Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.
Stuttgart pokazał nową wyścigówkę 963 klasy LMDh, która powalczy o 20. zwycięstwo w Le Mans dla Porsche.
Wyścigi długodystansowe są dla Porsche tym, czym dla currywursta jest piwo, a nowy bolid 963 LMDh ponownie ma wprowadzić niemiecką markę na zwycięską ścieżkę. Porsche zaprezentowało nowy samochód przed szeroką publicznością w ten weekend w Goodwood, a w warunkach wyścigowych 963 wystartuje w styczniu na torze Daytona.
Samochód stworzono wspólnie z doświadczonym na rynku amerykańskim zespołem Penske. Porsche zamierza wystawić nowy bolid zarówno w europejskiej serii WEC jak i w amerykańskich wyścigach IMSA. Samochód spełnia wymagania techniczne klasy Le Mans Daytona Hybrid, w której startuje także BMW, Alpine i Lamborghini. W Europie, w tym także w Le Mans, bolid będzie rywalizował w klasie Hypercar z autami Toyoty, Peugeota i Ferrari.
Porsche będzie wystawiać 963 jako swój bolid fabryczny, ale również prywatne zespoły będą mogły kupować od niemieckiego producenta samochody i wystawiać je we własnych barwach. Podobnie jak wszystkie bolidy nowej klasy Hypercar, Porsche 963 bazuje na podwoziu klasy LMP2 jednego z czterech dostawców, w tym przypadku kanadyjskiej firmy Multimatic. Producenci dokładają od siebie tylko układ napędowy, zewnętrzną karoserię i tworzą własne ustawienia układu jezdnego. Niemcy zdecydowali się na hybrydowy układ napędowy oparty o silnik V8 o pojemności 4.6 l.
“Wybór silnika do naszego prototypu LMDh był bardzo trudny, ponieważ w ofercie znajduje się kilka obiecujących jednostek bazowych" - wyjaśnia Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. “Zdecydowaliśmy się na silnik V8 biturbo, który naszym zdaniem oferuje najlepsze połączenie osiągów, masy i kosztów. Rozpoczęcie aktywnego programu testowego było ważnym krokiem dla projektu".
Wbrew początkowym przewidywaniom silnik spalinowy to nie dobrze znana z modeli produkcyjnych 4-litrowa jednostka, a trochę starszy motor 4.6 mający silne powiązania z drogowym hipersamochodem 918 Spyder i z programem wyścigowym RS Spyder, w którym tak naprawdę debiutował. Jako jednostka wyczynowa silnik wyposażony jest w płaski wał, ale w przeciwieństwie do poprzednich zastosowań będzie podwójnie turbodoładowany.
Maksymalną moc bolidu przepisy określają w widełkach 650-700 KM, a dokładna liczba będzie zależeć od rozstrzygnięć programu wyrównywania osiągów. Sędziowie od regulaminu technicznego będą rozstrzygać kto ile może generować mocy, aby osiągi bolidów były porównywalne. Oprócz tego silniki spalinowe bolidów LMDh i LMh mają ograniczenie obrotów do 10 000 obr./min. i muszą ważyć minimum 180 kg. Do tej masy zalicza się także dolot, wydech i osprzęt taki jak chłodzenie. Regulamin ogranicza także pakiet aerodynamiczny do jednego specyficznego ustawienia na cały sezon.
Porsche przy premierze auta ujawniło jego oficjalne malowanie, które jest nowoczesnym ujęciem typowego schematu kolorów: czarnego, białego i czerwonego. Elementy oświetlenia wyścigówki nawiązują do samochodów drogowych Porsche - z przodu znajduje się układ czterech świateł, a na przedniej krawędzi nadwozia pojedynczy, wyraźny pasek świetlny. W przeciwieństwie do bezskrzydłowej konstrukcji Peugeota 963 poszło bardziej konserwatywną ścieżką i będzie miało tradycyjne tylne skrzydło.
W globalnej kampanii wyścigowej Porsche wystawi aż cztery samochody fabryczne. Zadebiutują one w 24-godzinnym wyścigu w Daytona w styczniu 2023 r. obok BMW, Acury i Cadillaca w klasie LMDh. Lamborghini i Alpine pojawią się w 2024 roku.
Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.
Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.
Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.
Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.
992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.
Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.
Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.
Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?
Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.
Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.
Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.
Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.
Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.
Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.
Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.