Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 października 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
19

Pod kątem motosportu rok 2023 jest dla Ferrari niezwykle udany. Zwycięstwo w 24h Nürburgring oraz udany powrót po ponad 50 latach na czoło klasyfikacji generalnej 24h Le Mans są największymi sukcesami stajni z Maranello. Zwłaszcza ten drugi triumf jest dla Ferrari na tyle znaczący, że firma postanowiła pociągnąć temat dalej i zaoferować swoim najbardziej lojalnym klientom możliwość doświadczenia osiągów 499P na własnej skórze. W tym celu powstał model 499P Modificata oraz program Sport Prototipi Clienti. Za nieco ponad 5 milionów euro klienci mogą nabyć udział w specjalnie zorganizowanych dniach na torze za kierownicą bolidu 499P, choć rywalizacja między kierowcami nie wchodzi w grę.

Ferrari posiada już podobne programy Challenge i XX, ale 499P Modificata to zupełnie coś innego. W tamtych programach samochody klientów bazują na drogowych odpowiednikach, a tym razem mówimy o czystym wyścigowym prototypie, który dodatkowo jest aktualnym modelem Scuderii w wyścigach długodystansowych.

Program Sport Prototipi Clienti da klientom Ferrari możliwość wypróbowania mocy i osiągów prototypów Ferrari 499P.

Prezentacja 499P Modificata odbyła się podczas Ferrari Finali Mondiali 2023 na torze Mugello. Auto stworzone do programu klienckiego ma dokładnie taki sam kompozytowy monokok, zawieszenie i silnik jak bolidy klasy LMH, jednak zastosowano w nim kilka przeróbek, aby był łatwiejszy w obsłudze, a nawet trochę szybszy. 499P Modificata nie jest ograniczony przez wymyślne przepisy techniczne FIA, więc Ferrari wprowadziło małe zmiany do układu napędowego, zawieszenia i kabiny, aby samochód stał się bardziej użyteczny i dostarczał swoim właścicielom odpowiedni poziom emocji.

Karbonowe nadwozie skrywa ten sam 3-litrowy silnik V6 twin turbo co w wersji LMH, zresztą pochodzący z drogowego Ferrari 296, wspomagany silnikiem elektrycznym na przedniej osi. W wyścigach długodystansowych bolidy są ograniczone do 680 KM, ale w wersji Modificata moc wzrosła do 858 KM.

Ferrari 499P Modificata 2024 tył
19

Najbardziej efektowną funkcją w 499P Modificata jest Push to Pass, czyli przycisk na kierownicy odblokowujący dodatkowe 161 KM na czas 7 sekund. Moduł hybrydowy z 800-woltową instalacją pochodzi wprost z bolidów F1 i jest w stanie aktywować tę funkcję kilka razy podczas jednego okrążenia. Pokładowy system odzyskiwania energii kinetycznej zasila małą baterię podczas hamowania. Gdy funkcja Push to Pass nie jest aktywna, bolid Ferrari generuje dokładnie 697 KM.

Najciekawszą funkcją Ferrari 499P Modificata jest Push to Pass, czyli dodatkowa moc na czas 7 sekund.

Reklama

Aby poprawić osiągi zlikwidowano próg prędkości powyżej którego przedni silnik elektryczny może być włączony. Przepisy FIA zezwalają na hybrydowy “boost” jedynie przy prędkościach powyżej 190 km/h. Poniżej tej prędkości bolidy są wyłącznie spalinowe i mają napęd na jedną oś. Modificata działa inaczej - silnik elektryczny działa od samego startu, więc samochód ma stały napęd na wszystkie koła. Dzięki temu szybciej przyspiesza ze startu zatrzymanego i ma lepszą trakcję w trudnych warunkach, a także jest w stanie szybciej napędzać się na wyjściach z wolnych zakrętów.

Ferrari 499P Modificata 2024 drzwi
19

Samochody Ferrari klasy LMH jeżdżą na oponach Michelin, ale 499P Modificata otrzymało specjalnie opracowane opony Pirelli, które mają umożliwiać wykorzystanie potencjału jaki daje większa moc auta. Mieszanka gumy jest zbliżona do tej używanej w Formule 1, przez co daje lepsze odczucia w warunkach wykluczających rywalizację. Poza tym Pirelli stworzyło opony, które łatwiej utrzymać w optymalnej temperaturze.

Ferrari pracowało także nad zawieszeniem i mapą silnika, aby dopasować je do warunków jazdy poza rywalizacją sportową. Mimo to ogólny projekt jest bardzo zbliżony do samochodów startujących w Le Mans. Zachowano nawet sprawdzony w warunkach wyścigowych jednoosobowy kokpit 499P.

Program Sport Prototipi Clienti wystartuje w przyszłym roku, a jego integralną częścią są samochody 499P Modificata. Podobnie jak w innych tego typu programach, Ferrari w ramach opłaty wynoszącej 5,1 miliona euro zapewnia klientom nie tylko auta, ale też całą logistykę, serwis i obsługę podczas zamkniętych eventów na torze na okres dwóch lat. Będzie można poczuć się jak Robert Kubica!

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025