Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
W ten weekend odbędzie się 51. edycja 24h of Nürburgring. Na starcie stanie aż 136 samochodów.
Wyścig oficjalnie nazwany 2023 ADAC TotalEnergies 24h Nürburgring zbliża się wielkimi krokami. Stawka złożona z ponad setki kolorowych maszyn będzie zmagać się na słynnym torze w dniach 20-21 maja. Ponad 25-kilometrowa pętla obejmująca słynny Odcinek Północny oraz tor Grand Prix będzie areną dla 136 załóg, z których najlepsi pokonają w ciągu doby aż 3200 kilometrów w wyścigowym tempie.
O końcowe zwycięstwo w klasie SP9/GT3 powalczą 33 załogi w samochodach ze wszystkich stron świata. Będzie wśród nich kilka nowości m.in. Ferrari 296 GT3 i Porsche 992 GT3R, a także cała plejada konstrukcji z poprzednich lat: BMW M4 GT3, Lamborghini Huracan GT3 i zwycięzca z zeszłego roku - Audi R8 LMS GT3. Z kolei samochody takie jak Toyota GR Supra GT4 i Aston Martin AMR GT4 powalczą w niższej klasie SP10. Będziemy mieć tam swojego reprezentanta, gdyż za kierownicą BMW M4 o numerze #73 zasiądzie nasz redakcyjny kolega - Jethro Bovingdon.
Reszta stawki obejmuje niemal wszystko, od TCR (Tourist Car Racers) do GT2 i samochodów pucharów markowych. Nie zabraknie osobliwości takich jak prywatna Dacia Logan w klasie SP3, a także słynny Opel Manta “Foxtail” rocznik 1988 Olafa Beckmanna. Akurat ten klasyk powraca niczym feniks z popiołów po dramacie z zeszłego roku, gdy auto stanęło w płomieniach na krótko przed imprezą.
Ostatnimi czasy obserwujemy zwiększającą się popularność samochodów turystycznych (TCR) przeznaczonych dla osób prywatnych, co widać także po stawce tegorocznego 24h of Nürburgring. Samochody tej klasy przeznaczone do sprzedaży produkują między innymi Hyundai, Cupra i Audi. Maszyny te spełniają kryteria wielu klas wyścigowych, zatem nie ma przeszkód w zgłoszeniu ich do N24.
Największą siłą 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu jest właśnie różnorodność, ale także sama liczba samochodów przebywająca jednocześnie na torze. Poniżej zamieszczamy kilka zdań na temat historii oraz garść informacji dotyczących weekendu wyścigowego na słynnym niemieckim torze.
24-godzinny wyścig Nürburgring jaki dziś znamy po raz pierwszy pojawił się w kalendarzu sportów motorowych w 1970 roku, organizowany przez ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Przed 1970 rokiem wyścigi wytrzymałościowe na torze Nürburgring były sporadyczne i składały się z 12-, 24-, 36-, 84-, a nawet 96-godzinnych imprez, które nie były nadzorowane przez jeden organ zarządzający.
Dziś wyścig odbywa się na Nordschleife, czyli północnej pętli, zintegrowanej z torem Formuły 1 w południowej części obiektu. Nürburgring ma złowrogą reputację, a częścią jego specyfiki są zmienne warunki pogodowe. Niejednokrotnie bywały sytuacje, że tor był spowity deszczem, mgłą i słońcem w różnych proporcjach w tym samym czasie.
24-godzinne wyścigi długodystansowe wzbudzają coraz większe zainteresowanie, ale ten na torze Nürburgring to coś więcej niż wydarzenie sportowe. Kibice nie tylko oglądają zmagania kierowców, ale także traktują pobyt na torze jako wycieczkę połączoną z biwakowaniem i imprezowaniem. Wokół toru znajdują się liczne hotele dla tych, którzy wolą egipską bawełnę i apartamenty łazienkowe od szybkoschnących ręczników z mikrofibry i krótkich spacerów po lesie. Niezależnie od preferencji i budżetu, dla fana sportów motorowych N24 jest jednym z tych wydarzeń, które trzeba w życiu zobaczyć.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.
Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?
Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.
Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.
Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.
Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.
Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.
Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.
Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.
Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.
Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.
Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…
Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.