Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy McLaren 750S - zmiana pokoleniowa

Następca 720S - McLaren 750S - nie jest rewolucją, ale jako flagowiec wnosi do gamy sporo świeżości.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 kwietnia 2023
McLaren 750S Coupe drifting
20

Sześć lat po premierze 720S McLaren Automotive wymienia go na lepszy model, i to od razu w dwóch wariantach - Coupe i Spider. 750S to przede wszystkim większa moc i nacisk na lekkość, która ma pozwolić jak równy z równym startować do pojedynku z Ferrari 296 GTBMaserati MC20.

Przygotowywany przez 18 miesięcy w zaciszu siedziby w Woking, McLaren 750S powstawał pod nadzorem nowego dyrektora generalnego marki, Michaela Leitersa. Będzie to ostatni samochód linii Super Series, a jego następca planowany na 2026 rok będzie już wyposażony w napęd hybrydowy. Brytyjczycy zdecydowali się na głęboki lifting istniejącego auta zamiast inwestowania w zupełnie coś nowego. 750S jest zbudowany wokół tego samego karbonowego podwozia Monocage II i prezentuje uderzające podobieństwo do poprzednika. Mimo to producent twierdzi, że połączył w nim najlepsze cechy 720S i 765LT, a nowych lub zmodyfikowanych jest około 30% części.

McLaren 750S chce przede wszystkim rywalizować z Ferrari 296 GTB i Maserati MC20.

Wykorzystano ten sam centralnie umieszczony silnik M840T (4 litry V8 twin turbo) co w poprzedniku, ale podniesiono parametry do 750 KM800 Nm. Moc jest więc większa o 30 KM, moment obrotowy o 30 Nm, a czerwone pole obrotomierza przesunięto na 8500 obrotów. Finalnie silnik V8 ma więcej koni mechanicznych od jednostki spalinowej w hybrydowym hipersamochodzie P1. Aby wykrzesać z niego coś ekstra McLaren zastosował wyższe ciśnienie doładowania, lekkie tłoki z 765LT, wysokoprzepływową pompę paliwa i nową, trójwarstwową uszczelkę pod każdą głowicą. Wszystkie te zmiany wymagały dodatkowo przekalibrowania jednostki sterującej ECU. Ponadto silnik spoczywa na nowych mocowaniach, które mają przenosić więcej “wrażeń” na auto gdy efekt ten jest szczególnie pożądany.

Z 765LT zaczerpnięto także krótsze przełożenia skrzyni biegów, więc przyspieszenie jest jeszcze bardziej brutalne. 100 km/h pojawia się po 2,8 s od startu, 200 km/h pęka po 7,2 s (Spider 7,3 s) - to całe 0,6 s szybciej niż w 720 S. Krótsza skrzynia sprawiła, że prędkość maksymalna spadła z 341 do 331 km/h.

Reklama
McLaren 750S prawy tył dynamiczne
20

Pomimo lepszych parametrów 750S jest również o 30 kg lżejszy niż 720S. Gotowy do jazdy McLaren waży 1389 kg (coupe) lub 1438 kg (Spider) przy założeniu najbardziej korzystnej konfiguracji.

McLaren 750S jest zauważalnie lżejszy niż większość rywali, przez co ma imponujący stosunek mocy do masy 540 KM / tonę.

Do takiego wyniku przyczyniają się m.in. kute 10-ramienne felgi w rozmiarach 19 i 20 cali. Tylko one pozwoliły zrzucić 13,8 kg, a opcjonalne kubełkowe, karbonowe fotele zbijają masę o 17,5 kg względem standardowych foteli z 720S. Inspirowany modelem P1 centralnie poprowadzony wydech ze stali nierdzewnej jest lżejszy o 2,2 kg, a nowa przednia szyba o 1,6 kg.

Wraz z debiutem 750S wprowadzona zostaje trzecia generacja aktywnych hydraulicznych łączników zawieszenia zintegrowana z systemem Proactive Chassis Control. Oczywiście to kolejna okazja do zbicia masy - nowe sprężyny McLarena oszczędzają 2 kg. Z przodu są o 3% bardziej miękkie, z tyłu o 4% twardsze niż u poprzednika. Są też przeprojektowane amortyzatory i opracowana od nowa geometria zawieszenia mająca poprawiać ogólną reaktywność i stabilność. Zachowano rewelacyjne elektrohydruliczne wspomaganie kierownicy, ale sama przekładnia ma krótsze przełożenie niż w 720S. Ponadto jest tu nowa pompa wspomagania i pewne subtelne zmiany, które mają ograniczać efekt “bump steer”. Na plus dla dynamiki są też przednie koła rozstawione o 6 mm szerzej.

McLaren 750S coupe i spider
20
Reklama

W standardzie 750S jest wyposażony w karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 390 mm z przodu (6-tłoczkowy zacisk) oraz 380 mm z tyłu (4-tłoczkowy zacisk). Klienci mogą jednak dokupić pół-wyczynowy zestaw hamulcowy z modelu Senna w komplecie z nową pompą próżniową i dedykowanym wspomaganiem. Z listy opcji można też wybrać tytanowy śruby kół lub opony Pirelli P Zero Corsa lub Trofeo R w miejsce standardowych P Zero.

Ofertę McLarena 750S uzupełniają dodatki takie jak kompozytowe hamulce z Senny czy całkowicie karbonowe fotele kubełkowe.

Z zewnątrz nowy McLaren mocno przypomina poprzednika. Zachowano światła osadzone w kontrastowych zagłębieniach, choć zmniejszono zintegrowane w tym miejscu wloty powietrza do chłodzenia powietrza doładowującego i skrzyni biegów. Inny jest też przedni splitter i zderzak, a w okolicy tylnych kół pojawiły się dodatkowe otwory. Same tylne opony są bardziej wyeksponowane, co pomaga redukować ciśnienia w nadkolach. Najbardziej godne uwagi jest przedłużone tylne skrzydło, zapożyczone z modelu 765LT, które zwiększyło powierzchnię o 20 procent i zmniejszyło masę o 1,6 kg. Podobnie jak w modelu Longtail, aktywne skrzydło posiada wycięcie zapobiegające uszkodzeniom cieplnym i poprawiające widoczność do tyłu.

McLaren 750S kokpit
20

Wewnątrz także nie ma rewolucji. McLaren ponownie stawia na ascezę i kokpit skoncentrowany wokół kierowcy. Nowinką jest jedynie nowy wyświetlacz (lżejszy o 1,8 kg) zamocowany bezpośrednio do kolumny kierowniczej. Po obu jego stronach znajdziecie przyciski trybów jazdy, co oznacza, że kierownica jest kompletnie wyczyszczona z przycisków. Ma to zapobiegać ich przypadkowym aktywacjom podczas szybkiej jazdy. W standardzie jest Apple CarPlay i Android Auto, podobnie jak przycisk “McLaren Control” będący skrótem do menu z najważniejszymi ustawieniami dynamicznymi. Ostatnią ciekawostką jest przezroczysta podwójna tylna pokrywa (opcja), która nie pełni żadnej istotnej funkcji, ale można dzięki niej podziwiać silnik przez szybkę w przedziale bagażowym za fotelami.

McLaren już uruchomił formularze zamówień nowego 750S. Ceny nie są jeszcze znane, ale spokojnie można spodziewać się kwot w okolicach 2 mln złotych. Spider powinien być droższy od coupe mniej więcej o 200 tys. złotych.

McLaren 750S - podstawowe dane

Silnik: V8 twin turbo 4.0
Moc: 750 KM / 7500 obr.
Moment obrotowy: 800 Nm / 5500 obr.
Masa: 1389 kg (DIN)
Stosunek moc/masa: 540 KM / tonę
0-100 km/h: 2,8 s
Prędkość: 331 km/h

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025