Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

McLaren 765LT Spider - coś więcej niż zdejmowany dach w 765LT

Nowy 765LT Spider wzmaga intensywność wersji Coupe i dostarcza niepowtarzalne emocje podczas jazdy z otwartym dachem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 grudnia 2021
McLaren 765LT Spider
17
Ocena Evo
Cena:
około 1,7-1,8 mln zł
Przystępne osiągi; lepsze prowadzenie niż w 765LT Coupe; obłędnie dobre hamulce.
Lista opcji - i cena - jest zatrważająca. W przeciwnym wypadku, naprawdę brak wad.

Na papierze nowy McLaren 765LT Spider to po prostu wersja otwarta 765LT Coupe i to z takim samym, elektrycznie zamykanym dachem jak tańszy i mniej hardkorowy 720S Spider. Nawet gdyby tak było, to przecież nic złego.

Jednak tworząc Spidera McLaren wyszedł trochę przed szereg i zrobił więcej niż oczekiwaliśmy. Dotarli ze zmianami do punktu, w którym wersja otwarta jest niemal jak osobny model w gamie i ma odmienną osobowość od Coupe, jakby bardziej pełną i przyjazną. To efekt wielu zmian nad i pod częściowo nowym, karbonowym poszyciem.

Wszystkie cztery amortyzatory adaptacyjne mają inne ustawienia niż w Coupe, a tylne skrzydło jest dostosowane do nieco przesuniętego środka ciężkości (w tył) spowodowanego kształtem specyficznego dla Spidera dachu. Zmieniono przełożenie układu kierowniczego, a wisienką na torcie są stylistyczne akcenty na zewnątrz i wewnątrz. Prawie zapomniałem o tytanowym wydechu, który wydobywa trochę inne vibrato z brzmienia podwójnie doładowanego V8 o mocy 765 KM.

McLaren_765LT_Spider_Navarra-0207
17

W ten sposób Spider wydaje się bardziej uniwersalny i użyteczny, a jednocześnie nie stracił nic z potencjału dynamicznego wersji Coupe. W określonych okolicznościach wersja otwarta może być nawet ciut szybsza niż zamknięta i jest kilka bardzo dobrych powodów takiego stanu rzeczy.

Na początek masa 1388 kg oznacza, że wzrost względem coupe jest bardzo mały. W linii prostej Spider jest tak samo brutalny jak zwykłe 765LT z czasem do 100 km/h na poziomie 2,7 s, a 200 km/h osiąga w ledwo 7,2 s. Mówiąc wprost, to czyste szaleństwo.

McLaren 765LT Spider
17

Spider tak naprawdę wydaje się jeszcze szybszy niż jest, a to za sprawą tytanowego wydechu, który brzmi odrobinę bardziej chrapliwie od Coupe. To jedyna naprawdę wyróżniająca cecha w całym napędzie wersji otwartej.

Lepszy od wydechu jest tylko układ tłumienia, bo od niego pochodzi główna zmiana w sposobie prowadzenia. McLaren nadał indywidualnej osobowości wersji Spider poprzez delikatne poprawienie jego pracy w sytuacjach na granicy przyczepności. Jest jakby bardziej przystępny, mniej karcący dla kierowcy. Osiągnęli to przez zmianę ustawień amortyzatorów, które są o oczko bardziej miękkie. Tylne skrzydło też pracuje trochę inaczej, zwłaszcza przy mocnych dohamowaniach, gdzie zauważalnie poprawia się stabilność auta. I znowu, jest ono bardziej przyjazne i przewidywalne, nawet na kiepskich nawierzchniach.

McLaren 765LT Spider
17

Kolejna niewielka, ale znacząca zmiana to mniej agresywne przełożenie układu kierowniczego dające minimalnie więcej tolerancji w okolicy położenia centralnego. Jak wszystko w wersji Spider, działa to znakomicie.

Powtarzamy, że zmiękczono to i tamto, ale to wciąż samochód, którego w żaden obiektywny sposób nie można nazwać miękkim. Po prostu lepiej sobie radzi z drogami publicznymi, bo koła więcej czasu spędzają na styku z nawierzchnią, a przecież w realnym świecie asfalt nigdy nie jest doskonały.

Na torze poprawiona zdolność radzenia sobie z wybojami ma mniejsze znaczenie, ale te nastawy zawieszenia lepiej współpracują z potężnymi hamulcami i jeszcze większymi możliwościami auta na prostej. Naszym zdaniem 765LT Spider jest obecnie jednym z najszybszych otwartych samochodów jakie obecnie można kupić. Dodajmy do tego dopracowane zachowanie auta w zakrętach i jeszcze bardziej gładkie zmiany biegów i nie będzie zaskoczenia, że na większości torów wersja otwarta w niczym nie ustępuje Coupe. McLaren twierdzi nawet, że na bardziej nierównych torach Spider będzie ciut szybszy, oczywiście w odpowiednich rękach.

McLaren 765LT Spider
17
Reklama

Na torze jest wszystko w porządku, ale na drodze te wszystkie modyfikacje mają najwięcej sensu. Tam 765LT Spider czuje się naturalnie, nawet jeśli wydaje się poruszać w innym wymiarze czasowym niż cała reszta ruchu ulicznego wokół niego. W każdym razie Spider w naszym odczuciu jest bardziej samochodem na drogę, a Coupe to narzędzie czysto torowe ze swoimi bardziej agresywnymi nastawami.

Tak czy inaczej, Spider jest samochodem spektakularnym w prowadzeniu, który może sprawić, że już na początku poczujesz się oszołomiony, tak szeroki jest jego repertuar dynamiczny. Ale jest to również urocza rzecz, do której można wsiąść i być w niej na długo przed sięgnięciem po przycisk rozrusznika.

McLaren 765LT Spider
17

Tak jak w 720S, na którym bazuje 765LT, są w kokpicie dwa wyświetlacze o całkiem odmiennej funkcji. Po wybraniu bardziej torowego trybu jazdy wyświetlacz kierowcy obraca się o 90 stopni dając większe pole widzenia i pokazuje już tylko obrotomierz dla pełnego skupienia na idealnych zmianach biegów. To całkiem niezły spektakl jak się go widzi po raz pierwszy, ale po chwili użytku można stwierdzić, że jest to zupełnie niepotrzebne. Tracisz sprzed oczu wskaźniki ciśnienia w oponach i temperatury płynów, a to w jeździe torowej całkiem przydatne informacje.

Reszta przyrządów w kabinie Spidera działa znakomicie. My prowadziliśmy samochód wyposażony w opcjonalne kubły z Senny (świetne, ale drogie z ceną ~35 tys. zł), ale nawet bez nich czuć, że jakość McLarena rośnie z każdym nowym modelem jaki wyjeżdża z fabryki w Woking. To naprawdę miłe odkrycie.

Widoczność jest znakomita jak na roadstera, niezależnie z dachem czy bez, a powietrze w kabinie podczas jazdy otwartej jest niemal niewyczuwalne. Z założonym dachem Spider w całości brzmi i zachowuje się jak coupe na pełen etat. To bardzo dobrze.

McLaren 765LT Spider
17

Ceny i konkurencja

Przechodząc do wniosków, cena na poziomie 310 500 funtów (około 1,7 mln zł) sprawia, że to nie jest tani samochód w jakimkolwiek rozumieniu słowa “tani”. Za to jest naprawdę bardzo, bardzo udany. Prawdopodobnie najlepszy jaki wyjechał z McLaren Automotive od 11 lat, a przecież było wśród nich kilka naprawdę znakomitych aut.

Ferrari ociąga się we wprowadzeniu otwartej wersji modelu F8 Tributo na rynek, nie mówiąc o jakiejś jego hardkorowej wersji, więc w tym momencie McLaren 765LT Spider wydaje się nie mieć bezpośredniego konkurenta. Propozycją może być Lamborghini Aventador SVJ, choć wszystkie sloty produkcyjne Aventadora zostały już wyprzedane, więc raczej nic z tego nie będzie w praktyce. Wciąż jest dostępny Huracan, ale to już znacznie słabszy model, a w torowo nastawionej wersji STO jest dostępny tylko jako coupe.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025