Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lanzante 95-59 to żywy hołd złożony McLarenowi F1 GTR z Le Mans ‘95

Na bazie 750S Lanzante stworzyło hipersamochód inspirowany zwycięstwem McLarena F1 w 24h Le Mans.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lipca 2025
Lanzante 95-59 debiut
24

Podczas lipcowego Goodwood Festival of Speed Lanzante zaprezentowało światu projekt specjalny: 95-59. Ten 860-konny hipersamochód to jeżdżąca celebracja 30. rocznicy sukcesu McLarena F1 GTR w wyścigu Le Mans 1995, w którym Lanzante miało swój olbrzymi udział. Samochód jako bazę wykorzystuje, cytując twórców, “aktualną platformę McLarena”, a my mogliśmy bliżej go poznać podczas premiery.

Przed premierą krążyły plotki, że jako punkt wyjścia konstruktorzy wykorzystali strukturę McLarena Speedtail, na co wskazywał trzymiejscowy układ kabiny, ale okazało się, że u podstaw 95-59 leżą rozwiązania techniczne z 720/750S. Wśród zdjęć prasowych Lanzante pokazuje ową strukturę monokoku, który został dodatkowo “starannie przeprojektowany”.

Lanzante 95-59 - silnik

Dokładne dane na temat parametrów silnika nie są w tej chwili znane, ale producent podaje, że 4-litrowe V8 twin turbo osiąga “w przybliżeniu” 860 KM i 880 Nm. Dla porównania, w McLarenie 750S jednostka o kodzie M840T generuje o 110 KM i 80 Nm mniej. Napęd na tylne koła odbywa się za pomocą skrzyni dwusprzęgłowej z siedmioma biegami, pochodzącej wprost z fabryki w Woking. To samo dotyczy otwartego dyferencjału z jedynie wirtualnym efektem “blokowania” przy użyciu hamulców.

Lanzante 95-59 tył
24
Reklama

Lanzante celuje w masę 1250 kg (czy to na sucho, czy na gotowo, pozostaje niewyjaśnione), a z pakietem LM30 (więcej o tym za chwilę) auto ma mieć ponad 700 KM / tonę. To jakieś 167 KM / tonę więcej niż ma 750S - jeden z ostatnich wozów, które można określić “powolnymi”. Pakiet LM30 zawiera kilka dodatków zbijających masę o 20 kg. W jego skład wchodzą kute koła aluminiowe, kolektory wydechowe z inconelu, tytanowe elementy wydechu i tytanowe mocowania nadwozia. Nie zabraknie złotego wyściełania komory silnikowej i osłon wydechu, co jest czytelnym ukłonem w stronę McLarena F1.

Brytyjczycy twierdzą, że aspekt inżynieryjny był priorytetem, ale pod uwagę wzięto też łatwość użytkowania auta, czego nie można powiedzieć o większości hipersamochodów na rynku. Z tego powodu projekt Lanzante pewnie będzie miał interwały serwisowe bardziej odpowiadające samochodom do regularnego użytku na drogach. Jeśli do tego ma na pokładzie zawieszenie z hydraulicznymi łącznikami amortyzatorów (znane z 720 i 750S), o jakość tłumienia na wybojach raczej jesteśmy spokojni.

Lanzante 95-59 - design

Najbardziej oczywistymi różnicami między 95-59, a seryjnymi McLarenami, jest stylistyka. Za projekt nadwozia odpowiada Paul Howse, człowiek mający w dorobku prace nad McLarenami: P1, 720S i Artura. W samochodzie wykorzystano zespoły oświetleniowe z 750S, ale reszta nadwozia została zaprojektowana bardziej organicznie i stylowo, bez agresji typowej dla produktów McLarena. Zgrabne nadwozie zwęża się od mniej więcej połowy wysokości auta w dół, a zaadaptowane z małymi zmianami drzwi z 750S mają wysoko mocowane lusterka. Kolejny ukłon w stronę legendarnego F1.

Z tyłu widzimy aktywną połać skrzydła z 750S z identycznym mechanizmem, za to z przeprojektowaną powierzchnią aerodynamiczną. Zakrzywione tylne LED-y rodem z P1 wbijają się w karoserię na wysokości pojedynczej końcówki układu wydechowego. Niżej widzimy potężny dyfuzor, zza którego, jak w wielu McLarenach, da się zobaczyć obudowę skrzyni biegów. W tej chwili 95-59 jest jeszcze koncepcją stylistyczną, ale już “zaakceptowaną do produkcji”, co oznacza tyle, że jakieś szczegóły jeszcze mogą ulec zmianie. Szary lakier wykorzystany do pokrycia karbonowych paneli konceptu to barwa Ueno Grey, dokładnie ta sama, co na zwycięskim McLarenie F1 GTR z Le Mans 1995.

Lanzante 95 59 wnętrze model
24
Reklama

Kabina to obszar najbardziej odbiegający koncepcją od standardowych McLarenów serii 700.  Centralny fotel kierowcy jest bardzo lekki i w pełni regulowany, a po jego bokach umieszczono dwa miejsca dla pasażerów wpasowane w istniejącą architekturę podwozia. Nie ma jeszcze żadnego zdjęcia wnętrza 95-59, ale ponieważ wszystko jest mocno powiązane z McLarenem, możemy spodziewać się miksu rozwiązań ze Speedtaila i innych modeli marki.

Wóz ten jest przede wszystkim hołdem dla wersji GTR i jej wyjątkowego osiągnięcia w 1995 roku, ale jednocześnie 95-59 został zaprojektowany trochę jak drogowy McLaren F1. Cechą wyróżniającą ma być w nim zdolność do podróżowania na długich dystansach i praktyczność przewyższająca przyjętą normę dla tego typu hipersamochodów. 95-59 będzie miał miejsce na bagaż i „zwiększony zasięg”, cytując producenta.

Lanzante 95-59 - ceny

Lanzante planuje budowę 59 sztuk tego modelu. Liczba ta może wzrosnąć do 95 jeśli będzie na tyle duży popyt. Każdy samochód ma kosztować ponad 1 mln funtów (5 mln zł netto). Jest to mniej więcej pięciokrotność aktualnej ceny seryjnego 750S, albo dwukrotność szacowanej ceny flagowego McLarena W1, którego populacja jest limitowana do 399 sztuk.

Lanzante 95-59 detal nadwozia
24

Logiczną ścieżką rozwoju dla Lanzante powinien być awans na nadwornego “coachbiuldera” McLarena. Utorowali sobie tę drogę przerabiając torowe wersje tych aut na potrzeby ruchu drogowego, a także budując modele specjalne korzystające z technologii brytyjskiej marki. Specjalistyczne konwersje samochodów torowych na drogowe, począwszy od F1 GTR i P1 GTR, stały się wizytówką firmy do tego stopnia, że wykonują podobne zlecenia także w przypadku Porsche czy Pagani. Ciekawe czy Lanzante posiada na tyle silną bazę klientów, aby znaleźć 59 kupców na swój najnowszy, nietypowy projekt.

Lanzante 95-59 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: ~860 KM
Moment obr.: 880 Nm
Masa: 1250 kg (z pakietem LM30)
Stosunek moc/masa: 700 KM / tonę (LM30)
0-100 km/h: bd
Prędkość: bd
Cena: 1+ mln funtów plus podatki

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025