Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bugatti Chiron - ostatni przedstawiciel linii W16

Chiron to model kończący erę silników W16, ale jego niesamowite liczby to tylko ułamek tej historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 czerwca 2023
Bugatti Chiron podczas testów
16
Ocena Evo
Cena:
ok. 11 mln plus podatki
osiągi, przyjemność z jazdy, nienaganna jakość wykonania
cena

Jakiego właściwie użyć punktu odniesienia, do czego porównać Bugatti Chiron? Ten wóz rozwija 1500 KM i 1600 Nm. Przyspiesza do 200 km/h szybciej niż Focus ST osiąga “setkę”, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona (!) do 420 km/h.

Być może powiecie: Rimac Nevera - oficjalnie najszybciej przyspieszający samochód seryjny na świecie. Jak sami przekonaliśmy się konfrontując Rimaca z Bugatti Chiron Super Sport w Chorwacji, Bugatti nie jest już niekwestionowanym liderem prędkości, za to wciąż oferuje unikalny w skali całego rynku miks dynamiki i dzikiej mocy, nieporównywalny z niczym innym. A skoro silnik W16 z czterema turbinami zakończył swój żywot jeszcze zanim pojawił się następca Chirona, ten 1500-konny Juggernaut ma szansę jeszcze lepiej zapisać się w naszej pamięci. Jest tylko jeden sposób, aby to sprawdzić.

Bugatti Chiron pod wiaduktem
16

Silnik, przeniesienie napędu, czas 0-100

Nie dajcie sobie wmówić, że Chiron jest napędzany lekko podkręconą wersją silnika z Veyrona. Zgadza się, że jest to 8-litrowy motor W16 karmiony dodatkowo czterema turbinami, ale większość jego elementów wewnętrznych jest nowa. Same turbiny są znacznie większe niż w Veyronie, co normalnie oznaczałoby większą turbodziurę, ale inżynierowie Bugatti znaleźli na to remedium. Poniżej 3800 obrotów na minutę wszystkie spaliny są kierowane tylko do dwóch turbin, dopiero powyżej tego progu uruchamiają się dwie kolejne. Wał napędowy jest mocniejszy, choć waży tyle samo. Korbowody też są mocniejsze i jednocześnie lżejsze. Wszystko w tym silniku poddano skrupulatnej kontroli mającej na celu optymalizację pod kątem wytrzymałości i masy.

Bugatti Chiron widok z tyłu podczas jazdy
16

W rezultacie silnik generuje wspomniane 1500 KM przy 6700 obr./min. oraz 1600 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min. Wszystkie kluczowe parametry są znacznie poprawione w stosunku do najmocniejszego poprzednika - Veyrona Super Sport. Jak można się domyślić, w przełożeniu na osiągi daje to nie mieszczące się w głowie rezultaty. 100 km/h pojawia się na zegarach po niecałych 2,5 s, 200 km/h po 6,5 s, 300 km/h po 13,6 s, a 400 km/h pęka po mniej więcej 30 sekundach. Jeden z późniejszych modeli - Chiron Super Sport 300+ - przesuwa poprzeczkę jeszcze wyżej dobijając do prędkości ponad 300 mph (483 km/h), w czym pomaga zoptymalizowane pod kątem dużych prędkości nadwozie.

Szczegóły techniczne

O technologii jaka pracuje w Chironie można by napisać całą książkę. Nadwozie zbudowano z supercienkiego i superwytrzymałego splotu włókna węglowego z cienkim aluminiowym rdzeniem o strukturze plastra miodu pomiędzy warstwami. Karbonowe podwozie wykorzystuje tę samą technologię, aby osiągnąć absolutną lekkość i wytrzymałość. Sztywność skrętna wynosi 50 000 Nm na stopień, a sztywność zginania około 0,25 mm na tonę. Podobne wartości osiągają współczesne prototypy startujące w Le Mans.

Bugatti Chiron - wnętrze
16

Chiron posiada w pełni adaptacyjny układ jezdny, który optymalizuje tłumienie, wysokość prześwitu, aerodynamikę, układ kierowniczy i układ napędowy, aby zapewnić odpowiednią kompozycję stabilności, zwinności i szybkości reakcji w całym niespotykanym zakresie osiągów.

Michelin opracował specjalne opony zdolne do osiągania prędkości powyżej granicy 420 km/h. Do symulacji naprężeń wykorzystano platformę lotniczą. Węglowo-ceramiczne hamulce są o 20 mm większe (teraz 420 mm z przodu i 400 mm z tyłu) i o 2 mm grubsze niż w Veyronie. Hamowanie jest realizowane przez całkowicie nowe zaciski z kutego aluminium - ośmiotłoczkowe z przodu i sześciotłoczkowe z tyłu - i zbudowane w asymetrycznej konstrukcji, aby pomóc rozproszyć niesamowitą ilość energii generowanej podczas spowalniania 2-tonowego Chirona z dużych prędkości. Nowa konstrukcja osłony termicznej kieruje powietrze przez tarcze, aby dodatkowo wspomóc chłodzenie.

Bugatti Chiron - jak się prowadzi?

Do sedna sprawy. Veyron jeździł tak, jakby Bugatti pominęło ten niezwykle ważny aspekt, skupiając się na osiągnięciu tych niegdyś niesamowitych wyników mocy i osiągów oraz upewnieniu się, że jest niezawodny i bezpieczny.

Bugatti Chiron - podczas jazdy
16
Reklama

W przypadku Chirona jest zupełnie inaczej. Bugatti zdawało sobie sprawę, że trzeba te niesamowite liczby połączyć z odpowiednimi emocjami zza kierownicy. Układ kierowniczy z miejsca daje genialne wyczucie drogi. Jest mnóstwo przyczepności i trakcji - ten aspekt nie mógł zostać zaniedbany ze względu na ogromną moc i moment obrotowy - ale wreszcie wiesz jak daleko od limitu jesteś, co czyni jazdę Chironem czymś absolutnie wyjątkowym.

Masa Bugatti i charakterystyka jego napędu sprawiają, że nie jest to lekki torowy pocisk w stylu McLarena P1 czy LaFerrari, ale udało się pogodzić ogromną stabilność i swoistą zwinność. Układ kierownicy jest bardzo dobrze wyważony w reakcjach, więc Chironem da się niemal z miejsca instynktownie kierować. Jest w tym również dokładność, co ogromnie wpływa na pewność siebie za kierownicą. Ten samochód wydaje się o rozmiar mniejszy niż jest w rzeczywistości.

Na szczęście hamulce są więcej niż wystarczające do tego typu auta. Te zmyślne żebra chłodzące bez osłony tarczy działają wyśmienicie, co w połączeniu z hamulcem aerodynamicznym oznacza, że podczas hamowania z dużych prędkości pasy bezpieczeństwa wpijają się w ciało. Cała ta potęga zapewnia mnóstwo wyczucia i finezji przy niższych prędkościach. Podobnie przekładnia DSG jest bardzo płynna i działa praktycznie natychmiastowo. Przy automatycznej zmianie biegów zawsze jesteś na fali momentu obrotowego - trudno nie być, prawdę mówiąc - ale satysfakcjonujące jest również samodzielne posługiwanie się łopatkami.

Bugatti Chiron - kierownica
16

Dostępne są cztery tryby jazdy oraz dodatkowy tryb VMAX, do którego dostęp uzyskuje się za pomocą osobnego kluczyka wkładanego do stacyjki na progu drzwi po stronie kierowcy. Tryb ten przygotowuje samochód do jazdy z pełną prędkością 420 km/h, choć domyślnie wraca do ogranicznika na 380 km/h, jeśli choć raz obrócisz kierownicę o więcej niż kilka stopni.

Cena i konkurencja

Jeśli pytasz, prawdopodobnie nie kupisz sobie Chirona. Jeśli już musisz wiedzieć, w przeliczeniu cena podstawowa to około 11 milionów złotych plus podatki. Z 500 zaplanowanych egzemplarzy połowa jest już zaliczkowana. Wszystkie te wpłaty pochodzą od klientów, którzy nawet nie przejechali się samochodem. Około połowa chętnych posiada już w kolekcji Veyrona, reszta dopiero chce go nabyć. Co ciekawe, niektórzy klienci kupują od razu dwa egzemplarze - jeden do dostarczenia tak szybko jak to możliwe, a drugi w późniejszej fazie produkcji, aby dokładnie go spersonalizować. Ot, problemy pierwszego świata.

Bugatti Chiron - tył auta
16

Rywale? Nie ma ich wielu, ale rozrastający się rynek hipersamochodów hybrydowych i elektrycznych jest pewnym zagrożeniem, nawet dla Bugatti. W zestawieniu z Rimakiem Nevera Chiron wydaje się ciężki, trochę ospały i nie potrafi nadążyć za rakietowym przyspieszeniem chorwackiego auta, co wydaje się nie do pojęcia zanim faktycznie nie postawisz tych samochodów obok siebie. W towarzystwie Rimaca Bugatti jest przyjemnie staromodne i ujmujące, porusza się z odpowiednią dramaturgią i generuje dźwięki niepodobne do niczego.

Z drugiej strony mamy Aston Martina Valkyrie, czyli coś zupełnie z innej bajki. Jego biblijne osiągi na torze robią wrażenie, ale pozostaje pytanie czy na drogach publicznych ten samochód będzie równie przyjemny, szybki i przystępny jak Bugatti. Prawda jest taka, że niewiele aut na to stać.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024