Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin chce wygrać 24h Le Mans 2025 z modelem Valkyrie

Aston Martin Valkyrie dostosowany do wymogów klasy LMH pojawi się w Le Mans w sezonie 2025.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 października 2023
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
5

Sport motorowy jest w DNA projektu Aston Martina Valkyrie od samego początku. Zaprojektowany z udziałem Adriana Neweya, wyposażony w silnik Coswortha hipersamochód z założenia miał wystartować w Le Mans już w roku 2021. Okazało się to niemożliwe, ale Brytyjczycy z Aston Martina nadal mają ambicję sięgnąć po ten najbardziej ambitny z możliwych cel w sezonie 2025.

Wyścigowy bolid na bazie torowego Valkyrie AMR Pro powstanie w centrum technologicznym Aston Martina przy torze Silverstone, dokładnie tam gdzie zespół Formuły 1 ma swoją siedzibę. Firma chce wystartować zarówno w serii WEC jak i w amerykańskiej długodystansowej serii IMSA.

Zbudowana we współpracy z oficjalnym zespołem wyścigów długodystansowych Astona, Heart of Racing, Valkyrie będzie walczyć o zwycięstwa w trzech najbardziej prestiżowych wyścigach długodystansowych w kalendarzu: 24h Le Mans, 24h Daytona i 12h Sebring.

Aston Martin z modelem Valkyrie chce rywalizować o najwyższe cele w wyścigach długodystansowych w Europie i USA.

Valkyrie AMR Pro początkowo był projektowany z myślą o dołączeniu do stawki WEC w sezonie 2021. Na rok 2025 koncept zostanie zrewidowany i dostosowany do nowych przepisów WECIMSA, a homologacja powinna zostać dopięta jesienią 2024 roku. Z początkiem kolejnego roku będą mogły ruszyć testy na torze.

Aston Martin Valkyrie LMH profil
5

Aston Martin Performance Technologies, które sąsiaduje z siedzibą zespołu F1 firmy, zajmie się rozwojem nowej wyścigówki. Samochód długodystansowy powstanie na bazie seryjnego monokoku AM Valkyrie z włókna węglowego, a jego sercem będzie 6,5-litrowy silnik V12 zaprojektowany i zbudowany przez Cosworth.

W drogowej wersji Valkyrie motor ten generuje ponad 1000 KM i wkręca się do 11 000 obrotów na minutę, ale w samochodzie wyścigowym trzeba będzie respektować zasady wyrównywania osiągów (Balance of Performance) zgodnie z zaleceniami FIA. Podobnie jak w AMR Pro, w samochodzie wyczynowym nie będzie układu hybrydowego, co ma na celu zmniejszenie masy auta.

Reklama

Aston Martin chce wystawić Valkyrie w wyścigu 24h Le Mans 2025 w klasie LMH.

W klasie LMH (Le Mans Hypercar) zasady aerodynamiczne także podlegają ścisłym regulacjom, ale zespoły są zachęcane do opracowywania innowacyjnych rozwiązań w taki sposób, aby osiągnąć wstępnie zdefiniowany limit siły docisku w stosunku do oporu powietrza wynoszący 4:1 (stąd charakterystyczna konstrukcja Peugeota 9X8 bez skrzydeł). Wczesne rendery wskazują, że na potrzeby wyczynowej rywalizacji inżynierowie udoskonalą rozwiązania znane z torowego Valkyrie AMR Pro.

Aston Martin Valkyrie LMH tył
5

W swojej przemowie podczas oficjalnej konferencji na terenie kampusu technologicznego Aston Martina w Silverstone szef firmy Lawrence Stroll powiedział: “Byliśmy obecni w Le Mans od pierwszych edycji wyścigu, dzięki wspaniałej pracy udało nam się wygrać ten wyścig w 1959 roku, a także odnieść 19 zwycięstw klasowych na przestrzeni 95 lat. Teraz chcemy powrócić na scenę dawnych triumfów, aby napisać nową historię z pomocą prototypu stworzonego na bazie najszybszego samochodu produkcyjnego jaki Aston Martin kiedykolwiek zbudował.”

Valkyrie od początku powstawał z myślą o wyścigach. Były CEO Aston Martina, Andy Palmer, ogłosił w 2019 roku przy okazji premiery auta, że wystartuje ono w Le Mans w sezonie 2021. Od tego czasu firma przeszła poważne zawirowania i kryzysy zakończone przejęciem kontroli przez Strolla, i gdy sytuacja nieco się ustabilizowała, pomysł powrócił. “Czas i zasoby nie były odpowiednie, ale teraz są” - komentuje Stroll.

Zapytany, czy Aston Martin powróciłby do wyścigów samochodów sportowych na najwyższym poziomie, gdyby nie miał już w swojej stajni Valkyrie, Stroll odpowiedział: "Gdybyśmy nie mieli Valkyrie, tak, rozważylibyśmy to [opracowanie nowego hipersamochodu]. Ale chcieliśmy, aby ten samochód się ścigał".

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024
BMW M5 Touring w USA
BMW / M5
BMW M5 Touring trafi także do USA. Premiera jeszcze w tym roku

BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.

5 kwietnia 2024