Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Przedstawiamy pełną stawkę nowej klasy długodystansowej LMH i LMDh

Zebraliśmy wszystkie auta, które będą rywalizować o zwycięstwo w nowych klasach wyścigowych WEC.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 lipca 2022
Most Dunlopa i Peugeot na torze Le Mans
11

World Endurance Championship (w skrócie WEC,  Mistrzostwa Świata Wyścigów Wytrzymałościowych) wkraczają w nową erę. Zmiany w regulaminie i powołanie do życia dwóch nowych klas wyścigowych przyciągnęło do rywalizacji cały zbiór utytułowanych producentów. Swój udział w nowej formule zadeklarowały już tak zasłużone firmy jak Peugeot, Toyota, Porsche, BMW czy Ferrari, więc stawka będzie wręcz napakowana znanymi i atrakcyjnymi markami.

Wszystko zaczęło się w 2018 roku, gdy FIA powołała do życia nową klasę wyścigową. W miejsce LMP1 stworzono klasę LMH (Le Mans Hypercar), do której wprowadzono z czasem kilka poprawek, a potem powstała jeszcze jedna klasa - LMDh (Le Mans Daytona Hybrid), która jest kompatybilna także z amerykańską serią wyścigową IMSA. Przepisy są na tyle przemyślane i atrakcyjne dla producentów, że od 2024 roku swój udział zadeklarowało aż 8 zespołów fabrycznych.

Klasa LMDh jest pomyślana tak, aby maksymalnie ograniczać koszty udziału poszczególnych zespołów. Wszyscy producenci są zobligowani do korzystania z gotowego podwozia-bazy jednego z czterech dostawców, więc nie tworzą swoich aut kompletnie od zera. Dodatkowo układy napędowe zarówno LMH jak i LMDh podlegają przepisom Balance of Performance, czyli wyrównywania osiągów, co ma zapewnić konkurencyjność. Oczywiście pozostawiono pewną rezerwę i swobodę ustawiania pewnych parametrów aerodynamicznych i układu jezdnego.

Obecnie trwa sezon 2022 - pierwszy według nowych przepisów. W tej chwili mamy w stawce LMH cztery auta - Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus, Alpine (rebrandowany Rebellion R13) i Peugeota. Ferrari ma startować od początku sezonu 2023, obecnie bolid przechodzi szczegółowe testy w Maranello. W przyszłym roku zobaczymy też w stawce nowe auta klasy LMDh, w tym Porsche i BMW zaprezentowane w pełnej krasie w ostatnich tygodniach. Później do stawki LMDh dołączy Lamborghini i Alpine. Plan dołączenia do WEC miało też Audi, ale obecnie ich program rozwojowy jest zawieszony - ma to związek z zapowiadanym dołączeniem do Formuły 1 w ciągu kilku następnych sezonów. W amerykańskiej serii IMSA wystartują z kolei auta fabryczne Acury i Cadillaca.

Porsche LMDh
11

Le Mans Hypercar (LMH)

Nowe zasady WEC były wprowadzane z pewnymi trudnościami - przepisy kilkukrotnie zmieniały się od momentu ogłoszenia do momentu faktycznego rozpoczęcia rywalizacji w 2021 roku. Naturalnie zmieniali się też producenci zainteresowani udziałem, ale fundamenty od początku były te same. Zakładały adaptację mniej kosztownych karbonowych podwozi pochodzących z różnych źródeł - mogą to być pełnoprawne auta wyścigowe jak Toyota, auta, na bazie których producent stworzy wersję drogową (SCG) lub auta wywodzące się z projektów drogowych - takim miał być Aston Martin Valkyrie LMH zanim projekt zarzucono. Początkowo założeniem klasy LMH miał być wymóg wypuszczenia na rynek drogowego odpowiednika bolidu, ale ten punkt zniesiono ze względu na rosnące z roku na rok koszty homologacji nowych aut.

PEUGEOT 9X8
11

Peugeot TotalEnergies 9X8

Debiut nowego bolidu Peugeot ma już za sobą - odbył się on podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Monza w drugi weekend lipca. W pełnym wymiarze francuski zespół dołączy do rywalizacji dopiero od początku sezonu 2023. Bolid zaprezentowano w połowie 2021 roku i wywołał on niemałą sensację za sprawą trendu, który może z czasem się rozpowszechnić - braku tylnego skrzydła. U podłoża tak niecodziennego designu leży fakt, że zakładane cele aerodynamiczne były możliwe do osiągnięcia tylko przy pomocy kształtu głównej bryły nadwozia. Peugeot stosuje hybrydowy układ napędowy bazujący na silniku V6 twin turbo.

Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid
11

Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid

Toyota była jedynym zespołem fabrycznym jaki pozostał w stawce pod koniec istnienia klasy LMP1, więc Japończycy nie mieli większego problemu, by zdominować sezon 2019/20. Od 2021 roku zaczęli wystawiać nowy bolid GR010 Hybrid projektowany z myślą o wypuszczeniu także auta drogowego jak nakazywały ówczesne zasady klasy LMH. Miało to dojść do skutku nawet po zniesieniu niewygodnego przepisu homologacyjnego, ale pandemia, problemy z łańcuchami dostaw i globalny kryzys w branży skutecznie zabiły ten pomysł. Toyota ma tę przewagę, że nie pozwoliła sobie nawet na jeden sezon przerwy w wyścigach, więc wchodzi w nową erę niejako “z rozpędu” korzystając z zebranego doświadczenia.

Alpine ELF A480
11

Alpine ELF A480

Wartość Alpine jako marki zaczęła gwałtownie rosnąć od kiedy stery przejął Luca de Meo. To jeden z dwóch zespołów F1, które ścigają się również w WEC - tym drugim będzie Ferrari od 2023 roku. Na razie Alpine wystawia bolid w klasie LMH, ale tak naprawdę jest to zmodyfikowany Rebellion z silnikiem Gibson Technology. Od sezonu 2024 francuska marka zmieni klasę na LMDh za pomocą nowego samochodu opracowanego we własnym zakresie.

Glickenhaus Racing
11

Glickenhaus Racing

Powstały z prywatnej inicjatywy zespół Scuderia Cameron Glickenhaus był jednym z trzech zespołów obok Alpine i Toyoty, który wystartował w klasie LMH już w pierwszym sezonie. Jest też jedynym, który swoje osiągnięcia wyścigowe zamierza przełożyć jeden do jednego na projekt cywilnego samochodu typu Hypercar. Sympatię kibiców Glickenhaus może zgarnąć tym, że jest to jedyny samochód czysto spalinowy w stawce - SCG 007 napędzany jest bowiem 3,5-litrowym motorem dostarczanym przez Pipo Moteurs.

Ferrari WEC
11

Ferrari

Prawdopodobnie największy brand w świecie wyścigów - Scuderia Ferrari - powróci do udziału w najwyższej klasie wyścigów długodystansowych po 50 latach przerwy. Na razie brakuje konkretnych informacji o nowym bolidzie włoskiej marki, ale z pewnością będzie on hybrydą z napędem na wszystkie koła. Obok Alpine jest to jedyny zespół rywalizujący równolegle w F1, ale różnica polega na tym, że Ferrari wszystko robi w zaciszu fabryki w Maranello, a Alpine podjęło współpracę z innymi podmiotami funkcjonującymi w branży od lat.

Reklama

Le Mans Daytona Hybrid (LMDh)

Od 2022 roku do klasy LMH dołączyła klasa LMDh - kolejny niskobudżetowy sposób na uczestnictwo w poważnych zawodach długodystansowych, ale kompatybilny także z przepisami amerykańskiej serii IMSA. Przepisy tej klasy głoszą, że jest tylko czterech głównych dostawców podwozi, które są identyczne jak w obecnej klasie LMP2 - Oreca, Ligier, MultimaticDallara. Także układ hybrydowy jest identyczny dla wszystkich, a producenci projektują jedynie nadwozie i dobierają silnik spalinowy. Na tego typu warunki przystało kilka kolejnych wielkich firm ze świata motosportu.

Porsche 963
11

Porsche 963

W 2023 roku do stawki dołącza m.in. Porsche 963 zbudowane na podwoziu Multimatic. W startach za oceanem Porsche uzyska wsparcie doświadczonego zespołu Penske. W przypadku niemieckiego producenta rozbrat z Le Mans nie był zbyt długi - w końcu bolid 919 Hybrid zdominował klasę LMP1 w latach 2014-2017. Podobnie jak konkurenci, 963 jest hybrydą z napędem na cztery koła, a za silnik bazowy posłuży 4.6-litrowe V8 z płaskim wałem wywodzące się z drogowego hipersamochodu 918 Spyder.

BMW LMDh
11

BMW

Zapowiedź BMW o przystąpieniu do klasy LMDh można traktować z przymrużeniem oka, ponieważ do tej pory firma potwierdziła jedynie swoje zaangażowanie w amerykańską serię IMSA. Europejski nacisk BMW na elektryfikację i zrównoważony rozwój stawia pod znakiem zapytania fakt, czy BMW będzie chciało startować na europejskich torach wyścigowych z silnikiem spalinowym, nawet jeśli towarzyszyć mu będzie technologia hybrydowa. BMW nie potwierdziło jeszcze z kim nawiąże współpracę w zakresie podwozi, ale biorąc pod uwagę skupienie na serii IMSA, będzie to prawdopodobnie jeden z północnoamerykańskich dostawców.

Lamborghini LMDh
11

Lamborghini

Niespodziewana zapowiedź dołączenia do stawki WEC ze strony Lamborghini pechowo zbiegła się z informacją od Audi o zawieszeniu programu LMH - wkrótce oficjalnie zostanie on zarzucony ze względu na plany dołączenia Audi do F1. Rzecz w tym, że bolid Lamborghini miał dzielić z Audi i Porsche wiele podzespołów, w końcu są to marki z jednej grupy. Tymczasem Audi już nie ma, a Porsche postanowiło wykorzystać w WEC silnik V8 własnej konstrukcji, więc już teraz na pewno wiemy, że różnic między Lambo, a 963 będzie więcej. Włoska marka dołączy do rywalizacji od sezonu 2024, więc jest jeszcze trochę czasu na ostateczne decyzje i dopracowanie konstrukcji auta.

Cadillac Racing LMDh
11

Cadillac i Acura

To dwie kolejne marki, które na wzór BMW mają dołączyć do serii IMSA, ale niekoniecznie do europejskich wyścigów WEC. Na razie tylko Cadillac zapowiedział jakąś formę aktywności na arenie europejskiej, ale w przypadku Acury także są na to szanse. W końcu to duża i uznana firma współpracująca z Red Bull Racing, która w przyszłości może mieć interes w rozszerzeniu swojej działalności na inne obszary niż Formuła 1.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025