Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati MC20 - nadchodzi Ferrari-killer?

Na nowe Maserati MC20 warto było czekać. Na papierze ten samochód się nie wyróżnia, ale tak naprawdę jest genialnym supersamochodem o unikalnym charakterze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 lutego 2022
Maserati MC20
19
Ocena Evo
Cena:
świetny napęd; znakomity układ jezdny; design; wizerunek marki
zimowe opony i kiepska pogoda nie pozwoliły pokazać pełni geniuszu MC20

Okazja, by poprowadzić całkowicie nowy supersamochód od Maserati nie zdarza się każdego dnia. Między innymi dlatego wokół tej włoskiej marki unosi się specyficzna aura pożądania, która nie rozpłynęła się na przestrzeni lat, mimo długich okresów posuchy i przeciętności. Z nowym MC20 Maserati chce wskoczyć w sam środek bitwy na noże jaka odbywa się w segmencie supersamochodów pomiędzy Hondą NSX, Audi R8, Ferrari F8 Tributo i Porsche 911 Turbo. Za chwilę do tej stawki dołączą kolejne ekscytujące nowości - McLaren ArturaFerrari 296 GTB. Czy Maserati ma argumenty, by w takim towarzystwie wywalczyć kawałek tortu dla siebie?

Na pierwszy rzut oka MC20 jest na wskroś nowoczesny, a jednak konwencjonalny - być może to niewłaściwe słowo na opisanie supersamochodu o całkowicie karbonowej konstrukcji z bardzo mocnym silnikiem V6 twin-turbo, ale właśnie takich rzeczy należy oczekiwać od samochodu tego segmentu w 2022 roku. Niech was nie zwiedzie fakt, że wielu producentów nadal upiera się przy bardziej konwencjonalnej konstrukcji aluminiowej. MC20 to dwumiejscowy, dość praktyczny supersamochód o aerodynamice skrytej głównie pod spodem, z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami przy wszystkich kołach, ze skrzynią dwusprzęgłową o ośmiu przełożeniach. Maserati podaje masę własną jako “poniżej 1500 kg”, więc jest też dość lekki, ale nie wyróżnia się w tej dziedzinie.

Maserati MC20
19

Przyjrzyj się uważnie. Pewnie zauważysz, że stylistyka jest bardziej konwencjonalna i klasyczna niż u rywali. Na żywo ten samochód naprawdę potrafi uwodzić kształtami. Wnętrze jest w podobnym stylu - proste, bez sztucznych udziwnień. Silnik V6 nie wygra na parametry z hybrydowymi jednostkami rywali, ale i tak jest w stanie z 3 litrów pojemności wykrzesać 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr, a do tego 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Silnik V6: 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr!

Nowy silnik powstał w Modenie i został ochrzczony przydomkiem “Nettuno”. To V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni wykorzystujące patent podwójnych komór spalania - podobne rozwiązania stosuje się w F1. Zanim mieszanka trafi do głównej komory spalania, po drodze jest jeszcze druga, mniejsza “przed-komora”, dzięki której w głównej komorze spalanie mieszanki jest bardziej efektywne. Ten typ silnika umożliwia uzyskanie wysokiej mocy z relatywnie małej pojemności skokowej przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa. Maserati wyraźnie daje znać, że jest dumne z tej technologii jak i z całego silnika. Nic dziwnego - to dla nich wielka zmiana po latach używania lekko zmodyfikowanych jednostek Ferrari.

Maserati MC20
19

Gdy już upoisz się zewnętrznymi wdziękami MC20 pora wsiąść do środka przez motylkowe drzwi otwierające się na zewnątrz i do góry (trzeba na nie uważać na ciasnym parkingu albo przy dystrybutorze). Pozycja za kierownicą to strzał w “10”, przynajmniej dla mnie, a widok przez przednią szybę jest właściwy dla prawdziwie egzotycznego auta. Do tyłu praktycznie nic nie widać, ale to nieważne, bo zamontowano kamerę, która wyświetla obraz na lusterku wstecznym. O dziwo, działa to bardzo dobrze. Wnętrze sprawia wrażenie prostego w formie, ale zaskakująco dobrze wykonanego. Z całego kokpitu najbardziej wyróżnia się pokrętło trybów jazdy zamontowane na szczycie konsoli środkowej.

Jeśli myślisz, że MC20 jest łagodny i pozbawiony ostrości jak kamień wyrzucony na plażę, stracisz to przekonanie w momencie uruchomienia silnika. Nie jest to płaski i nienarzucający się dźwięk typowy dla V6. To głęboki, gardłowy pomruk, a w górnych zakresach obrotów wręcz agresywny, ale w przyjemny, odpowiedni sposób. Początkowo wydaje się nie pasować do reszty auta, bo MC20 potrafi być zaskakująco komfortowe. W domyślnym trybie “GT” zawieszenie Maserati skutecznie izoluje kierowcę i pasażera od niedoskonałości nawierzchni, a silnik V6 wydaje z siebie jedynie oddalony pomruk, gdy skrzynia bez najmniejszych wstrząsów podbija kolejne biegi. Kierownica działa lekko, ale szybko przyzwyczaja do swojej precyzji, a ja zaczynam się zastanawiać jak wspaniale byłoby jechać tym Maserati w daleką podróż.

Maserati MC20
19
Reklama

Ta początkowa, dystyngowana jazda MC20 sprawia, że człowiek nie jest gotowy na szok towarzyszący odkrywaniu tej drugiej, ciemnej strony mocy. W trybie Sport albo Corsa silnik znów uruchamia burzowe grzmoty i niesamowicie mocno ciągnie w środkowym zakresie obrotów. Prędkość wzrasta nierealnie jak w grze komputerowej; to jeden z tych samochodów, w których po zerknięciu na zegary zawsze wydaje się, że jedziemy wolniej niż wskazuje liczba na wyświetlaczu. Pokrętło trybów jazdy ma w środku przycisk z symbolem amortyzatora. Za jego pomocą można zmienić twardość tłumienia o jeden stopień w dół względem trybu, w którym właśnie jedziemy. Jeśli aktualnie jest Sport, to można włączyć tłumienie z trybu GT, jeśli jest Corsa, to możemy włączyć tłumienie z trybu Sport. To pozwala cieszyć się najbardziej agresywnym ustawieniem napędu bez konieczności wybijania plomb z zębów na fragmencie gorszej drogi. Testowałem MC20 na zimowym ogumieniu, co wpłynęło negatywnie na ostrość jazdy i wprowadziło element niepewności w niektóre reakcje samochodu. Mimo to oceniam ten samochód jako przyjazny, dający się łatwo kontrolować, ale nie pozbawiony bezwzględnej szybkości.

Maserati MC20
19

Jednym z efektów trybu Corsa jest uśpienie systemów odpowiedzialnych za trakcję i stabilność, ale przytrzymanie pokrętła w skrajnej pozycji pozwala kompletnie wyłączyć wszelkie systemy. Jeśli tylko przyswoisz sposób rozwijania mocy, który momentalnie gubi trakcję tylnej osi, to nauczysz się kontrolować MC20 i wtedy możesz pokonywać zakręty delikatnymi slajdami sterowanymi ruchem prawej stopy. Ten sposób jazdy wydaje się skrajnie nie pasujący do supersamochodu za ponad 1 mln zł. Nawet pedał hamulca pracuje imponująco ze swoim twardym punktem tuż przy górnej pozycji, dzięki czemu można łatwo oszacować krótkie dohamowania. To dość zaskakujące, ale dostrzegam wiele analogii między jazdą Maserati, a jazdą ulubieńcem magazynu evo, Alpine A110. Co prawda MC20 jest większe, cięższe, nie tak zwarte, ale w odczuciach kierowcy - niemal takie same.

Po dokładnym zapoznaniu się z MC20 dostrzegam jego przeznaczenie i sens. Maserati zaproponowało supersamochód z centralnym silnikiem, który łączy zewnętrzną elegancję z cechami typowego GT i osiągami prawdziwego sportowca, a przy tym pozostaje użyteczny, przyjazny i angażujący. Nie do końca da się tę unikalną koncepcję przelać na papier, ale gdy już raz jej spróbujesz, zostaje w głowie na długo.

Ceny i konkurencja

Maserati musi głęboko wierzyć w urok i argumenty MC20, bo cenowo plasuje go w gronie najlepszych supersamochodów na rynku. Podstawowe warianty kosztują od 1,1 mln złotych, ale po uzupełnieniu listy opcji cena rośnie w okolice 1,4 mln zł. Odważnie, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego Ferrari 296 GTB, które może kosztować podobnie, a ma do zaoferowania napęd o mocy 830 KM. W przypadku Maserati nie chodzi tylko o moc, bo tak naprawdę nie ma na rynku niczego, co mogłoby się równać charakterem z MC20, a to czyni go wysoce pożądanym towarem na rynku. Długo czekaliśmy na tak dobry samochód spod znaku “Tridente”, ale MC20 z pewnością nas nie zawiódł. 

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025