Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Jedyny Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
21

Nieczęsto się zdarza, aby producent samochodów prezentował jednostkowy, w pełni homologowany egzemplarz wersji, która finalnie nie doczekała się produkcji seryjnej. Jednak nie mówimy o zwyczajnym producencie samochodów, tylko o Bugatti. Oto Chiron Profilèe, samochód, który został anulowany ze względu na wysoki popyt na odmianę Pur Sport, choć zanim zapadła ostateczna decyzja, Bugatti wyprodukowało jeden w pełni sprawny egzemplarz. Właśnie znalazł on nowego nabywcę - podczas aukcji RM Sotheby’s w Paryżu wylicytowano wyjątkowe Bugatti za 9 792 500 euro, czyli nieco ponad 46 mln złotych. To rekordowa suma w kategorii nowych samochodów.

Hendrik Malinowski, dyrektor zarządzający Bugatti Automobiles, powiedział: chcieliśmy zaoferować możliwość nabycia tego kawałka historii jak największej liczbie osób i byliśmy podekscytowani entuzjazmem globalnej społeczności motoryzacyjnej tym bardzo wyjątkowym samochodem. Oferenci wyraźnie docenili znaczenie i wartość Chirona Profilée, a intensywna rywalizacja i osiągnięta cena już zapisały ten model na kartach historii.

Bugatti Chiron Profilée w Paryżu
21

Bugatti Chiron Profilèe posiada taki sam układ napędowy jak Chiron Pur Sport

Reklama

Za kabiną znajduje się 1500-konny silnik 8.0 W16 wyposażony w cztery turbosprężarki. Przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem dwusprzęgłowej skrzyni biegów dostarczanej przez Ricardo. Skrzynia różni się od tej ze zwykłego Bugatti Chirona krótszymi o 15% przełożeniami. Dzięki temu Profilèe potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 2,3 s - 0,2 s szybciej niż Chiron i 0,1 s szybciej niż jego odmiana SuperSport 300+. Do 200 km/h Profilèe dobija w 5,5 s, a jego prędkość została ograniczona do 380 km/h - to o 30 km/h więcej niż w Pur Sport, do czego zaraz dojdziemy.

200 km/h Bugatti Chiron Profilèe osiąga w 5,5 s

Podwozie także ma ustawienia podobne jak w Pur Sport - 65% sztywniejsze sprężyny z przodu i 33% z tyłu. Tylne koła stoją pod 50% większym negatywnym kątem niż w normalnym Chironie - to najbardziej istotna zmiana wśród niezliczonych poprawek geometrii zawieszenia tej odmiany Bugatti.

Bugatti Chiron Profilée - linia auta
21

Właściwie Bugatti Chiron Profilèe różni się od Pur Sporta jedynie stylistyką, na którą składa się szereg niestandardowych elementów nadających temu modelowi wyrafinowany, unikalny design. Najbardziej widoczna zmiana to zastąpienie wysokiego skrzydła wersji Pur Sport mniejszym spoilerem typu ducktail. Dzięki temu linia auta jest bardziej płynna.

Spoiler wieńczy ten sam zmodyfikowany zderzak i dyfuzor, który widzieliśmy w Pur Sport. Stworzono go z myślą o generowaniu efektu uziemienia poprzez wysysanie ogromnych ilości gorącego powietrza jakie wytwarza 8-litrowa jednostka napędowa. Stałe, niskoprofilowe tylne skrzydło nie generuje aż takiego docisku jak w Bugatti Chiron Pur Sport, dlatego można było podnieść limiter prędkości do 380 km/h.

Reklama
Bugatti Chiron Profilée widok z góy
21

Przedni zderzak, splitter i progi wersji Profilèe także pochodzą z Pur Sporta, tak samo jak nacinane przednie błotniki odprowadzające powietrze pod ciśnieniem z nadkoli. Dopasowano je do większego, zaokrąglonego grilla i dwóch powiększonych wlotów po bokach przedniego pasa.

Jedyny egzemplarz Bugatti Chiron Profilèe został pomalowany lakierem Argent Atlantique

Jedyny powstały egzemplarz Bugatti Chiron Profilèe pomalowano dedykowanym lakierem Argent Atlantique, do którego dobrano ciemnoniebieskie wykończenia elementów karbonowych i dolnych sekcji nadwozia. Specjalnie do tego auta stworzono też magnezowe felgi w unikalnym wzorze i kolorze pasującym do reszty wystroju.

Bugatti Chiron Profilée - wnętrze
21

Minimalistyczna kabina Chirona wyróżnia się czystą jakością wykonania, a nie kolejnymi ekranami LCD. Po raz pierwszy w Bugatti zastosowano misternie tkaną skórę na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej, której wzór kontrastuje z gładką skórą w innych częściach kabiny. Niewiele samochodów może się równać pod względem wykonania z Bugatti, między innymi dlatego każdy wyrób tej marki wart jest swojej wilomilionowej ceny.

A propos ceny, Bugatti Chiron Profilèe zostanie zlicytowany przez dom aukcyjny RM Sotheby’s 1 lutego 2023 roku. Część z wylicytowanej kwoty zostanie przeznaczona na cele charytatywne, a nie będą to małe pieniądze. Szacuje się, że jako one-off ten model uzyska wyraźnie wyższą cenę niż Bugatti Chiron Pur Sport, którego każdy egzemplarz kosztował minimum 16 milionów złotych bez podatków. Czas przeszły jest tu odpowiedni - wszystkie sloty produkcyjne Pur Sporta zostały już zarezerwowane, a wielkość produkcji Chirona ma się zamknąć w 500 egzemplarzach.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025