze nowego Audi A5 jest zdominowane przez liczne ekrany OLED rozciągające się na desce rozdzielczej - w tym opcjonalny ekran pasażera o przekątnej 10,9 cala. Za kierownicą znajduje się 11,9-calowy ekran systemu Virtual Cockpit, który sąsiaduje z 14,5-calowym ekranem dotykowym obsługującym większość funkcji auta. Zastosowano tutaj najnowszy system infotainment zgodny ze standardami Audi. Kokpit ma zdecydowanie bardziej nowoczesny kształt, a zastosowane tu tkaniny i materiały w połączeniu z adaptacyjnym oświetleniem tworzą atmosferę godną segmentu premium.

 Nowe Audi A5 i S5 będzie można zamawiać w polskich salonach jeszcze w lipcu. Nie wiemy jeszcze ile będą kosztować, ale najtańszy w gamie powinien być liftback, kombi z niewielką dopłatą. Na początku dostępna będzie wersja specjalna Edition One z bogatym wyposażeniem standardowym.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024
Haas F1Toyota współpraca
Formuła 1
Toyota wraca do Formuły 1 jako partner techniczny Haasa

Toyota i Haas zawiązały strategiczną współpracę dotyczącą samochodów wyścigowych, jak i drogowych.

11 października 2024
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
Roadster BMW Skytop wejdzie do krótkoseryjnej produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

11 października 2024
Alpine A390_β koncept prezentacja
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 ma jeździć niczym sportowe A110

Koncept A390_β to ostatnia zapowiedź przed premierą elektrycznego crossovera marki Alpine.

11 października 2024
Porsche Carrera GT i Michelin Pilot Sport Cup2
Porsche
Porsche Carrera GT może być lepsza i szybsza. Wystarczą nowe opony

Michelin opracował specjalne opony Pilot Sport Cup 2 dedykowane dla Porsche Carrera GT.

10 października 2024