Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
12

Na ten rok Ferrari przygotowuje nie tylko wstrząs w postaci pierwszego samochodu w pełni elektrycznego, ale także szereg bardziej tradycyjnych premier. Jedną z nich będzie nowe 296 Versione Speciale, czyli podkręcony wariant supersamochodu 296 GTB. Wkrótce okaże się czy producent nazwie go Speciale, Pista, Scuderia czy może Challenge Stradale (jeśli Ferrari w końcu ustali jakąś konwencję w tej kwestii), ale w założeniu ma to być samochód w pełni poświęcony kierowcy, jak niegdyś 488 Pista lub 458 Speciale.

Czego możemy się spodziewać po rozwojowej wersji 296 GTB? Na pewno wielu nowych elementów aerodynamicznych, bardziej wyrazistej rzeźby nadwozia, mniejszego oporu przy jednoczesnym zwiększeniu docisku i przepływu powietrza chłodzącego. Jest z czego czerpać wiedzę, bo Ferrari ma w ofercie wyścigowy wariant 296 GT3 sprawdzony w bojach na torach całego świata. Może także pójść śladem 458 Speciale, które czerpało pewne rozwiązania z LaFerrari, i być wzorowany na świeżo zaprezentowanym hipersamochodzie F80.

Jedną z najgorętszych premier tego roku może zostać nowe Ferrari 296 Speciale stworzone na bazie 296 GTB.

Ocenę postępów w projekcie utrudnia gruba warstwa kamuflażu (wcześniej były to duże połacie tkaniny), ale już widać, że to nie będzie zwykłe GTB z lekko poszerzoną lotką Gurneya. Zanosi się na kompletnie przemodelowany, ekstremalny supersamochod z aerodynamiką opracowaną od podstaw (może nawet ze skrzydłem a la F80, sądząc po prototypie), czego nie widzieliśmy w żadnym z wymienionych poprzedników. Z tyłu spod kamuflażu wyłania się prostokątna rura wydechowa, ale może to być tylko element maskujący.

Kamuflaż mocno zniekształca sylwetkę auta, ale raczej jest to tylko sugestia, że pod spodem kryją się ciekawe nowinki, a nie zapowiedź ekstremalnego poszerzenia i wydłużenia nadwozia w wersji produkcyjnej. Ferrari LongTailAndNose nie brzmi ani trochę atrakcyjnie, za to CodaLunga pasowałoby jak ulał.

Reklama
Ferrari 296 VS spyshot tył
12

Nie żeby to było konieczne, ale droższe 296 powinno dostać też więcej mocy. Oczywiście czerpanej z układu hybrydowego bazującego na obecnym napędzie 296 GTB/GTS, gdzie główną rolę gra podwójnie doładowany silnik 3.0 V6 o rozchyleniu 120 stopni z dodatkowym e-motorem. Silnik spalinowy sam w sobie generuje 664 KM i potrafi kręcić się do 8500 obrotów, co z modułem hybrydowym daje łącznie 830 KM.

Sugerując się danymi z przeszłości (Pista miała silnik o mocy 720 KM względem 670 KM w 488 GTB), Ferrari pewnie dorzuci w okolicach 40-50 KM dając łącznie 880 KM. Nie jest to nierealne, bo już teraz wiemy, że wersja rozwojowa “V-szóstki” Ferrari w nowym hipersamochodzie F80 będzie generowała 900 KM (systemowo hybryda ma tam 1200 KM). Limiter obrotów tego motoru ustawiono przy wartości 9200.

Podobnie jak w przypadku F80, prototypy z minimalnym kamuflażem już niedługo będą musiały opuścić bramy fabryki w Maranello, aby rozpocząć ostatni etap testów drogowych. Z tego powodu spodziewamy się premiery auta raczej prędzej niż później, co otworzy drogę do pełnego wdrożenia i rozpoczęcia sprzedaży. Z pewnością jest to jeden z tych samochodów, na których debiut w tym roku najbardziej czekamy.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025