Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ferrari 296 GTB - co wiemy na temat napędu, danych technicznych i cen

Nowa Berlinetta od Ferrari wiele obiecuje, ale czy sprosta oczekiwaniom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2022
Ferrari 296 GTB
32

Oto zupełnie nowe Ferrari 296 GTB, czyli centralnosilnikowy supersamochód z napędem hybrydowym typu plug-in, krótszym i ostrzejszym podwoziem i świeżą stylizacją. Nie bierzcie go jednak za duchowego następcę “taniego” Ferrari Dino tylko dlatego, że pod maską pracuje V6 - ta maszyna z sumaryczną mocą 830 KM i ceną grubo powyżej 1,2 mln zł zdecydowanie nie jest żadnym Ferrari dla ludu.

Stworzony do pełnienia kluczowej roli w nowej, zelektryfikowanej gamie Ferrari model 296 GTB dołącza do SF90 Stradale jako ten słabszy i tańszy. Oba te modele będą oferowane równolegle z tradycyjną gamą Ferrari, w której 296 będzie odpowiednikiem F8 Tributo. Nowe jest wszystko - napęd, układ jezdny, wnętrze i wygląd - a my zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie informacje na temat tego modelu zanim do niego wsiądziemy, ale to trochę później.

Silnik Ferrari 296 GTB
32

Silnik, skrzynia biegów i napęd hybrydowy

Silnik to całkowicie nowa jednostka V6 o pojemności 2992 cm3, z podwójnym doładowaniem, wspomagana przez silnik elektryczny umieszczony między nim, a skrzynią biegów - dwusprzęgłowym, ośmiostopniowym automatem. Pomimo pojemności skokowej bliźniaczej jak w nowej jednostce Nettuno od Maserati, silniki te nie są w żaden sposób powiązane. Dość powiedzieć, że Ferrari ma kąt rozwarcia cylindrów 120 stopni, turbosprężarki umieszczone pośrodku pomiędzy głowicami i brakuje tu sprytnej technologii przed-spalania jaką dysponuje Maserati. Oba silniki 296 GTB wysyłają moc na tylne koła. Nie ma tu silników przednich jak w większym SF90.

Silnik V6 liczony jako osobna jednostka rozwija aż 661 KM przy 8000 obr./min., co daje najwyższy przelicznik mocy do pojemności (220 KM/ 1 l) wśród aktualnie produkowanych silników. No, może z wyjątkiem Koenigsegga Jesko, ale trudno go w tym momencie klasyfikować jako model produkcyjny. Wracając do Ferrari, to silnik kręci się do 8500 obrotów i wszystko wskazuje na to, że ten silnik będzie bardzo lubił wkręcanie się do samego szczytu, a o zamuleniu w środku zakresu nie będzie mowy. By osiągnąć takie liczby V6 ma niesamowicie wysoki stopień sprężania, który z kolei wymaga zastosowania nowego typu stopu aluminium w bloku silnika i systemu wtryskowego o ciśnieniu 350 bar.

Motor elektryczny dodaje do rachunku swoje 169 KM i 315 Nm momentu obrotowego, co skutkuje mocą zestawu 830 KM przy 8000 obrotów i 740 Nm przy 6250 obrotów. To sprawia, że 296 GTB będzie znacznie mocniejsze niż McLaren Artura. Silnik elektryczny jest połączony ze spalinowym własnym sprzęgłem i może całkowicie się odłączyć od V6, by bezemisyjnie napędzać tylne koła. Prąd zgromadzony jest w baterii o pojemności 7.45 kWh umieszczonej pod kabiną pasażerską. Samochód jest zdolny do pokonania na prądzie do 25 km.

Pomimo skomplikowanego napędu masa oscyluje w okolicach 1470 kg - to 35 kg więcej niż w F8 i 75 kg więcej niż konkurencyjny McLaren Artura zbudowany wokół karbonowej wanienki. Czasy przyspieszeń, jak to zwykle bywa w przypadku takich liczb, są ograniczone bardziej napędzaną osią, a nie stricte mocą. 0-100 km/h w 2,9 s (często wspominane jako najszybszy samochód RWD na oponach drogowych) było raczej do przewidzenia, ale 0-200 na poziomie 7,3 s i 327 km/h prędkości maksymalnej robią wrażenie.

Sylwetka z boku Ferrari 296 GTB
32

Podwozie i aerodynamika

Cały ten nowy osprzęt upakowano w najbardziej kompaktowe podwozie o układzie centralnym jakie Ferrari stworzyło w ostatnich latach. Samochód jest o 46 mm krótszy i ma o 50 mm mniejszy rozstaw osi niż F8 Tributo. Środek ciężkości jest 10 mm niżej, a to głównie zasługa silnika siedzącego o 50 mm niżej w podwoziu. Główna konstrukcja auta jest z aluminium w przeciwieństwie do rywali mających konstrukcję karbonową - mam na myśli głównie McLarenaMaserati. Przy każdym kole znajdują się podwójne wahacze i niesamowite amortyzatory magnetoreologiczne.

Wnętrze Ferrari 296 GTB
32
Reklama

Design i wnętrze

Projekt Ferrari 296 GTB jest powiewem świeżości i nawiązuje do historycznego modelu 250 LM z jego pociągłym tyłem i długimi przyporami za kabiną. Oprócz tych wyraźniej zdefiniowanych elementów, 296 GTB wprowadza cały szereg nowych detali wizualnych, które są nowością w seryjnej produkcji Ferrari, nawet jeśli były już widoczne w niektórych limitowanych modelach. Dominuje tu motyw zakrzywionej przedniej szyby, połączony z nisko umieszczoną atrapą chłodnicy i stosunkowo głębokim przeszkleniem, wyszczuplającym boczne elementy nadwozia, które poza pojedynczym bocznym wlotem powietrza są w dużej mierze pozbawione skomplikowanych powierzchni.

Pasywne elementy aerodynamiki zostały najwyraźniej ograniczone do minimum, ale na nadwoziu można zauważyć elementy aktywnego pakietu aero, wśród których wyróżnia się tylna skrzydło. Pozostaje ono spójne z dominującą linią tyłu między lampami, jeśli nie jest akurat używane. Podniesione generuje 100 kg docisku przy 250 km/h, a to spora część z 360 kg docisku jakie ogólnie jest generowane w 296 GTB przy tej prędkości.

W środku nowe GTB jest dość podobne do SF90 z minimalistycznym, ale obwarowanym ekranami kokpitem ze zredukowaną do minimum liczbą przycisków. Oczywiście kabina ma tylko dwa miejsca jak można się domyślić z kompaktowych wymiarów zewnętrznych auta.

Karbonowe elementy wnętrza w Ferrari 296 GTB
32

Pakiet Assetto Fiorano

Podobnie do SF90, 296 GTB będzie miało w opcji pakiet Assetto Fiorano. Wśród dodatków znajdziemy amortyzatory Multimatic, karbonowe elementy przedniego pasa, tylnego pasa i wnętrza, kompozytową tylną szybę zamiast szklanej i opony Michelin Cup 2R. To wszystko zdejmuje z masy auta 12 kg, a kolejne 7 kg można oszczędzić dodając karbonowe felgi.

Pomijając już te wszystkie liczby i fakty najbardziej zachęcające jest ogólne założenie deklarowane przez Ferrari, że ten samochód ma przede wszystkim dawać frajdę z jazdy zamiast obłędnej prędkości. Z mocą ponad 800 KM i masą poniżej 1500 kg pewnie nie będzie mu brakowało pary, ale jest szansa, że będzie się różnił od większości nowoczesnych aut, które oferują kierowcy zaangażowanie chyba tylko poprzez lajki followersów na Instagramie. Jest mnóstwo powodów, by mieć nadzieję, że era najlepszych Ferrari napędzanych silnikiem V6 jest dopiero przed nami. Przekonamy się na pewno przed końcem 2022 roku.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023