Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
8

McLaren rozszerza ofertę o model Artura Spider, ale nie jest to tylko doskonale znany supersamochód z otwieranym dachem, bo wersja ta kryje kilka niespodzianek. Sama idea nie jest zaskoczeniem - Artura z takim nadwoziem była w planach już na etapie rozwojowym, podobnie jak wszystkie Spidery McLarena.

Jednak zaskakująca jest sama skala nowości, które kryją się pod nadwoziem. Zmiany nie ograniczają się do montażu składanego dachu: McLaren skorzystał z okazji, aby dopracować silnik, jego sposób dostarczania mocy, parametry, brzmienie zarówno w środku jak i z zewnątrz, zmiany biegów, zasięg elektryczny modułu hybrydowego, pracę amortyzatorów, mocowania silnika, wydajność chłodzenia, reaktywność układu kierowniczego, prowadzenie… moglibyśmy tak wymieniać jeszcze przez jakiś czas. Być może najważniejsze jest to, że poprawki trafią także do Artury coupe i to niecałe dwa lata po (znacznie opóźnionej) premierze.

Dwa lat po premierze wersji coupe do gamy McLarena Artura dołącza otwarty model Spider.

Osoby powiązane z firmą twierdzą, że przejście z dotychczasowego setupu Artury na model MY25 (rok modelowy 2025) zarówno w coupe jak i Spiderze mocno przypomina lifting modelu 720S do postaci 750S. Powtórzył się ten sam schemat - praca jaką widać z zewnątrz jest małą częścią tego co rzeczywiście zmieniono pod spodem.

Klienci, którzy zdążyli już odebrać swojego McLarena Artura i mogą być nieco zaniepokojeni takim obrotem spraw, niewiele mogą zrobić. Producent zapewnia, że mogą oni udać się do serwisu na bezpłatną aktualizację mapy silnika podnoszącą moc z 680 do obecnych 700 KM, ale tylko na wybranych rynkach. Inne aspekty wozu nie mogą zostać zmienione.

McLaren Artura Spider 2025 design
8

Zaktualizowany McLaren Artura coupe oraz nowy model Spider są już dostępne do konfiguracji w salonach. A teraz szczegóły techniczne.

Większa moc, inna mapa silnika, nowy układ wydechowy

McLaren nie tylko zwiększył moc, ale także dopracował sposób jej dostarczania. Szczególnie widać to od połowy skali obrotomierza w górę, aż do czerwonego pola przy 8500 obr./min., gdy następuje coś, co dyrektor ds. planowania produktu Jamie Corstophine opisuje w rozmowie z Evo jako “efekt crescendo”. Maksymalny moment obrotowy nadal wynosi 720 Nm i jest dostarczany w imponująco szerokim zakresie 2250-7000 obr./min.

Idąc za ciosem McLaren przeprojektował układ wydechowy na bardziej charakterny niż w pierwszej wersji Artury, a jego dźwięk momentami wpada w umiarkowaną szorstkość. Rury wydechowe o zmienionym kształcie sterują kształtem pióropusza fal dźwiękowych wydobywających się z wydechu, a jeśli klienci zdecydują się na opcjonalny sportowy układ, dostępny jest również pokładowy sympozer dźwięku. Nie jest to system głośników, choć jego moduł, umieszczony między dwoma fotelami, trochę go przypomina: jego wewnętrzne membrany przenoszą fale dźwiękowe z silnika do kabiny samochodu, aktywując się w trybie Sport i Track. Wzmacnia on dźwięk samego silnika, zamiast emitować syntetyczne dźwięki.

McLaren Artura Spider 2025 detal
8
Reklama

Dodatkowa moc pochodzi w całości z podkręconej jednostki benzynowej. Moduł hybrydowy McLarena pozostał taki sam jak poprzednio.

Szybsze zmiany biegów, tryb palenia gumy, zwiększony zasięg elektryczny

Nie ma żadnych zmian w samej 8-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej (technicznie ma ona trzy sprzęgła, gdyż trzecie odpowiada za integrację z motorem elektrycznym). Mimo to McLaren Artura coupe i Spider po modernizacji zmieniają biegi o 25% szybciej niż dotychczas.

Aby to osiągnąć McLaren opatentował system wstępnego przygotowywania sprzęgła. Płyn hydrauliczny pod ciśnieniem sprawia, że sprzęgło które aktualnie nie pracuje, zbliża się maksymalnie do sprzęgła wykonującego pracę, aby zredukować czas potrzebny na przełączenie. Zupełnie dla zabawy zespół projektowy stworzył też nowy tryb “Spinning Wheel Pull Away” służący do efektownych startów w kłębach dymu z opon. Można tę funkcję aktywować tylko wtedy, gdy ESC jest całkowicie odłączone. Już wcześniej McLareny były całkiem niezłe w paleniu kapcia, o czym świadczą chociażby zdjęcia 750S z ostatniego eCOTY (więcej w aktualnym numerze Evo 10/24), jednak Artura ma do tego specjalne predyspozycje. Jej silnik elektryczny generuje maksymalny moment obrotowy od zera obrotów, więc nie trzeba czekać aż turbiny się nakręcą.

McLaren Artura Spider 2025 wnętrze
8

Artura zyskała też jako hybryda, bo jej zasięg na prądzie wzrósł z 31 do 34 km. Nie ma tu jednak większej baterii, a wzrost wydajności jest zasługą wyłącznie nowego oprogramowania. Tymczasem pokładowy system bezpieczeństwa został uzupełniony o rozpoznawanie znaków drogowych oraz asystenta pasa ruchu.

Elektrycznie składany hardtop, niewielka masa własna

Wreszcie dotarliśmy do dachu: karbonowy panel jest składany z pomocą aż ośmiu silniczków elektrycznych. Proces składania lub rozkładania trwa 11 sekund i można go przeprowadzić przy prędkościach do 50 km/h. Można także uruchomić dach przyciskiem na kluczyku.

Na liście opcji widnieje panel dachowy z wbudowanym szkłem elektrochromatycznym, które można rozjaśniać i zaciemniać jednym przyciskiem. Gdy szkło jest zaciemnione blokuje 99% światła, więc w środku jest tak samo jak przy stałym dachu. Tylna szyba jest podgrzewana i można ją uchylać, aby wpuścić odrobinę powietrza lub poprawić wrażenia akustyczne.

McLaren Artura Spider 2025 dach
8

Tylne wsporniki - główne elementy stylistyczne z tyłu McLarena Artura coupe - w Spiderze mają nieco inną formę. Przede wszystkim są częściowo przezroczyste, co poprawia ogólną widoczność.

Masa wersji otwartej jest o 62 kg większa niż w przypadku zmodernizowanego coupe. Wynika to oczywiście z mechaniki dachu, ale także z konieczności zmian w układzie zarządzania temperaturą silnika. Mała V-szóstka z turbinami na górze musiała być dodatkowo zaizolowana, aby panel dachowy mógł spoczywać bezpośrednio nad nią. Sztywność nadwozia Artury opiera się głównie na karbonowym monokoku, więc znaczna ingerencja w strukturę nadwozia nie była konieczna.

Z masą na gotowo 1560 kg (na sucho minimum 1457 kg) Artura Spider ma być najlżejszym samochodem w swojej klasie. Gdy padło pytanie kogo firma uważa za konkurencję, wymieniono Maserati MC20 Cielo oraz Ferrari 296 GTS. Ferrari jest znacznie mocniejsze i ogólnie plasowane wyżej w rynkowej drabince, ale McLaren twierdzi, że ma podobną grupę docelową.

Bardziej reaktywne tłumienie, lepsze hamulce, nowe mocowania silnika

Reklama

Aktywne amortyzatory mają inaczej zaprogramowaną Główną Jednostkę Kontrolną (DCU - Domain Control Unit) i według McLarena reagują 90% szybciej niż wcześniej poprawiając zarówno komfort resorowania jak i prowadzenie. Zaworki amortyzatorów także przeszły rewizję, dzięki której reagują szybciej i ostrzej.

Tak jak do tej pory Artura ma trzy tryby jazdy: Comfort, SportTrack aktywowane przełącznikiem umieszczonym na szczycie daszka zegarów.

McLaren Artura Spider 2025 fotele
8

Hamulce karbonowo-ceramiczne są w tym modelu standardem. Same tarcze i klocki zostały bez zmian, ale McLaren poprawił ich kanały chłodzące pod autem, dlatego samochód ma być bardziej odporny na ekstremalne warunki (np. na torze). Analizy aerodynamiczne wykazały, że podczas jazdy na kontrze kanały te wpływały na odprowadzanie powietrza z nadkoli, więc po modernizacji nie tylko lepiej spełniają swoją funkcję, ale także zmniejszają ogólny opór powietrza. Artura jest w stanie wyhamować z 200 km/h do zera na dystansie 124 m, w czym pomaga także na nowo skalibrowany ABS.

Wdrożono także nowe mocowania silnika. Nie brzmi to jak game changer, ale w samochodach takich jak McLaren, w których zespół napędowy przenosi siły strukturalne monokoku i nadwozia, takie elementy mają realny wpływ na charakterystykę jazdy.

Nowe mocowania mają przede wszystkim być sztywniejsze podczas pokonywania szybkich zakrętów. W ten sposób poprawiono aż trzy obszary: stabilność, precyzję prowadzenia na granicy przyczepności oraz wyczucie układu kierowniczego. Według McLarena sztywniejsze mocowania jednostki napędowej poprawiają też sposób czucia pracy silnika przez kierowcę, więc zwiększa się intensywność doznań bez wpływu na komfort toczenia.

Dopracowany układ chłodzenia

Standardowa Artura jest znana z umieszczonego z tyłu “komina” odprowadzającego gorące powietrze wytwarzane przez V6 z turbinami umieszczonymi pomiędzy rozchylonymi na 120 stopni głowicami. Spider był o tyle trudny do stworzenia, że inżynierowie musieli wymyślić inny system odprowadzania ciepła ze względu na składany dach chowający się nad komorą silnika.

McLaren Artura Spider 2025 pokrywa silnika
8

Cztery niezależne od siebie kanały chłodzące dbają o to, aby przedział dachu oraz komora silnikowa były należycie chłodzone, niezależnie od obciążenia silnika oraz aktualnego statusu rozłożenia dachu.

Inżynierowie pracowali również nad zmniejszeniem wpływu wiatru na pasażerów dodając na ramie przedniej szyby aluminiowe nakładki z przetłoczeniami poprawiającymi przepływ powietrza. Pod tymi aluminiowymi panelami rama szyby jest oczywiście karbonowa, co jest podyktowane bezpieczeństwem oraz oszczędnością masy.

McLaren Artura - osiągi i ceny

Liczby wersji Spider są bardzo zbliżone do coupe: sprint do 100 km/h trwa tyle samo, czyli równe 3 sekundy, a sprint do 200 km/h jest tylko o 0,1 s dłuższy i trwa 8,4 s. Ze startu zatrzymanego do trzech setek na liczniku Artura przyspiesza w 21,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 330 km/h - dokładnie tyle samo co w coupe. Oficjalne zużycie paliwa według producenta to 4,8 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 108 g/km.

McLaren Artura Spider 2025 otwarty dach
8

W standardzie pojawiło się Apple CarPlay oraz ładowarka indukcyjna do smartfonów. Telefon podczas ładowania można umieścić pionowo dla lepszej stabilności.

W UK ceny McLarena Artura po modernizacji zaczynają się od 221 500 funtów (1,11 mln zł). Klienci mogą skonfigurować jedną z trzech opcjonalnych linii wykończenia: Performance, TechLux i Vision; cena za każdą z osobna wynosi 5050 funtów (25,5 tys. zł). Tak jak uprzednio, producent zapewnia pięcioletnią gwarancję ogólną, sześcioletnią na baterię i dziesięcioletnią na nadwozie.

Przez dwa lata na rynku McLaren Artura zaskarbił sobie wielu fanów (w tym piszącego te słowa). Samochód ten stawał w szranki z droższym i mocniejszym Ferrari 296 w ramach testów eCOTY 2022, gdzie dowiódł swoich kompetencji. Auto należy do grona tych, które wymagają trochę czasu aby w pełni je zrozumieć, a także kilku kilometrów za kierownicą, aby docenić. Wszystko wskazuje na to, że nowa Artura Spider, oraz jej zamknięty brat, będą znacznie łatwiejsze do przyswojenia od pierwszego kontaktu.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025