Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati MC20 - nadchodzi Ferrari-killer?

Na nowe Maserati MC20 warto było czekać. Na papierze ten samochód się nie wyróżnia, ale tak naprawdę jest genialnym supersamochodem o unikalnym charakterze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 lutego 2022
Maserati MC20
19
Ocena Evo
Cena:
świetny napęd; znakomity układ jezdny; design; wizerunek marki
zimowe opony i kiepska pogoda nie pozwoliły pokazać pełni geniuszu MC20

Okazja, by poprowadzić całkowicie nowy supersamochód od Maserati nie zdarza się każdego dnia. Między innymi dlatego wokół tej włoskiej marki unosi się specyficzna aura pożądania, która nie rozpłynęła się na przestrzeni lat, mimo długich okresów posuchy i przeciętności. Z nowym MC20 Maserati chce wskoczyć w sam środek bitwy na noże jaka odbywa się w segmencie supersamochodów pomiędzy Hondą NSX, Audi R8, Ferrari F8 Tributo i Porsche 911 Turbo. Za chwilę do tej stawki dołączą kolejne ekscytujące nowości - McLaren ArturaFerrari 296 GTB. Czy Maserati ma argumenty, by w takim towarzystwie wywalczyć kawałek tortu dla siebie?

Na pierwszy rzut oka MC20 jest na wskroś nowoczesny, a jednak konwencjonalny - być może to niewłaściwe słowo na opisanie supersamochodu o całkowicie karbonowej konstrukcji z bardzo mocnym silnikiem V6 twin-turbo, ale właśnie takich rzeczy należy oczekiwać od samochodu tego segmentu w 2022 roku. Niech was nie zwiedzie fakt, że wielu producentów nadal upiera się przy bardziej konwencjonalnej konstrukcji aluminiowej. MC20 to dwumiejscowy, dość praktyczny supersamochód o aerodynamice skrytej głównie pod spodem, z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami przy wszystkich kołach, ze skrzynią dwusprzęgłową o ośmiu przełożeniach. Maserati podaje masę własną jako “poniżej 1500 kg”, więc jest też dość lekki, ale nie wyróżnia się w tej dziedzinie.

Maserati MC20
19

Przyjrzyj się uważnie. Pewnie zauważysz, że stylistyka jest bardziej konwencjonalna i klasyczna niż u rywali. Na żywo ten samochód naprawdę potrafi uwodzić kształtami. Wnętrze jest w podobnym stylu - proste, bez sztucznych udziwnień. Silnik V6 nie wygra na parametry z hybrydowymi jednostkami rywali, ale i tak jest w stanie z 3 litrów pojemności wykrzesać 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr, a do tego 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Silnik V6: 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr!

Nowy silnik powstał w Modenie i został ochrzczony przydomkiem “Nettuno”. To V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni wykorzystujące patent podwójnych komór spalania - podobne rozwiązania stosuje się w F1. Zanim mieszanka trafi do głównej komory spalania, po drodze jest jeszcze druga, mniejsza “przed-komora”, dzięki której w głównej komorze spalanie mieszanki jest bardziej efektywne. Ten typ silnika umożliwia uzyskanie wysokiej mocy z relatywnie małej pojemności skokowej przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa. Maserati wyraźnie daje znać, że jest dumne z tej technologii jak i z całego silnika. Nic dziwnego - to dla nich wielka zmiana po latach używania lekko zmodyfikowanych jednostek Ferrari.

Maserati MC20
19

Gdy już upoisz się zewnętrznymi wdziękami MC20 pora wsiąść do środka przez motylkowe drzwi otwierające się na zewnątrz i do góry (trzeba na nie uważać na ciasnym parkingu albo przy dystrybutorze). Pozycja za kierownicą to strzał w “10”, przynajmniej dla mnie, a widok przez przednią szybę jest właściwy dla prawdziwie egzotycznego auta. Do tyłu praktycznie nic nie widać, ale to nieważne, bo zamontowano kamerę, która wyświetla obraz na lusterku wstecznym. O dziwo, działa to bardzo dobrze. Wnętrze sprawia wrażenie prostego w formie, ale zaskakująco dobrze wykonanego. Z całego kokpitu najbardziej wyróżnia się pokrętło trybów jazdy zamontowane na szczycie konsoli środkowej.

Jeśli myślisz, że MC20 jest łagodny i pozbawiony ostrości jak kamień wyrzucony na plażę, stracisz to przekonanie w momencie uruchomienia silnika. Nie jest to płaski i nienarzucający się dźwięk typowy dla V6. To głęboki, gardłowy pomruk, a w górnych zakresach obrotów wręcz agresywny, ale w przyjemny, odpowiedni sposób. Początkowo wydaje się nie pasować do reszty auta, bo MC20 potrafi być zaskakująco komfortowe. W domyślnym trybie “GT” zawieszenie Maserati skutecznie izoluje kierowcę i pasażera od niedoskonałości nawierzchni, a silnik V6 wydaje z siebie jedynie oddalony pomruk, gdy skrzynia bez najmniejszych wstrząsów podbija kolejne biegi. Kierownica działa lekko, ale szybko przyzwyczaja do swojej precyzji, a ja zaczynam się zastanawiać jak wspaniale byłoby jechać tym Maserati w daleką podróż.

Maserati MC20
19
Reklama

Ta początkowa, dystyngowana jazda MC20 sprawia, że człowiek nie jest gotowy na szok towarzyszący odkrywaniu tej drugiej, ciemnej strony mocy. W trybie Sport albo Corsa silnik znów uruchamia burzowe grzmoty i niesamowicie mocno ciągnie w środkowym zakresie obrotów. Prędkość wzrasta nierealnie jak w grze komputerowej; to jeden z tych samochodów, w których po zerknięciu na zegary zawsze wydaje się, że jedziemy wolniej niż wskazuje liczba na wyświetlaczu. Pokrętło trybów jazdy ma w środku przycisk z symbolem amortyzatora. Za jego pomocą można zmienić twardość tłumienia o jeden stopień w dół względem trybu, w którym właśnie jedziemy. Jeśli aktualnie jest Sport, to można włączyć tłumienie z trybu GT, jeśli jest Corsa, to możemy włączyć tłumienie z trybu Sport. To pozwala cieszyć się najbardziej agresywnym ustawieniem napędu bez konieczności wybijania plomb z zębów na fragmencie gorszej drogi. Testowałem MC20 na zimowym ogumieniu, co wpłynęło negatywnie na ostrość jazdy i wprowadziło element niepewności w niektóre reakcje samochodu. Mimo to oceniam ten samochód jako przyjazny, dający się łatwo kontrolować, ale nie pozbawiony bezwzględnej szybkości.

Maserati MC20
19

Jednym z efektów trybu Corsa jest uśpienie systemów odpowiedzialnych za trakcję i stabilność, ale przytrzymanie pokrętła w skrajnej pozycji pozwala kompletnie wyłączyć wszelkie systemy. Jeśli tylko przyswoisz sposób rozwijania mocy, który momentalnie gubi trakcję tylnej osi, to nauczysz się kontrolować MC20 i wtedy możesz pokonywać zakręty delikatnymi slajdami sterowanymi ruchem prawej stopy. Ten sposób jazdy wydaje się skrajnie nie pasujący do supersamochodu za ponad 1 mln zł. Nawet pedał hamulca pracuje imponująco ze swoim twardym punktem tuż przy górnej pozycji, dzięki czemu można łatwo oszacować krótkie dohamowania. To dość zaskakujące, ale dostrzegam wiele analogii między jazdą Maserati, a jazdą ulubieńcem magazynu evo, Alpine A110. Co prawda MC20 jest większe, cięższe, nie tak zwarte, ale w odczuciach kierowcy - niemal takie same.

Po dokładnym zapoznaniu się z MC20 dostrzegam jego przeznaczenie i sens. Maserati zaproponowało supersamochód z centralnym silnikiem, który łączy zewnętrzną elegancję z cechami typowego GT i osiągami prawdziwego sportowca, a przy tym pozostaje użyteczny, przyjazny i angażujący. Nie do końca da się tę unikalną koncepcję przelać na papier, ale gdy już raz jej spróbujesz, zostaje w głowie na długo.

Ceny i konkurencja

Maserati musi głęboko wierzyć w urok i argumenty MC20, bo cenowo plasuje go w gronie najlepszych supersamochodów na rynku. Podstawowe warianty kosztują od 1,1 mln złotych, ale po uzupełnieniu listy opcji cena rośnie w okolice 1,4 mln zł. Odważnie, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego Ferrari 296 GTB, które może kosztować podobnie, a ma do zaoferowania napęd o mocy 830 KM. W przypadku Maserati nie chodzi tylko o moc, bo tak naprawdę nie ma na rynku niczego, co mogłoby się równać charakterem z MC20, a to czyni go wysoce pożądanym towarem na rynku. Długo czekaliśmy na tak dobry samochód spod znaku “Tridente”, ale MC20 z pewnością nas nie zawiódł. 

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024