Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Jedyny Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
21

Nieczęsto się zdarza, aby producent samochodów prezentował jednostkowy, w pełni homologowany egzemplarz wersji, która finalnie nie doczekała się produkcji seryjnej. Jednak nie mówimy o zwyczajnym producencie samochodów, tylko o Bugatti. Oto Chiron Profilèe, samochód, który został anulowany ze względu na wysoki popyt na odmianę Pur Sport, choć zanim zapadła ostateczna decyzja, Bugatti wyprodukowało jeden w pełni sprawny egzemplarz. Właśnie znalazł on nowego nabywcę - podczas aukcji RM Sotheby’s w Paryżu wylicytowano wyjątkowe Bugatti za 9 792 500 euro, czyli nieco ponad 46 mln złotych. To rekordowa suma w kategorii nowych samochodów.

Hendrik Malinowski, dyrektor zarządzający Bugatti Automobiles, powiedział: chcieliśmy zaoferować możliwość nabycia tego kawałka historii jak największej liczbie osób i byliśmy podekscytowani entuzjazmem globalnej społeczności motoryzacyjnej tym bardzo wyjątkowym samochodem. Oferenci wyraźnie docenili znaczenie i wartość Chirona Profilée, a intensywna rywalizacja i osiągnięta cena już zapisały ten model na kartach historii.

Bugatti Chiron Profilée w Paryżu
21

Bugatti Chiron Profilèe posiada taki sam układ napędowy jak Chiron Pur Sport

Za kabiną znajduje się 1500-konny silnik 8.0 W16 wyposażony w cztery turbosprężarki. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem dwusprzęgłowej skrzyni biegów dostarczanej przez Ricardo. Skrzynia różni się od tej ze zwykłego Bugatti Chirona krótszymi o 15% przełożeniami. Dzięki temu Profilèe potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 2,3 s - 0,2 s szybciej niż Chiron i 0,1 s szybciej niż jego odmiana SuperSport 300+. Do 200 km/h Profilèe dobija w 5,5 s, a jego prędkość została ograniczona do 380 km/h - to o 30 km/h więcej niż w Pur Sport, do czego zaraz dojdziemy.

200 km/h Bugatti Chiron Profilèe osiąga w 5,5 s

Podwozie także ma ustawienia podobne jak w Pur Sport - 65% sztywniejsze sprężyny z przodu i 33% z tyłu. Tylne koła stoją pod 50% większym negatywnym kątem niż w normalnym Chironie - to najbardziej istotna zmiana wśród niezliczonych poprawek geometrii zawieszenia tej odmiany Bugatti.

Bugatti Chiron Profilée - linia auta
21

Właściwie Bugatti Chiron Profilèe różni się od Pur Sporta jedynie stylistyką, na którą składa się szereg niestandardowych elementów nadających temu modelowi wyrafinowany, unikalny design. Najbardziej widoczna zmiana to zastąpienie wysokiego skrzydła wersji Pur Sport mniejszym spoilerem typu ducktail. Dzięki temu linia auta jest bardziej płynna.

Spoiler wieńczy ten sam zmodyfikowany zderzak i dyfuzor, który widzieliśmy w Pur Sport. Stworzono go z myślą o generowaniu efektu uziemienia poprzez wysysanie ogromnych ilości gorącego powietrza jakie wytwarza 8-litrowa jednostka napędowa. Stałe, niskoprofilowe tylne skrzydło nie generuje aż takiego docisku jak w Bugatti Chiron Pur Sport, dlatego można było podnieść limiter prędkości do 380 km/h.

Reklama
Bugatti Chiron Profilée widok z góy
21

Przedni zderzak, splitter i progi wersji Profilèe także pochodzą z Pur Sporta, tak samo jak nacinane przednie błotniki odprowadzające powietrze pod ciśnieniem z nadkoli. Dopasowano je do większego, zaokrąglonego grilla i dwóch powiększonych wlotów po bokach przedniego pasa.

Jedyny egzemplarz Bugatti Chiron Profilèe został pomalowany lakierem Argent Atlantique

Jedyny powstały egzemplarz Bugatti Chiron Profilèe pomalowano dedykowanym lakierem Argent Atlantique, do którego dobrano ciemnoniebieskie wykończenia elementów karbonowych i dolnych sekcji nadwozia. Specjalnie do tego auta stworzono też magnezowe felgi w unikalnym wzorze i kolorze pasującym do reszty wystroju.

Bugatti Chiron Profilée - wnętrze
21

Minimalistyczna kabina Chirona wyróżnia się czystą jakością wykonania, a nie kolejnymi ekranami LCD. Po raz pierwszy w Bugatti zastosowano misternie tkaną skórę na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej, której wzór kontrastuje z gładką skórą w innych częściach kabiny. Niewiele samochodów może się równać pod względem wykonania z Bugatti, między innymi dlatego każdy wyrób tej marki wart jest swojej wilomilionowej ceny.

A propos ceny, Bugatti Chiron Profilèe zostanie zlicytowany przez dom aukcyjny RM Sotheby’s 1 lutego 2023 roku. Część z wylicytowanej kwoty zostanie przeznaczona na cele charytatywne, a nie będą to małe pieniądze. Szacuje się, że jako one-off ten model uzyska wyraźnie wyższą cenę niż Bugatti Chiron Pur Sport, którego każdy egzemplarz kosztował minimum 16 milionów złotych bez podatków. Czas przeszły jest tu odpowiedni - wszystkie sloty produkcyjne Pur Sporta zostały już zarezerwowane, a wielkość produkcji Chirona ma się zamknąć w 500 egzemplarzach.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025