Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Otrzymaliśmy pierwsze zdjęcia wnętrza Bugatti Bolide

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 listopada 2023
Bugatti Bolide wnętrze
52

Zaprezentowany w 2020 roku jako futurystyczna wizja, Bugatti Bolide przez kilka lat ewoluował w najbardziej ambitny projekt od czasów pierwszego Veyrona. W 2021 roku ogłoszono, że trafi on do ściśle limitowanej produkcji jako typowo torowy potwór wyposażony w spalinowe W16. Obecnie trwa 3-letni program rozwojowy, którego koniec wyznaczono na rok 2024. Bolide zapowiada się naprawdę imponująco - szesnaście cylindrów i cztery turbiny będą napędzać wóz dużo lżejszy i bardziej wyczynowy niż wszystko co do tej pory wyjeżdżało z manufaktury w Molsheim. Każdy z 40 egzemplarzy Bolide będzie kosztował około 4 miliony euro. Teraz po raz pierwszy możemy zajrzeć do wnętrza nowego hipersamochodu Bugatti.

Kabina Bolide wypełniona wszechobecnym motywem litery “X” jest inspirowana samochodami wyścigowymi najwyższej klasy. Bugatti tak stworzyło nowy monokok Bolide, aby zaoferować pół-leżącą pozycję za kierownicą z wysoko umieszczonymi stopami. Zdejmowana kierownica w stylu wyścigowym została starannie dopracowana pod kątem ergonomii, aby zapewnić szybki i łatwy dostęp do ośmiu przycisków. Ani jeden element wnętrza nie pochodzi z Chirona, a nawet więcej - system klimatyzacji został stworzony specjalnie dla Bolide w celu zmniejszenia masy.

W trosce o jak najmniejszą masę i jej korzystny rozkład fotele Bugatti Bolide stanowią część monokoku, a reguluje się pozycję pedałów i kierownicy - to pierwsze Bugatti z takim rozwiązaniem. Wcześniej widzieliśmy już podobne fotele w hipersamochodach innych marek np. Ford GT czy Ferrari SP3 Daytona. Podobnie jak w niektórych samochodach wyścigowych, część pokrycia fotela jest zintegrowana z drzwiami, aby uzyskać jak najlepszy układ kabiny i ułatwić wsiadanie.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Bugatti Bolide osiągnie stosunek mocy do masy 1103 KM / 1 tonę.

Podczas ostatnich etapów testów Bolide został poddany ocenie aerodynamicznej w warunkach rzeczywistych, gdzie oceniano jak zachowuje się z ekstremalnym przednim splitterem, tylnym dyfuzorem i regulowanym tylnym skrzydłem. Większość z tych komponentów została ukształtowana w symulacjach, więc dopiero teraz Bugatti ma pewność, że ich nowy hipersamochód sprawdzi się na torze i będzie przewidywalny dla kierowców o różnym poziomie umiejętności. Wszystko wskazuje na to, że samochód będzie oferował niespotykane w autach drogowych przeciążenia. Wstępne testy wykazały, że na zakrętach Bolide jest w stanie osiągnąć 2,5 G przyspieszenia bocznego.

Bugatti Bolide on track
52

To niesamowite, ale Bugatti chce zbliżyć się do absurdalnych liczb jakie przytoczono podczas prezentacji Bolide w 2020 roku. Masa własna ma nie przekroczyć 1450 kg - 200 kg więcej niż w pierwotnie zakładano - nawet pomimo ogromnej masy umieszczonego pośrodku silnika. Sam napęd musi być przystosowany do spalania paliwa RON 98, a nie 110-oktanowego jak w koncepcie, więc będzie rozwijał “skromne” 1600 KM zamiast 1850 KM. Moment obrotowy wyniesie 1600 Nm. Jeśli faktycznie Bugatti osiągnie takie parametry, stosunek mocy do masy będzie wynosił 1103 KM na tonę.

Tak niska masa jest możliwa tylko dzięki przełomowym technologiom jak druk 3Dbiomimikra. Dobrym przykładem ich zastosowania są elementy montażowe elementów aerodynamicznych, których opatentowana konstrukcja jest podobna do kości. Elementy wydrukowane z tytanu mają cienkie ścianki zewnętrzne i skomplikowaną, pustą strukturę wewnątrz, co jest możliwe tylko przy wykorzystaniu technik addytywnej produkcji jaką jest druk 3D. Podobnie skonstruowane drążki zawieszenia są w stanie przenieść siłę do 3,5 tony mimo że same ważą tylko 100 gram. Tego typu drobnych rzeczy jest w Bolide bardzo dużo, chociażby malutkie turbowentylatory chłodzące przednie kompozytowe tarcze hamulcowe lub pojedyncze elementy struktury nośnej aerodynamiki.

Bugatti Bolide on track prezentacja
52

Bolide, którego wcześniej widziano podczas testów na torze Paul Ricard we Francji, jedynie w niewielkim stopniu przypomina swoje drogowe rodzeństwo, a jego proporcje znacząco różnią się od Chirona. Co prawda pojawił się charakterystyczny dla Bugatti grill w kształcie podkowy, ale reszta nadwozia to całkowita nowość zaprojektowana z myślą o zmniejszeniu masy, poprawie aerodynamiki i chłodzenia. Z wysokością od ziemi wynoszącą zaledwie 995 mm, producent twierdzi, że projekt Bolide przypomina słynny samolot Bell X-1 pilotowany przez kapitana Charlesa 'Chucka' Yeagera, który jako pierwszy przełamał barierę dźwięku.

Bolide to nietypowy projekt jak na współczesne Bugatti - firma nigdy nie stawiała tak mocno na lekkość i szybkość na torze.

Z tyłu uwagę przykuwa ogromne skrzydło połączone z pokrywą silnika pionową płetwą poprawiającą stabilność przy wysokich prędkościach. Od razu widać także ogromny dyfuzor, światła LED i 400-milimetrowe slicki Michelin w specyfikacji jak dla bolidów LMDh. Dla porównania, Chiron jest wyposażony w tylne opony o szerokości 355 mm.

Reklama
Bugatti Bolide on track detale
52

Sercem samochodu jest 8-litrowy silnik W16 z czterema turbinami generujący 1600 KM i 1600 Nm przenoszone na te ogromne opony. W przeciwieństwie do Chirona w Bolide wszystkie cztery turbiny mają pracować symultanicznie w trybie ciągłym, a przy tym silnik będzie się wyżej kręcił. Lżejszy i mocniejszy koncept miał rzekomo osiągać 100 km/h w 2,17 s i przekraczać 500 km/h, ale w aucie drogowym parametry te będą na pewno nieosiągalne. Ponadto koncept był w stanie przyspieszyć od 0 do 400 km/h i wyhamować do zera w 24,64 s, o 6,84 s szybciej niż oficjalnie najszybszy w tym momencie Koenigsegg Regera.

Aby jednostka napędowa wytrzymywała trudy sesji na torze, Bugatti zoptymalizowało magistralę olejową i chłodzenie silnika. Zmodernizowano także turbosprężarki, aby były bardziej wydajne przy wyższych obrotach. Trzy chłodnice doładowania pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę pracy silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego.

Bugatti wyprodukuje 40 egzemplarzy Bolide - każdy z nich kosztuje ponad 4 mln euro.

Najbardziej niesamowitym parametrem Bolide jest z pewnością masa na poziomie 1450 kg. Nie jest to łatwe osiągnięcie, gdyż sam zespół napędowy waży około 500 kg. Aby maksymalnie obniżyć masę, Bugatti zrezygnowało z chłodzenia typu woda-powietrze na rzecz chłodzenia typu powietrze-powietrze, wykorzystało tytanowe komponenty drukowane w 3D, a także wał napędowy z włókna węglowego, kute magnezowe koła i kabinę pozbawioną jakichkolwiek luksusów.

Bugatti Bolide on track 2023
52

Zawieszenie wyścigowe typu pushrod z horyzontalnie umieszczonymi amortyzatorami da się obserwować przez otwory w przedniej masce. Aerodynamika także była jednym z priorytetów Bugatti, dlatego przy 320 km/h nadwozie Bolide wytwarza aż 1800 kg docisku na tylnej osi (na przedniej 800 kg). Wlot na dachu wykonano z materiału umożliwiającego zmianę jego kształtu, co Bugatti nazywa “powłoką morficzną”. Podczas jazdy z wysoką prędkością na powierzchni elementu pojawiają się wyżłobienia redukujące opór aerodynamiczny o 10%. Te wszystkie triki sprawiają, że Bolide w zakręcie potrafi wygenerować przeciążenie boczne 2.8 G.

Obecnie projekt Bolide wchodzi w ostatnią fazę 3-letniego procesu rozwoju. Pierwsze z 40 zaplanowanych na sprzedaż egzemplarzy wyjadą z fabryki w Molsheim w 2024 roku. Wstępna cena auta wynosi 4 miliony euro.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025