Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 296 Challenge - bez hybrydy, ale nadal z V6

Od sezonu 2024 w pucharze markowym Ferrari zawodnicy będą rywalizować w nowym modelu 296 Challenge.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 października 2023
Ferrari 296 Challenge przód
4

Sezon 2023 pucharu markowego Ferrari Challenge zakończy się jeszcze w tym miesiącu na torze Mugello i będzie to ostatni wyścig tej serii przy wykorzystaniu modelu 488 Challenge. Samochód ten debiutował w sezonie 2017, a w 2020 roku przeszedł modernizację do wariantu Evo. Od 2024 roku obowiązkowym wyposażeniem zespołów będzie nowsze Ferrari 296 Challenge - dziewiąty kolejny model w historii tej serii.

Bazą dla 296 Challenge jest cywilny model 296 GTB, choć sporo innowacji zaczerpnięto też z modelu klasy GT3. Daje to solidne podstawy do zastąpienia udanego wyścigowego Ferrari 488.

Ferrari 296 Challenge oficjalnie zadebiutuje w przeddzień eventu Finali Mondiali 23 października. Pod względem technicznym wyścigówka sporo różni się od drogowego odpowiednika. Przede wszystkim nie ma na pokładzie systemu hybrydowego, a silnik spalinowy poddano niezbędnym modyfikacjom. 488 było wyposażone w silnik V8, podczas gdy 296 korzysta z jednostki 3.0 V6 z kątem rozwarcia cylindrów 120 stopni, tej samej co w innych modelach rodziny 296. Moc 690 KM i moment obrotowy 740 Nm są przenoszone wyłącznie na tylną oś. Moc wzrosła w stosunku do 488 Evo o 20 KM, ale moment obrotowy jest niższy o 20 Nm.

296 Challenge to już dziewiąty model pucharu markowego Ferrari Challenge.

Ferrari w wersji GT3 jest ograniczone przepisami do 600 KM, dlatego 690 KM w modelu Challenge to największa moc wśród wszystkich odmian silnika F163. Drogowy model GTB wyciąga "tylko" 663 KM, ale ma na pokładzie elektryczną asystę podnoszącą ogólną moc do 830 KM.

Według Ferrari nowe 296 Challenge powstało z myślą zarówno o osiągach, jak i wytrzymałości. Część rozwiązań technicznych skopiowano z modelu GT3 debiutującego w zeszłym roku. Nie jest to zły wzorzec biorąc pod uwagę rewelacyjny wynik jaki model ten osiągnął w tegorocznym Nürburgring 24h. Do 296 Challenge zaadaptowano też część osprzętu z modelu drogowego. Nie ma wśród nich modułu hybrydowego, ale jest zaawansowany system ABS EVO Track poprawiający skuteczność hamowania w warunkach wyścigowych.

Ferrari 296 Challenge tył
4

Ogólny design nie jest tak efektowny jak w mocno wyrzeźbionym aerodynamicznie modelu 296 GT3, ale i tak Challenge ma na nadwoziu liczne usprawnienia poprawiające docisk. Są wśród nich specjalne kanały powietrzne, agresywny splitter, spory tylny spoiler, progi boczne i dyfuzor, co przekłada się na 870 kg docisku przy 250 km/h. To najlepsza wartość wśród wszystkich dotychczasowych modeli wykorzystywanych w Ferrari Challenge. Ze względu na chłodzenie zderzaki, maska i tylny pas posiadają liczne wloty i siatki, podobnie jak w 296 GT3.

Reklama

Silnik V6 twin turbo podkręcono do 690 KM i 740 Nm - to o 20 KM więcej niż w poprzednim 488 Challenge.

Nie ujawniono modyfikacji zawieszenia, lecz ogólna zmiana geometrii jest widoczna gołym okiem - dedykowane koła są osadzone głębiej i pochylone mocniej niż w GT3. Dodatkowo zawodnicy otrzymają opony opracowane przez Pirelli specjalnie do tego auta. Oprócz systemu ABS EVO Track, hamulce są wyposażone w nowe tarcze CCM-R Plus polepszające skuteczność hamowania podczas długich stintów na torze.

Ferrari 296 Challenge silnik
4

Nie podano ile Ferrari 296 Challenge waży. Możemy tylko szacować, że po usunięciu standardowych szyb, większości wyposażenia wnętrza i modułu hybrydowego masa jest sporo niższa niż deklarowane 1470 kg modelu drogowego.

Nowe Ferrari 296 Challenge pojawi się po raz pierwszy w przestrzeni publicznej 23 października, dzień przed ostatnim wyścigiem sezonu 2023 na torze Mugello. Następnie auto trafi do różnych serii wyścigowych w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Lotus Evija X na torze Nürburgring
Lotus / Evija
Lotus Evija X to drugi najszybszy “elektryk” na Nürburgringu

Unikatowy, torowy Lotus Evija X okrążył Północną Pętlę Nürburgringu w czasie 6:24,047.

27 kwietnia 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024