Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bugatti Mistral - ostatnie Bugatti z silnikiem W16

Pod wodzą Mate Rimaca Bugatti idzie w elektryczność, ale jest jeszcze czas na nowego Mistrala z W16.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 sierpnia 2022
Nowe Bugatti Mistral z W16
20

Mało które auto tak pobudza wiarę w inżynierię jak kultowe Bugatti Veyron. Marka ta została wskrzeszona z popiołów przez nieżyjącego już prezesa VW Ferdinanda Piëcha, a jej zadaniem od samego początku było przekraczanie kolejnych granic. Veyron to chyba najbardziej ambitne dzieło Volkswagena od pół wieku, a sercem wokół którego powstało auto był układ napędowy W16 quad-turbo. Niemal 18 lat później czas na ostatni rozdział tej historii, bo ta niesamowita jednostka będzie zasilać nowe Bugatti Mistral, a potem trafi do muzeum.

Nowe Bugatti Mistral roadster
20

Podobnie jak wszystkie poprzednie modele specjalne Bugatti bazą dla Mistrala jest podstawowa struktura modelu wiodącego, w tym przypadku Chirona. Nowością jest otwarte nadwozie, które w modelach drugiej generacji do tej pory nie występowało. Połączono je z najmocniejszą wersją silnika W16 o mocy 1600 KM, taką samą jak w Chironie Super Sport 300+.

Bugatti Mistral: moc maksymalna 1600 KM osiągana jest przy 7000 obrotach na minutę.

Liczby stojące za Mistralem jak zawsze w przypadku tej marki są odpowiednio imponujące. Moc maksymalna 1600 KM osiągana jest przy 7000 obrotach na minutę. Moment obrotowy 1600 Nm osiągany jest w przedziale 2250-7000 obrotów, a skala obrotomierza kończy się zaledwie o 100 obrotów dalej - to i tak 300 wyżej niż w Chironie. Aby poradzić sobie ze zwiększonymi obciążeniami w związku z rozszerzeniem skali dostępnych obrotów silnik musiał zostać gruntownie zrewidowany. Wzmocnienia dotyczyły elementów skrzyni korbowej jak i osprzętu, a wśród nowych podzespołów możemy wymienić np. napęd rozrządu i większe, lżejsze turbosprężarki.

Bugatti Mistral roadster z silnikiem W16
20

Bugatti nie pochwaliło się osiągami auta, ale możliwości tego napędu są ogromne. Dość powiedzieć, że dokładnie ten sam silnik rozpędził Chirona SS do ponad 490 km/h podczas próby prędkości maksymalnej w 2019 roku. Liczba ta nie jest możliwa do powtórzenia w przypadku Mistrala, ale to pokazuje jaki w nim drzemie potencjał. Z pewnością będziemy tęsknić za W16 nawet jeśli następnym krokiem są elektryczne potwory o mocy 2000 KM.

W celu stworzenia rasowego roadstera Bugatti musiało gruntownie przerobić standardowy monokok Chirona, dzięki czemu sylwetka nowego modelu jest bardziej zaokrąglona i wyróżnia się na tle pozostałych Bugatti. W detalach widać inspirację słynnym La Voiture Noire - unikalnym modelem stworzonym na zamówienie bardzo zamożnego klienta. Nie jest to jednak kalka tamtego auta, bo estetyka w Mistralu jest zdecydowanie uboższa w ornamenty. W proporcjach nadwozia widać parę istotnych różnic względem pozostałych współczesnych Bugatti. Oczywiście główną rolę gra tu brak dachu, ale też zmieniony kształt przedniej szyby niemal pozbawionej ramy oraz inaczej wyprofilowane szyby boczne.

Bugatti Mistral roadster - wnętrze auta
20

To nie pierwszy raz, kiedy szkło przypominające wizjer kasku pojawia się w Bugatti, ale bez dachu jego profilowanie jest jeszcze bardziej efektowne. Sama karoseria zachowuje równowagę pomiędzy zaokrąglonymi formami, do których przywykliśmy, a bardziej ostrymi krawędziami, które mogą być zapowiedzią przyszłych projektów Bugatti. Podkowiasta linia typowego dla marki grilla odbija swój kształt w wielu elementach samochodu i podobnie jak w La Voiture Noire auto posiada pionowy układ świateł przednich, które rozciągają się na przednich nadkolach. Same reflektory LED są tu węższe, mniej dizajnerskie i bardziej powściągliwe.

Reklama

Silnik W16 oddycha poprzez dwa potężne wloty powietrza usytuowane tuż za linią słupka B, których łącznikiem jest gródź zawierająca pionową szybę i trzecie światło stop. Tył auta to już typowe dla Bugatti rozwiązanie z jak największą powierzchnią otwartą, aby ogromne ilości ciepła emitowane przez silnik mogły szybko opuścić pojazd. Tylne światła złożone w “X” to nowość w produkcyjnym modelu Bugatti, ale były już obecne w koncepcyjnym Bolide. Analogicznie jak w normalnym Chironie w tylnej krawędzi auta schowano aktywnie działający spoiler, ale rozbudowana aerodynamika nie jest motywem dominującym w wyglądzie Mistrala.

Potężne wloty dostarczają powietrza do silnika
20

Wnętrze to wariacja na temat Chirona, w którym zredukowano liczbę gadżetów, a zamiast tego postawiono na czystą jakość i personalizację. Jeśli potrzebny był dowód na to, że ostateczny luksus definiowany jest przez prostotę, a nie przez zaporę cyfrowych wyświetlaczy, to jest właśnie dowód. Projekt ten robi oszałamiające wrażenie teraz i zapewne nadal będzie robił w perspektywie dłuższego czasu.

Bugatti Mistral roadster - linia auta
20

Powstanie 99 sztuk Bugatti Mistral, każdy w cenie co najmniej 23,75 mln złotych przed nałożeniem podatków. Dostawy rozpoczną się dopiero w 2024 roku. Cena wydaje się ogromna, ale pamiętajmy, że to ostatnia okazja aby kupić legendarne W16, które jest twarzą całego projektu pod tytułem “nowożytne Bugatti”, więc chętnych nie zabraknie.

Kolejne kroki Bugatti podejmie już pod kierownictwem Mate Rimaca - przedsiębiorcy i wizjonera, który przekształcił swój początkujący startup EV w prawdziwą potęgę. Niezależnie od tego, czy Bugatti powstało w latach 90-tych, czy też zostało dokapitalizowane przez VW, na jego czele zawsze stał wizjoner i nie inaczej będzie tym razem.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Bugatti V16 zapowiedź
Bugatti
Następca Bugatti Chirona będzie hybrydą z niesamowicie brzmiącym V16

Dokładnie 8 lat po premierze Chirona Bugatti ujawnia pierwsze fakty na temat jego następcy.

1 marca 2024
2024 Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati / GranCabrio
Maserati wprowadza GranCabrio Trofeo - na celowniku Roma Spider

Z nowymi GT: GranTurismo i GranCabrio Maserati może na poważnie rywalizować z Bentleyem i Ferrari.

29 lutego 2024
Jensen Interceptor FF "MK5" restomod
restomod
Jensen Interceptor powraca jako hybrydowe “MK5” o mocy 780 KM

Po 60 latach od debiutu możesz kupić nową wersję Jensena Interceptora z silnikiem V8 i hybrydą.

29 lutego 2024
2024 Jaguar F-Pace SVR
Jaguar / F-Pace
Jaguar F-Pace SVR - bezkonkurencyjny SUV. Czy ma w ogóle sens?

Skoro coś jest bezkonkurencyjne, to z reguły klasyfikujemy go jako najlepszego. Jaguar jest przykładem innego rodzaju bezkonkurencyjności.

28 lutego 2024
2024 Cupra Leon Sportstourer 4Drive
Cupra / Leon
Cupra Leon Sportstourer 4Drive - skuteczna nowoczesność w klasycznym opakowaniu

Cupra okazała się przebojem koncernu VW, w przeciwieństwie do… Seata. O co tutaj chodzi?

28 lutego 2024
2024 Renault Clio E-Tech hatchback
Renault / Clio
Renault Clio - odświeżony szlagier, już z hybrydą

Clio to niewątpliwie motor napędowy francuskiej marki. Czy hybrydowa odmiana zdobędzie zaufanie klientów?

28 lutego 2024
2024 Audi S8 test
Audi / S8
Audi S8 - i teraz mogą zazdrościć

Audi kilka lat temu odstawało w gonitwie za wielkością ekranów i jaskrawością podświetlanych grilów. Dziś czerpie z tego korzyści.

28 lutego 2024
Corvette C8 Hennessey H700 pakiet
Chevrolet / Corvette C8
Corvette C8 Convertible H700 - kolejny as w talii Hennesseya

Hennessey H700 to Corvette po solidnej kuracji wzmacniającej w warsztacie teksańskiego tunera.

27 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT4 - niższa masa, gładkie opony i lepsze aero

Aston Martin pokazał bazującą na najnowszym Vantage wersję wyścigową kategorii GT4.

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
McLaren / Artura
McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

27 lutego 2024