Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche pokazało wyścigowe 963 LMDh, którym wystartuje w Le Mans

Stuttgart pokazał nową wyścigówkę 963 klasy LMDh, która powalczy o 20. zwycięstwo w Le Mans dla Porsche.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 czerwca 2022
Porsche 963 LMDh
13

Wyścigi długodystansowe są dla Porsche tym, czym dla currywursta jest piwo, a nowy bolid 963 LMDh ponownie ma wprowadzić niemiecką markę na zwycięską ścieżkę. Porsche zaprezentowało nowy samochód przed szeroką publicznością w ten weekend w Goodwood, a w warunkach wyścigowych 963 wystartuje w styczniu na torze Daytona.

Porsche 963 LMDh Goodwood
13

Samochód stworzono wspólnie z doświadczonym na rynku amerykańskim zespołem Penske. Porsche zamierza wystawić nowy bolid zarówno w europejskiej serii WEC jak i w amerykańskich wyścigach IMSA. Samochód spełnia wymagania techniczne klasy Le Mans Daytona Hybrid, w której startuje także BMW, Alpine i Lamborghini. W Europie, w tym także w Le Mans, bolid będzie rywalizował w klasie Hypercar z autami Toyoty, Peugeota i Ferrari.

Porsche 963 LMDh zbliżenie na koło
13

Porsche będzie wystawiać 963 jako swój bolid fabryczny, ale również prywatne zespoły będą mogły kupować od niemieckiego producenta samochody i wystawiać je we własnych barwach. Podobnie jak wszystkie bolidy nowej klasy Hypercar, Porsche 963 bazuje na podwoziu klasy LMP2 jednego z czterech dostawców, w tym przypadku kanadyjskiej firmy Multimatic. Producenci dokładają od siebie tylko układ napędowy, zewnętrzną karoserię i tworzą własne ustawienia układu jezdnego. Niemcy zdecydowali się na hybrydowy układ napędowy oparty o silnik V8 o pojemności 4.6 l.

Porsche 963 LMDh kabina
13

“Wybór silnika do naszego prototypu LMDh był bardzo trudny, ponieważ w ofercie znajduje się kilka obiecujących jednostek bazowych" - wyjaśnia Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. “Zdecydowaliśmy się na silnik V8 biturbo, który naszym zdaniem oferuje najlepsze połączenie osiągów, masy i kosztów. Rozpoczęcie aktywnego programu testowego było ważnym krokiem dla projektu".

Reklama

Wbrew początkowym przewidywaniom silnik spalinowy to nie dobrze znana z modeli produkcyjnych 4-litrowa jednostka, a trochę starszy motor 4.6 mający silne powiązania z drogowym hipersamochodem 918 Spyder i z programem wyścigowym RS Spyder, w którym tak naprawdę debiutował. Jako jednostka wyczynowa silnik wyposażony jest w płaski wał, ale w przeciwieństwie do poprzednich zastosowań będzie podwójnie turbodoładowany.

Porsche 963 LMDh - tylne skrzydło
13

Maksymalną moc bolidu przepisy określają w widełkach 650-700 KM, a dokładna liczba będzie zależeć od rozstrzygnięć programu wyrównywania osiągów. Sędziowie od regulaminu technicznego będą rozstrzygać kto ile może generować mocy, aby osiągi bolidów były porównywalne. Oprócz tego silniki spalinowe bolidów LMDh i LMh mają ograniczenie obrotów do 10 000 obr./min. i muszą ważyć minimum 180 kg. Do tej masy zalicza się także dolot, wydech i osprzęt taki jak chłodzenie. Regulamin ogranicza także pakiet aerodynamiczny do jednego specyficznego ustawienia na cały sezon.

Porsche przy premierze auta ujawniło jego oficjalne malowanie, które jest nowoczesnym ujęciem typowego schematu kolorów: czarnego, białego i czerwonego. Elementy oświetlenia wyścigówki nawiązują do samochodów drogowych Porsche - z przodu znajduje się układ czterech świateł, a na przedniej krawędzi nadwozia pojedynczy, wyraźny pasek świetlny. W przeciwieństwie do bezskrzydłowej konstrukcji Peugeota 963 poszło bardziej konserwatywną ścieżką i będzie miało tradycyjne tylne skrzydło. 

W globalnej kampanii wyścigowej Porsche wystawi aż cztery samochody fabryczne. Zadebiutują one w 24-godzinnym wyścigu w Daytona w styczniu 2023 r. obok BMW, Acury i Cadillaca w klasie LMDh. Lamborghini i Alpine pojawią się w 2024 roku.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024