Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
20

Zapowiadało się na to od dłuższego czasu, ale pojawiły się pierwsze konkrety w sprawie elektrycznego Ferrari. Według najnowszych doniesień Maranello szykuje premierę tego modelu na 9 października 2025, na Dzień Rynków Kapitałowych. Możliwe, że już poznaliśmy nazwę tego auta - Elettrica - bo pojawiła się ona podczas kwietniowej konferencji dla akcjonariuszy. “Ferrari Elektryczne” może nie brzmi zbyt egzotycznie, ale pamiętajmy, że jest to produkt firmy, która nazwała swój flagowy hipersamochód po prostu “Ferrari”.

Muły testowe elektrycznego Ferrari krążą już od jakiegoś czasu, ale pierwszą zapowiedź pełnego EV w wykonaniu włoskiej marki słyszeliśmy w 2021 roku. Następnie w 2023 roku wybudowano nową halę nazywaną w Maranello “e-budynkiem”, która otworzyła nowe możliwości w kontekście prac nad nowymi napędami. W międzyczasie zaprezentowano hybrydowe modele SF90 i 296 GTB z silnikami V6 i V8, a wkrótce dołączy do nich flagowe F80 ze zelektryfikowanym napędem plug-in.

9 października 2025 prawdopodobnie poznamy nowe Ferrari Elettrica.

“Elettrica” ma być pierwszym samochodem Ferrari z napędem wyłącznie elektrycznym. Włosi są mistrzami w kamuflowaniu swoich nadchodzących modeli pod wymyślnymi nadwoziami, ale w tym przypadku auto będzie miało koncepcyjnie więcej wspólnego z Purosangue niż z typowymi supersamochodami.

Zdjęcia zrobione zimą na publicznej stacji ładowania w Szwecji dają nam jak dotąd najlepszy wgląd w prototyp Ferrari. Auto niewiele zmieniło się od ostatnich doniesień - wciąż korzysta ze zmodyfikowanego nadwozia Maserati Levante z udawanymi końcówkami wydechu wyglądem wzorowanymi na Ferrari Roma. Samochody te przyłapano podczas ostatnich kalibracji systemów pokładowych w warunkach arktycznych. Premierę wyznaczono na jesień 2025.

Wskazując na koncentrację marki na elektryfikacji, dyrektor generalny Ferrari Benedetto Vigna powiedział: „Wola postępu, która zawsze charakteryzowała Ferrari, doprowadziła do innowacji w naszej infrastrukturze, wraz z inauguracją e-building; w naszych produktach, najlepiej podkreślonych przez nowy supersamochód Ferrari F80; oraz w badaniach i rozwoju, z nowym laboratorium E-Cells, które jeszcze bardziej wzmocni naszą wiedzę elektrochemiczną, aby przygotować nas na przyszłość”.

Ferrari EV w szwecji
20

Ciekawe informacje przyniosła prezentacja wyników finansowych Ferrari za 2024 rok. W tym czasie firma zanotowała zysk w wysokości 1,56 mld euro (wzrost o 21,3% rdr) mimo że nie był to czas obfitujący w premiery nowych modeli. Ze statystyk wynika, że podział sprzedaży między modele hybrydowe i czysto spalinowe wynosi 51:49 na korzyść hybryd, co pokazuje jak dobry odbiór mają zelektryfikowane modele Ferrari.

EV nie będzie jedyną premierą Maranello w tym roku. Marka ma w przygotowaniu łącznie pięć nowych modeli. Będą wśród nich zmodernizowane wersje Ferrari Roma w wersji coupe i Spider, a także hardkorowy wariant supersportowego modelu 296 GTB/GTS.

Gdzie będzie produkowane nowe Ferrari EV

Reklama

Elementem największej ekspansji marki Ferrari od wielu lat jest rozbudowa siedziby w Maranello o nową halę o powierzchni 42,5 tys. metrów kwadratowych. Budynek ten nazwano e-building, ale będą tu powstawać różne modele - spalinowe, hybrydowe i elektryczne. Evo było obecne na wielkim otwarciu tego obiektu, na którym dziennikarze, inwestorzy, partnerzy i politycy mogli po raz pierwszy zobaczyć wnętrze budynku.

Duża, wielopoziomowa hala produkcyjna ma dać Ferrari maksymalną możliwość adaptacji, przez co będą tu powstawać bardzo różne modele z wszystkimi typami napędów. Największą nowością jest jednak przystosowanie do montażu samochodów z napędem elektrycznym. Na górnym poziomie znajduje się specjalnie przystosowana przestrzeń, gdzie przechowywane i składane będą komponenty przyszłych modeli EV i hybryd Ferrari. Są tam między innymi roboty odpowiedzialne za kompletację silników elektrycznych własnej produkcji czy aluminiowych elementów przeniesienia napędu. Nie zabraknie stanowiska testowego dla całych zespołów zelektryfikowanych osi napędowych.

Ferrari e-building fabryka
20

Nowa hala powstała na działce na północ od istniejącego ośrodka Ferrari w Maranello. To pierwszy od wielu lat przypadek gdy Włosi powiększają macierzysty zakład o nowe tereny. Docelowo w e-building będzie pracować 300 osób; ogólna liczba pracowników Ferrari w Maranello wynosi około pięciu tysięcy.

Technologia automatyzacji w nowym budynku fabrycznym sprawia, że to jeden z najnowocześniejszych zakładów branży automotive na świecie. Dużą rolę odegra w nim szerokopasmowa łączność, dzięki której łatwo będzie błyskawicznie sprawdzić, czy dane narzędzie jest na swoim miejscu.

W dotychczasowych samochodach z modułami hybrydowymi Ferrari posiłkowało się komponentami zewnętrznych producentów. Tworzenie nowej generacji silników i baterii we własnym zakresie będzie jednak dla marki olbrzymim plusem ze względu na gospodarowanie własnością intelektualną czy zapewnienie optymalnych łańcuchów dostaw. W ten sposób Ferrari zabezpiecza się przed wpływem czynników zewnętrznych na kondycję firmy. Wielką zaletą inwestycji w fabrykę będzie dla Ferrari elastyczność i szybkość realizacji produktów i usług na specjalne zamówienie, co jak wiemy przynosi marce olbrzymie dochody.

Ferrari będzie tu projektować i budować swoje zespoły baterii, jedynie pojedyncze ogniwa będą pochodzić z zewnątrz. Dostawca ogniw nie jest jeszcze znany: „Rozmawiamy z więcej niż jednym dostawcą”, mówi Vigan, „mamy kilku partnerów i nieustannie prowadzimy badania”. Ponadto Ferrari we współpracy z Uniwersytetem w Bolonii otworzyło specjalne laboratorium, w którym będzie prowadzić badania i dzielić się technologią związaną z ogniwami akumulatorowymi.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025