Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati MC20 - nadchodzi Ferrari-killer?

Na nowe Maserati MC20 warto było czekać. Na papierze ten samochód się nie wyróżnia, ale tak naprawdę jest genialnym supersamochodem o unikalnym charakterze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 lutego 2022
Maserati MC20
19
Ocena Evo
Cena:
świetny napęd; znakomity układ jezdny; design; wizerunek marki
zimowe opony i kiepska pogoda nie pozwoliły pokazać pełni geniuszu MC20

Okazja, by poprowadzić całkowicie nowy supersamochód od Maserati nie zdarza się każdego dnia. Między innymi dlatego wokół tej włoskiej marki unosi się specyficzna aura pożądania, która nie rozpłynęła się na przestrzeni lat, mimo długich okresów posuchy i przeciętności. Z nowym MC20 Maserati chce wskoczyć w sam środek bitwy na noże jaka odbywa się w segmencie supersamochodów pomiędzy Hondą NSX, Audi R8, Ferrari F8 Tributo i Porsche 911 Turbo. Za chwilę do tej stawki dołączą kolejne ekscytujące nowości - McLaren ArturaFerrari 296 GTB. Czy Maserati ma argumenty, by w takim towarzystwie wywalczyć kawałek tortu dla siebie?

Na pierwszy rzut oka MC20 jest na wskroś nowoczesny, a jednak konwencjonalny - być może to niewłaściwe słowo na opisanie supersamochodu o całkowicie karbonowej konstrukcji z bardzo mocnym silnikiem V6 twin-turbo, ale właśnie takich rzeczy należy oczekiwać od samochodu tego segmentu w 2022 roku. Niech was nie zwiedzie fakt, że wielu producentów nadal upiera się przy bardziej konwencjonalnej konstrukcji aluminiowej. MC20 to dwumiejscowy, dość praktyczny supersamochód o aerodynamice skrytej głównie pod spodem, z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami przy wszystkich kołach, ze skrzynią dwusprzęgłową o ośmiu przełożeniach. Maserati podaje masę własną jako “poniżej 1500 kg”, więc jest też dość lekki, ale nie wyróżnia się w tej dziedzinie.

Maserati MC20
19

Przyjrzyj się uważnie. Pewnie zauważysz, że stylistyka jest bardziej konwencjonalna i klasyczna niż u rywali. Na żywo ten samochód naprawdę potrafi uwodzić kształtami. Wnętrze jest w podobnym stylu - proste, bez sztucznych udziwnień. Silnik V6 nie wygra na parametry z hybrydowymi jednostkami rywali, ale i tak jest w stanie z 3 litrów pojemności wykrzesać 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr, a do tego 730 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Silnik V6: 630 KM, czyli ponad 200 KM/litr!

Nowy silnik powstał w Modenie i został ochrzczony przydomkiem “Nettuno”. To V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni wykorzystujące patent podwójnych komór spalania - podobne rozwiązania stosuje się w F1. Zanim mieszanka trafi do głównej komory spalania, po drodze jest jeszcze druga, mniejsza “przed-komora”, dzięki której w głównej komorze spalanie mieszanki jest bardziej efektywne. Ten typ silnika umożliwia uzyskanie wysokiej mocy z relatywnie małej pojemności skokowej przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa. Maserati wyraźnie daje znać, że jest dumne z tej technologii jak i z całego silnika. Nic dziwnego - to dla nich wielka zmiana po latach używania lekko zmodyfikowanych jednostek Ferrari.

Maserati MC20
19

Gdy już upoisz się zewnętrznymi wdziękami MC20 pora wsiąść do środka przez motylkowe drzwi otwierające się na zewnątrz i do góry (trzeba na nie uważać na ciasnym parkingu albo przy dystrybutorze). Pozycja za kierownicą to strzał w “10”, przynajmniej dla mnie, a widok przez przednią szybę jest właściwy dla prawdziwie egzotycznego auta. Do tyłu praktycznie nic nie widać, ale to nieważne, bo zamontowano kamerę, która wyświetla obraz na lusterku wstecznym. O dziwo, działa to bardzo dobrze. Wnętrze sprawia wrażenie prostego w formie, ale zaskakująco dobrze wykonanego. Z całego kokpitu najbardziej wyróżnia się pokrętło trybów jazdy zamontowane na szczycie konsoli środkowej.

Jeśli myślisz, że MC20 jest łagodny i pozbawiony ostrości jak kamień wyrzucony na plażę, stracisz to przekonanie w momencie uruchomienia silnika. Nie jest to płaski i nienarzucający się dźwięk typowy dla V6. To głęboki, gardłowy pomruk, a w górnych zakresach obrotów wręcz agresywny, ale w przyjemny, odpowiedni sposób. Początkowo wydaje się nie pasować do reszty auta, bo MC20 potrafi być zaskakująco komfortowe. W domyślnym trybie “GT” zawieszenie Maserati skutecznie izoluje kierowcę i pasażera od niedoskonałości nawierzchni, a silnik V6 wydaje z siebie jedynie oddalony pomruk, gdy skrzynia bez najmniejszych wstrząsów podbija kolejne biegi. Kierownica działa lekko, ale szybko przyzwyczaja do swojej precyzji, a ja zaczynam się zastanawiać jak wspaniale byłoby jechać tym Maserati w daleką podróż.

Maserati MC20
19
Reklama

Ta początkowa, dystyngowana jazda MC20 sprawia, że człowiek nie jest gotowy na szok towarzyszący odkrywaniu tej drugiej, ciemnej strony mocy. W trybie Sport albo Corsa silnik znów uruchamia burzowe grzmoty i niesamowicie mocno ciągnie w środkowym zakresie obrotów. Prędkość wzrasta nierealnie jak w grze komputerowej; to jeden z tych samochodów, w których po zerknięciu na zegary zawsze wydaje się, że jedziemy wolniej niż wskazuje liczba na wyświetlaczu. Pokrętło trybów jazdy ma w środku przycisk z symbolem amortyzatora. Za jego pomocą można zmienić twardość tłumienia o jeden stopień w dół względem trybu, w którym właśnie jedziemy. Jeśli aktualnie jest Sport, to można włączyć tłumienie z trybu GT, jeśli jest Corsa, to możemy włączyć tłumienie z trybu Sport. To pozwala cieszyć się najbardziej agresywnym ustawieniem napędu bez konieczności wybijania plomb z zębów na fragmencie gorszej drogi. Testowałem MC20 na zimowym ogumieniu, co wpłynęło negatywnie na ostrość jazdy i wprowadziło element niepewności w niektóre reakcje samochodu. Mimo to oceniam ten samochód jako przyjazny, dający się łatwo kontrolować, ale nie pozbawiony bezwzględnej szybkości.

Maserati MC20
19

Jednym z efektów trybu Corsa jest uśpienie systemów odpowiedzialnych za trakcję i stabilność, ale przytrzymanie pokrętła w skrajnej pozycji pozwala kompletnie wyłączyć wszelkie systemy. Jeśli tylko przyswoisz sposób rozwijania mocy, który momentalnie gubi trakcję tylnej osi, to nauczysz się kontrolować MC20 i wtedy możesz pokonywać zakręty delikatnymi slajdami sterowanymi ruchem prawej stopy. Ten sposób jazdy wydaje się skrajnie nie pasujący do supersamochodu za ponad 1 mln zł. Nawet pedał hamulca pracuje imponująco ze swoim twardym punktem tuż przy górnej pozycji, dzięki czemu można łatwo oszacować krótkie dohamowania. To dość zaskakujące, ale dostrzegam wiele analogii między jazdą Maserati, a jazdą ulubieńcem magazynu evo, Alpine A110. Co prawda MC20 jest większe, cięższe, nie tak zwarte, ale w odczuciach kierowcy - niemal takie same.

Po dokładnym zapoznaniu się z MC20 dostrzegam jego przeznaczenie i sens. Maserati zaproponowało supersamochód z centralnym silnikiem, który łączy zewnętrzną elegancję z cechami typowego GT i osiągami prawdziwego sportowca, a przy tym pozostaje użyteczny, przyjazny i angażujący. Nie do końca da się tę unikalną koncepcję przelać na papier, ale gdy już raz jej spróbujesz, zostaje w głowie na długo.

Ceny i konkurencja

Maserati musi głęboko wierzyć w urok i argumenty MC20, bo cenowo plasuje go w gronie najlepszych supersamochodów na rynku. Podstawowe warianty kosztują od 1,1 mln złotych, ale po uzupełnieniu listy opcji cena rośnie w okolice 1,4 mln zł. Odważnie, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego Ferrari 296 GTB, które może kosztować podobnie, a ma do zaoferowania napęd o mocy 830 KM. W przypadku Maserati nie chodzi tylko o moc, bo tak naprawdę nie ma na rynku niczego, co mogłoby się równać charakterem z MC20, a to czyni go wysoce pożądanym towarem na rynku. Długo czekaliśmy na tak dobry samochód spod znaku “Tridente”, ale MC20 z pewnością nas nie zawiódł. 

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025
Cupra Raval spyshot
Cupra / Raval
Nadchodzi Cupra Raval - mały, przystępny elektryk z Hiszpanii

Jako odpowiedź na R5, a w mocniejszych wersjach na Alpine A290, Cupra Raval ma sporo do wygrania.

3 lutego 2025
Ford GT LMDh Le Mans
WEC
W 2027 roku Ford ponownie zmierzy się z Ferrari w Le Mans

Stawka wyścigu Le Mans coraz bardziej się zacieśnia. W 2027 do topowej klasy LMDh dołączy Ford.

31 stycznia 2025
Jannarelly Ælla-60 design
Jannarelly
Jannarelly życzy sobie 3,65 mln zł za przebudowane Ferrari 360

Designer Anthony Jannarelly stworzył modne retro-coupe na bazie Ferrari 360 i nazwał je Ælla-60.

31 stycznia 2025
Polestar Arctic Circle seria
Polestar
Polestar rozszerza gamę projektów specjalnych Arctic Circle

Polestar 4 dołącza do “dwójki” i “trójki” w unikalnej, inspirowanej rajdami kolekcji Arctic Circle.

31 stycznia 2025
Morgan flagowiec teaser
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six odszedł, ale… będzie nowy sześciocylindrowy flagowiec

Morgan podzielił się informacjami na temat nowego modelu flagowego z sześciocylindrowym silnikiem.

30 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS Touring - 300 km/h w rodzinnym stylu

Jedno z najlepszych szybkich kombi - BMW M3 Touring - właśnie dostało ostrzejszą wersję CS.

30 stycznia 2025