Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Otrzymaliśmy pierwsze zdjęcia wnętrza Bugatti Bolide

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 listopada 2023
Bugatti Bolide wnętrze
52

Zaprezentowany w 2020 roku jako futurystyczna wizja, Bugatti Bolide przez kilka lat ewoluował w najbardziej ambitny projekt od czasów pierwszego Veyrona. W 2021 roku ogłoszono, że trafi on do ściśle limitowanej produkcji jako typowo torowy potwór wyposażony w spalinowe W16. Obecnie trwa 3-letni program rozwojowy, którego koniec wyznaczono na rok 2024. Bolide zapowiada się naprawdę imponująco - szesnaście cylindrów i cztery turbiny będą napędzać wóz dużo lżejszy i bardziej wyczynowy niż wszystko co do tej pory wyjeżdżało z manufaktury w Molsheim. Każdy z 40 egzemplarzy Bolide będzie kosztował około 4 miliony euro. Teraz po raz pierwszy możemy zajrzeć do wnętrza nowego hipersamochodu Bugatti.

Kabina Bolide wypełniona wszechobecnym motywem litery “X” jest inspirowana samochodami wyścigowymi najwyższej klasy. Bugatti tak stworzyło nowy monokok Bolide, aby zaoferować pół-leżącą pozycję za kierownicą z wysoko umieszczonymi stopami. Zdejmowana kierownica w stylu wyścigowym została starannie dopracowana pod kątem ergonomii, aby zapewnić szybki i łatwy dostęp do ośmiu przycisków. Ani jeden element wnętrza nie pochodzi z Chirona, a nawet więcej - system klimatyzacji został stworzony specjalnie dla Bolide w celu zmniejszenia masy.

W trosce o jak najmniejszą masę i jej korzystny rozkład fotele Bugatti Bolide stanowią część monokoku, a reguluje się pozycję pedałów i kierownicy - to pierwsze Bugatti z takim rozwiązaniem. Wcześniej widzieliśmy już podobne fotele w hipersamochodach innych marek np. Ford GT czy Ferrari SP3 Daytona. Podobnie jak w niektórych samochodach wyścigowych, część pokrycia fotela jest zintegrowana z drzwiami, aby uzyskać jak najlepszy układ kabiny i ułatwić wsiadanie.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Bugatti Bolide osiągnie stosunek mocy do masy 1103 KM / 1 tonę.

Podczas ostatnich etapów testów Bolide został poddany ocenie aerodynamicznej w warunkach rzeczywistych, gdzie oceniano jak zachowuje się z ekstremalnym przednim splitterem, tylnym dyfuzorem i regulowanym tylnym skrzydłem. Większość z tych komponentów została ukształtowana w symulacjach, więc dopiero teraz Bugatti ma pewność, że ich nowy hipersamochód sprawdzi się na torze i będzie przewidywalny dla kierowców o różnym poziomie umiejętności. Wszystko wskazuje na to, że samochód będzie oferował niespotykane w autach drogowych przeciążenia. Wstępne testy wykazały, że na zakrętach Bolide jest w stanie osiągnąć 2,5 G przyspieszenia bocznego.

Reklama
Bugatti Bolide on track
52

To niesamowite, ale Bugatti chce zbliżyć się do absurdalnych liczb jakie przytoczono podczas prezentacji Bolide w 2020 roku. Masa własna ma nie przekroczyć 1450 kg - 200 kg więcej niż w pierwotnie zakładano - nawet pomimo ogromnej masy umieszczonego pośrodku silnika. Sam napęd musi być przystosowany do spalania paliwa RON 98, a nie 110-oktanowego jak w koncepcie, więc będzie rozwijał “skromne” 1600 KM zamiast 1850 KM. Moment obrotowy wyniesie 1600 Nm. Jeśli faktycznie Bugatti osiągnie takie parametry, stosunek mocy do masy będzie wynosił 1103 KM na tonę.

Tak niska masa jest możliwa tylko dzięki przełomowym technologiom jak druk 3Dbiomimikra. Dobrym przykładem ich zastosowania są elementy montażowe elementów aerodynamicznych, których opatentowana konstrukcja jest podobna do kości. Elementy wydrukowane z tytanu mają cienkie ścianki zewnętrzne i skomplikowaną, pustą strukturę wewnątrz, co jest możliwe tylko przy wykorzystaniu technik addytywnej produkcji jaką jest druk 3D. Podobnie skonstruowane drążki zawieszenia są w stanie przenieść siłę do 3,5 tony mimo że same ważą tylko 100 gram. Tego typu drobnych rzeczy jest w Bolide bardzo dużo, chociażby malutkie turbowentylatory chłodzące przednie kompozytowe tarcze hamulcowe lub pojedyncze elementy struktury nośnej aerodynamiki.

Bugatti Bolide on track prezentacja
52

Bolide, którego wcześniej widziano podczas testów na torze Paul Ricard we Francji, jedynie w niewielkim stopniu przypomina swoje drogowe rodzeństwo, a jego proporcje znacząco różnią się od Chirona. Co prawda pojawił się charakterystyczny dla Bugatti grill w kształcie podkowy, ale reszta nadwozia to całkowita nowość zaprojektowana z myślą o zmniejszeniu masy, poprawie aerodynamiki i chłodzenia. Z wysokością od ziemi wynoszącą zaledwie 995 mm, producent twierdzi, że projekt Bolide przypomina słynny samolot Bell X-1 pilotowany przez kapitana Charlesa 'Chucka' Yeagera, który jako pierwszy przełamał barierę dźwięku.

Bolide to nietypowy projekt jak na współczesne Bugatti - firma nigdy nie stawiała tak mocno na lekkość i szybkość na torze.

Z tyłu uwagę przykuwa ogromne skrzydło połączone z pokrywą silnika pionową płetwą poprawiającą stabilność przy wysokich prędkościach. Od razu widać także ogromny dyfuzor, światła LED i 400-milimetrowe slicki Michelin w specyfikacji jak dla bolidów LMDh. Dla porównania, Chiron jest wyposażony w tylne opony o szerokości 355 mm.

Reklama
Bugatti Bolide on track detale
52

Sercem samochodu jest 8-litrowy silnik W16 z czterema turbinami generujący 1600 KM i 1600 Nm przenoszone na te ogromne opony. W przeciwieństwie do Chirona w Bolide wszystkie cztery turbiny mają pracować symultanicznie w trybie ciągłym, a przy tym silnik będzie się wyżej kręcił. Lżejszy i mocniejszy koncept miał rzekomo osiągać 100 km/h w 2,17 s i przekraczać 500 km/h, ale w aucie drogowym parametry te będą na pewno nieosiągalne. Ponadto koncept był w stanie przyspieszyć od 0 do 400 km/h i wyhamować do zera w 24,64 s, o 6,84 s szybciej niż oficjalnie najszybszy w tym momencie Koenigsegg Regera.

Aby jednostka napędowa wytrzymywała trudy sesji na torze, Bugatti zoptymalizowało magistralę olejową i chłodzenie silnika. Zmodernizowano także turbosprężarki, aby były bardziej wydajne przy wyższych obrotach. Trzy chłodnice doładowania pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę pracy silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.

Bugatti wyprodukuje 40 egzemplarzy Bolide - każdy z nich kosztuje ponad 4 mln euro.

Najbardziej niesamowitym parametrem Bolide jest z pewnością masa na poziomie 1450 kg. Nie jest to łatwe osiągnięcie, gdyż sam zespół napędowy waży około 500 kg. Aby maksymalnie obniżyć masę, Bugatti zrezygnowało z chłodzenia typu woda-powietrze na rzecz chłodzenia typu powietrze-powietrze, wykorzystało tytanowe komponenty drukowane w 3D, a także wał napędowy z włókna węglowego, kute magnezowe koła i kabinę pozbawioną jakichkolwiek luksusów.

Bugatti Bolide on track 2023
52

Zawieszenie wyścigowe typu pushrod z horyzontalnie umieszczonymi amortyzatorami da się obserwować przez otwory w przedniej masce. Aerodynamika także była jednym z priorytetów Bugatti, dlatego przy 320 km/h nadwozie Bolide wytwarza aż 1800 kg docisku na tylnej osi (na przedniej 800 kg). Wlot na dachu wykonano z materiału umożliwiającego zmianę jego kształtu, co Bugatti nazywa “powłoką morficzną”. Podczas jazdy z wysoką prędkością na powierzchni elementu pojawiają się wyżłobienia redukujące opór aerodynamiczny o 10%. Te wszystkie triki sprawiają, że Bolide w zakręcie potrafi wygenerować przeciążenie boczne 2.8 G.

Obecnie projekt Bolide wchodzi w ostatnią fazę 3-letniego procesu rozwoju. Pierwsze z 40 zaplanowanych na sprzedaż egzemplarzy wyjadą z fabryki w Molsheim w 2024 roku. Wstępna cena auta wynosi 4 miliony euro.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Porsche Carrera GT salzburg design
Porsche / Carrera GT
Porsche Carrera GT Salzburg Design - ukłon dla legendy

Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.

21 grudnia 2025
Rimac Nevera R Founder's Edition prezentacja
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R Founder’s Edition - dla dziesięciu wybrańców

Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.

21 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025