Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Przedstawiamy pełną stawkę nowej klasy długodystansowej LMH i LMDh

Zebraliśmy wszystkie auta, które będą rywalizować o zwycięstwo w nowych klasach wyścigowych WEC.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

12 lipca 2022
Most Dunlopa i Peugeot na torze Le Mans
11

World Endurance Championship (w skrócie WEC,  Mistrzostwa Świata Wyścigów Wytrzymałościowych) wkraczają w nową erę. Zmiany w regulaminie i powołanie do życia dwóch nowych klas wyścigowych przyciągnęło do rywalizacji cały zbiór utytułowanych producentów. Swój udział w nowej formule zadeklarowały już tak zasłużone firmy jak Peugeot, Toyota, Porsche, BMW czy Ferrari, więc stawka będzie wręcz napakowana znanymi i atrakcyjnymi markami.

Wszystko zaczęło się w 2018 roku, gdy FIA powołała do życia nową klasę wyścigową. W miejsce LMP1 stworzono klasę LMH (Le Mans Hypercar), do której wprowadzono z czasem kilka poprawek, a potem powstała jeszcze jedna klasa - LMDh (Le Mans Daytona Hybrid), która jest kompatybilna także z amerykańską serią wyścigową IMSA. Przepisy są na tyle przemyślane i atrakcyjne dla producentów, że od 2024 roku swój udział zadeklarowało aż 8 zespołów fabrycznych.

Klasa LMDh jest pomyślana tak, aby maksymalnie ograniczać koszty udziału poszczególnych zespołów. Wszyscy producenci są zobligowani do korzystania z gotowego podwozia-bazy jednego z czterech dostawców, więc nie tworzą swoich aut kompletnie od zera. Dodatkowo układy napędowe zarówno LMH jak i LMDh podlegają przepisom Balance of Performance, czyli wyrównywania osiągów, co ma zapewnić konkurencyjność. Oczywiście pozostawiono pewną rezerwę i swobodę ustawiania pewnych parametrów aerodynamicznych i układu jezdnego.

Obecnie trwa sezon 2022 - pierwszy według nowych przepisów. W tej chwili mamy w stawce LMH cztery auta - Toyota, Scuderia Cameron Glickenhaus, Alpine (rebrandowany Rebellion R13) i Peugeota. Ferrari ma startować od początku sezonu 2023, obecnie bolid przechodzi szczegółowe testy w Maranello. W przyszłym roku zobaczymy też w stawce nowe auta klasy LMDh, w tym Porsche i BMW zaprezentowane w pełnej krasie w ostatnich tygodniach. Później do stawki LMDh dołączy Lamborghini i Alpine. Plan dołączenia do WEC miało też Audi, ale obecnie ich program rozwojowy jest zawieszony - ma to związek z zapowiadanym dołączeniem do Formuły 1 w ciągu kilku następnych sezonów. W amerykańskiej serii IMSA wystartują z kolei auta fabryczne Acury i Cadillaca.

Porsche LMDh
11

Le Mans Hypercar (LMH)

Nowe zasady WEC były wprowadzane z pewnymi trudnościami - przepisy kilkukrotnie zmieniały się od momentu ogłoszenia do momentu faktycznego rozpoczęcia rywalizacji w 2021 roku. Naturalnie zmieniali się też producenci zainteresowani udziałem, ale fundamenty od początku były te same. Zakładały adaptację mniej kosztownych karbonowych podwozi pochodzących z różnych źródeł - mogą to być pełnoprawne auta wyścigowe jak Toyota, auta, na bazie których producent stworzy wersję drogową (SCG) lub auta wywodzące się z projektów drogowych - takim miał być Aston Martin Valkyrie LMH zanim projekt zarzucono. Początkowo założeniem klasy LMH miał być wymóg wypuszczenia na rynek drogowego odpowiednika bolidu, ale ten punkt zniesiono ze względu na rosnące z roku na rok koszty homologacji nowych aut.

PEUGEOT 9X8
11

Peugeot TotalEnergies 9X8

Debiut nowego bolidu Peugeot ma już za sobą - odbył się on podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Monza w drugi weekend lipca. W pełnym wymiarze francuski zespół dołączy do rywalizacji dopiero od początku sezonu 2023. Bolid zaprezentowano w połowie 2021 roku i wywołał on niemałą sensację za sprawą trendu, który może z czasem się rozpowszechnić - braku tylnego skrzydła. U podłoża tak niecodziennego designu leży fakt, że zakładane cele aerodynamiczne były możliwe do osiągnięcia tylko przy pomocy kształtu głównej bryły nadwozia. Peugeot stosuje hybrydowy układ napędowy bazujący na silniku V6 twin turbo.

Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid
11

Toyota Gazoo Racing GR010 Hybrid

Toyota była jedynym zespołem fabrycznym jaki pozostał w stawce pod koniec istnienia klasy LMP1, więc Japończycy nie mieli większego problemu, by zdominować sezon 2019/20. Od 2021 roku zaczęli wystawiać nowy bolid GR010 Hybrid projektowany z myślą o wypuszczeniu także auta drogowego jak nakazywały ówczesne zasady klasy LMH. Miało to dojść do skutku nawet po zniesieniu niewygodnego przepisu homologacyjnego, ale pandemia, problemy z łańcuchami dostaw i globalny kryzys w branży skutecznie zabiły ten pomysł. Toyota ma tę przewagę, że nie pozwoliła sobie nawet na jeden sezon przerwy w wyścigach, więc wchodzi w nową erę niejako “z rozpędu” korzystając z zebranego doświadczenia.

Alpine ELF A480
11

Alpine ELF A480

Wartość Alpine jako marki zaczęła gwałtownie rosnąć od kiedy stery przejął Luca de Meo. To jeden z dwóch zespołów F1, które ścigają się również w WEC - tym drugim będzie Ferrari od 2023 roku. Na razie Alpine wystawia bolid w klasie LMH, ale tak naprawdę jest to zmodyfikowany Rebellion z silnikiem Gibson Technology. Od sezonu 2024 francuska marka zmieni klasę na LMDh za pomocą nowego samochodu opracowanego we własnym zakresie.

Glickenhaus Racing
11

Glickenhaus Racing

Powstały z prywatnej inicjatywy zespół Scuderia Cameron Glickenhaus był jednym z trzech zespołów obok Alpine i Toyoty, który wystartował w klasie LMH już w pierwszym sezonie. Jest też jedynym, który swoje osiągnięcia wyścigowe zamierza przełożyć jeden do jednego na projekt cywilnego samochodu typu Hypercar. Sympatię kibiców Glickenhaus może zgarnąć tym, że jest to jedyny samochód czysto spalinowy w stawce - SCG 007 napędzany jest bowiem 3,5-litrowym motorem dostarczanym przez Pipo Moteurs.

Ferrari WEC
11

Ferrari

Prawdopodobnie największy brand w świecie wyścigów - Scuderia Ferrari - powróci do udziału w najwyższej klasie wyścigów długodystansowych po 50 latach przerwy. Na razie brakuje konkretnych informacji o nowym bolidzie włoskiej marki, ale z pewnością będzie on hybrydą z napędem na wszystkie koła. Obok Alpine jest to jedyny zespół rywalizujący równolegle w F1, ale różnica polega na tym, że Ferrari wszystko robi w zaciszu fabryki w Maranello, a Alpine podjęło współpracę z innymi podmiotami funkcjonującymi w branży od lat.

Reklama

Le Mans Daytona Hybrid (LMDh)

Od 2022 roku do klasy LMH dołączyła klasa LMDh - kolejny niskobudżetowy sposób na uczestnictwo w poważnych zawodach długodystansowych, ale kompatybilny także z przepisami amerykańskiej serii IMSA. Przepisy tej klasy głoszą, że jest tylko czterech głównych dostawców podwozi, które są identyczne jak w obecnej klasie LMP2 - Oreca, Ligier, MultimaticDallara. Także układ hybrydowy jest identyczny dla wszystkich, a producenci projektują jedynie nadwozie i dobierają silnik spalinowy. Na tego typu warunki przystało kilka kolejnych wielkich firm ze świata motosportu.

Porsche 963
11

Porsche 963

W 2023 roku do stawki dołącza m.in. Porsche 963 zbudowane na podwoziu Multimatic. W startach za oceanem Porsche uzyska wsparcie doświadczonego zespołu Penske. W przypadku niemieckiego producenta rozbrat z Le Mans nie był zbyt długi - w końcu bolid 919 Hybrid zdominował klasę LMP1 w latach 2014-2017. Podobnie jak konkurenci, 963 jest hybrydą z napędem na cztery koła, a za silnik bazowy posłuży 4.6-litrowe V8 z płaskim wałem wywodzące się z drogowego hipersamochodu 918 Spyder.

BMW LMDh
11

BMW

Zapowiedź BMW o przystąpieniu do klasy LMDh można traktować z przymrużeniem oka, ponieważ do tej pory firma potwierdziła jedynie swoje zaangażowanie w amerykańską serię IMSA. Europejski nacisk BMW na elektryfikację i zrównoważony rozwój stawia pod znakiem zapytania fakt, czy BMW będzie chciało startować na europejskich torach wyścigowych z silnikiem spalinowym, nawet jeśli towarzyszyć mu będzie technologia hybrydowa. BMW nie potwierdziło jeszcze z kim nawiąże współpracę w zakresie podwozi, ale biorąc pod uwagę skupienie na serii IMSA, będzie to prawdopodobnie jeden z północnoamerykańskich dostawców.

Lamborghini LMDh
11

Lamborghini

Niespodziewana zapowiedź dołączenia do stawki WEC ze strony Lamborghini pechowo zbiegła się z informacją od Audi o zawieszeniu programu LMH - wkrótce oficjalnie zostanie on zarzucony ze względu na plany dołączenia Audi do F1. Rzecz w tym, że bolid Lamborghini miał dzielić z Audi i Porsche wiele podzespołów, w końcu są to marki z jednej grupy. Tymczasem Audi już nie ma, a Porsche postanowiło wykorzystać w WEC silnik V8 własnej konstrukcji, więc już teraz na pewno wiemy, że różnic między Lambo, a 963 będzie więcej. Włoska marka dołączy do rywalizacji od sezonu 2024, więc jest jeszcze trochę czasu na ostateczne decyzje i dopracowanie konstrukcji auta.

Cadillac Racing LMDh
11

Cadillac i Acura

To dwie kolejne marki, które na wzór BMW mają dołączyć do serii IMSA, ale niekoniecznie do europejskich wyścigów WEC. Na razie tylko Cadillac zapowiedział jakąś formę aktywności na arenie europejskiej, ale w przypadku Acury także są na to szanse. W końcu to duża i uznana firma współpracująca z Red Bull Racing, która w przyszłości może mieć interes w rozszerzeniu swojej działalności na inne obszary niż Formuła 1.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024