Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin chce wygrać 24h Le Mans 2025 z modelem Valkyrie

Aston Martin Valkyrie dostosowany do wymogów klasy LMH pojawi się w Le Mans w sezonie 2025.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 października 2023
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
5

Sport motorowy jest w DNA projektu Aston Martina Valkyrie od samego początku. Zaprojektowany z udziałem Adriana Neweya, wyposażony w silnik Coswortha hipersamochód z założenia miał wystartować w Le Mans już w roku 2021. Okazało się to niemożliwe, ale Brytyjczycy z Aston Martina nadal mają ambicję sięgnąć po ten najbardziej ambitny z możliwych cel w sezonie 2025.

Wyścigowy bolid na bazie torowego Valkyrie AMR Pro powstanie w centrum technologicznym Aston Martina przy torze Silverstone, dokładnie tam gdzie zespół Formuły 1 ma swoją siedzibę. Firma chce wystartować zarówno w serii WEC jak i w amerykańskiej długodystansowej serii IMSA.

Zbudowana we współpracy z oficjalnym zespołem wyścigów długodystansowych Astona, Heart of Racing, Valkyrie będzie walczyć o zwycięstwa w trzech najbardziej prestiżowych wyścigach długodystansowych w kalendarzu: 24h Le Mans, 24h Daytona i 12h Sebring.

Aston Martin z modelem Valkyrie chce rywalizować o najwyższe cele w wyścigach długodystansowych w Europie i USA.

Valkyrie AMR Pro początkowo był projektowany z myślą o dołączeniu do stawki WEC w sezonie 2021. Na rok 2025 koncept zostanie zrewidowany i dostosowany do nowych przepisów WECIMSA, a homologacja powinna zostać dopięta jesienią 2024 roku. Z początkiem kolejnego roku będą mogły ruszyć testy na torze.

Aston Martin Valkyrie LMH profil
5

Aston Martin Performance Technologies, które sąsiaduje z siedzibą zespołu F1 firmy, zajmie się rozwojem nowej wyścigówki. Samochód długodystansowy powstanie na bazie seryjnego monokoku AM Valkyrie z włókna węglowego, a jego sercem będzie 6,5-litrowy silnik V12 zaprojektowany i zbudowany przez Cosworth.

W drogowej wersji Valkyrie motor ten generuje ponad 1000 KM i wkręca się do 11 000 obrotów na minutę, ale w samochodzie wyścigowym trzeba będzie respektować zasady wyrównywania osiągów (Balance of Performance) zgodnie z zaleceniami FIA. Podobnie jak w AMR Pro, w samochodzie wyczynowym nie będzie układu hybrydowego, co ma na celu zmniejszenie masy auta.

Reklama

Aston Martin chce wystawić Valkyrie w wyścigu 24h Le Mans 2025 w klasie LMH.

W klasie LMH (Le Mans Hypercar) zasady aerodynamiczne także podlegają ścisłym regulacjom, ale zespoły są zachęcane do opracowywania innowacyjnych rozwiązań w taki sposób, aby osiągnąć wstępnie zdefiniowany limit siły docisku w stosunku do oporu powietrza wynoszący 4:1 (stąd charakterystyczna konstrukcja Peugeota 9X8 bez skrzydeł). Wczesne rendery wskazują, że na potrzeby wyczynowej rywalizacji inżynierowie udoskonalą rozwiązania znane z torowego Valkyrie AMR Pro.

Aston Martin Valkyrie LMH tył
5

W swojej przemowie podczas oficjalnej konferencji na terenie kampusu technologicznego Aston Martina w Silverstone szef firmy Lawrence Stroll powiedział: “Byliśmy obecni w Le Mans od pierwszych edycji wyścigu, dzięki wspaniałej pracy udało nam się wygrać ten wyścig w 1959 roku, a także odnieść 19 zwycięstw klasowych na przestrzeni 95 lat. Teraz chcemy powrócić na scenę dawnych triumfów, aby napisać nową historię z pomocą prototypu stworzonego na bazie najszybszego samochodu produkcyjnego jaki Aston Martin kiedykolwiek zbudował.”

Valkyrie od początku powstawał z myślą o wyścigach. Były CEO Aston Martina, Andy Palmer, ogłosił w 2019 roku przy okazji premiery auta, że wystartuje ono w Le Mans w sezonie 2021. Od tego czasu firma przeszła poważne zawirowania i kryzysy zakończone przejęciem kontroli przez Strolla, i gdy sytuacja nieco się ustabilizowała, pomysł powrócił. “Czas i zasoby nie były odpowiednie, ale teraz są” - komentuje Stroll.

Zapytany, czy Aston Martin powróciłby do wyścigów samochodów sportowych na najwyższym poziomie, gdyby nie miał już w swojej stajni Valkyrie, Stroll odpowiedział: "Gdybyśmy nie mieli Valkyrie, tak, rozważylibyśmy to [opracowanie nowego hipersamochodu]. Ale chcieliśmy, aby ten samochód się ścigał".

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024