Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Stuttgart pokazał nową wyścigówkę 963 klasy LMDh, która powalczy o 20. zwycięstwo w Le Mans dla Porsche.
Wyścigi długodystansowe są dla Porsche tym, czym dla currywursta jest piwo, a nowy bolid 963 LMDh ponownie ma wprowadzić niemiecką markę na zwycięską ścieżkę. Porsche zaprezentowało nowy samochód przed szeroką publicznością w ten weekend w Goodwood, a w warunkach wyścigowych 963 wystartuje w styczniu na torze Daytona.
Samochód stworzono wspólnie z doświadczonym na rynku amerykańskim zespołem Penske. Porsche zamierza wystawić nowy bolid zarówno w europejskiej serii WEC jak i w amerykańskich wyścigach IMSA. Samochód spełnia wymagania techniczne klasy Le Mans Daytona Hybrid, w której startuje także BMW, Alpine i Lamborghini. W Europie, w tym także w Le Mans, bolid będzie rywalizował w klasie Hypercar z autami Toyoty, Peugeota i Ferrari.
Porsche będzie wystawiać 963 jako swój bolid fabryczny, ale również prywatne zespoły będą mogły kupować od niemieckiego producenta samochody i wystawiać je we własnych barwach. Podobnie jak wszystkie bolidy nowej klasy Hypercar, Porsche 963 bazuje na podwoziu klasy LMP2 jednego z czterech dostawców, w tym przypadku kanadyjskiej firmy Multimatic. Producenci dokładają od siebie tylko układ napędowy, zewnętrzną karoserię i tworzą własne ustawienia układu jezdnego. Niemcy zdecydowali się na hybrydowy układ napędowy oparty o silnik V8 o pojemności 4.6 l.
“Wybór silnika do naszego prototypu LMDh był bardzo trudny, ponieważ w ofercie znajduje się kilka obiecujących jednostek bazowych" - wyjaśnia Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. “Zdecydowaliśmy się na silnik V8 biturbo, który naszym zdaniem oferuje najlepsze połączenie osiągów, masy i kosztów. Rozpoczęcie aktywnego programu testowego było ważnym krokiem dla projektu".
Wbrew początkowym przewidywaniom silnik spalinowy to nie dobrze znana z modeli produkcyjnych 4-litrowa jednostka, a trochę starszy motor 4.6 mający silne powiązania z drogowym hipersamochodem 918 Spyder i z programem wyścigowym RS Spyder, w którym tak naprawdę debiutował. Jako jednostka wyczynowa silnik wyposażony jest w płaski wał, ale w przeciwieństwie do poprzednich zastosowań będzie podwójnie turbodoładowany.
Maksymalną moc bolidu przepisy określają w widełkach 650-700 KM, a dokładna liczba będzie zależeć od rozstrzygnięć programu wyrównywania osiągów. Sędziowie od regulaminu technicznego będą rozstrzygać kto ile może generować mocy, aby osiągi bolidów były porównywalne. Oprócz tego silniki spalinowe bolidów LMDh i LMh mają ograniczenie obrotów do 10 000 obr./min. i muszą ważyć minimum 180 kg. Do tej masy zalicza się także dolot, wydech i osprzęt taki jak chłodzenie. Regulamin ogranicza także pakiet aerodynamiczny do jednego specyficznego ustawienia na cały sezon.
Porsche przy premierze auta ujawniło jego oficjalne malowanie, które jest nowoczesnym ujęciem typowego schematu kolorów: czarnego, białego i czerwonego. Elementy oświetlenia wyścigówki nawiązują do samochodów drogowych Porsche - z przodu znajduje się układ czterech świateł, a na przedniej krawędzi nadwozia pojedynczy, wyraźny pasek świetlny. W przeciwieństwie do bezskrzydłowej konstrukcji Peugeota 963 poszło bardziej konserwatywną ścieżką i będzie miało tradycyjne tylne skrzydło.
W globalnej kampanii wyścigowej Porsche wystawi aż cztery samochody fabryczne. Zadebiutują one w 24-godzinnym wyścigu w Daytona w styczniu 2023 r. obok BMW, Acury i Cadillaca w klasie LMDh. Lamborghini i Alpine pojawią się w 2024 roku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.
BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.
Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.
Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.
Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.