Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
10

Aston Martina Valkyrie powstawał z myślą o karierze w wyścigach długodystansowych. Na początku wydawało się, że to marzenie będzie nie do osiągnięcia, ale teraz sytuacja się zmieniła. Brytyjska marka potwierdziła właśnie udział dwóch samochodów w mistrzostwach FIA WEC w najbliższym sezonie. Dwa Aston Martiny Valkyrie klasy LMH wystartują w każdej rundzie przyszłego sezonu, w tym oczywiście w 24h Le Mans, w barwach zespołu Heart of Racing. Trochę ponad miesiąc po tej deklaracji Aston Martin opublikował zdjęcia z testów wczesnych prototypów klasy LMH.

Jeśli Aston Martin dopełni formalności i jego wniosek zostanie zaakceptowany, Valkyrie stanie na starcie 24-godzinnego klasyka, aby powalczyć o najwyższe cele. Tym samym Aston Martin powróci do najwyższej klasy wyścigów długodystansowych i stanie się jedynym producentem na świecie obecnym na najwyższym poziomie klasowym w wyścigach WEC, GT i F1.

Aston Martin z modelem Valkyrie chce rywalizować o najwyższe cele w wyścigach długodystansowych w Europie i USA.

Szczegóły techniczne na temat różnic między Valkyrie AMR-LMH, a modelem drogowym, nie są na tym etapie jasne. Wiemy jedynie, że auto wyścigowe otrzyma podobny, lecz “zoptymalizowany wyścigowo” karbonowy monokok i zachowa swój wspaniały silnik 6.5 V12 opracowany przez Coswortha. Według najnowszego komunikatu będzie to „odchudzona” wersja jednostki napędowej samochodu drogowego, dostosowana do wymagań klasy Hypercar w zakresie osiągów i trwałości.

Ze względu na przepisy klasy wyścigowej LMH silnik będzie musiał zostać osłabiony z 1000 KM do mniej więcej 630 KM. Układ hybrydowy bolidu systemowo może rozwijać nie więcej niż 680 KM, ale Valkyrie LMH nie będzie korzystało z elektrycznego wsparcia, podobnie jak jego pół-wyczynowa wersja AMR Pro. Być może na potrzeby wyścigowej trwałości i obniżenia mocy trzeba będzie też przesunąć granicę maksymalnych obrotów z 11 000 do bardziej “normalnej” wartości.

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH testy
10

Przepisy techniczne FIA regulują wiele aspektów samochodu, więc nie dziwi fakt zmiany niektórych elementów aerodynamicznych względem modelu AMR Pro. Zakrzywione końcówki przedniego splittera usunięto, a na całym nadwoziu pojawiły się bardziej konwencjonalne kanały i wycięcia. Ogromny tylny dyfuzor został bez większych zmian, ale finezyjne tylne skrzydło zastąpiono prostym, kanciastym elementem opartym na czterech pionowych wspornikach.

W wyniku ostatnich zmian w regulacjach sportowych Aston Martin będzie zobligowany do wystawienia dwóch, a nie jak początkowo zakładano, jednego samochodu. Dotyczy to wszystkich producentów od sezonu 2025. Adam Carter, szef Aston Martina ds. wyścigów długodystansowych, powiedział: "W 2025 roku, wraz z naszym zespołem Heart of Racing, zamierzamy zgłosić do startu dwa hipersamochody Aston Martin Valkyrie AMR-LMH, aby rywalizować z fantastyczną gamą najlepszych na świecie producentów samochodów sportowych i robimy wszystko co w naszej mocy, aby zapewnić, że będziemy mogli walczyć na czele tej stawki".

Reklama

Aston Martin wystawi dwa Valkyrie w wyścigu 24h Le Mans 2025 w klasie LMH.

Prototypy wyścigowych Valkyrie LMH rozpoczęły już testy na torze Portimao oraz w ośrodku Aston Martina przy torze Silverstone, więc auto jest na dobrej drodze do wyścigowego debiutu. Zdjęcia pochodzą z rundy testowej i ewaluacyjnej przeprowadzonej w tym tygodniu. Valkyrie przejdzie teraz pełen cykl rozwojowy, aby finalnie uzyskać homologację FIA na jesieni tego roku.

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH prototyp testowy
10

Współpracujący z AM zespół Heart of Racing wybudował niedawno swoja brytyjską siedzibę w sąsiedztwie wyścigowego działu brytyjskiej marki bezpośrednio przy torze Silverstone, aby w pełni uczestniczyć w programie rozwojowym Valkyrie AMR-LMH. Istnieją również plany uruchomienia amerykańskiego programu IMSA WeatherTech Sportscar Programme dla Valkyrie AMR-LMH w klasie GTP z Heart of Racing.

Aston Martin Valkyrie klasy Le Mans Hypercar w zielonych barwach zobaczymy w pełnej krasie jeszcze w tym roku. Następnie będziemy czekać aż wystartuje w pierwszym oficjalnym wyścigu na początku sezonu 2025. Cóż to będzie za sezon…

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024