Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
2

Plotki się potwierdziły - od sezonu 2027 do grona producentów rywalizujących w World Endurance Championship w klasie Hypercar dołączy McLaren. Spekulacje na ten temat krążyły już od 2018 roku, gdy ogłoszono zasady utworzenia tej nowej klasy wyścigów, bo McLaren był jedną z firm konsultingowych przed powstaniem obecnej formuły długodystansowej. Tym samym brytyjska marka ponownie stanie na polach startowych w 24h Le Mans, aby ścigać się o końcowy triumf.

Na razie niewiele wiadomo o dołączeniu McLarena do stawki, ale ku zdumieniu fanów, wraz z ogłoszeniem dostaliśmy pierwsze zdjęcie samochodu. Co prawda auto jest spowite w mroku i widać tylko jego światła i ogólny zarys, ale klip opatrzono ścieżką dźwiękową. Nie jest to dźwięk typowego w klasie LMH silnika V6 lub V8 z turbiną. To raczej wściekły ryk jednostki Judd V10, która stanowi źrodło mocy torowego modelu specjalnego McLaren Solus GT.

W 2027 roku na starcie 24h Le Mans zobaczymy dwa hipersamochody McLarena.

Nie można jednak zakładać, że to właśnie Solus stanie się bazą bolidu McLarena. Samochód ten nie powstał z myślą o spełnieniu jakichkolwiek norm - drogowych czy wyścigowych. Wystarczy wspomnieć jego przesuwną osłonę kokpitu zamiast drzwi, która z całą pewnością nie mogłaby istnieć w ramach wyczynowych przepisów bezpieczeństwa. Samo opublikowane zdjęcie też nie pasuje do Solusa. Widocznie na nim światła, chwyt powietrza, spoiler, zarys przedniej szyby - to wszystko wygląda kompletnie inaczej.

McLaren Solus GT V10 Judd
2

Co, poza przekonaniem o wyższości silnika V10 Judd nad innymi, mogłoby zmotywować brytyjską ekipę do wykorzystania właśnie tej jednostki? Na przykład Ferrari postawiło na silniki V6 pochodzące w jakimś stopniu z modelu drogowego 296 GTB, aby nadal istniała nić powiązania między sukcesami na torze, a tym co dostają klienci marki. McLaren mógłby pójść tym samym tropem i dostosować nowy silnik V6 z Artury, a jednak stało się inaczej. Cóż, wygląda na to, że McLaren posiada już wystarczające zrozumienie dostarczanego przez Judd V10, a jak dowodzi przykład Aston Martina i Cadillaca, przywracanie na światowe tory wyścigowe rasowych dźwięków silników zapewnia marce świetny PR niezależnie od ostatecznych wyników.

Czy McLaren wykorzysta istniejące podwozia według przepisów LMDh, jak BMW M Hybrid V8 czy Porsche 963, czy wejdzie do rywalizacji z zupełnie nową konstrukcją jak Ferrari i Aston Martin, jeszcze nie jest potwierdzone. Nieoficjalnie mówi się o przystąpieniu do klasy LMDh wraz z Dallarą. Kształt tylnego skrzydła na zdjęciu wydaje się bardziej pasować do zunifikowanych projektów LMDh, niż do unikalnych rozwiązań stosowanych w bolidach LMH.

Możliwe, że McLaren pokaże bolid podczas tegorocznego 24h Le Mans, w 30. rocznicę triumfu F1 GTR w tym wyścigu.

Na tym etapie wydaje się, że operatorem McLarena w WEC będzie United Autosport, zespół należący do CEO firmy, Zaka Browna. Wielokrotnie pytany o możliwość powrotu do długiego dystansu, Brown pozostawał tajemniczy. Jego intencje stały się bardziej klarowne po stworzeniu McLarena 720S GT3 Evo startującego w WEC w klasie GT.

Reklama

W wypowiedzi na temat Qatar 1812KM w lutym tego roku Zak Brown powiedział: “Byłoby miło zobaczyć McLarena na czele także innej klasyfikacji… Le Mans to obowiązkowy punkt programu. Wielka szkoda, że w tym roku data zbiega się z Grand Prix Kanady w Montrealu. Mogę wam jednak zdradzić, że będę wtedy we Francji, nie w Kanadzie.”

Ponieważ wejście McLarena do WEC ma nastąpić dopiero w sezonie 2027, możemy domyślić się, że w tym roku podczas weekendu wyścigowego w Le Mans marka zaprezentuje pierwszy koncept ich nowego długodystansowego samochodu. Zbiegnie się to z 30-leciem zwycięstwa McLarena F1 GTR we francuskim klasyku w jego pierwszym podejściu.

Gdy McLaren dołączy do WEC, stawka stanie się bardziej konkurencyjna niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli nie dojdzie do niespodziewanych roszad, brytyjski zespół zmierzy się m.in. z Ferrari, BMW, Toyotą, Porsche, Aston Martinem, Alpine, Peugeotem i Cadillakiem, a także innymi nowymi zespołami - FordemGenesis. McLaren jak zawsze ma wielkie ambicje, a celem jaki wyznaczył Zak Brown jest zdobycie potrójnej korony - zwycięstwo w Indy 500, 24h Le Mans i Grand Prix Monako w jednym roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025