Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 października 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
19

Pod kątem motosportu rok 2023 jest dla Ferrari niezwykle udany. Zwycięstwo w 24h Nürburgring oraz udany powrót po ponad 50 latach na czoło klasyfikacji generalnej 24h Le Mans są największymi sukcesami stajni z Maranello. Zwłaszcza ten drugi triumf jest dla Ferrari na tyle znaczący, że firma postanowiła pociągnąć temat dalej i zaoferować swoim najbardziej lojalnym klientom możliwość doświadczenia osiągów 499P na własnej skórze. W tym celu powstał model 499P Modificata oraz program Sport Prototipi Clienti. Za nieco ponad 5 milionów euro klienci mogą nabyć udział w specjalnie zorganizowanych dniach na torze za kierownicą bolidu 499P, choć rywalizacja między kierowcami nie wchodzi w grę.

Ferrari posiada już podobne programy Challenge i XX, ale 499P Modificata to zupełnie coś innego. W tamtych programach samochody klientów bazują na drogowych odpowiednikach, a tym razem mówimy o czystym wyścigowym prototypie, który dodatkowo jest aktualnym modelem Scuderii w wyścigach długodystansowych.

Program Sport Prototipi Clienti da klientom Ferrari możliwość wypróbowania mocy i osiągów prototypów Ferrari 499P.

Prezentacja 499P Modificata odbyła się podczas Ferrari Finali Mondiali 2023 na torze Mugello. Auto stworzone do programu klienckiego ma dokładnie taki sam kompozytowy monokok, zawieszenie i silnik jak bolidy klasy LMH, jednak zastosowano w nim kilka przeróbek, aby był łatwiejszy w obsłudze, a nawet trochę szybszy. 499P Modificata nie jest ograniczony przez wymyślne przepisy techniczne FIA, więc Ferrari wprowadziło małe zmiany do układu napędowego, zawieszenia i kabiny, aby samochód stał się bardziej użyteczny i dostarczał swoim właścicielom odpowiedni poziom emocji.

Karbonowe nadwozie skrywa ten sam 3-litrowy silnik V6 twin turbo co w wersji LMH, zresztą pochodzący z drogowego Ferrari 296, wspomagany silnikiem elektrycznym na przedniej osi. W wyścigach długodystansowych bolidy są ograniczone do 680 KM, ale w wersji Modificata moc wzrosła do 858 KM.

Ferrari 499P Modificata 2024 tył
19

Najbardziej efektowną funkcją w 499P Modificata jest Push to Pass, czyli przycisk na kierownicy odblokowujący dodatkowe 161 KM na czas 7 sekund. Moduł hybrydowy z 800-woltową instalacją pochodzi wprost z bolidów F1 i jest w stanie aktywować tę funkcję kilka razy podczas jednego okrążenia. Pokładowy system odzyskiwania energii kinetycznej zasila małą baterię podczas hamowania. Gdy funkcja Push to Pass nie jest aktywna, bolid Ferrari generuje dokładnie 697 KM.

Najciekawszą funkcją Ferrari 499P Modificata jest Push to Pass, czyli dodatkowa moc na czas 7 sekund.

Reklama

Aby poprawić osiągi zlikwidowano próg prędkości powyżej którego przedni silnik elektryczny może być włączony. Przepisy FIA zezwalają na hybrydowy “boost” jedynie przy prędkościach powyżej 190 km/h. Poniżej tej prędkości bolidy są wyłącznie spalinowe i mają napęd na jedną oś. Modificata działa inaczej - silnik elektryczny działa od samego startu, więc samochód ma stały napęd na wszystkie koła. Dzięki temu szybciej przyspiesza ze startu zatrzymanego i ma lepszą trakcję w trudnych warunkach, a także jest w stanie szybciej napędzać się na wyjściach z wolnych zakrętów.

Ferrari 499P Modificata 2024 drzwi
19

Samochody Ferrari klasy LMH jeżdżą na oponach Michelin, ale 499P Modificata otrzymało specjalnie opracowane opony Pirelli, które mają umożliwiać wykorzystanie potencjału jaki daje większa moc auta. Mieszanka gumy jest zbliżona do tej używanej w Formule 1, przez co daje lepsze odczucia w warunkach wykluczających rywalizację. Poza tym Pirelli stworzyło opony, które łatwiej utrzymać w optymalnej temperaturze.

Ferrari pracowało także nad zawieszeniem i mapą silnika, aby dopasować je do warunków jazdy poza rywalizacją sportową. Mimo to ogólny projekt jest bardzo zbliżony do samochodów startujących w Le Mans. Zachowano nawet sprawdzony w warunkach wyścigowych jednoosobowy kokpit 499P.

Program Sport Prototipi Clienti wystartuje w przyszłym roku, a jego integralną częścią są samochody 499P Modificata. Podobnie jak w innych tego typu programach, Ferrari w ramach opłaty wynoszącej 5,1 miliona euro zapewnia klientom nie tylko auta, ale też całą logistykę, serwis i obsługę podczas zamkniętych eventów na torze na okres dwóch lat. Będzie można poczuć się jak Robert Kubica!

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD pokonał granicę 7 minut na Ringu, ale to nie koniec

Pół-wyczynowy Mustang GTD osiągnął czas poniżej 7 minut na Nürburgringu, ale stać go na więcej.

10 grudnia 2024
McLaren sprzedaż
McLaren
Fundusz z Abu Zabi potwierdza inwestycję w McLarena

Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi przejmuje dział samochodów drogowych McLarena.

10 grudnia 2024
SEAT Leon Sportstourer PHEV
SEAT / Leon Sportstourer
SEAT Leon Sportstourer FR 1.4 e-Hybrid PHEV

Pamiętacie, że jeszcze istnieje? Leon - i to nie Cupra - ciągle jest na rynku!

9 grudnia 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024