Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
21

Aston Martina Valkyrie powstawał z myślą o karierze w wyścigach długodystansowych. Na początku wydawało się, że to marzenie będzie nie do osiągnięcia, ale teraz sytuacja się zmieniła. Brytyjska marka potwierdziła właśnie udział dwóch samochodów w mistrzostwach FIA WEC w najbliższym sezonie. Dwa Aston Martiny Valkyrie klasy LMH wystartują w każdej rundzie przyszłego sezonu, w tym oczywiście w 24h Le Mans, w barwach zespołu Heart of Racing. Właśnie zaprezentowano Valkyrie w pełni przygotowaną na długodystansowe wyzwania w sezonie 2025.

Wraz z Valkyrie Aston Martin powróci do najwyższej klasy wyścigów długodystansowych, gdzie będzie walczyć o ostateczne zwycięstwo w Le Mans. Tym samym brytyjska marka stanie się jedynym producentem na świecie obecnym na najwyższym poziomie klasowym w wyścigach WEC, GT i F1.

Aston Martin z modelem Valkyrie chce rywalizować o najwyższe cele w wyścigach długodystansowych w Europie i USA.

Różnice wizualne względem samochodu drogowego są widoczne na pierwszy rzut oka, ale najprzyjemniej jest słyszeć (dosłownie), że za napęd Valkyrie LMH nadal odpowiada 6.5-litrowe V12 Coswortha. Wolnossąca jednostka została “zoptymalizowana pod kątem wyścigów”, aby miała lepszą ekonomię pracy, większą trwałość i była zgodna z przepisami, co oznacza redukcję mocy do 680 KM. Optymalizacja objęła likwidację systemu hybrydowego, tak jak wcześniej to zrobiono w odmianie AMR Pro. Skrzynię wymieniono na wyścigową, sekwencyjną przekładnię Xtrac, a układ wydechowy zaprojektowano od zera z myślą o zastosowaniu w wyścigach.

Adam Carter, szef Aston Martin Endurance Motorsport, powiedział: „Istotna jest dla nas jazda na ubogiej mieszance, aby zmniejszyć ilość paliwa konieczną do przejechania stintu. Silnik pracuje wolniej niż jest w stanie, ponieważ zgodnie z regulaminem musieliśmy obniżyć jego moc, co zmusiło nas do ponownego przeanalizowania krzywej momentu obrotowego. Zmniejszenie strat tarcia poprzez zmniejszenie prędkości obrotowej silnika wpłynęło pozytywnie na wydajność i zużycie paliwa”.

Aston Martin Valkyrie AMR LMH british racing green
21

Valkyrie AMR-LMH zbudowano wokół zmodyfikowanego karbonowego monokoku samochodu drogowego. Samochód ma podwójne wahacze zawieszenia przy wszystkich kołach, sprężyny skrętne typu pushrod i regulowane amortyzatory. Dedykowane hamulce Valkyrie to zestaw karbonowych tarcz i klocków AP Racing z zaciskami dostarczanymi przez Alcon. Wyścigowe koła w rozmiarze 18 cali wyposażono w typowe dla klasy Hypercar opony Michelin Pilot Sport. Nadwozie zmodyfikowano, aby łatwo można było demontować przednie i tylne panele poszycia, pojawił się system szybkiego tankowania i wbudowane hydrauliczne podnośniki. Kabinę dostosowano do wymogów wyścigów długodystansowych i wyposażono we wszystkie niezbędne systemy bezpieczeństwa, aby być w zgodzie z regulaminem. Masa? Tylko 1030 kg bez kierowcy i paliwa - drogowe Valkyrie jest o 240 kg cięższe.

Reklama

Aston Martin wystawi dwa Valkyrie w wyścigu 24h Le Mans 2025 w klasie LMH.

W wyniku ostatnich zmian w regulacjach sportowych Aston Martin jest zobligowany do wystawienia dwóch, a nie jak początkowo zakładano, jednego samochodu. Dotyczy to wszystkich producentów od sezonu 2025. Od momentu rozpoczęcia programu rozwojowego, prototypy przejechały łącznie ponad 15 tysięcy kilometrów na takich torach jak Donington Park,  Silverstone, Vallelunga, Bahrajn, Road Atlanta i Daytona, aby przygotować zespół i maszyny do najtrudniejszych warunków wyścigowych.

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH prototyp testowy
21

Współpracujący z AM zespół Heart of Racing wybudował niedawno swoja brytyjską siedzibę w sąsiedztwie wyścigowego działu brytyjskiej marki bezpośrednio przy torze Silverstone, aby w pełni uczestniczyć w programie rozwojowym Valkyrie AMR-LMH. Istnieją również plany uruchomienia amerykańskiego programu IMSA WeatherTech Sportscar Programme dla Valkyrie AMR-LMH w klasie GTP z Heart of Racing.

Aston Martin Valkyrie klasy Le Mans Hypercar zadebiutuje w Katarze w lutym tego roku, a miejsce w kokpicie zajmą: Marco Sørensen, Tom Gamble, Alex Riberas i Harry Tincknell. Później brytyjską ekipę zobaczymy między innymi w czerwcowym wyścigu 24h Le Mans.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Range Rover EV pierwsza jazda
Land Rover / Range Rover
Range Rover Electric to najwygodniejszy i najcichszy RR w historii

Zasiedliśmy za kierownicą prototypu Range Rovera Electric - potencjalnie najlepszego RR w historii.

31 lipca 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025