Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje Maserati MC20 Cielo - otwarta wersja MC20

Trzecim filarem oferty supersamochodów Maserati zostało MC20 Cielo. Pozostałe dwa to MC20 coupe i elektryczne Folgore.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 maja 2022
Maserati MC20 Cielo
28

Gama Maserati MC20 konsekwentnie się rozrasta. Do coupe właśnie dołączyła wersja ze składanym dachem o nazwie Cielo, a w kolejnych latach na rynek trafią dwie elektryczne wersje z rodziny Folgore. Cieszymy się, bo wiatr we włosach powinien jeszcze bardziej uprzyjemnić znakomite wrażenia z jazdy jakie potrafi zapewnić nowy supersamochód Maserati.

Maserati MC20 Cielo sesja w studiu - otwarte drzwi
28

Podobnie jak znakomita większość współczesnych supersamochodów, MC20 od początku był projektowany zarówno jako coupe i roadster. Dzięki temu ograniczono do minimum negatywne skutki ewentualnego braku sztywnego dachu, przez co Cielo nie powinno odstawać osiągami ani możliwościami dynamicznymi od swojego zamkniętego odpowiednika. Wszystkie MC20 zbudowane są na bazie karbonowego monokoku dostarczanego przez firmę Dallara. Ten typ konstrukcji właściwie wyklucza utratę sztywności nadwozia po usunięciu dachu, czego nie można powiedzieć o aluminiowej konstrukcji przestrzennej, z której korzysta np. Ferrari 296, bezpośredni konkurent MC20.

Maserati MC20 Cielo - wnętrze auta
28

To nie znaczy, że oba warianty MC20 różnią się tylko małym fragmentem dachu. W Cielo zastosowano inne warstwy i strukturę włókna węglowego, które usztywnia kluczowe elementy wokół podstawy przedniej szyby. Ogólny efekt to imponująco niska różnica w masie - roadster waży tylko 65 kg więcej niż coupe, pomimo zastosowania systemu automatycznie składanego dachu.

Sam dach jest wykonany z elektrochromowego szkła kompozytowego, czyli takiego, które potrafi zmieniać kolor z przezroczystego na matowy po przepuszczeniu przez jego wewnętrzną warstwę prądu elektrycznego. Poza tym pionowo zamontowana tylna szyba może być niezależnie podnoszona i opuszczana w ciągu zaledwie 12 sekund. Przezroczysty dach pozwala wpuścić do kabiny więcej światła, co całkowicie zmienia odczucia z jazdy MC20 i pozwala cieszyć się słońcem nawet wtedy, gdy nie mamy ochoty całkowicie otwierać dachu.

naklejka z trójzębem Maserati
28

Stylistyczna różnica między coupe, a roadsterem zaakcentowana jest najmocniej przez dwa podłużne “zagłówki” po obu stronach nadwozia. Zniknęła łagodnie opadająca linia dachu i tylna szyba na rzecz płaskiej pokrywy dachu i silnika. Kto tęskni za wzorem Tridente wkomponowanym w kompozytową tylną szybę MC20 coupe może zamówić sobie ogromną naklejkę z logo Maserati wykonaną z matowej, srebrnej folii. Poza tym w tylnej części auta pojawiły się dodatkowe, potrójne otwory wentylacyjne nawiązujące do klasycznego motywu Maserati, a boczne wloty powietrza są bardziej swobodnie wkomponowane w przestrzeń nad tylnymi błotnikami.

Maserati MC20 Cielo - boczne wloty
28
Reklama

Wraz z normalnym, szeregowym Cielo producent z Modeny wprowadza na rynek wyjątkową serię specjalną PremaSerie. Wyróżniają ją takie elementy jak lakier metaliczny Aquamarina w połączeniu ze srebrną tapicerką z alcantary. Taka kolorystyka odcina się od typowo motorsportowej estetyki MC20 coupe, a jasny lakier w połączeniu z nowym wzorem felg nadaje Cielo sporo dodatkowej ekstrawagancji. Trzeba przyznać, że taki styl pasuje do bardziej nieformalnego charakteru roadstera.

Maserati MC20 Cielo na drodze
28

Od strony technicznej nie ma zasadniczych zmian w specyfikacji Cielo względem wersji coupe. Pośrodku pracuje dokładnie ten sam silnik V6 Nettuno z innowacyjnym systemem podwójnych komór spalania. Kluczowe parametry to kopia MC20 - 630 KM i 730 Nm momentu obrotowego dostępnego już od 3000 obr./min. Moc wędruje na tylną oś za pośrednictwem 8-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Takie same są również adaptacyjne amortyzatory, podwójne wahacze przy wszystkich kołach i elektronicznie sterowana szpera. Jeśli coupe waży 1475 kg, to z bagażem 65 kg Cielo powinno mieć masę 1540 kg - znacznie mniejszą niż kluczowy rywal w postaci Lamborghini Huracan Spyder.

Maserati MC20 Cielo na torze
28

Maserati przygotowało też pakiet zmian i uzupełnienie oferty, które ma wejść do gamy MC20 wraz z rokiem modelowym 2023. Dodano do wyposażenia system Park Assist, a na liście opcji klienci znajdą karbonowe felgi, dzięki którym MC20 zgubi aż 30 kg masy nieresorowanej.

Z całkowitej sprzedaży supersamochodów wersje otwarte stanowią aż 35%, więc nie dziwi fakt, że Maserati na początku swojej nowej ery sięga także po ten fragment rynku. Bardzo nas cieszy, że dołożono wszelkich starań, aby włoskie auto nie odbiegało od utytułowanej konkurencji, ale naprawdę imponuje nam co innego - wszechstronność oferty Maserati. Już niedługo dołączą elektryczne MC20 Folgore, a dalej… kto wie?

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022