Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 R - nowa wyścigowa broń Porsche

Nowy 911 GT3 R będzie reprezentował Porsche i szereg zespołów prywatnych na wszystkich szczeblach wyścigów GT3.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 sierpnia 2022
Porsche 911 GT3 R
8

Porsche Motorsport zaprezentowało nową wersję niezwykle udanego 911 GT3 R, które zadebiutuje na torach wyścigowych w przyszłym sezonie. Samochód ten będzie homologowany do rywalizacji w klasach GT3 na wszystkich szczeblach - od lokalnych i narodowych serii GT3 do dużych wyścigów międzynarodowych jak Spa-Francorchamps 24h, a od sezonu 2024 także w FIA World Endurance Championship.

Poprzednie 911 klasy GT3 było jednym z najbardziej utytułowanych samochodów tej kategorii, zatem presja na nowym aucie jest ogromna. W stawce nie brakuje innych zdolnych do zwycięstw zespołów i samochodów, a tym Audi R8 V10 LMS czy BMW M4 GT3. Obok Porsche pojawi się też kilka nowych wozów, w tym Ferrari 296 GT3.

Porsche 911 GT3 R - bok auta
8

Porsche podczas rozwoju auta nie poświęciło zbyt wiele czasu na zwiększanie mocy i gubienie masy własnej. W świetle przepisów Balance of Performance (wyrównywania osiągów) nie ma to żadnego sensu, więc skupiono się na elastyczności ustawień podwozia i poprawie właściwości jezdnych. W rezultacie w podwoziu GT3 R wprowadzono fundamentalne zmiany, takie jak zwiększenie rozstawu osi o 48 mm i przeniesienie wielu elementów pomocniczych silnika, takich jak układ klimatyzacji i zbiornik wyrównawczy chłodnicy, bardziej do przodu. Porsche chce w ten sposób przenieść większą część masy na przód, zmniejszając nacisk na tylne opony i poprawiając ogólny balans samochodu.

Porsche 911 GT3 R - widok z góry
8

Zawieszenie prawie nie uległo zmianie - na przodzie ponownie znajdują się podwójne wahacze, a z tyłu układ wielowahaczowy. Nowy jest natomiast układ kierowniczy przeniesiony z drogowego 911 GT3 aktualnej generacji. Udoskonalono go o kilka elementów z 911 RSR - wyścigówki, której kariera w barwach fabrycznych Porsche zakończy się wraz z obecnym sezonem. Stalowe hamulce z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu na tarczy 390 mm i 4-tłoczkowymi z tyłu (370 mm) dostarcza AP Racing.

Porsche 911 GT3 R - front auta
8
Reklama

Brak skupienia na zwiększaniu mocy nie przeszkodził we wprowadzeniu istotnych modyfikacji silnika. Sześciocylindrowy bokser ma teraz pojemność 4,2 l zamiast 4 l, co osiągnięto poprzez zwiększenie średnicy cylindrów z 102 do 104,5 mm. Większa jest też skrzynia korbowa i wał. W ten sposób udało się uzyskać moc równą 565 KM. To tylko 15 KM więcej niż w generacji 991.2, ale priorytetem inżynierów była optymalizacja przebiegu krzywej mocy i momentu obrotowego, aby uzyskać lepszą elastyczność w średnim zakresie obrotów. W ten sposób Porsche chce nadrobić dystans do rywali wyposażonych w turbodoładowane silniki, które w naturalny sposób generują wysoki moment obrotowy przy niższych obrotach - jednym z nich jest wspomniane Ferrari 296 GT3. Dolot powietrza do silnika odbywa się tak jak w drogowych 911 Turbo - poprzez otwory w bocznych fartuchach nadwozia tuż za drzwiami, a przed tylnym kołem.

Porsche 911 GT3 R - wnętrze auta
8

Rewizja silnika poprawiła też wymagania serwisowe jednostki napędowej, gdyż udało się wydłużyć jej żywotność z 60 do 70 godzin wyścigowych. W przeciwieństwie do Porsche 911 RSR jeżdżącego w klasie GTE Pro silnik nie jest przesunięty przed tylną oś, co praktycznie czyni z auta model centralnosilnikowy, ale pozostał na swoim miejscu z tyłu auta jak w każdym drogowym 911. W 911 GT3 R jest on jedynie przechylony do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu pod spodem można było powiększyć dyfuzor i wykonać bardziej agresywnie ukształtowaną podłogę. Do tych zmian dostosowano większy przedni splitter, co przyczyniło się do uzyskania mocniejszego efektu przyziemienia bez pogarszania oporu powietrza.

Już wkrótce prywatne zespoły współpracujące z Porsche będą mogły przesiąść się na nowe 911 GT3 R, aby wystartować nim od sezonu 2023. Auto kosztuje 511 tysięcy euro bez podatków. Od 2024 roku auta klasy GT3 będą mogły startować także w wyścigach długodystansowych FIA WEC, a Porsche z odświeżonym 911 GT3 R ma nadzieję być wiodącą siłą na wszystkich najsłynniejszych torach świata, w tym Spa, Silverstone i oczywiście Le Mans.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023