Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.
Celem Audi jest przejść w pełni na EV do roku 2033, ale w tym okresie przejściowym firma nie rezygnuje jeszcze z napędów spalinowych. Przez najbliższe dwa lata na rynku pojawi się cała gama nowych modeli z tradycyjnymi silnikami, a pierwszym z nich jest A5.
Pewnie zastanawiacie się dlaczego A5 nie jest już zgrabnym coupe tylko tradycyjnym sedanem lub kombi. Otóż Audi wprowadza nowy porządek do nomenklatury nazw modelowych, według której numery nieparzyste będą nosić samochody spalinowe, a parzyste elektryczne. Nowe A5 jest więc następcą A4, a wkrótce możemy spodziewać się debiutu całkowicie elektrycznego “nowego” A4. Nadążacie?
Tradycyjny rywal BMW serii 3 jest teraz 67 mm dłuższy i 13 mm szerszy niż poprzednik. Design nadwozia mocno poszedł w kierunku wyznaczonym przez koncept A6 e-tron, więc powierzchnie blach są bardziej muskularne, a powierzchnie przeszklone wyraźnie mniejsze. Z przodu pojawił się najnowszy wzór typowego dla Audi grilla single-frame, a z tyłu belka świetlna OLED z dynamicznymi efektami świetlnymi. Klasyczna limuzyna w tej generacji stała się liftbackiem, bo klapa bagażnika unosi się wraz z szybą dla lepszego dostępu do przestrzeni bagażowej.
A5 to pierwszy samochód Audi posadowiony na zupełnie nowej platformie Premium Platform Combustion (PPC), która obsługuje miękkie hybrydy i plug-iny (dołączą później) z napędem na przednie lub na cztery koła. Gamę otwiera dwulitrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii w połączeniu ze skrzynią DSG. Dalej mamy 204-konny motor benzynowy lub diesla o tej samej mocy, oba połączone z modułami mild hybrid i opcjonalnym napędem na cztery koła.
Równolegle z gamą A5 debiutuje usportowione S5 wycelowane w BMW M340i. Porzucono pomysł silnika wysokoprężnego w tym aucie na rzecz 3-litrowej benzynowej “V-szóstki”. Za sprawą modułu mild hybrid i turbiny o zmiennej geometrii silnik ten generuje aż 367 KM (7 KM mniej niż wspomniane BMW) przenoszone przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic umieszczoną w taki sposób, aby zredukować nieco obciążenie przedniej osi. Napęd quattro w S5 korzysta z dyferencjału z funkcją torque vectoring i specjalnego sprzęgła spinającego obie osie, aby zmaksymalizować potencjał drzemiący w podwoziu S5. Osiągi auta nie zostały jeszcze podane, ale śmiało można obstawiać czas przyspieszenia do 100 km/h sporo poniżej 5 s.
Według Audi nowy model przeszedł długotrwały i szczegółowy proces rozwojowy nakierowany na pracę zawieszenia i progresywnego układu kierowniczego. Celem było wypracowanie precyzyjnego i neutralnego prowadzenia, a opcjonalne adaptacyjne amortyzatory A5 mają mieć większą rozpiętość między skrajnymi ustawieniami. Z listy opcji w A5 będzie można wybrać zawieszenie sportowe lub S ( to ostatnie standardowo w S5 i modelach S-line) z obniżonym o 20 mm prześwitem.
Wnętrze nowego Audi A5 jest zdominowane przez liczne ekrany OLED rozciągające się na desce rozdzielczej - w tym opcjonalny ekran pasażera o przekątnej 10,9 cala. Za kierownicą znajduje się 11,9-calowy ekran systemu Virtual Cockpit, który sąsiaduje z 14,5-calowym ekranem dotykowym obsługującym większość funkcji auta. Zastosowano tutaj najnowszy system infotainment zgodny ze standardami Audi. Kokpit ma zdecydowanie bardziej nowoczesny kształt, a zastosowane tu tkaniny i materiały w połączeniu z adaptacyjnym oświetleniem tworzą atmosferę godną segmentu premium.
Nowe Audi A5 i S5 będzie można zamawiać w polskich salonach jeszcze w lipcu. Nie wiemy jeszcze ile będą kosztować, ale najtańszy w gamie powinien być liftback, kombi z niewielką dopłatą. Na początku dostępna będzie wersja specjalna Edition One z bogatym wyposażeniem standardowym.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.
Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.
Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.
Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.
Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.
Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.
Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.
W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.
Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.
Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.
Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.