Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.
Plotki się potwierdziły - od sezonu 2027 do grona producentów rywalizujących w World Endurance Championship w klasie Hypercar dołączy McLaren. Spekulacje na ten temat krążyły już od 2018 roku, gdy ogłoszono zasady utworzenia tej nowej klasy wyścigów, bo McLaren był jedną z firm konsultingowych przed powstaniem obecnej formuły długodystansowej. Tym samym brytyjska marka ponownie stanie na polach startowych w 24h Le Mans, aby ścigać się o końcowy triumf.
Na razie niewiele wiadomo o dołączeniu McLarena do stawki, ale ku zdumieniu fanów, wraz z ogłoszeniem dostaliśmy pierwsze zdjęcie samochodu. Co prawda auto jest spowite w mroku i widać tylko jego światła i ogólny zarys, ale klip opatrzono ścieżką dźwiękową. Nie jest to dźwięk typowego w klasie LMH silnika V6 lub V8 z turbiną. To raczej wściekły ryk jednostki Judd V10, która stanowi źrodło mocy torowego modelu specjalnego McLaren Solus GT.
Nie można jednak zakładać, że to właśnie Solus stanie się bazą bolidu McLarena. Samochód ten nie powstał z myślą o spełnieniu jakichkolwiek norm - drogowych czy wyścigowych. Wystarczy wspomnieć jego przesuwną osłonę kokpitu zamiast drzwi, która z całą pewnością nie mogłaby istnieć w ramach wyczynowych przepisów bezpieczeństwa. Samo opublikowane zdjęcie też nie pasuje do Solusa. Widocznie na nim światła, chwyt powietrza, spoiler, zarys przedniej szyby - to wszystko wygląda kompletnie inaczej.
Co, poza przekonaniem o wyższości silnika V10 Judd nad innymi, mogłoby zmotywować brytyjską ekipę do wykorzystania właśnie tej jednostki? Na przykład Ferrari postawiło na silniki V6 pochodzące w jakimś stopniu z modelu drogowego 296 GTB, aby nadal istniała nić powiązania między sukcesami na torze, a tym co dostają klienci marki. McLaren mógłby pójść tym samym tropem i dostosować nowy silnik V6 z Artury, a jednak stało się inaczej. Cóż, wygląda na to, że McLaren posiada już wystarczające zrozumienie dostarczanego przez Judd V10, a jak dowodzi przykład Aston Martina i Cadillaca, przywracanie na światowe tory wyścigowe rasowych dźwięków silników zapewnia marce świetny PR niezależnie od ostatecznych wyników.
Czy McLaren wykorzysta istniejące podwozia według przepisów LMDh, jak BMW M Hybrid V8 czy Porsche 963, czy wejdzie do rywalizacji z zupełnie nową konstrukcją jak Ferrari i Aston Martin, jeszcze nie jest potwierdzone. Nieoficjalnie mówi się o przystąpieniu do klasy LMDh wraz z Dallarą. Kształt tylnego skrzydła na zdjęciu wydaje się bardziej pasować do zunifikowanych projektów LMDh, niż do unikalnych rozwiązań stosowanych w bolidach LMH.
Na tym etapie wydaje się, że operatorem McLarena w WEC będzie United Autosport, zespół należący do CEO firmy, Zaka Browna. Wielokrotnie pytany o możliwość powrotu do długiego dystansu, Brown pozostawał tajemniczy. Jego intencje stały się bardziej klarowne po stworzeniu McLarena 720S GT3 Evo startującego w WEC w klasie GT.
W wypowiedzi na temat Qatar 1812KM w lutym tego roku Zak Brown powiedział: “Byłoby miło zobaczyć McLarena na czele także innej klasyfikacji… Le Mans to obowiązkowy punkt programu. Wielka szkoda, że w tym roku data zbiega się z Grand Prix Kanady w Montrealu. Mogę wam jednak zdradzić, że będę wtedy we Francji, nie w Kanadzie.”
WE'RE BACK! @FIAWEC and @24hoursoflemans, see you on track in 2027 #McLaren pic.twitter.com/EvnLhzTpCC
— McLaren (@McLarenF1) April 10, 2025
Ponieważ wejście McLarena do WEC ma nastąpić dopiero w sezonie 2027, możemy domyślić się, że w tym roku podczas weekendu wyścigowego w Le Mans marka zaprezentuje pierwszy koncept ich nowego długodystansowego samochodu. Zbiegnie się to z 30-leciem zwycięstwa McLarena F1 GTR we francuskim klasyku w jego pierwszym podejściu.
Gdy McLaren dołączy do WEC, stawka stanie się bardziej konkurencyjna niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli nie dojdzie do niespodziewanych roszad, brytyjski zespół zmierzy się m.in. z Ferrari, BMW, Toyotą, Porsche, Aston Martinem, Alpine, Peugeotem i Cadillakiem, a także innymi nowymi zespołami - Fordem i Genesis. McLaren jak zawsze ma wielkie ambicje, a celem jaki wyznaczył Zak Brown jest zdobycie potrójnej korony - zwycięstwo w Indy 500, 24h Le Mans i Grand Prix Monako w jednym roku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.
Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.
Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.
MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.
JCR to specjaliści od tuningu Porsche, a ich najnowsza kreacja bazuje na wspaniałym 911 S/T.
Super-GT Aston Martina wkrótce doczeka się wzmocnionej i nastawionej na tor wersji specjalnej.
Gama Bentleya powiększa się o bazowe warianty Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym.
Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.
Karbonowe dodatki, bodykit i ponad 500 KM to pakiet jaki Abt proponuje do limitowanego Audi RS3 R.
Zenvo Aurora będzie pierwszym z wielu hipersamochodów korzystających z modułowego silnika V12.
McLaren i Forseven razem stworzą McLaren Group Holdings, a strategia firmy obierze nowy tor.
Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.