Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin chce wygrać 24h Le Mans 2025 z modelem Valkyrie

Aston Martin Valkyrie dostosowany do wymogów klasy LMH pojawi się w Le Mans w sezonie 2025.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 października 2023
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
5

Sport motorowy jest w DNA projektu Aston Martina Valkyrie od samego początku. Zaprojektowany z udziałem Adriana Neweya, wyposażony w silnik Coswortha hipersamochód z założenia miał wystartować w Le Mans już w roku 2021. Okazało się to niemożliwe, ale Brytyjczycy z Aston Martina nadal mają ambicję sięgnąć po ten najbardziej ambitny z możliwych cel w sezonie 2025.

Wyścigowy bolid na bazie torowego Valkyrie AMR Pro powstanie w centrum technologicznym Aston Martina przy torze Silverstone, dokładnie tam gdzie zespół Formuły 1 ma swoją siedzibę. Firma chce wystartować zarówno w serii WEC jak i w amerykańskiej długodystansowej serii IMSA.

Zbudowana we współpracy z oficjalnym zespołem wyścigów długodystansowych Astona, Heart of Racing, Valkyrie będzie walczyć o zwycięstwa w trzech najbardziej prestiżowych wyścigach długodystansowych w kalendarzu: 24h Le Mans, 24h Daytona i 12h Sebring.

Aston Martin z modelem Valkyrie chce rywalizować o najwyższe cele w wyścigach długodystansowych w Europie i USA.

Valkyrie AMR Pro początkowo był projektowany z myślą o dołączeniu do stawki WEC w sezonie 2021. Na rok 2025 koncept zostanie zrewidowany i dostosowany do nowych przepisów WECIMSA, a homologacja powinna zostać dopięta jesienią 2024 roku. Z początkiem kolejnego roku będą mogły ruszyć testy na torze.

Aston Martin Valkyrie LMH profil
5

Aston Martin Performance Technologies, które sąsiaduje z siedzibą zespołu F1 firmy, zajmie się rozwojem nowej wyścigówki. Samochód długodystansowy powstanie na bazie seryjnego monokoku AM Valkyrie z włókna węglowego, a jego sercem będzie 6,5-litrowy silnik V12 zaprojektowany i zbudowany przez Cosworth.

W drogowej wersji Valkyrie motor ten generuje ponad 1000 KM i wkręca się do 11 000 obrotów na minutę, ale w samochodzie wyścigowym trzeba będzie respektować zasady wyrównywania osiągów (Balance of Performance) zgodnie z zaleceniami FIA. Podobnie jak w AMR Pro, w samochodzie wyczynowym nie będzie układu hybrydowego, co ma na celu zmniejszenie masy auta.

Reklama

Aston Martin chce wystawić Valkyrie w wyścigu 24h Le Mans 2025 w klasie LMH.

W klasie LMH (Le Mans Hypercar) zasady aerodynamiczne także podlegają ścisłym regulacjom, ale zespoły są zachęcane do opracowywania innowacyjnych rozwiązań w taki sposób, aby osiągnąć wstępnie zdefiniowany limit siły docisku w stosunku do oporu powietrza wynoszący 4:1 (stąd charakterystyczna konstrukcja Peugeota 9X8 bez skrzydeł). Wczesne rendery wskazują, że na potrzeby wyczynowej rywalizacji inżynierowie udoskonalą rozwiązania znane z torowego Valkyrie AMR Pro.

Aston Martin Valkyrie LMH tył
5

W swojej przemowie podczas oficjalnej konferencji na terenie kampusu technologicznego Aston Martina w Silverstone szef firmy Lawrence Stroll powiedział: “Byliśmy obecni w Le Mans od pierwszych edycji wyścigu, dzięki wspaniałej pracy udało nam się wygrać ten wyścig w 1959 roku, a także odnieść 19 zwycięstw klasowych na przestrzeni 95 lat. Teraz chcemy powrócić na scenę dawnych triumfów, aby napisać nową historię z pomocą prototypu stworzonego na bazie najszybszego samochodu produkcyjnego jaki Aston Martin kiedykolwiek zbudował.”

Valkyrie od początku powstawał z myślą o wyścigach. Były CEO Aston Martina, Andy Palmer, ogłosił w 2019 roku przy okazji premiery auta, że wystartuje ono w Le Mans w sezonie 2021. Od tego czasu firma przeszła poważne zawirowania i kryzysy zakończone przejęciem kontroli przez Strolla, i gdy sytuacja nieco się ustabilizowała, pomysł powrócił. “Czas i zasoby nie były odpowiednie, ale teraz są” - komentuje Stroll.

Zapytany, czy Aston Martin powróciłby do wyścigów samochodów sportowych na najwyższym poziomie, gdyby nie miał już w swojej stajni Valkyrie, Stroll odpowiedział: "Gdybyśmy nie mieli Valkyrie, tak, rozważylibyśmy to [opracowanie nowego hipersamochodu]. Ale chcieliśmy, aby ten samochód się ścigał".

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023