Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Stuttgart pokazał nową wyścigówkę 963 klasy LMDh, która powalczy o 20. zwycięstwo w Le Mans dla Porsche.
Wyścigi długodystansowe są dla Porsche tym, czym dla currywursta jest piwo, a nowy bolid 963 LMDh ponownie ma wprowadzić niemiecką markę na zwycięską ścieżkę. Porsche zaprezentowało nowy samochód przed szeroką publicznością w ten weekend w Goodwood, a w warunkach wyścigowych 963 wystartuje w styczniu na torze Daytona.
Samochód stworzono wspólnie z doświadczonym na rynku amerykańskim zespołem Penske. Porsche zamierza wystawić nowy bolid zarówno w europejskiej serii WEC jak i w amerykańskich wyścigach IMSA. Samochód spełnia wymagania techniczne klasy Le Mans Daytona Hybrid, w której startuje także BMW, Alpine i Lamborghini. W Europie, w tym także w Le Mans, bolid będzie rywalizował w klasie Hypercar z autami Toyoty, Peugeota i Ferrari.
Porsche będzie wystawiać 963 jako swój bolid fabryczny, ale również prywatne zespoły będą mogły kupować od niemieckiego producenta samochody i wystawiać je we własnych barwach. Podobnie jak wszystkie bolidy nowej klasy Hypercar, Porsche 963 bazuje na podwoziu klasy LMP2 jednego z czterech dostawców, w tym przypadku kanadyjskiej firmy Multimatic. Producenci dokładają od siebie tylko układ napędowy, zewnętrzną karoserię i tworzą własne ustawienia układu jezdnego. Niemcy zdecydowali się na hybrydowy układ napędowy oparty o silnik V8 o pojemności 4.6 l.
“Wybór silnika do naszego prototypu LMDh był bardzo trudny, ponieważ w ofercie znajduje się kilka obiecujących jednostek bazowych" - wyjaśnia Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. “Zdecydowaliśmy się na silnik V8 biturbo, który naszym zdaniem oferuje najlepsze połączenie osiągów, masy i kosztów. Rozpoczęcie aktywnego programu testowego było ważnym krokiem dla projektu".
Wbrew początkowym przewidywaniom silnik spalinowy to nie dobrze znana z modeli produkcyjnych 4-litrowa jednostka, a trochę starszy motor 4.6 mający silne powiązania z drogowym hipersamochodem 918 Spyder i z programem wyścigowym RS Spyder, w którym tak naprawdę debiutował. Jako jednostka wyczynowa silnik wyposażony jest w płaski wał, ale w przeciwieństwie do poprzednich zastosowań będzie podwójnie turbodoładowany.
Maksymalną moc bolidu przepisy określają w widełkach 650-700 KM, a dokładna liczba będzie zależeć od rozstrzygnięć programu wyrównywania osiągów. Sędziowie od regulaminu technicznego będą rozstrzygać kto ile może generować mocy, aby osiągi bolidów były porównywalne. Oprócz tego silniki spalinowe bolidów LMDh i LMh mają ograniczenie obrotów do 10 000 obr./min. i muszą ważyć minimum 180 kg. Do tej masy zalicza się także dolot, wydech i osprzęt taki jak chłodzenie. Regulamin ogranicza także pakiet aerodynamiczny do jednego specyficznego ustawienia na cały sezon.
Porsche przy premierze auta ujawniło jego oficjalne malowanie, które jest nowoczesnym ujęciem typowego schematu kolorów: czarnego, białego i czerwonego. Elementy oświetlenia wyścigówki nawiązują do samochodów drogowych Porsche - z przodu znajduje się układ czterech świateł, a na przedniej krawędzi nadwozia pojedynczy, wyraźny pasek świetlny. W przeciwieństwie do bezskrzydłowej konstrukcji Peugeota 963 poszło bardziej konserwatywną ścieżką i będzie miało tradycyjne tylne skrzydło.
W globalnej kampanii wyścigowej Porsche wystawi aż cztery samochody fabryczne. Zadebiutują one w 24-godzinnym wyścigu w Daytona w styczniu 2023 r. obok BMW, Acury i Cadillaca w klasie LMDh. Lamborghini i Alpine pojawią się w 2024 roku.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.
Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.
Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.
Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.
Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.
Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.