Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Rodzina Ferrari 296 powiększyła się o nową wersję GTS z tym samym silnikiem V6 i otwartym dachem.
Ferrari ponownie ma w ofercie model oznaczony GTS - Gran Turismo Spider. Tak właśnie nazywa się nowy, hybrydowy supersamochód Ferrari z otwartym dachem, a jego najbliższym poprzednikiem był F355, czyli model sprzed przeszło 25 lat. Nowa wersja dzieli z coupe (GTB) wszystkie kluczowe aspekty techniczne.
Podobnie jak 812 GTS oraz wspomniane F355 GTS, nowe 296 nie jest klasycznym, otwartym Ferrari jak miało to miejsce w ostatnich latach z modelami F8 czy 488. Usunięto tutaj tylko centralny panel dachowy, więc samochód bardziej przypomina klasyczną targę. Jeśli dach jest zamknięty ciężko odróżnić wersję GTS od GTB, ale to nie jest wada. Oba auta wyglądają tak, jak powinno wyglądać nowoczesne Ferrari - sama sylwetka sugeruje ogromne możliwości auta, ale nie brakuje mu także subtelnych nawiązań do klasyki np. modelu 250 LM.
Konieczne było dostosowanie auta do wymagań wersji otwartej, czyli trzeba było wygospodarować z tyłu miejsce do przewożenia panelu dachowego. Z tego powodu w GTS jest inna pokrywa silnika z mniejszą powierzchnią przeszkloną, ale całość wygląda spójnie i nie rzuca się w oczy.
Pod względem parametrów technicznych GTS to kopia GTB. Podstawą jest silnik V6 2.9 l twin turbo, z którym współpracuje motor elektryczny umieszczony między silnikiem, a dwusprzęgłową skrzynią biegów. Sumaryczna moc układu to 830 KM przy 6000 obr./min., a moment obrotowy wynosi 740 Nm przy 6250 obr./min. Przez 8-biegową skrzynię moc obu silników trafia na tylne koła i w przeciwieństwie do większego i droższego SF90 tutaj skrzynia ma klasyczny wsteczny bieg.
Ogromna moc hybrydowego układu jest przenoszona tylko na tylną oś, ale jak dowodzą pierwsze doświadczenia z jazdy modelem coupe, to żaden problem. Inżynierowie Ferrari w sobie tylko znany sposób sprawili, że 296 GTB mistrzowsko utrzymuje trakcję i w GTS powinno być tak samo.
Jeśli chodzi o konstrukcję, GTS wymagał stosunkowo niewielkich przeróbek, bo aluminiowe podwozie 296 samo w sobie jest dość wytrzymałe, a otwór dachowy w tym przypadku nie jest duży. Na dodatek tuż za kabiną zastosowano element aerodynamiczny biegnący w poprzek nadwozia, który też usztywnia całą konstrukcję. GTS waży tylko 70 kg więcej niż GTB - 1540 kg. Trzeba jednak pamiętać, że to masa wersji podstawowej na sucho. Samochód gotowy do jazdy powinien mieć masę bliższą 1650 kg.
Oprócz tego struktura auta stworzona z aluminium wzmocnionego stalą jest identyczna jak w coupe. Samochód ma 50 mm krótszy rozstaw osi niż F8 Spider, a jego ogólna długość jest mniejsza o 46 mm. Przy każdym kole pracują podwójne wahacze i znakomite, elektromagnetyczne amortyzatory będące w wyposażeniu standardowym. Każde Ferrari 296 ma ponadto pełen zestaw systemów wspomagających kierowcę i technologii wspomagających osiągi, w tym e-diff, elektroniczną kontrolę poślizgu bocznego i system hamulcowy "ABS evo".
Osiągi są bardzo zbliżone do 296 GTB - czas sprintu do 100 km/h wynosi 2,9 s, a prędkość maksymalną producent określa jako 330+ km/h. Różnicę osiągów widać w czasie do 200 km/h - 7,6 zamiast 7,3 s. Do GTS także można zamówić pakiet Assetto Fiorano, w którym elektromagnetyczne amortyzatory są zmienione na pasywne dostarczane przez Multimatic - producenta hipersamochodów i właściciela zespołu wyścigowego w klasie GT. W pakiecie nabywca dostaje także więcej elementów karbonowych, w tym panel dachowy, co przekłada się na 8 kg oszczędności masy, oraz opony Michelin Cup 2R.
Ceny Ferrari 296 GTS jeszcze nie znamy, ale prawdopodobnie trzeba dodać nawet 150-200 tys. zł do wyjściowej ceny coupe wynoszącej około 1,7 mln zł. Duży wpływ na ostateczną cenę auta mają dodatki, których lista jest długa, a ceny wysokie.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.
Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.
Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.
Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.
Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.