Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bugatti Mistral - ostatnie Bugatti z silnikiem W16

Pod wodzą Mate Rimaca Bugatti idzie w elektryczność, ale jest jeszcze czas na nowego Mistrala z W16.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 sierpnia 2022
Nowe Bugatti Mistral z W16
20

Mało które auto tak pobudza wiarę w inżynierię jak kultowe Bugatti Veyron. Marka ta została wskrzeszona z popiołów przez nieżyjącego już prezesa VW Ferdinanda Piëcha, a jej zadaniem od samego początku było przekraczanie kolejnych granic. Veyron to chyba najbardziej ambitne dzieło Volkswagena od pół wieku, a sercem wokół którego powstało auto był układ napędowy W16 quad-turbo. Niemal 18 lat później czas na ostatni rozdział tej historii, bo ta niesamowita jednostka będzie zasilać nowe Bugatti Mistral, a potem trafi do muzeum.

Nowe Bugatti Mistral roadster
20

Podobnie jak wszystkie poprzednie modele specjalne Bugatti bazą dla Mistrala jest podstawowa struktura modelu wiodącego, w tym przypadku Chirona. Nowością jest otwarte nadwozie, które w modelach drugiej generacji do tej pory nie występowało. Połączono je z najmocniejszą wersją silnika W16 o mocy 1600 KM, taką samą jak w Chironie Super Sport 300+.

Bugatti Mistral: moc maksymalna 1600 KM osiągana jest przy 7000 obrotach na minutę.

Liczby stojące za Mistralem jak zawsze w przypadku tej marki są odpowiednio imponujące. Moc maksymalna 1600 KM osiągana jest przy 7000 obrotach na minutę. Moment obrotowy 1600 Nm osiągany jest w przedziale 2250-7000 obrotów, a skala obrotomierza kończy się zaledwie o 100 obrotów dalej - to i tak 300 wyżej niż w Chironie. Aby poradzić sobie ze zwiększonymi obciążeniami w związku z rozszerzeniem skali dostępnych obrotów silnik musiał zostać gruntownie zrewidowany. Wzmocnienia dotyczyły elementów skrzyni korbowej jak i osprzętu, a wśród nowych podzespołów możemy wymienić np. napęd rozrządu i większe, lżejsze turbosprężarki.

Bugatti Mistral roadster z silnikiem W16
20

Bugatti nie pochwaliło się osiągami auta, ale możliwości tego napędu są ogromne. Dość powiedzieć, że dokładnie ten sam silnik rozpędził Chirona SS do ponad 490 km/h podczas próby prędkości maksymalnej w 2019 roku. Liczba ta nie jest możliwa do powtórzenia w przypadku Mistrala, ale to pokazuje jaki w nim drzemie potencjał. Z pewnością będziemy tęsknić za W16 nawet jeśli następnym krokiem są elektryczne potwory o mocy 2000 KM.

W celu stworzenia rasowego roadstera Bugatti musiało gruntownie przerobić standardowy monokok Chirona, dzięki czemu sylwetka nowego modelu jest bardziej zaokrąglona i wyróżnia się na tle pozostałych Bugatti. W detalach widać inspirację słynnym La Voiture Noire - unikalnym modelem stworzonym na zamówienie bardzo zamożnego klienta. Nie jest to jednak kalka tamtego auta, bo estetyka w Mistralu jest zdecydowanie uboższa w ornamenty. W proporcjach nadwozia widać parę istotnych różnic względem pozostałych współczesnych Bugatti. Oczywiście główną rolę gra tu brak dachu, ale też zmieniony kształt przedniej szyby niemal pozbawionej ramy oraz inaczej wyprofilowane szyby boczne.

Bugatti Mistral roadster - wnętrze auta
20

To nie pierwszy raz, kiedy szkło przypominające wizjer kasku pojawia się w Bugatti, ale bez dachu jego profilowanie jest jeszcze bardziej efektowne. Sama karoseria zachowuje równowagę pomiędzy zaokrąglonymi formami, do których przywykliśmy, a bardziej ostrymi krawędziami, które mogą być zapowiedzią przyszłych projektów Bugatti. Podkowiasta linia typowego dla marki grilla odbija swój kształt w wielu elementach samochodu i podobnie jak w La Voiture Noire auto posiada pionowy układ świateł przednich, które rozciągają się na przednich nadkolach. Same reflektory LED są tu węższe, mniej dizajnerskie i bardziej powściągliwe.

Reklama

Silnik W16 oddycha poprzez dwa potężne wloty powietrza usytuowane tuż za linią słupka B, których łącznikiem jest gródź zawierająca pionową szybę i trzecie światło stop. Tył auta to już typowe dla Bugatti rozwiązanie z jak największą powierzchnią otwartą, aby ogromne ilości ciepła emitowane przez silnik mogły szybko opuścić pojazd. Tylne światła złożone w “X” to nowość w produkcyjnym modelu Bugatti, ale były już obecne w koncepcyjnym Bolide. Analogicznie jak w normalnym Chironie w tylnej krawędzi auta schowano aktywnie działający spoiler, ale rozbudowana aerodynamika nie jest motywem dominującym w wyglądzie Mistrala.

Potężne wloty dostarczają powietrza do silnika
20

Wnętrze to wariacja na temat Chirona, w którym zredukowano liczbę gadżetów, a zamiast tego postawiono na czystą jakość i personalizację. Jeśli potrzebny był dowód na to, że ostateczny luksus definiowany jest przez prostotę, a nie przez zaporę cyfrowych wyświetlaczy, to jest właśnie dowód. Projekt ten robi oszałamiające wrażenie teraz i zapewne nadal będzie robił w perspektywie dłuższego czasu.

Bugatti Mistral roadster - linia auta
20

Powstanie 99 sztuk Bugatti Mistral, każdy w cenie co najmniej 23,75 mln złotych przed nałożeniem podatków. Dostawy rozpoczną się dopiero w 2024 roku. Cena wydaje się ogromna, ale pamiętajmy, że to ostatnia okazja aby kupić legendarne W16, które jest twarzą całego projektu pod tytułem “nowożytne Bugatti”, więc chętnych nie zabraknie.

Kolejne kroki Bugatti podejmie już pod kierownictwem Mate Rimaca - przedsiębiorcy i wizjonera, który przekształcił swój początkujący startup EV w prawdziwą potęgę. Niezależnie od tego, czy Bugatti powstało w latach 90-tych, czy też zostało dokapitalizowane przez VW, na jego czele zawsze stał wizjoner i nie inaczej będzie tym razem.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025
Cupra Raval spyshot
Cupra / Raval
Nadchodzi Cupra Raval - mały, przystępny elektryk z Hiszpanii

Jako odpowiedź na R5, a w mocniejszych wersjach na Alpine A290, Cupra Raval ma sporo do wygrania.

3 lutego 2025
Ford GT LMDh Le Mans
WEC
W 2027 roku Ford ponownie zmierzy się z Ferrari w Le Mans

Stawka wyścigu Le Mans coraz bardziej się zacieśnia. W 2027 do topowej klasy LMDh dołączy Ford.

31 stycznia 2025
Jannarelly Ælla-60 design
Jannarelly
Jannarelly życzy sobie 3,65 mln zł za przebudowane Ferrari 360

Designer Anthony Jannarelly stworzył modne retro-coupe na bazie Ferrari 360 i nazwał je Ælla-60.

31 stycznia 2025
Polestar Arctic Circle seria
Polestar
Polestar rozszerza gamę projektów specjalnych Arctic Circle

Polestar 4 dołącza do “dwójki” i “trójki” w unikalnej, inspirowanej rajdami kolekcji Arctic Circle.

31 stycznia 2025
Morgan flagowiec teaser
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six odszedł, ale… będzie nowy sześciocylindrowy flagowiec

Morgan podzielił się informacjami na temat nowego modelu flagowego z sześciocylindrowym silnikiem.

30 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS Touring - 300 km/h w rodzinnym stylu

Jedno z najlepszych szybkich kombi - BMW M3 Touring - właśnie dostało ostrzejszą wersję CS.

30 stycznia 2025