Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

McLaren Solus GT zadebiutuje podczas tegorocznego Festival of Speed

Napędzany silnikiem Judd V10 McLaren Solus GT będzie jedną z największych premier w Goodowood.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 lipca 2023
McLaren Solus GT zdjęcie główne
16

Torowy McLaren Solus GT stanowi odważne urzeczywistnienie samochodu z gry Gran Turismo, a jego oficjalna premiera w formie produkcyjnej nastąpi podczas najbliższego Festival of Speed w Goodwood w następny weekend. Solus GT po raz pierwszy został pokazany podczas ubiegłorocznego Monterey Car Week, a w tym momencie firma zebrała już zaliczki na każdy z 25 egzemplarzy auta. Jego cena wywoławcza to około 3 milionów funtów (15,6 mln zł).

Bez wątpienia Solus GT był w planach na długo przed dołączeniem do McLarena nowego CEO Michaela Leitersa, ale to właśnie on jest szefem w momencie prezentacji tego auta. Jeśli dołączasz do nowej pracy i praktycznie chwilę później prezentujesz centralnosilnikowego, jednomiejscowego potwora przeznaczonego na tor, w dodatku z silnikiem V10 mającym korzenie w Le Mans, jest to całkiem efektowny sposób na przywitanie się. W przypadku tego projektu McLaren postanowił iść na całość.

Jednomiejscowy, torowy Solus GT z silnikiem V10 jest czymś nowym w bogatym dorobku McLarena.

W rzeczywistości Solus pojawił się na długo przed opuszczeniem przez Leitersa posady w Maranello, bo już w 2017 roku wystąpił jako koncept w grze Gran Turismo Sport. Pomysł stworzenia prawdziwej wersji tego auta pojawił się w 2020 roku. Produkcyjny Solus GT kosztujący 3 mln funtów czerpie wiele stylistycznych inspiracji z tamtego wirtualnego konceptu.

Co przegapiliście nie wpisując się na listę oczekujących? Jak na samochód, którego istnienie niby nie potwierdza dołączenia McLarena do stawki WEC, Solus GT jest zaskakująco podobny do bolidów klasy LMP. Zastosowano w nim aż 264 części powstałe w wyniku druku 3D.

McLaren Solus GT FoS tył
16
Reklama

Gdy zaczniesz studiować wszystkie aspekty techniczne Solusa, na jaw wychodzi czyste wyścigowe DNA McLarena. Monokok z włókna węglowego skupia w sobie całe 40-letnie doświadczenie McLarena w budowaniu samochodów drogowych i wyścigowych, a efekt końcowy mocno przypomina współczesne bolidy LMP. Przede wszystkim przednie i tylne struktury uderzeniowe wykonane są z włókna węglowego, a nie z aluminium, jak w samochodach drogowych McLarena. Poza tym silnik i skrzynia biegów są integralnymi częściami podwozia przenoszącymi obciążenia.

Silnik to nie nowoczesne V8 McLarena, ani nawet hybrydowe V6 z Artury, a jednostka mająca silne powiązania z bolidami klasy LMP. 5.2-litrowe V10 dla Solusa dostarczy brytyjski Judd, co w tym przypadku oznacza rezygnację z usług zwyczajowego dostawcy silników, firmy Ricardo.

Za napęd Solusa GT odpowiada wolnossący silnik V10 Judd mający sporo wspólnego z jednostkami stosowanymi w bolidach Le Mans.

"Zastanawialiśmy się nad silnikiem V8, ale jego system turbodoładowania i chłodzenia wymagałby przeprojektowania samochodu, czego nie chcieliśmy robić. Zacząłem więc szukać innych opcji, a Judd zaproponował odpowiednie rozwiązanie” - wyjaśnia Andy Palmer, dyrektor ds. linii pojazdów McLarena.

McLaren Solus GT studio z góry
16

Dorobek tego silnika w motosporcie jest naprawdę niezły, bo właśnie taki motor napędzał bolid Pescarolo 01, gdy zespół ten zdobywał drugie miejsce w 24h Le Mans w 2006 roku. Kąt rozchylenia głowic wynosi 70 stopni, mają one 40 zaworów (po 4 na cylinder), ponadto bezpośredni wtrysk paliwa i suchą miskę olejową. Wymagania McLarena były jednak większe, więc w celu spełnienia wymogów zrewidowano większość podzespołów i osprzętu takich jak wał, wymiary cylindrów oraz oczywiście dolot i wydech. Napęd rozrządu odbywa się za pomocą kół zębatych bez użycia łańcuchów i pasków, a każdy z dziesięciu cylindrów otrzymał własną przepustnicę dla lepszej reakcji na gaz. Zmodyfikowano też kolektory wydechowe, które są wpuszczone w blok silnika.

Dalsze udoskonalenia skutkują większym momentem obrotowym i poprawą właściwości jezdnych, co jeszcze obniża wymagania serwisowe silnika V10 i sprawia, że pochodne tej jednostki są ulubionym rozwiązaniem wśród osób prowadzących klasyczne bolidy Le Mans i F1, którym nie podoba się pomysł rozbierania silnika co 500 km.

Solus GT rozwija aż 840 KM i ma typowo wyścigową charakterystykę przeniesienia napędu.

Reklama

Wolnossące V10 osiąga 840 KM przy 10 000 obr./min. i 650 Nm, a moc jest przekazywana na koła przez 7-stopniową sekwencyjną skrzynię o typowo motosportowym profilu z wielopłytkowym, karbonowym sprzęgłem jak w bolidach LMP. To wszystko w samochodzie, którego masa ma nie przekraczać 1000 kg - McLaren chciałby uzyskać około 950 kg lub mniej. Auto będzie w stanie pokonać barierę 320 km/h, ale najważniejszym aspektem nie jest prędkość, a aerodynamika - Solus GT potrafi wygenerować na swoim karbonowym nadwoziu aż 1200 kg docisku.

McLaren Solus GT kokpit
16

Nadwozie nowego McLarena stworzono wyłącznie z myślą o aerodynamice. Nie ma tu aktywnych elementów, a patrząc centralnie od przodu łatwo zauważyć jaką przewagę daje jednomiejscowy kokpit, bo chłodnice umieszczono symetrycznie po bokach kabiny w ogromnych wlotach powietrza. Konstrukcja podłogi, wszelkich kanałów i spoilerów ma dwa cele: kierować powietrze na dwuczęściowe skrzydło oraz generować jak największy efekt przyziemienia. Całe skrzydło zamontowane jest do tylnej struktury uderzeniowej, a ta jest przykręcona bezpośrednio do skrzyni biegów.

W przeciwieństwie do bolidów LMP Solus GT jest typowym autem jednomiejscowym, a kierowca zajmuje miejsce w środku przez odsuwaną do przodu szybę jak w myśliwcu. W środku panuje spartański wystrój w stylu wyścigowym. Fotel jest częścią monokoku, a przesuwają się jedynie pedały - to element, przy którym konsultantem był kierowca F1 Lando Norris. Każdy nabywca Solusa przejdzie indywidualny proces dopasowywania pozycji za kierownicą, aby mógł komfortowo i ergonomicznie korzystać ze swojego auta.

W aranżację jednomiejscowego kokpitu Solusa GT zaangażowany był kierowca zespołu F1 McLarena, Lando Norris.

Konstrukcja zawieszenia przedniego typu pushrod oraz tylnego opartego na drążkach skrętnych czerpie z know-how Formuły 1. Da się tu regulować amortyzatory (w czterech płaszczyznach), stabilizatory, sprężyny standardowe i przechyłowe. Części całego układu składają się głównie ze stali i włókna węglowego. Tylne zawieszenie jest zamontowane bezpośrednio do aluminiowej obudowy skrzyni biegów.

McLaren Solus GT studio tył
16

Choć nie jest to samochód wyścigowy, zastosowano w nim 18-calowe koła z oponami typu slick zgodne ze specyfikacją prototypów Le Mans. Na kutych felgach mocowanych na centralną nakrętkę mogą się pojawić także opony deszczowe. Za hamowanie odpowiada układ hamulcowy z sześciotłoczkowymi, aluminiowymi zaciskami na karbonowo-ceramicznych tarczach.

Solus GT z wymiarami 4,6 m długości, ponad 2 m szerokości i 1,1 m wysokości oraz z rozstawem osi 2,8 m jest zaskakująco zbliżony do bolidu Toyota GR010 Hypercar, który startuje i wygrywa w wyścigach WEC. Tyle, że to nie jest samochód wyścigowy z prawdziwego zdarzenia, a jedynie torowa zabawka dla bogatych, lojalnych klinetów. Co z tego, że pochodzi od producenta, którego sensem istnienia jest budowanie aut wyścigowych do tylu serii ile tylko się da, od F1 przez IndyCar aż do wyścigów GT. Pozostaje jednak ta jedna seria, która jeszcze jest niezagospodarowana, więc przeczuwamy szybki zwrot akcji w tej sprawie.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025