Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
3

McLaren F1 i jego wyścigowy odpowiednik o nazwie GTR to samochody, które zbudowały pozycję producenta z Woking wśród fanów motoryzacji na całym świecie. W 1995 roku słynny F1 GTR z numerem #59 zwyciężył w klasyfikacji generalnej wyścigu 24h Le Mans. Dziś, 30 lat później, mieszczący się w Petersfield zespół Lanzante, który wówczas doprowadził McLarena do tego zwycięstwa, tworzy własny hipersamochód upamiętniający tamto wydarzenie.

Projekt o roboczym numerze 95-59, co odnosi się do roku tego sukcesu oraz numeru startowego pamiętnego auta, jest najbardziej ambitną rzeczą jakiej podjęło się Lanzante, nawet przy całym swoim doświadczeniu zdobytym przy McLarenach przez wszystkie te lata. Ściśle limitowany model, którego wnętrze będzie trzymiejscowe jak w oryginalnym F1, ma zawierać znaczną ilość dedykowanej technologii i inżynierii, aby dostarczać nielicznym właścicielom emocje z najwyższej półki.

Lanzante chce stworzyć limitowany hipersamochód inspirowany wyścigowym McLarenem F1 GTR z 1995 r.

Lanzante potwierdza, że samochód będzie zbudowany na aktualnie stosowanej architekturze McLarena. Nie sprecyzowano której, ale trzymiejscowy układ wnętrza i sylwetka dziwnie podobna do Speedtaila są tu wymowną podpowiedzią. Projekt autorstwa Paula Howse’a zawiera też podobieństwa do limitowanego modelu Sabre z jego wydatnym tylnym skrzydłem. Deklarowany stosunek mocy do masy 700 KM na tonę także jest zbliżony do Speedtaila, ale czy pod maskę Lanzante trafi zelektryfikowany napęd, czy w pełni benzynowa jednostka premiująca niską masę, pozostaje w sferze domysłów.

Nowe zdjęcia opublikowane przez Lanzante w dniu 30. rocznicy zwycięstwa McLarena w Le Mans zdają się potwierdzać, że główna połać skrzydła będzie pracowała aktywnie , chowając się w linii nadwozia w stanie spoczynku, podobnie jak w McLarenie 720S, 765LT i 750S. Poza tym mamy też potwierdzenie, że samochód nie będzie dzielił zbyt dużo części z istniejącymi autami - wyposażono go w dedykowane zespoły oświetleniowe i unikalną końcówkę wydechu z ognioodporną osłoną. Podobne rozwiązanie widzieliśmy w 600LT. Duży dyfuzor jest niemalże oddzielony od nadwozia w stylu jaki znamy już z McLarena 765LT.

Lanzante Project 95 59 design
3

Bardzo chętnie zobaczylibyśmy w tym aucie donośne V12 S70/2 z oryginalnego McLarena F1, ale najbardziej prawdopodobną opcją jest wykorzystanie 4-litrowego V8 twin turbo stworzonego dla nowoczesnych McLarenów przez Ricardo. Biorąc pod uwagę poprzednie projekty Lanzante do spółki z Cosworthem, możliwa jest jakaś mechaniczna ingerencja w napęd 95-59.

Osiągi w tym momencie nie są znane, ale 700 KM na tonę to parametr wyższy niż w McLarenie P1 (616 KM / tonę), więc z pewnością wóz będzie szybki. P1 ma przyspieszenie do 100 km/h w 2,8 s i rozpędza się do 350 km/h, a jego hybrydowy układ napędowy generuje 903 KM.

Reklama

Wiele wskazuje na to, że bazą strukturalną dla 95-59 będzie McLaren Speedtail.

W przeszłości Lanzante upamiętniało 25-lecie swojego zwycięstwa w Le Mans wypuszczając pakiety LM25 Edition dla istniejących McLarenów. Były to przeróbki nawiązujące do kultowego F1 GTR z 1995 roku. Zmiany obejmowały zmniejszenie masy, zastosowanie anodowanych na złoto przełączników wewnętrznych, układ wydechowy pokryty złotą powłoką ceramiczną, oklejenie w stylu Le Mans na nadwoziu i wiele innych poprawek konstrukcyjnych w odniesieniu do F1 GTR. W nowym projekcie Lanzante na pewno wróci do niektórych pomysłów, albo jeszcze je rozwinie.

McLaren Speedtail lanzante news
3

Brytyjczycy twierdzą, że priorytetem był aspekt inżynieryjny , ale pod uwagę wzięto też łatwość użytkowania auta, czego nie można powiedzieć o większości hipersamochodów na rynku. Z tego powodu projekt Lanzante pewnie będzie miał interwały serwisowe bardziej odpowiadające samochodom do regularnego użytku na drogach.

Wóz ten jest przede wszystkim hołdem dla wersji GTR i jej wyjątkowego osiągnięcia w 1995 roku, ale jednocześnie 95-59 został zaprojektowany trochę jak drogowy McLaren F1. Cechą wyróżniającą ma być w nim zdolność do podróżowania na długich dystansach i praktyczność przewyższająca przyjętą normę dla tego typu hipersamochodów. 95-59 będzie miał miejsce na bagaż i „zwiększony zasięg”, cytując producenta.

Jak na razie firma ma za sobą zamknięte pokazy dla potencjalnych klientów, ale oficjalnie podano, że Lanzante Project 95-59 zadebiutuje na Goodwood Festival of Speed 2025. Dokładna data premiery to 10 lipca o godzinie 11.00.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025