Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
2

Plotki się potwierdziły - od sezonu 2027 do grona producentów rywalizujących w World Endurance Championship w klasie Hypercar dołączy McLaren. Spekulacje na ten temat krążyły już od 2018 roku, gdy ogłoszono zasady utworzenia tej nowej klasy wyścigów, bo McLaren był jedną z firm konsultingowych przed powstaniem obecnej formuły długodystansowej. Tym samym brytyjska marka ponownie stanie na polach startowych w 24h Le Mans, aby ścigać się o końcowy triumf.

Na razie niewiele wiadomo o dołączeniu McLarena do stawki, ale ku zdumieniu fanów, wraz z ogłoszeniem dostaliśmy pierwsze zdjęcie samochodu. Co prawda auto jest spowite w mroku i widać tylko jego światła i ogólny zarys, ale klip opatrzono ścieżką dźwiękową. Nie jest to dźwięk typowego w klasie LMH silnika V6 lub V8 z turbiną. To raczej wściekły ryk jednostki Judd V10, która stanowi źrodło mocy torowego modelu specjalnego McLaren Solus GT.

W 2027 roku na starcie 24h Le Mans zobaczymy dwa hipersamochody McLarena.

Nie można jednak zakładać, że to właśnie Solus stanie się bazą bolidu McLarena. Samochód ten nie powstał z myślą o spełnieniu jakichkolwiek norm - drogowych czy wyścigowych. Wystarczy wspomnieć jego przesuwną osłonę kokpitu zamiast drzwi, która z całą pewnością nie mogłaby istnieć w ramach wyczynowych przepisów bezpieczeństwa. Samo opublikowane zdjęcie też nie pasuje do Solusa. Widocznie na nim światła, chwyt powietrza, spoiler, zarys przedniej szyby - to wszystko wygląda kompletnie inaczej.

McLaren Solus GT V10 Judd
2

Co, poza przekonaniem o wyższości silnika V10 Judd nad innymi, mogłoby zmotywować brytyjską ekipę do wykorzystania właśnie tej jednostki? Na przykład Ferrari postawiło na silniki V6 pochodzące w jakimś stopniu z modelu drogowego 296 GTB, aby nadal istniała nić powiązania między sukcesami na torze, a tym co dostają klienci marki. McLaren mógłby pójść tym samym tropem i dostosować nowy silnik V6 z Artury, a jednak stało się inaczej. Cóż, wygląda na to, że McLaren posiada już wystarczające zrozumienie dostarczanego przez Judd V10, a jak dowodzi przykład Aston Martina i Cadillaca, przywracanie na światowe tory wyścigowe rasowych dźwięków silników zapewnia marce świetny PR niezależnie od ostatecznych wyników.

Czy McLaren wykorzysta istniejące podwozia według przepisów LMDh, jak BMW M Hybrid V8 czy Porsche 963, czy wejdzie do rywalizacji z zupełnie nową konstrukcją jak Ferrari i Aston Martin, jeszcze nie jest potwierdzone. Nieoficjalnie mówi się o przystąpieniu do klasy LMDh wraz z Dallarą. Kształt tylnego skrzydła na zdjęciu wydaje się bardziej pasować do zunifikowanych projektów LMDh, niż do unikalnych rozwiązań stosowanych w bolidach LMH.

Możliwe, że McLaren pokaże bolid podczas tegorocznego 24h Le Mans, w 30. rocznicę triumfu F1 GTR w tym wyścigu.

Na tym etapie wydaje się, że operatorem McLarena w WEC będzie United Autosport, zespół należący do CEO firmy, Zaka Browna. Wielokrotnie pytany o możliwość powrotu do długiego dystansu, Brown pozostawał tajemniczy. Jego intencje stały się bardziej klarowne po stworzeniu McLarena 720S GT3 Evo startującego w WEC w klasie GT.

Reklama

W wypowiedzi na temat Qatar 1812KM w lutym tego roku Zak Brown powiedział: “Byłoby miło zobaczyć McLarena na czele także innej klasyfikacji… Le Mans to obowiązkowy punkt programu. Wielka szkoda, że w tym roku data zbiega się z Grand Prix Kanady w Montrealu. Mogę wam jednak zdradzić, że będę wtedy we Francji, nie w Kanadzie.”

Ponieważ wejście McLarena do WEC ma nastąpić dopiero w sezonie 2027, możemy domyślić się, że w tym roku podczas weekendu wyścigowego w Le Mans marka zaprezentuje pierwszy koncept ich nowego długodystansowego samochodu. Zbiegnie się to z 30-leciem zwycięstwa McLarena F1 GTR we francuskim klasyku w jego pierwszym podejściu.

Gdy McLaren dołączy do WEC, stawka stanie się bardziej konkurencyjna niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli nie dojdzie do niespodziewanych roszad, brytyjski zespół zmierzy się m.in. z Ferrari, BMW, Toyotą, Porsche, Aston Martinem, Alpine, Peugeotem i Cadillakiem, a także innymi nowymi zespołami - FordemGenesis. McLaren jak zawsze ma wielkie ambicje, a celem jaki wyznaczył Zak Brown jest zdobycie potrójnej korony - zwycięstwo w Indy 500, 24h Le Mans i Grand Prix Monako w jednym roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025
JCR Porsche 911 S/T tuning
Porsche / 911 S/T
Tuner JCR poprawił nasz Samochód Roku - Porsche 911 S/T

JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.

10 kwietnia 2025
2026 Aston Martin DB12 spyshot
Aston Martin / DB12
Po Nurburgringu jeździ zmodyfikowany Aston Martin DB12. Nowy AMR?

Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.

10 kwietnia 2025
2025 Bentley Continental GT premiera
Bentley / Continental GT
Bazowy hybrydowy Bentley Continental GT ma aż 680 KM i silnik V8

Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.

8 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
Rynek
Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

7 kwietnia 2025
2025 Abt RS3-R tuning
ABT
Audi RS3-R od Abt mocą zbliża się do Porsche 911 GTS

Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.

7 kwietnia 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Silnik quad-turbo w Zenvo Aurora będzie najmocniejszym V12 na świecie

Zenvo Aurora będzie pierwszym z wielu hipersamochodów korzystających z modułowego silnika V12.

4 kwietnia 2025
McLaren i Forseven fuzja
McLaren
McLaren łączy się z Forseven. W planach SUV-y i elektryki

McLaren i Forseven razem stworzą McLaren Group Holdings, a strategia firmy obierze nowy tor.

4 kwietnia 2025
Hyundai Ioniq 6 N lifting
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być koreańskim odpowiednikiem elektrycznego M3

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

3 kwietnia 2025